Zonnepanelen Topic

@Tomski

Onbalans achter de digitale meter maakt toch helemaal niets uit.

@algemeen vanwege tags
Gaat ook op die 600W niet komen hé voor uw capactiteitspiek.
Dat ding gaat volgens mij ongelofelijk snel veel cycli maken en ook snel gaan degraderen hierdoor.
Gaat ook totaal niet mee kunnen met de PV en uiteindelijk zul je die toekomstgericht ook willen afremmen bij negatieve tarieven.

Time will tell. Uiteindelijk zijn die dingen niet echt performant én zeer duur per kWh.
Als je dan na 3 jaar dat ding toch buiten smijt voor iets performanter was het al helemaal een dure aankoop in verhouding.

Maar in mijn ogen is de toekomst EMS systemen waar laadpaal/batterij/PV/huishouden helemaal op dynamisch tarief draaien en de AI software de correcte keuzes in jouw plaats maakt. Comfortverschil is ook immens als je daar allemaal niet mee bezig hoeft te zijn. Afvlakken van stroompieken en helpen bij algemene netbalans wordt alsmaar belangrijker.

Ook allemaal afhankelijk van je situatie natuurlijk. Maar de trend is eerder een stijgend elektriciteitsverbruik dan dalend, een dan worden die dingen zeer snel ontoereikend om een deftige impact te maken.

Het is in mijn ogen dus meer een gimmick, een stuk speelgoed. En wel leuk enzo.
Maar je moet er ook geen wonderen van verwachten.

Het is inderdaad een duur stuk speelgoed.
600 watt vermogen is peanuts.

Het zal ongetwijfeld een groot succes zijn natuurlijk want je hoeft enkel maar dat ding uit de doos te halen, in te pluggen en linken met je app zonder dat je die snode installateur erbij moet halen.

Het zal ongetwijfeld een groot succes zijn natuurlijk want je hoeft enkel maar dat ding uit de doos te halen, in te pluggen en linken met je app zonder dat je die snode installateur erbij moet halen.
Hoezo duur? Enkel als je er meerdere gaat zetten denk ik dan toch hoor, want uiteindelijk is het duurste aan een batterij-installatie de eerste. Extra batterij erbij ploffen is enkel de batterij. Levert nauwelijks extra plaatsingskost op en meestal ook geen andere omvormer.

Die HW plug-in batterij is 2.7kWh voor €1400 is €520/kWh. "Geplaatst", inclusief BTW en geen nieuwe omvormer nodig. Tot en met 2 (dus 5.4kWh) lijkt mij dat eigenlijk veel goedkoper dan andere oplossingen

Zowat de goedkoopste offerte die ik al gezien (van een groepsaankoop) voor plaatsing + omvormer (met goedkope merken) was €3200 voor 5.1kWh (dus €627/kWh), €4725 voor 10.2kWh (dus €463/kWh) of €6320 voor 15.3kWh (413/kWh).

Tenzij jij hier met andere installateurs/promo's komt, lijkt mij dit zeker niet duur indien men een bescheiden batterij-installatie wilt plaatsen. En ja, het is makkelijk zelf te doen, zelfs voor mensen met 0.0 kennis van elektriciteits-installaties.

ik zou die berekeningstool even proberen. Al is mijn inschatting dat je het best aanvraagt voor 31/12/24. Al is de vermelding Uw premieaanvraag moet je maximaal 6 maanden na datum indienen en ten laatste voor 31/12/2025.
Ik zag hier vandaag ook een artikel over verschijnen.
Ik heb wel al een digitale meter en zonnepanelen van 2020 maar ik meen mij te herinneren dat er toen ook een premie was.
Ik wou dit eens opzoeken maar kan er precies niets meer van terugvinden.
Iemand een idee waar ik daar nog iets van zou kunnen terugvinden hoeveel ik aan premie ontvangen zou hebben toen?

Edit: ondertussen terug gevonden

Laatst bewerkt:

Ja, en meer dan genoeg om je 2-3Kwh batterij mooi 1 of 2x per dag op te souperen. Ons sluipverbruik is 120W. S avonds als ik op computer zit, lichten aan, madam voor TV

Dat is misschien technisch geen hoogstandje, maar voor praktisch gebruik, it checks all the boxes.

