Meestal valt dit onder de noemer bijgebouwen die dus tot 40m² vrijgesteld is
Valt "alles" onder de 1,5 meter hoogte niet onder de 80m2 verharding? Bijgebouwen zijn alles hoger dan dat en inderdaad 40m2 van die 80m2 (vrijgesteld natuurlijk, met omgevingsvergunning kan je in principe meer).
Zo heb ik de brochures van de gemeente en online teksten van de Vlaamse overheid toch begrepen. We zijn bvba van plan om een fietsenbox te zetten, en die zal dus lager dan 1,5m hoog zijn om deze reden
 
Van die 8kW was eigenlijk op iemand anders die ik reageerde.
Op zich ga je niet heel veel aftopping zien hoor. In de zomer op de middag iets, maar zoals je zie op jaarbasis zeer beperkt.
Hier wel gerekend met Viessman 405Wp panelen in O-W opstelling onder die helling, 410 zat er niet in en ik had geen zin om datasheets op te zoeken en die aan de designer toe te voegen.


Als ik wel een aantal opmerkingen mag geven over je installatie.
Je doet ermee wat je wilt, maar als je dit jaar nog wil laten keuren en er direct wil door zijn...
Dus ik zeg het om je te helpen, geen idee waarom eigenlijk, want je was tot hiertoe nog niet zo vriendelijk tegen mij (ahja, alle installateurs zijn slecht hé remember ;-) ):

Ik heb gezegd dat ze excessief doorvragen, niet dat ze slecht zijn.

Ik ga geen 3000 of 4000 euro betalen en 6mnd wachten om iets wat functioneel uiteindelijk hetzelfde is maar er wat knutselachtig uitziet.
- met platte dak structuren op de grond te zetten moet je écht wel zorgen dat de grond effen ligt. Die zaken zijn bedoeld om op een zeer vlakke ondergrond te zetten, anders kun je problemen hebben met het wegwaaien van de installatie, maar vooral torsiekrachten op de ophangpunten en op de panelen zelf, wat beschadiging aan de cellen op termijn kan betekenen.

Begrijp ik, maar het is een weide, geen bouwgrond. We kunnen daar geen betonneke gieten, noch permanente structuren steken. De grond is vlak, niet perfect. We'll see.


- Net ook even berekend, als de installatie mét omvormer 50m van het hoofdgebouw staat, ga je al minstens met een 10mm² AC kabel moeten werken, want dan nog zit het spanningsval met twee monofasige omvormers van 4kW net boven de 1%. Met een 6mm² is dat al 1,93%. Met 4mm² is dat al 2,89%. Dat zijn de typische problemen van mensen waar de installatie snel "uitvalt" in de zomer omdat de spanningen in straat te hoog worden. Vandaar dat de omvormer normaliter steeds in huis gehangen wordt en dat je dus de DC kabels tot in huis trekt en ik dacht ook dat je het zo gedaan had, maar blijkbaar niet.

Het zijn 2 3fase omvormers. En het is niet exact 50m, misschien 30 of 35 of zo. Ik zal straks eens afstappen

- Gezien je afgetakt hebt op een bestaande kabel, hoop ik voor jou dat dat ook geen 2,5mm² is, niet enkel inzake spanningsval maar inzake aarding van de zonnepanelen. Deze moeten met minimaal een 4mm² aardingskabel geaard worden die rechtstreeks verbonden is met de aardingsrail in de kast of met de aardingsonderbreker. Apart pinnen bij kloppen achteraan mag en kan niet, want dan zit je niet op dezelfde equipotentiaal verbinding.

Het is een 6mm2 3fase kabel die er al lag in de tuin, rechtsreeks naar de kast. De aarding is in de kast.

Het was een 3 fase kabel met 3fase stekker in de tuin. Stekker is weg en kabel is verlengd naar de omvormers.

