Zonnepanelen Topic

Je bedoelt een continu verbruik van 1kW.
Een kWh per dag is vrij normaal tot weinig zou ik zeggen, en maar 365 kWh op een jaar...

1kWh sluimerverbruik is 24kWh per dag en 8760 kWh per jaar...

Wij hebben hier een gemiddelde baseload van 100wh (incl frigo en diepvries) en dan is al 876 kWh/jaar.

1kWh sluimerverbruik is 24kWh per dag en 8760 kWh per jaar...

Wij hebben hier een gemiddelde baseload van 100wh (incl frigo en diepvries) en dan is al 876 kWh/jaar.
kWh is een eenheid van energie. Jij bedoelt 1kWh per uur. Oftewel een continu verbruik van 1kW.
Met wat hersengymnastiek valt dat af te leiden uit "1 kWh 24/7" maar je kan 1 kWh ook iedere minuut, kwartier, halfuur, uur, etc verbruiken.
Zo snap ik ook niet wat je "base load" van 100Wh wil zeggen. Tenzij je wederom 100 Wh per uur bedoelt, oftewel 100 W.

Eenheden doen ertoe. Gebruik ze dan ook juist.

ik heb een batterij met een tarracapaciteit van 3 meter en ze weegt 85°Fahrenheit.

Hoe lang moet ik dan laden aan een kabel van 4 kilogram? Ik weeg zelf 6 Ohm, tenzij ik natuurlijk net 4 hamburgers binnengespeeld heb. Dan kan je er gerust een pk'tje of 6 bijtellen!

Je bedoelt een continu verbruik van 1kW.
Een kWh per dag is vrij normaal tot weinig zou ik zeggen, en maar 365 kWh op een jaar...
1kWh/u dus inderdaad 24kWh per dag aan basisvoorziening zonder extra's.
Best wel wat en moet eigenlijk toch is meer gaan uitzoeken waar het precies vandaan komt.

Ik track best wat individuele apparaten zoals de aquaria, wasmachines, droogkast, diepvries, vaatwas, netwerkmateriaal, ...
Desondanks zie ik toch in de nacht ergens 0,5kWh/u aan 'untracked consumption' die ik nog niet exact kan thuisbrengen.

Edit: besef net dat ik de koelkasten niet track. Hebben er 3 draaien dus dat verklaart ongetwijfeld waar het grootste deel vandaan komt :sarcastic:

Laatst bewerkt:
Sinds eergisteren is eindelijk de installatie hier ook in werking gesteld.

Filmpje van de heraanleg van het dak.
Panelen zijn geintegreerd met de leien en liggen rechtstreeks op het onderdak. Geeft toch wat meer flush uitstraling.
Werken helaas wel massaal veel vertraging al gehad, dus gevel/dak zal pas klaar zijn eind januari. Extreem frustrerend wel want vuiligheid allom.

64 panelen met 27.52kWp piek. Enphase setup met IQ8HC micro inverters.
Nu nog is deftig in home assistant integreren. Ik exporteer ook al de data naar PV Output

PV Output

Misschien wel leuk om daar in de stijl van BOINC projecten vroeger een team aan te maken voor BG en dat we daar onze data indumpen.
Easy setup en altijd wel tof zo projectjes.

In-roof installaties moet je rekening houden naast de meerkost dat je een verminderde opbrenegst hebt van 15 à 20%.
Dit vanwege temperaturen die hoger oplopen, wat de rendementen van de panelen doen zakken.

Jouw installatie zit dan eigenlijk al tegen die 25kVA grens.
Bijplaatsen van een batterijsysteem zal niet meer mogelijk zijn zonder netstudie, en ook zonder netontkoppelkast.
Gezien je PV omvormervermogen boven de 10kVA ligt, kun je op deze woning énkel nog een energiecontract op BTW nummer krijgen.

Afremmen van energie is, voor zover ik weet (en we zijn Enphase gold installateur) ook niet mogelijk met de micro-omvomers.
Dus eenmaal we moeten betalen om op het net te steken, kun je niet gaan curtailen.

Micro-omvormers heb je vanzelfsprekend ook wel garantie op, maar werkuren en transport niet als ene defect gaat.
Is niet zo evident op zo'n systeem om onder die panelen zaken te gaan vervangen, laat staan dat je nog een lift/hw nodig hebt om eraan te kunnen werken.

Toch een heel vreemde keuze qua omvormersetup, tenzij je in een bos woont ofzo?
PV vermogen begrijp ik wel, daar niet van.

Best wel wat en moet eigenlijk toch is meer gaan uitzoeken waar het precies vandaan komt.

Ik track best wat individuele apparaten zoals de aquaria, wasmachines, droogkast, diepvries, vaatwas, netwerkmateriaal, ...
Desondanks zie ik toch in de nacht ergens 0,5kWh/u aan 'untracked consumption' die ik nog niet exact kan thuisbrengen.

Edit: besef net dat ik de koelkasten niet track. Hebben er 3 draaien dus dat verklaart ongetwijfeld waar het grootste deel vandaan komt :sarcastic:

Ballasten van verlichting (soms van LEDstrips in dressings) worden ook vaak over het hoofd gezien.