Er zijn toch geen cookie points om 100% grid onafhankelijk te zijn ? Puur financieel is dat voor mij een no-brainer. En al is dat spel kapot na 10y, still a no brainer.

En is het een stuk speelgoed ? Misschien. Maar veel financieel risico lijk je niet te lopen. 2-3kwh per dag winnen is 1 euro per dag is 350 per jaar....

Desnoods zet je die software matig op 'enkel ontladen tussen dan en dan' zodat je niet 10 halve cycles per dag doorloopt.

Ik weet niet van waar dat pedant toontje komt. Niemand die toch zegt dat de installateur snood is ? Maar als je moet kiezen tussen iets van 1000 euro dat rendabel uitgemolken kan worden met a) geen keuring b) geen installateur en c) geen noodzakelijke overdimemsionering om de kosten per KWH te drukken of een 10kwh batterij van 10k die nooit rendabel is, gekeurd moet worden aan 200 euro, installateur van 1000 euro, waarschijnlijk weken wachten, kabels hertrekken in je kelder en weet ik veel wat, is de keuze dan niet snel gemaakt ?

Ik ga hem zowiezo bestellen. Volgens mijn-thuisbatterij website kom ik aan 7% IRR op de batterij. In de wetenschap dat de injectie tarieven naar beneden gaan moeten en distributie tarieven naar boven, zal de return nog naar boven gaan.

Er komt binnenkort nog een EV bij, dus dan zal het waarschijnlijk nog iets beter worden, want dan kan alle overschot die er desnoods nog in zit om 5h 's morgens in de auto geduwd worden.

Ik zag hier vandaag ook een artikel over verschijnen.
Ik heb wel al een digitale meter en zonnepanelen van 2020 maar ik meen mij te herinneren dat er toen ook een premie was.
Ik wou dit eens opzoeken maar kan er precies niets meer van terugvinden.
Iemand een idee waar ik daar nog iets van zou kunnen terugvinden hoeveel ik aan premie ontvangen zou hebben toen?

Daar staat dat bij mij gewoon onder.

Ja, en meer dan genoeg om je 2-3Kwh batterij mooi 1 of 2x per dag op te souperen. Ons sluipverbruik is 120W. S avonds als ik op computer zit, lichten aan, madam voor TV

Dat is misschien technisch geen hoogstandje, maar voor praktisch gebruik, it checks all the boxes.

Er zijn toch geen cookie points om 100% grid onafhankelijk te zijn ? Puur financieel is dat voor mij een no-brainer. En al is dat spel kapot na 10y, still a no brainer.

En is het een stuk speelgoed ? Misschien. Maar veel financieel risico lijk je niet te lopen. 2-3kwh per dag winnen is 1 euro per dag is 350 per jaar....

Desnoods zet je die software matig op 'enkel ontladen tussen dan en dan' zodat je niet 10 halve cycles per dag doorloopt.

Ik weet niet van waar dat pedant toontje komt. Niemand die toch zegt dat de installateur snood is ? Maar als je moet kiezen tussen iets van 1000 euro dat rendabel uitgemolken kan worden met a) geen keuring b) geen installateur en c) geen noodzakelijke overdimemsionering om de kosten per KWH te drukken of een 10kwh batterij van 10k die nooit rendabel is, gekeurd moet worden aan 200 euro, installateur van 1000 euro, waarschijnlijk weken wachten, kabels hertrekken in je kelder en weet ik veel wat, is de keuze dan niet snel gemaakt ?

Ik ga hem zowiezo bestellen. Volgens mijn-thuisbatterij website kom ik aan 7% IRR op de batterij. In de wetenschap dat de injectie tarieven naar beneden gaan moeten en distributie tarieven naar boven, zal de return nog naar boven gaan.

Er komt binnenkort nog een EV bij, dus dan zal het waarschijnlijk nog iets beter worden, want dan kan alle overschot die er desnoods nog in zit om 5h 's morgens in de auto geduwd worden.
Ik ben een beetje van hetzelfde gedacht. 10kWh zou mooi zijn en ik haal een 0 afname in de zomer maanden, maar de investering haal ik er pas na 20 jaar uit met de huidige prijzen.