- Solarkabels moeten ook in een buis ingegraven zitten, anders gaat dat niet gekeurd geraken.
Hebben we deze ochtend in het prachtige weer gedaan.
Onder de panelen mogen de solarkabels ook niet los liggen, deze moeten opgebonden worden en boven de grond hangen aan de structuur. Kan ik nu niet beoordelen, maar ik geef het maar mee, anders ga je normaal ook afgekeurd worden.
Hier en daar zal er nog 1 los hangen. Colson bandjes to the rescue.

Vraag wel af hoe ze dat zouden zien in de keuring want er gaan nog zijprofielen op tegen de wind, dus je kunt dat niet zien.

- Die omvormers zitten dan gewoon in dat aftakdoosje met Wago's ofzo op die kabel? Good practice zou ook zijn om hier een waterdichte zekeringskast te plaatsen met de voedingskabel die toe komt op twee aparte automaten die elk naar hun omvormer lopen. Vraag me af als de keuring hierop gaat aanspreken, lijkt me een twijfelgeval te zijn als ze dit gaan laten passeren.
Volgens die elektricer die ik betaald heb, zou het ok moeten zijn. Er zit 1 automaat (hier niet in beeld) en dan kabel en split die in 2 in dat kotje. Ik heb het hem nog gevraagd of dat ok was dat die 2 omvormers geen aparte zekering hadden (mijn beperkte elektriciteit kennis) en die zei van wel...

Voor de geïnteresseerden nog eens wat foto's van tuinopstellingen.
Wordt wel vaker gedaan dan je denkt.
Let wel dat hier technisch gezien steeds een bouwaanvraag voor nodig is, of dat je tenminste het gemeentelijk reglement moet raadplegen.
Meestal valt dit onder de noemer bijgebouwen die dus tot 40m² vrijgesteld is.

 
- Gezien je afgetakt hebt op een bestaande kabel, hoop ik voor jou dat dat ook geen 2,5mm² is, niet enkel inzake spanningsval maar inzake aarding van de zonnepanelen. Deze moeten met minimaal een 4mm² aardingskabel geaard worden die rechtstreeks verbonden is met de aardingsrail in de kast of met de aardingsonderbreker. Apart pinnen bij kloppen achteraan mag en kan niet, want dan zit je niet op dezelfde equipotentiaal verbinding.
-

Het frame van PV-panelen is geen hoofd equipotentiale verbinding. Dat moet niet perse rechtstreeks naar de aardingsonderbreker.

Verder heeft dat een
"doorsnede ten minste equivalent met deze van de beschermingsgeleider van de AC voeding, met een minimum doorsnede gelijk aan:
− 2,5 mm² wanneer de geleiders mechanisch beschermd zijn;
− 4 mm² wanneer de geleiders niet mechanisch beschermd zijn."

Je mag overigens wel extra aardingspunten creëeren die niet onderling verbonden zijn, maar dan moet je extra differentieels voorzien.

In een TT-net:
"Alle massa’s beschermd door eenzelfde differentieelstroombeschermingsinrichting moeten met dezelfde aardverbinding verbonden worden."
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Secj
@cege

Ok, ziet er goed uit dan inderdaad.
En als het 3 fase omvormers zijn is het verlies veel kleiner, dus prima dan.

Denk wel dat het dan klaar staat om gekeurd te worden idd.
 
  • Leuk
Waarderingen: cege
...
- Gezien je afgetakt hebt op een bestaande kabel, hoop ik voor jou dat dat ook geen 2,5mm² is, niet enkel inzake spanningsval maar inzake aarding van de zonnepanelen. Deze moeten met minimaal een 4mm² aardingskabel geaard worden die rechtstreeks verbonden is met de aardingsrail in de kast of met de aardingsonderbreker. Apart pinnen bij kloppen achteraan mag en kan niet, want dan zit je niet op dezelfde equipotentiaal verbinding.



Hier heb ik een positieve keuring gehad naar een extra verdeelkast in de garage op 5g2,5 op 16A zekering.
Vervolgens wel solar 6mm2 en aarding 6mm2 naar de panelen in de tuin. En de panelen als de omvormers rechtstreeks op de aardingsrail van die kast.