Verminderde rendement bij die nieuwste panelen valt echt extreem goed mee. Er is tevens aanzienlijke overcapaciteit voorzien hier en ik wil ook gewoon dat het een mooi dak is.

De micro-omvormers kunnen perfect individueel uitgeschakeld worden om niets terug op het net te pompen.

Netstudie is geen issue evenals de installatie/aansluiting met BTW nummer. (reeds gebeurd obv)

Keuze komt door verschillende zaken zoals laagspanning, deze zijn best efficient bij schaduwval (veel en hoge bomen), kan vlot zien individueel per paneel/omvormer waar iets faalt, goede garantie onderhandelingen gedaan, ...

Verminderde rendement bij die nieuwste panelen valt echt extreem goed mee. Er is tevens aanzienlijke overcapaciteit voorzien hier en ik wil ook gewoon dat het een mooi dak is.

Begrijp ik hoor, drop komt gewoon door de temperatuurscoëfficiënt. Is gewoon ook perfect normaal, maar wordt soms over het hoofd gezien.
En qua uitzicht, snap ik wel hoor als je dat wilt.

De micro-omvormers kunnen perfect individueel uitgeschakeld worden om niets terug op het net te pompen.

Is een eind geleden dat ik bijscholing had dus correct me if I'm wrong. Ik vermoed dat je dan een Enphase Envoy S metered hebt bij geïnstalleerd wel. Maar die kan momenteel ook nog niet om met dynamische tarieven.
Micro-omvormers kunnen dacht ik dus ook niet modulair qua snelheid zichzelf gaan aanpassen naar de nodige snelheid.
Communicatie tussen de micro's en de Envoy gebeurt over powerline-communication trouwens. Ik weet wel dat ze via die weg ook firmware updates pushen.

Netstudie is geen issue evenals de installatie/aansluiting met BTW nummer. (reeds gebeurd obv)

Begrijp ik, maar in het kader van het ooit verkopen / verhuren van een woning wel een element die je op voorhand goed dient af te wegen en zeker moet vermeld worden door de installateur. Zo heb je geen onaangename verrassingen.

Keuze komt door verschillende zaken zoals laagspanning, deze zijn best efficient bij schaduwval (veel en hoge bomen), kan vlot zien individueel per paneel/omvormer waar iets faalt,

Als er heel wat bomen staan, dan begrijp ik de keuze wel een pak beter. Zei ik ook in m'n eerste post. Vlekschaduwen kunnen heel irritant zijn.
Bewust niet voor SolarEdge gekozen dan? Want daarmee kon dat ook prima met een optimizer per paneel (wat ook een MPPT per paneel is) en DC safe. Sinds de S-reeks zijn de optimizers even veilig inzake vlambogen als de micro's van Enphase. Maar in dat geval zou je wel hybride kunnen werken i.f.v. batterij (DC naar DC lading) en op dynamische sturing werken én onder de 25kVA blijven mét batterij. Wat je de netstudie en ontkoppelkast bespaart.

goede garantie onderhandelingen gedaan, ...

Ook akkoord, echter zijn die ook maar geldig zo lang de installateur actief is. 't Is ook het sectortje hé :-).

Pas op hé, héél mooie installatie qua specs en heel leuk om eens te zien dat ook grote installaties met Enphase geplaatst worden en dan nog op een speciale manier (in roof). Ben vooral ook geïntrigeerd en was ook gewoon heel benieuwd naar hoe de keuze hierop viel, want het is zeker niet courant/alledaags.

Dit is toch mega extreem? Je verbruikt bijna 3 maal het gemiddelde gezin die wat op zijn energie let aan sluimerverbruik?

Ja goed, de aquariums verbruiken best wel wat, netwerk is ook een constante load van ergens 420 watt, ...
Zo tikt het wel aan natuurlijk :)
Netwerk 420W? Ik vermoed dat ge dat wel wat overschat :p
Ik heb naast de isp-modem: een router, een switch, 3 AP en ook een refurbished rack enterprise server in mijn kelder draaien. En dat is tesamen ongeveer 400W. (Die ik voor mezelf verantwoord omdat die 75% van het jaar (meer dan) volledig gecompenseerd worden door PV/batt.)

Gelukkig dat het geen diepvriezen zijn of ik dacht dat je voor de maffia werkte
Of steken ze levend in de koelkast tot ze voldoende opgebiecht hebben om dan aan de haaien in uw aquaria te geven?

Ik heb naast de isp-modem: een router, een switch, 3 AP en ook een refurbished rack enterprise server in mijn kelder draaien. En dat is tesamen ongeveer 400W. (Die ik voor mezelf verantwoord omdat die 75% van het jaar (meer dan) volledig gecompenseerd worden door PV/batt.)
Misschien wat on topic, maar wat doe je met zo'n netwerk om 400W constante piek verantwoordbaar te maken? Los van het feit dat je deze kan compenseren via PV/Batterij (dat moest ook betaald worden) moet 400W toch wel wat waarde terugbrengen?

Toch niet. Wordt correct gemeten via outlets. Is hier niet gewoon een telenet modem en tp link switch dat hier staat.

Terug
Bovenaan