Zo'n HW batterijtje zou me 1000kWh per jaar uitsparen wat een 250euro is na aftrek verlies injectie. Dus op 6 jaar is dat speelgoed terug verdiend. Met een 10kWh ga ik maar het dubbele in afname uitsparen dan met een 2.7kWh, dus dan mag de investering prijs maar het dubbele zijn.
Als ik voor 3000euro een 10kWh geïnstalleerd en gekeurd kan hebben, mag er morgen ene komen. Maar ik vrees dat ik minimaal het dubbele bedrag zal moeten uitgeven en dan hoeft het niet meer.

Klopt helemaal. Ik schreef het in het verleden al langer: een kleinere batterij heeft meer nut, omdat die meer gebruikt wordt, en dus sneller rendeert. Elke cyclus die je doet brengt je dichter bij terugverdienen.

Jullie hebben gelijk hoor maar ik zou ook rekening houden met het volgende:

Vollasturen: Wegens het beperkte vermogen dat dat ding kan leveren zal het heel vaak zijn volledig vermogen leveren.
Dit betekent dat de vermogenselektronica van je inverter snel(ler) zal slijten/defect zal gaan.
Vergelijk het met 220km per uur te rijden op de autobahn.
Geen probleem als je dat af en toe eens doet met je 2liter diesel maar doen je dat iedere dag voor 10 uur per dag dan haal je natuurlijk geen 10 jaar.

Vermogen: Het beperkte vermogen dat dat ding kan leveren kan wel eens tereurstellend resultaten leveren.
Ideaal voor 's nachts om je sluipverbruik te elimineren maar veel meer dan dat kan het niet doen.
Best eens kijken wat voor energieverbruik profiel je hebt op de site van Fluvius om zeker te zijn.

Defect? : Dit toestel is er eigenlijk 3 in 1. inverter, BMS (cell balancer) en batterij. Gaat er 1 van de 3 kapot? Vuilbak.
De eerste batchen hebben altijd kinderziekten en er bestaat een goede kans dat het na een paar jaar al sneuvelt.
Homewizard heeft nog niets bewezen dat hun energie storage producten betrouwbaar zijn. Gokje wagen?

Prijs: In BE zal dit product sowieso duurder zijn dan in Nederland en dit door de verplichte BEBAT recyclage bijdrage.
€ 2,890 /kg (+BTW)
Dat ding weegt 24 kg dus komt er al minimum € 83,92 bij.

Jullie hebben gelijk hoor maar ik zou ook rekening houden met het volgende:

Vollasturen: Wegens het beperkte vermogen dat dat ding kan leveren zal het heel vaak zijn volledig vermogen leveren.
Dit betekent dat de vermogenselektronica van je inverter snel(ler) zal slijten/defect zal gaan.
Vergelijk het met 220km per uur te rijden op de autobahn.
Geen probleem als je dat af en toe eens doet met je 2liter diesel maar doen je dat iedere dag voor 10 uur per dag dan haal je natuurlijk geen 10 jaar.

Vermogen: Het beperkte vermogen dat dat ding kan leveren kan wel eens tereurstellend resultaten leveren.
Ideaal voor 's nachts om je sluipverbruik te elimineren maar veel meer dan dat kan het niet doen.
Best eens kijken wat voor energieverbruik profiel je hebt op de site van Fluvius om zeker te zijn.

Defect? : Dit toestel is er eigenlijk 3 in 1. inverter, BMS (cell balancer) en batterij. Gaat er 1 van de 3 kapot? Vuilbak.
De eerste batchen hebben altijd kinderziekten en er bestaat een goede kans dat het na een paar jaar al sneuvelt.
Homewizard heeft nog niets bewezen dat hun energie storage producten betrouwbaar zijn. Gokje wagen?