(Side:
Er ligt wel een 5g10 klaar voor later maar die steekt nog niet binnen in de garage. Al is het maar om inderdaad rekening te houden met spanningsval als ik later een zwaardere installatie zet.)


Verder had ik bij de gemeente bij ons geïnformeerd of het als verharding telt. Ik heb daarop gekozen om met afzonderlijke panelendragers te gebruiken die met gewicht vaststaan op de grond. Dat was 'verplaatsbaar' en telde 100% zeker niet mee. Geeft mij ook de mogelijkheid ze makkelijk te verplaatsen/draaien of uit te breiden en later te verwijderen.
Heb wel voor de zekerheid gekeken dat ze hoog genoeg liggen om geen waterproblemen te krijgen en heb op het diepste punt een drainage laten uitkomen.

Enigste 'nadeel' is dat het iets minder esthetisch is. Maar maakt hier niet uit, zie ze ook niet liggen.
 
Hij bedoelt dat er geen limiet staat op het aantal panelen dat je legt, zolang je omvormervermogen niet hoger is dan 10kw. Wil je meer dan moet je een netstudie aanvragen

10kw is met de huidige panelen van +\- 400-420wp ~ 25 panelen. Maar omdat ze zelden allemaal maximaal gaan leveren (bv doordat ze o/w geplaatst zijn), kan je ook voor 12kwp panelen plaatsen, op een omvormer van 10kw. In extreme situaties (volle zon op alle panelen bv) ga je dan wat aftoppen, maar in 99% van de gevallen zal je meer produceren dan met 10kwp aan panelen.
Oké, dat is duidelijk.

Maar 50 panelen is er dan toch wel zwaar over? Dat is het dubbele. Stel nu nog dat die panelen niet de nieuwste zijn en dus een lagere wp leveren.
(De installatie in kwestie is op een plat dak en staat volledig zuid gericht.
Ik weet ook dat er nog voor 9 jaar groenestroomcertificaten zijn, goed voor 270 euro per certificaat. Aan de hand daarvan kan je waarschijnlijk zien hoe oud die ongeveer zijn en hoeveel stroom ze per paneel zouden kunnen leveren?)
 
Vandaag de 36 panelen op het dak gemonteerd.
 

Bijlagen

  • IMG-20221112-WA0000.jpeg
    IMG-20221112-WA0000.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 18
Mooi werk, zijn dat speciale profielen voor metalen platen?
Ja, dat is van esdec. Joris ide solar heeft ook zo'n systeem maar daar zat meer levertermijn op. Het grote voordeel van die systemen is dat je rechtstreeks op het steeldeck kan werken (gewoon een profiel rechtstreek op de tand vijzen, daarna beugel opklikken eventueel met eindstuk en vastschroeven om de panelen te klemmen) wat veel goedkoper uitkomt in materiaal, uw opbouwhoogte beperkt ( groot voordeel voor uw windlasten) en de installatietijd serieus reduceert. Ik ben alleen in totaal 16 uur bezig geweest om 36 panelen te monteren (van uitzetten van bevestigingen tot ze er allemaal lagen. Enkel een deel van de bekabeling moet ik nog doen)
 
Oké, dat is duidelijk.

Maar 50 panelen is er dan toch wel zwaar over? Dat is het dubbele. Stel nu nog dat die panelen niet de nieuwste zijn en dus een lagere wp leveren.
(De installatie in kwestie is op een plat dak en staat volledig zuid gericht.
Ik weet ook dat er nog voor 9 jaar groenestroomcertificaten zijn, goed voor 270 euro per certificaat. Aan de hand daarvan kan je waarschijnlijk zien hoe oud die ongeveer zijn en hoeveel stroom ze per paneel zouden kunnen leveren?)
270EUR per GSC is een installatie uit eind 2011. Waarschijnlijk iets van een 250Wp per paneel, maar kan ook minder zijn.
 
