Volgende week komt er hier ook iemand kijken voor het plaatsen van zonnepanelen. Heb totaal geen idee of dit rendabel zou zijn hier. Zonder EV hebben we een verbruik van 1600 kWh 's nachts en 1450 kWh overdag (gemiddeld). Hier is nu een zeeaquarium bijgekomen alsook een EV. Met nu bijna een maand verder zit er al 314 kWh aan stroom in de wagen. Voorbije weekend met het mooie weer zou de wagen goed hebben kunnen laden door de stroom lijkt me maar dit is dus niet altijd mogelijk overdag.
Wat is een realistische schatting om de terugverdientijd te berekenen?
Das echt lastig te zeggen zonder je verbruikersprofiel te kennen.
Als die auto tussen 9 en 19h nooit thuis staat, heb je niks aan zonnepanelen. Werk je 3 dagen in week van thuis uit zoals mij, dan gaat dat gusting uitvallen.
Ik heb 11.4kW op het dak liggen. We verbruiken zo'n 3700kWh voor huishoudelijk gebruik, 1500kWh voor de warmtepomp op een winter, 600kWh op een zomer voor de warmtepomp (koelen + SSW) en 3400kWh voor de EV.
Een dikke 9000kWh per jaar dus.
Ik dacht de zonnepanelen ruim te dimensioneren zodat de warmtepomp daar in de winter ook van profiteert. Maar oost-west is niet zo schitterend in het putje van de winter en in het tussen seizoen warm het direct op in huis bij het minste straaltje zon. De warmtepomp draait dus enkel op donkere dagen en 's nachts. Enkel in november - januari draait die wat overdag, maar dan is er amper opbrengst, dus eigenlijk doen die zonnepanelen niet veel voor de warmtepomp icm verwarmen. Voor het koelen in de zomer en om de boiler op te warmen, werkt dat wel bijna 100% op de zon vanaf februari tot en met oktober. Eigenlijk had ik de warmtepomp niet echt moeten meenemen in m'n energie noden voor de PV.
Voor de auto kon ik vanaf 10 maart zo goed als 100% op de zon rijden. En pas half oktober ben ik elektriciteit beginnen afnemen. De enige keren dat ik tussen maart en oktober elektrciteit moet afnemen van het net, is wanneer ik woensdag en donderdag ben gaan werken, de vrijdag het slecht weer is en we de zaterdag een verre uitstap doen.
Vandaag hebben we 50kWh opgewekt. Ik ben tot 15h30 thuis geweest en de batterij is ongeveer voor 30kWh bijgeladen puur op de zon. Had ik niet weggemoeten om 15h30, dan was er wel zeker 40kWh in de wagen gegaan, want stond deze ochtend maar op 27%.
De dagen dat de auto niet thuis staat, dan injecteren we het grootste deel daarvan in het net en dat is niet echt winstgevend aan 7.5cent/kWh. Je moet volgens mij ongeveer 30% van de opgewekte energie kunnen verbruiken wil je het rendabel maken.
In mijn geval ben ik er zeker dat we voor 45-50% zelf voorzienend gaan zijn op jaarbasis en dat ik ongeveer 40-45% van de opgewekte energie ga verbruiken. In mijn geval besparen mijn zonnepanelen me zo'n 1600euro aan stroomkosten op jaarbasis met de de huidige tarieven. Toen ik de simulatie 1 jaar geleden deed, was dat meer dan 2000euro. Hoe duurder de elektriciteit is, hoe sneller je ze terug verdient.
Dusja, reken even uit hoeveel uw aquarium per dag verbruikt (zet er een slimme stekker tussen voor een paar dagen) en hoeveel zonne uren dat zijn, bekijk hoeveel je kan thuisladen. Ben je veel thuis in de weekends? Werk je thuis uit? Hou er ook rekening mee dat eens uw batterij vol is, je niks meer hebt om te laden. Zo is de woensdag thuiswerken wellicht gunstiger dan de maandag thuis werken. Want tijdens het weekend zit uw auto misschien vol en dan kan je de maandag niks meer bijladen. En om de vrijdag naar kantoor te gaan moet je misschien nog eens bijladen van het net. Als je maandag en dinsdag naar kantoor gaat en uw batterij voor 50% leeg rijdt, kan je de woensdag wat bijladen tot 70-80% zodat je donderdag en vrijdag kunt gaan werken zonder van het net af te nemen. In het weekend kan hij dan op 2 dagen tijd terug volladen als je een thuisblijver bent. Ben je iemand die elk weekend weg is, dan marcheert die strategie ook niet.
Het is dus erg lastig te bepalen hoeveel profijt je u gaat doen met een zonne installatie icm een wagen. Voor uw huishoudelijk verbruik en aquarium is het wellicht een stuk makkelijker uit te rekenen.