Prijs: In BE zal dit product sowieso duurder zijn dan in Nederland en dit door de verplichte BEBAT recyclage bijdrage.
€ 2,890 /kg (+BTW)
Dat ding weegt 24 kg dus komt er al minimum € 83,92 bij.
Om te beginnen is deze post al een heel andere toon dan diegene waar mijn antwoord op is, en zelfs inhoudelijk compleet anders.

Uw 4 punten tonen duidelijk aan dat je het doel en doelpubliek van deze dingen niet snapt. Je zit teveel met een "gewone" thuis-batterij opstelling in het hoofd.

Punt 1 & 2 doen er eigenlijk niet toe, want daar dienen ze niet voor. Dit is overduidelijk een product dat als een simpele en "beter dan niets" oplossing bedoeld is. Voornaamste doelpubliek: mensen met al een PV installatie, waarschijnlijk van 5j of ouder. Mogelijks alternatief doelpubliek: huurders.
Wat ik bedoel met mensen met een PV installatie van 5j of ouder: Mijn installatie is 5j geleden geplaatsd. Dan was een hybride omvormer nog geen standaard. Ik heb geen hybride wegens toen teveel meerprijs + beperkte compatibiliteit batterijen + thuisbatterijen waren toen (en zijn dat eigenlijk nu nog steeds) financiëel niet intressant. Tevens heb ik nog altijd een terugdraaiende teller. Op die 5j is mijn PV installatie al terugverdiend. Echter is deze gedimensioneerd & ontworpen met terugdraaiende teller (net als batterij) in het achterhoofd. Al had ik met een rijhuis natuurlijk enkel de keuze tussen N & Z als zadeldak...
Nu echter een complete batterij-installatie laten plaatsen (met nieuwe omvormer) is kosten-baten gewijs geen goede oplossing. Een vlugge simulatie leert mij echter dat 1 (of desnoods 2) van die plug-in batterijen zichzelf vrij snel terug zouden verdienen zelfs met een heel basis instelling. Namelijk enkel overdag laden indien injectie, enkel ontladen 's nachts om sluimerverbruik op te vangen. In dat geval zijn punt 1 & 2 niet van toepassing.

Defect & prijs is glazen bol. Dat weet niemand. Maar als je kijkt naar mijn voorbeeld in de post dat je quote, is dat goedkoop alternatief van de groepsaankoop ook niet met bekende en betrouwbare merken. Ook daar is geen garantie wat er gaat gebeuren bij een defect. Het kan goed zijn dat er plug-in batterijen (van HomeWizard of een andere speler) komen waar een goed service centrum is en de individuele componenten (inverter, cellen, battery management system, sturing, ...) afzonderlijk vervangen kunnen worden.
En qua prijs weten we niet wat het gaat geven, die specifieke HomeWizard batterijen gaan hier niet op de markt komen want niet conform. Dus geen idee of zij een Belgische versie gaan maken (op zich gewoon andere firmware om vermogen te beperken :p ). Maar zelfs met €83.92 erbij is het niet duur. Zelfs veel goedkoper dan enig ander alternatief in prijs/kWh indien je er maar 1 of 2 zet (en dat is ook waar ze op mikken, zie hierboven).

De bedoeling van zo’n HomeWizard batterij is inderdaad uw sluimerverbruik en wat computeren of TV kijken af te dekken.

Als je de vaatwasser, wasmachine, droogkast laat draaien overdag, dan dekken de zonnepanelen dat al voldoende af.

Een EV laden in de zomer doe ik ook overdag op de zon. Zelfs een 10kWh batterij trek ik in no time leeg met mijn EV.

En in de winter is er amper opbrengst dus een 10kWh batterij volkrijgen voor de warmtepomp is een utopie.

Mijn afname is mijn warmtepomp en EV in de winter (niet te coveren met PV) en mijn sluimerverbruik ‘s nachts. Dat is perfect met 3-5kWh af te dekken afhankelijk van de duur van de nachten. Of er dan 600W of 5kW kan uitkomen, maakt weinig uit.

En ivm peak shaving: ik had afgelopen jaar een facturatiepiek van 3.6kW. Das met EV en warmtepomp. Veel is hier niet meer te winnen.

Een EV laden in de zomer doe ik ook overdag op de zon. Zelfs een 10kWh batterij trek ik in no time leeg met mijn EV.