Ja, dat is van esdec. Joris ide solar heeft ook zo'n systeem maar daar zat meer levertermijn op. Het grote voordeel van die systemen is dat je rechtstreeks op het steeldeck kan werken (gewoon een profiel rechtstreek op de tand vijzen, daarna beugel opklikken eventueel met eindstuk en vastschroeven om de panelen te klemmen) wat veel goedkoper uitkomt in materiaal, uw opbouwhoogte beperkt ( groot voordeel voor uw windlasten) en de installatietijd serieus reduceert. Ik ben alleen in totaal 16 uur bezig geweest om 36 panelen te monteren (van uitzetten van bevestigingen tot ze er allemaal lagen. Enkel een deel van de bekabeling moet ik nog doen)

Btw die hangaar, dat is toch ook niet om als It consultant te werken? Je moet toch ergens iets van stiel doen?
 
Btw die hangaar, dat is toch ook niet om als It consultant te werken? Je moet toch ergens iets van stiel doen?
Nee. Ik ben it er :unsure:.



Ik ben technicus voor vrachtwagens, bouwmachine's, heftrucks en hoogwerkers. Voornamelijk diagnose voor andere firma's maar doe ook onderhoud en herstelling voor eigen klanten.
 
Het frame van PV-panelen is geen hoofd equipotentiale verbinding. Dat moet niet perse rechtstreeks naar de aardingsonderbreker.

Verder heeft dat een
"doorsnede ten minste equivalent met deze van de beschermingsgeleider van de AC voeding, met een minimum doorsnede gelijk aan:
− 2,5 mm² wanneer de geleiders mechanisch beschermd zijn;
− 4 mm² wanneer de geleiders niet mechanisch beschermd zijn."

Je mag overigens wel extra aardingspunten creëeren die niet onderling verbonden zijn, maar dan moet je extra differentieels voorzien.

In een TT-net:
"Alle massa’s beschermd door eenzelfde differentieelstroombeschermingsinrichting moeten met dezelfde aardverbinding verbonden worden."
1/ het frame is een bijkomende equipot verb die rechtstreeks op de hoofdaardingsklem moet worden aangesloten. Sectie in overeenstemming met aansluitkabel omvormer.

2/ uw extra aardingspunten mogen er wel degelijk komen (but why) maar moeten onderling verbonden worden met hoofdaarding. Zoals je zelf zegt :
In een TT-net:
"Alle massa’s beschermd door eenzelfde differentieelstroombeschermingsinrichting moeten met dezelfde aardverbinding verbonden worden." Eenzelfde os hierin de hoofddiff aan teller…

3/ houten palen : niet in overeenstemming plaatsingsvoorschriften fabrikant. Houten ondergrond : brandbaar materiaal. Stabiliteit palen? Uitwendige invloeden? …

4/ 2 verschillende 3f omvormers moeten wel degelijk aangesloten worden via 2 automaten.

5 / zelfgekuntseld houten bakje voor elek materiaal in te steken.

6/ als er op 1 zo een kleine foto zoveel fouten te zien zijn dan hou je toch al u hart vast voor de rest van deze installatie.
 
1/ het frame is een bijkomende equipot verb die rechtstreeks op de hoofdaardingsklem moet worden aangesloten. Sectie in overeenstemming met aansluitkabel omvormer.
Het is inderdaad een bijkomende equipotentiaalverbinding. Een bijkomende kan ook via een verzamelrail van beschermingsgeleiders naar de aardingsonderbreker gaan (zoals geïllustreerd in fig 2.10).
 
Ter info: in mei zonnepanelen gelegd en gekeurd. Nu een bericht gekregen van fluvius dat de verwerking vertraging heeft opgelopen en dat het nog een tijdje kan duren.
Dus het is goed mogelijk dat ik nog enkele maanden een terugdraaiende teller zal hebben. Ik kan mijn premie wel maar aanvragen vanaf het moment ik een digitale meter heb. Dat is het enige nadeel.
 
Terug
Bovenaan