Zonnepanelen Topic

Stevige opbrengsten die hier passeren.
Bij ons (7200Wp O-W installatie, geinstalleerd deze zomer, op plat dak met SUN2000-5KTL-M1 omvormer) gisteren maar 6.5 kWh en november tot op heden 130 kWh.
Hoogste productie ooit op een dag 38 kWh (in juli).

Aan onze westkant staan wel hoge bomen die in de namiddag wat zonlicht wegpakken. Denk eraan om de westgerichte panelen zuidwaarts te laten leggen (en had in feite die bezorgdheid initieel ook al doorgegeven aan de installateur).
Omvormer is wat ondergedimensioneerd misschien voor de installatie. Er was een zwaardere voorzien maar die was niet voorradig. Dus 't was ofwel wachten, ofwel een kleinere.

Als ik de calculators geloof, lijkt O-W in de winter de pineut, maar valt het in de zomer nog mee tgo Z.

Hier is er 11.5kwp O-W. Gisteren was 13kwh.

Hoeveel strings zitten ze ? Bij mij 28 panelen 14O 14W en zitten op 2 omvormers met elk 2 strings 6O+8W / 6W+8O. Ik zie bijna elke dag theoretisch perfecte patronen op O en W string (en die schelen wel redelijk wat, op 1 string zou niet ideaal zijn). De helft van die panelen ligt ook een beetje in een hoekje van de tuin waar er ook bomen en zo staan van de buren en die pakken ook wat schaduw in de vroege ochtend, scheelt toch ook 200-300W voor een uur in de ochtend (die zitten op een andere omvormer).
 
Iemand die ergens nog energielening weet aan <3% ? Overal 3.25% momenteel wat ik kan vinden (KBC, ...). En kun je die aanvragen nadat het geinstalleerd is , maar nog niet betaald ?
 
Hier 13 met 11kwp. Ik zie een constante voor de O W installaties.

Ik ga hier toch eens wat grote bomen omleggen random mijn perceel :cautious:
 
Ik 11kwh vandaag met ZO 11kwp

Wolken maken een verschil. Ik heb nog geen enkele dag zonder wolken gehad in Nov.
 
Ik heb met 7.4kwp op ZZO aan 17kwh vandaag. Maakt de hellingsgraad momenteel een groot verschil? Liggen op een hoek van 38 graden.
Bij mij zou dat 45graden moeten zijn (zegt de offerte).

Ik zie wel dat ik vanaf 14u al quasi niks meer trek…


5-F487-C24-CEC7-43-E8-A724-1-EEF7-DA5-E7-B2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Verschil in weer ofzo, maar dat lijkt me niet? Het profiel komt vrij sterk overeen. Maar met 50% meer capaciteit haalt gij veel lagere wattages.
Mijn opbrengst begint ook ruim een uur eerder. Zit ge ergens met een gedeeltelijke schaduw op een string?

 
Als ik de calculators geloof, lijkt O-W in de winter de pineut, maar valt het in de zomer nog mee tgo Z.

Hier is er 11.5kwp O-W. Gisteren was 13kwh.

Hoeveel strings zitten ze ? Bij mij 28 panelen 14O 14W en zitten op 2 omvormers met elk 2 strings 6O+8W / 6W+8O. Ik zie bijna elke dag theoretisch perfecte patronen op O en W string (en die schelen wel redelijk wat, op 1 string zou niet ideaal zijn). De helft van die panelen ligt ook een beetje in een hoekje van de tuin waar er ook bomen en zo staan van de buren en die pakken ook wat schaduw in de vroege ochtend, scheelt toch ook 200-300W voor een uur in de ochtend (die zitten op een andere omvormer).
18 panelen op één 5.5 kW omvormer, en volgens mij alles op 1 string? Ik kan mij herinneren dat de installateur zei dat opsplitsen enkel nuttig is bij structuren zoals schoorstenen, en niet bij bomen. Heb al die communicatie nog ergens in mijn mailarchief steken.
Vandaag 5.5 kWh opbrengst.
 
Ik vandaag 9.22kwh met 11kwp, allemaal ZZO

Is dat niet erg mager vergeleken met de rest?
Op dit soort dagen hangt er heel veel ad van wanneer juist wat voor wolk in jouw regio voor de zon hangt. Het verschil tussen een nevelige dag en een klare dag is echt gigantisch. De tijd dat je panelen belicht worden is veel korter, en afhankelijk van het ochtendgrijs of het namiddaggrijs ga je de verschillen krijgen die je hier ziet.
 
