Zonnepanelen Topic

Kan er iemand mij adviseren wat het beste is in ons geval.
We zitten dus thuis met een 3-fase N400V, maar op de offertes die we krijgen voor zonnepanelen lezen we tegenstrijdige zaken.
De ene biedt een 3-fasige omvormer aan omdat dit best zou zijn, de andere dan weer een monofase omdat dit het best zou zijn.....
Installatie van 10 zonnepanelen 450-455 Wp.

Wat is nu eigenlijk effectief het best?
Voor jouw geval gaat het kwalitatief geen verschil geven zolang je daar niet met hoge spanning zit op het net.

Voor jouw geval gaat het kwalitatief geen verschil geven zolang je daar niet met hoge spanning zit op het net.

Als je een P1 metertje hebt, kun je eens zien of er historisch spanningsverhogingen zijn als er veel zon is. Was bij mij vroeger in de straat 248 249 250V voor mijn panelen er op zaten ... -_-

Als je 6000W installeert en je hebt al spanningspieken, dan kun je beter op 3 fasen injecteren dan alles op 1 fase en een uitvallende omvormer hebben.

Ook voor afstand panelen-omvormer is 3 fasen en dikke kabel interessanter dan 1 fase.

Kan er iemand mij adviseren wat het beste is in ons geval.
We zitten dus thuis met een 3-fase N400V, maar op de offertes die we krijgen voor zonnepanelen lezen we tegenstrijdige zaken.
De ene biedt een 3-fasige omvormer aan omdat dit best zou zijn, de andere dan weer een monofase omdat dit het best zou zijn.....
Installatie van 10 zonnepanelen 450-455 Wp.

Wat is nu eigenlijk effectief het best?
monofasig kun je tot 5kW gaan per omvormer. 3fasig particulier tot 10kW.
in mijn ogen eigenlijk beter om 3fasig te gebruiken, om betere balans te krijgen op het net.

10 paneeltjes, dat is een omvormer van bv. 3,6 kW. Dan is het goedkoper en logischer om voor een monofase omvormer te gaan.

In het geval van @KDS maakt het eigenlijk niet veel uit, en zeker geen cruciaal element in de keuze van offerte.

Ik zit met een probleem voor de aanmelding van de zonnepanelen bij Fluvius...
Pannelen zijn eind oktober gekeurd. Heb niets van documenten gekregen, deze werden naar de plaatser digitaal gestuurd.
Plaatser zegt dat ik een getekend document had moeten krijgen en dit aan hun bezorgen alvorens ik het AREI verslag kan krijgen.
Naar de keurder gemaild maar die zeggen dat ze contractueel geen documenten aan de klant mogen bezorgen en alles dus digitaal bij de plaatser is... En zo gaat het spelletje dus op en af en blijf ik zonder een geldig keuringsbewijs zitten. Binnen 10 dagen verloopt de deadline en lees nu dat er boetes aan kunnen komen indien de aanmelding niet op tijd gebeurd. Straks nog maar eens bellen want op mails reageren ze ook niet meer.

Wat kan ik nog meer doen?

Ik zit met een probleem voor de aanmelding van de zonnepanelen bij Fluvius...
Pannelen zijn eind oktober gekeurd. Heb niets van documenten gekregen, deze werden naar de plaatser digitaal gestuurd.
Plaatser zegt dat ik een getekend document had moeten krijgen en dit aan hun bezorgen alvorens ik het AREI verslag kan krijgen.
Naar de keurder gemaild maar die zeggen dat ze contractueel geen documenten aan de klant mogen bezorgen en alles dus digitaal bij de plaatser is... En zo gaat het spelletje dus op en af en blijf ik zonder een geldig keuringsbewijs zitten. Binnen 10 dagen verloopt de deadline en lees nu dat er boetes aan kunnen komen indien de aanmelding niet op tijd gebeurd. Straks nog maar eens bellen want op mails reageren ze ook niet meer.

Wat kan ik nog meer doen?
Bellen naar uw installatie firma en vragen wat het probleem is. Een keurder stuurt een verslag naar zijn klant (en dat is die firma) en de installateur bezorgt u het keuringsverslag als bewijs dat hun werk in orde is.

Heb al meermaals contact gehad en mails gestuurd zowel naar de plaatser alsook de keurder maar de plaatser beweert bij hoog en laag dat ik een getekend schema heb gekregen van de keurder en hij dit nodig heeft. Maar heb dus niets gekregen en de keurfirma zegt ook dat alles digitaal werd overgemaakt. Ik ga blijven contact opnemen maar als ik hierdoor een boete krijg doordat het niet op tijd in orde is ben ik niet bereid die te betalen…

Heb al meermaals contact gehad en mails gestuurd zowel naar de plaatser alsook de keurder maar de plaatser beweert bij hoog en laag dat ik een getekend schema heb gekregen van de keurder en hij dit nodig heeft. Maar heb dus niets gekregen en de keurfirma zegt ook dat alles digitaal werd overgemaakt. Ik ga blijven contact opnemen maar als ik hierdoor een boete krijg doordat het niet op tijd in orde is ben ik niet bereid die te betalen…
De keurder zet normaalgezien ter plaatse zijn handtekening op het eendraadsschema/situatieschets, alsook op zijn eigen kopie.
Normaal laat hij inderdaad 1 (getekende) kopie ter plaatse achter.