En in de winter is er amper opbrengst dus een 10kWh batterij volkrijgen voor de warmtepomp is een utopie.

Mijn afname is mijn warmtepomp en EV in de winter (niet te coveren met PV) en mijn sluimerverbruik ‘s nachts. Dat is perfect met 3-5kWh af te dekken afhankelijk van de duur van de nachten. Of er dan 600W of 5kW kan uitkomen, maakt weinig uit.
En zelfs dat is niet de gemiddelde situatie. Er is een veel grotere markt voor die dingen.

Laten we het simpel kaderen:
Er zijn 3.379.902 woningen in Vlaanderen.
Er zijn 973.873 PV installaties in Vlaanderen.
Er zijn ~530.000 warmtepompen in Vlaanderen (volgens VEKA ~500.000 eind 2022, en in 2023 zijn er 50.000 verkocht in België).
Er zijn 254.240 EVs in België. Het is moeilijk hier een Vlaams cijfer op te plakken sinds 82.2% van deze ingeschreven zijn op een vennootschap (dus ook leasingmaatschappijen), er heel veel leasing zijn (ook in Wallonië) maar er geen enkele leasing maatschappij in Wallonië gevestigd is :p Dus het zijn er teveel, maar laat ons ze allemaal nemen ^^

Pakt dat de helft van de mensen met zonnepanelen wel een warmtepomp heeft, maar zal minder dan een kwart zijn met een EV. En er zullen genoeg gevallen zijn waar er wel een EV firmawagen is maar geen warmtepomp ;)

Bedoeling is ook dat je dat ding gazt gebruiken om in te zetten op dynamische tarieven.

Nog wat inkomsten uit balancering mee nemen...

Ook dan is wat performantie gewenst.

Ben er ook van overtuigd dat die dingen als zoete broodjes gaan verkopen. Simpelweg omdat den Danny dat kan kopen in de mediamarkt en van noet beter weet.

Wij hebben 3 offertes ontvangen met elk zijn eigen voor -en nadelen waardoor het moeilijk is voor ons om de knoop door te hakken. Kan er iemand met wat meer verstand zijn mening geven?

Extra info: jaarverbruik +- 5500 Kwh, dak ZZW gericht.

Offerte 1:
Winaico WST-NGX 425 full black x 16 panelen
Huawei SUN2000-4.6KTL-L1 (5KVA) Hybride + Internet
€ 6.718,76 incl. BTW

Offerte 2:
Jinko solar 435 Wp mono Full black * 16 panelen
Growatt Hybrideomvormer 5K
€ 6.487,20 incl. BTW

Offerte 3:
DMEGC n-type 440 Wp Full black * 16 panelen
Solaredge omvormer se5000h
Solaredge optimizers * 16
Solaredge wifi antnne voor HD wave
€ 5,994,46 incl. BTW

Onze voorkeur gaat uit naar de 3e offerte aangezien de panelen het meeste vermogen leveren + het solaredge systeem zou volgens de verkoper beter presteren dan panelen die in serie liggen in geval er een paneel defect zou zijn. We hebben geen last van schaduw dus op dat vlak bieden die optimizers weinig meerwaarde. Anderzijds zegt firma 1 dat solaredge systemen vatbaarder zijn voor defecten aangezien er meer onderdelen aan te pas komen.

De firma van de 1e offerte biedt ook een volledige garantie op de installatie en niet enkel op de apparatuur. De andere firma's rekenen kosten aan voor interventies indien een gebrekkig product binnen garantie vervangen moet worden.

Offerte 2 is vlot 1000 euro te duur voor wat het is als ik de prijzen van de andere twee zie.
Kwalitatief ondermaats i.v.m. de andere twee.
Growatt is enkel met z'n eigen batterij compatibel en in dat geval verkies ik liever een Huawei als je die twee ook naast elkaar zet.

Offerte 3 is het kwalitatief beste systeem. Uitbreiden met een batterij zal in dit geval wel veruit het duurste zijn.
Op zich ook niet gelogen dat hoe meer elektronica ertussen zit, hoe groter de kans is op defecten.