Op dit soort dagen hangt er heel veel ad van wanneer juist wat voor wolk in jouw regio voor de zon hangt. Het verschil tussen een nevelige dag en een klare dag is echt gigantisch. De tijd dat je panelen belicht worden is veel korter, en afhankelijk van het ochtendgrijs of het namiddaggrijs ga je de verschillen krijgen die je hier ziet.
Ok thanks!

Idd een beetje onzinnig om 1 dag te vergelijken (en te panikeren:)), maar het was de eerste dag dat ik mijn app geconfigureerd had
 
Ik vandaag 9.22kwh met 11kwp, allemaal ZZO

Is dat niet erg mager vergeleken met de rest?
Hoe kom je aan die 11kwp?

Ik heb 16 panelen van 405wp. Is dat bij mij dan 6,48kwp?

Ik haalde hiermee gisteren 6,58kWh. (2 strings, 8 panelen O en 8 panelen W, geen idee van hellingsgraad)
 
Hoe kom je aan die 11kwp?

Ik heb 16 panelen van 405wp. Is dat bij mij dan 6,48kwp?

Ik haalde hiermee gisteren 6,58kWh. (2 strings, 8 panelen O en 8 panelen W, geen idee van hellingsgraad)
Idd 6,48 kwp of 6480wp
(K is bij alles zowat 1000 )

Ik had gisteren 8,2 kWh met 5200wp 2 strings van 7 en 6 panelen maar wel allemaal op 188 zw gericht.

Aalst ,redelijk wat bewolking soms
Eergisteren wat Meer zon dan 10,9kWh

Denk 40 of 45 helling
 
18 panelen op één 5.5 kW omvormer, en volgens mij alles op 1 string? Ik kan mij herinneren dat de installateur zei dat opsplitsen enkel nuttig is bij structuren zoals schoorstenen, en niet bij bomen. Heb al die communicatie nog ergens in mijn mailarchief steken.
Vandaag 5.5 kWh opbrengst.

ZO moet zowiezo op 2 strings voor O enW apart.

En er zijn 2 omvormers want de 10kw omvormers waren uitverkocht en was anders wachten tot maart of zo. En was 200 euro meer of zo voor 2 van 5 ipv 1van 10. De winter is briccoleren, maar ik wil wel zeker zijn dat alles up and running is tegen de lente/zomer
 
Hoe kom je aan die 11kwp?

Ik heb 16 panelen van 405wp. Is dat bij mij dan 6,48kwp?

Ik haalde hiermee gisteren 6,58kWh. (2 strings, 8 panelen O en 8 panelen W, geen idee van hellingsgraad)
Ik heb 28 panelen van 405wp. Verdeeld over 3 omvormers , die elk op een fase zitten (220v).
 
Vanochtend mij eens verdiept in micro-omvormers en string optimers
Die Enphase IQ 7 is precies wel schoon speelgoed, jammer dat het zo duur is

Zonnepanelen zijn toch ook wel duurder geworden na jarenlang telkens te dalen. Eind dec 2019 heb ik 3300Wp helpen installeren bij ons op het plat dak.
De factuur was 3800 euro inc 21% BTW, dus dat komt neer op 0,95 euro/Wp
Met een terugdraaiende teller aan de huidige energieprijzen, is de terugverdientijd 2 jaar (dat wisten we toen niet natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik in de toekomst nog zonnepanelen bij wil plaatsen heb ik fluvius om een offerte gevraagd voor een netverzwaring naar 3x230 40A.
Het is al van 21 oktober geleden en nog altijd 0,0 reactie in hun portaal.
Na eens te bellen zei de persoon aan de lijn dat er normaal gezien binnen 3 weken reactie op komt.

Zit er iemand van jullie ook te wachten op fluvius? Dit duurt wel allemaal heel lang vind ik.
 
Vanochtend mij eens verdiept in micro-omvormers en string optimers
Die Enphase IQ 7 is precies wel schoon speelgoed, jammer dat het zo duur is

Zonnepanelen zijn toch ook wel duurder geworden na jarenlang telkens te dalen. Eind dec 2019 heb ik 3300Wp helpen installeren bij ons op het plat dak.
De factuur was 3800 euro inc 21% BTW, dus dat komt neer op 0,95 euro/Wp
Met een terugdraaiende teller aan de huidige energieprijzen, is de terugverdientijd 2 jaar (dat wisten we toen niet natuurlijk)
Hier in 2020 voor een installatie met Enphase IQ7+ niet meer betaald dan voor een SolarEdge met optimizers, nog geen moment spijt van gehad :)
 
Terug
Bovenaan