Als de keurder echter alles (inclusief een scan/foto van dat schema) digitaal overmaakt aan de installateur is er niet veel reden om niet verder te doen.

Hangt er soms geen sticker met QR code van de keurder aan je elek kast?
Met die QR kan je dan alle documenten opvragen van die installatie. (eendraad, situatieschema & keuringsattest)

De keurder zet normaalgezien ter plaatse zijn handtekening op het eendraadsschema/situatieschets, alsook op zijn eigen kopie.
Normaal laat hij inderdaad 1 (getekende) kopie ter plaatse achter.

Als de keurder echter alles (inclusief een scan/foto van dat schema) digitaal overmaakt aan de installateur is er niet veel reden om niet verder te doen.
Neen maar nu zit ik wel in de situatie waarbij er niet verder wordt gedaan en ik er zelf niets aan kan doen. Vandaag nogmaals gebeld maar neemt niet op, mail en bericht gestuurd (maar al een week geen reactie op mails)... Ik vraag mij gewoon af, als het zover komt dat ik niet op tijd ben en Fluvius met volgende stappen komt, wat kan ik dan doen.

Hangt er soms geen sticker met QR code van de keurder aan je elek kast?
Met die QR kan je dan alle documenten opvragen van die installatie. (eendraad, situatieschema & keuringsattest)
Neen, niets van stikker te zien.

Offerte binnengekomen. Ze nemen wel hun tijd.

13x trina solar 455 panelen met sma hybride 5.0 omvormer.

8100 euro, 21% btw in.

Zijn van die zotte regels. Zelfde met mijn laadpaal. Als ik die paal aan mijn woning hing -> 6%. Hang ik hem 3m verder aan de muur van mijn garage dan was het 21%.

Regels voor 6% op bijgebouwen:

Het bijgebouw moet het bestaande gedeelte van het huis aanvullen en er één geheel mee vormen. Het bijgebouw mag niet zelfstandig functioneren. Dit criterium wordt over het algemeen gehaald als de verschillende delen van het huis bijvoorbeeld worden verbonden door gemeenschappelijke nutsvoorzieningen, zoals verwarming, water- en elektriciteitsmeters.

In theorie is dat het geval, bijgebouw neemt stroom en water af. Verwarming zal met een eigen airco unit zijn, welliswaar op stroom van het hoofdgebouw.

Als ik de prijs per wp es uitreken dan kom ik aan 1,37 euro /wp. Wat best hoog lijkt tov het gemiddelde van 2024. Maar moest deze installatie aan 6% gefactureerd worden zit ik er wel pal op. 1,20 euro per wp.

Ter vergelijking, mijn huidige SMA installatie van 2020 zat aan 6% btw en kwam toen op 1,43 euro per wp.

Deze nieuwe install is wel volledig op plat dak, dacht dat dat sowieso duurder was met al dat ijzerwerk en balast eronder.

Zijn van die zotte regels. Zelfde met mijn laadpaal. Als ik die paal aan mijn woning hing -> 6%. Hang ik hem 3m verder aan de muur van mijn garage dan was het 21%.

Regels voor 6% op bijgebouwen:

Het bijgebouw moet het bestaande gedeelte van het huis aanvullen en er één geheel mee vormen. Het bijgebouw mag niet zelfstandig functioneren. Dit criterium wordt over het algemeen gehaald als de verschillende delen van het huis bijvoorbeeld worden verbonden door gemeenschappelijke nutsvoorzieningen, zoals verwarming, water- en elektriciteitsmeters.

In theorie is dat het geval, bijgebouw neemt stroom en water af. Verwarming zal met een eigen airco unit zijn, welliswaar op stroom van het hoofdgebouw.

Awel, dan is da 6% hé.
Is toch allemaal geconnecteerd op de EAN code / meter van de woning?
Die panelen voeden evengoed de woning ook hé.

-> 6 %. Het criterium van niet zelfstandig te functioneren wordt over het algemeen behaald als de verschillende delen van het huis worden verbonden door gemeenschappelijke nutsvoorzieningen.

Je hebt uw elektriciteitsinstallatie verbonden naar het bijgebouw. Het voldoet dus aan het criterium.
Offerte opnieuw laten opstellen aan 6%.

Terug
Bovenaan