Offerte 1 is de gulden middenweg, maar is dan weer vreemd genoeg de duurste.

Wel kijken dat die N-type panelen zéker glas/glas zijn. Dat zijn die Jinko's alvast niet.
Die DMEGC's misschien wel. Die Winaico's zijn geen TOPCON's dacht ik, dus die zijn glas/folie en dan is dat normaal.

Zoals algemeen gekend, spreek ik me normaliter niet uit over prijs zonder de situatie te kennen.
Maar als dit 3x op hetzelfde dak is, moet objectief gezien offerte 3 de duurste zijn, puur vanwege het omvormersysteem.
Offerte 2 moet objectief de goedkoopste zijn want zowel omvormer áls panelen zijn spotgoedkoop hier.
Offerte 1 moet dus tussenin liggen, maar zoals gezegd is dan vreemd genoeg de duurste.

SolarEdge werkt niet zonder optimizers hé...

Dat systeem is zo ontworpen.
Optimizers zijn eigenlijk een MPP tracker per paneel en zorgen voor een vlakke 380V DC spanning naar de omvormer.
Hierdoor kun je ook op hoog voltage DC DC laden met nihil ladingsverliezen.

Totaal niet te vergelijken met TIGO's of Huawei optimizers of dergelijke.
Dat zijn eerder aan/uit schakelaars. Wat tegenwoordig ook vrij zinloos is, gezien panelen bypassdiodes hebben.

*edit* kijk ik ga rechtuit zijn.
Is daarom dat het verschil zo frappant is.
Die Jinko's of DMEGC's zijn qua prijs vrij gelijkaardig. In bulk is dat géén 30 euro van een paneel.
Als je die "rommel" legt, zou ik er ook graag optimizers achter hebben.

Die Huawei omvormer kost 500 euro in aankoop. Die Growatt iets meer dan de helft daarvan.
Dat SolarEdge systeem kost 700 euro voor de omvormer én dan nog eens 40 euro per paneel aan een optimizer (=640 euro) en't is dan nog meer werk om te plaatsen.

Zoals gezegd, normaal reageer ik niet op prijzen.
Maar dit is nu zó frappant.

Eigenlijk vind je dat na 2 sec googlen ook terug hé...
Versta niet goed at er dan te twijfelen valt.
Los van het feit, als er geen schaduw is, ik geen enkel nut zie in het SolarEdge systeem.
Maar met die kwaliteit aan panelen zou ik ze ook liever niet in serie zien liggen.

Eigenlijk is géén van die 3 offertes goed. Punt.

Offerte 2 is vlot 1000 euro te duur voor wat het is als ik de prijzen van de andere twee zie.
Kwalitatief ondermaats i.v.m. de andere twee.
Growatt is enkel met z'n eigen batterij compatibel en in dat geval verkies ik liever een Huawei als je die twee ook naast elkaar zet.

Offerte 3 is het kwalitatief beste systeem. Uitbreiden met een batterij zal in dit geval wel veruit het duurste zijn.
Op zich ook niet gelogen dat hoe meer elektronica ertussen zit, hoe groter de kans is op defecten.

Offerte 1 is de gulden middenweg, maar is dan weer vreemd genoeg de duurste.

Wel kijken dat die N-type panelen zéker glas/glas zijn. Dat zijn die Jinko's alvast niet.
Die DMEGC's misschien wel. Die Winaico's zijn geen TOPCON's dacht ik, dus die zijn glas/folie en dan is dat normaal.

Zoals algemeen gekend, spreek ik me normaliter niet uit over prijs zonder de situatie te kennen.
Maar als dit 3x op hetzelfde dak is, moet objectief gezien offerte 3 de duurste zijn, puur vanwege het omvormersysteem.
Offerte 2 moet objectief de goedkoopste zijn want zowel omvormer áls panelen zijn spotgoedkoop hier.
Offerte 1 moet dus tussenin liggen, maar zoals gezegd is dan vreemd genoeg de duurste.
Bedankt voor de uitleg. Ik heb net even gekeken en de DMEGC zonnepanelen zijn glas/folie.

Terug
Bovenaan