Herman De Croo
Well-known member
Daarvoor hoeft de offerte niet opnieuw opgesteld te worden hé, 't is pas de factuur die telt.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Klopt, maar was om ervoor te zorgen dat de firma het ook effectief zo wil doen. Of het niet vergeet. En niet gewoon de gegevens van de offerte neemt en dat klakkeloos zo afhandelt.Daarvoor hoeft de offerte niet opnieuw opgesteld te worden hé, 't is pas de factuur die telt.
beetje offtopic, maar als ge dus elektriciteit/water/internet doorlust naar een op te richten bijbouw die functioneert als bergplaats enerzijds/bureauruimte anderzijds (is de bedoeling bij ons), kan je in principe die aan 6% zetten of ben ik te simplistisch aan het rekenen nu?-> 6 %. Het criterium van niet zelfstandig te functioneren wordt over het algemeen behaald als de verschillende delen van het huis worden verbonden door gemeenschappelijke nutsvoorzieningen.
Je hebt uw elektriciteitsinstallatie verbonden naar het bijgebouw. Het voldoet dus aan het criterium.
Offerte opnieuw laten opstellen aan 6%.
beetje offtopic, maar als ge dus elektriciteit/water/internet doorlust naar een op te richten bijbouw die functioneert als bergplaats enerzijds/bureauruimte anderzijds (is de bedoeling bij ons), kan je in principe die aan 6% zetten of ben ik te simplistisch aan het rekenen nu?
Geen idee. Mij lijkt dat te simplistisch. Ik ga ervan uit dat de termijn van 10j nog altijd geldig is, ook al is dit een bijgebouw.
Bijgebouw is wel recenter bij ons. Aparte bouwvergunning van 2021.
Ah, ging ervan uit dat dat bijgebouw op zelfde moment gebouwd was als het hoofdgebouw. Of een jaartje later of zo. En dat dit dan evengoed al wel 10j oud was.
Nee, dat is nog niet geval.
Nog altijd de 6% regel?
Als ik de prijs per wp es uitreken dan kom ik aan 1,37 euro /wp. Wat best hoog lijkt tov het gemiddelde van 2024. Maar moest deze installatie aan 6% gefactureerd worden zit ik er wel pal op. 1,20 euro per wp.
Ter vergelijking, mijn huidige SMA installatie van 2020 zat aan 6% btw en kwam toen op 1,43 euro per wp.
Deze nieuwe install is wel volledig op plat dak, dacht dat dat sowieso duurder was met al dat ijzerwerk en balast eronder.
We hebben een app gekregen van onze installateur, daar kunnen we in realtime de opbrengst van de panelen volgen.Vorige week hebben ze de zonnepanelen geplaatst. De keuring is in de loop van volgende week.
Trina solar panelen en een huawei sun omvormer .
Sinds gisterenavond heb ik de app fusionsolar.
Ik vroeg me af, kan ik zien wat de totale capaciteit is van de zonnepanelen?
Hoe kan ik anders weten of alle zonnepanelen werken?

| Total number of PV modules | 37 |
|---|---|
| Peak power | 15.04 kWp |
| Number of PV inverters | 2 |
| Nominal AC power of the PV inverters | 8.68 kW |
| AC active power | 8.68 kW |
| Active power ratio | 57.7 % |
| Annual energy yield | 12,500 kWh |
| Energy usability factor | 98.2 % |
|---|---|
| Performance ratio | 84.4 % |
| Spec. energy yield | 831 kWh/kWp |
| Line losses (in % of PV energy) | --- |
| Unbalanced load | 5.00 kVA |
| CO₂ reduction after 20 years | 84 t |
SMA mag je overdimensioneren tot 2400 vollast uren per jaar bij gebruik van Sunny Design.
Dat komt vaak uit op 300% en meer zelfs.
Oranje uitroeptekens mogen, dan moet je geschikte maatregelen nemen zoals bvb string fuses.
Zo lang het niet rood staat is't ok.
Niet vergeten dat je ook polystrings kan maken met SMA. (dus verschillende helling / oriëntatie met Y-adapter op één MPPT)
Panelen en stringlengte dienen wel dezelfde te zijn vanzelfsprekend.
Ik dacht wel dat @Tomski niet al te veel injectie ging hebben door zijn warmtepomp en zwembadverwarming?Ik stel mij bij zulke grote setup vooral de vraag of het nog een nuttige investering is.
In de zomer ga je met enorm veel injectie zitten waar je peanuts voor krijgt, of je moet BG gewijs een verwarmd olympisch zwembad in de tuin hebben liggen. Kans lijkt mij zelfs groot dat binnen enkele jaren de tarieven van injectie dynamisch worden en dus gewoon geregeld negatief zullen gaan.
In de winter kom je zelfs met zulk overgedimensioneerde opstelling nog steeds niet toe. Ik zit met 8,7kWp en zit deze maand (oké wel al érg druilerig geweest) momenteel aan 97% zelfverbruik met slechts 19% zelfvoorziening vanwege de lage opbrengst en het hoge verbruik van de warmtepomp.
Ik stel mij bij zulke grote setup vooral de vraag of het nog een nuttige investering is.
In de zomer ga je met enorm veel injectie zitten waar je peanuts voor krijgt, of je moet BG gewijs een verwarmd olympisch zwembad in de tuin hebben liggen. Kans lijkt mij zelfs groot dat binnen enkele jaren de tarieven van injectie dynamisch worden en dus gewoon geregeld negatief zullen gaan.
In de winter kom je zelfs met zulk overgedimensioneerde opstelling nog steeds niet toe. Ik zit met 8,7kWp en zit deze maand (oké wel al érg druilerig geweest) momenteel aan 97% zelfverbruik met slechts 19% zelfvoorziening vanwege de lage opbrengst en het hoge verbruik van de warmtepomp.
Ik dacht wel dat @Tomski niet al te veel injectie ging hebben door zijn warmtepomp en zwembadverwarming?