Zonnepanelen Topic

Ik heb half januari onze panelen aangemeld bij Fluvius. Dit weekend was ik alles nog eens aan het nakijken en ik zag een fout staan op het AREI keuringsverslag. Daar staat 30x380Wp = 12.kWp, maar de totale som is 11.4kWp.

Ik heb dit gemeld en ze gaan het document aanpassen en doorsturen, maar hoe geef ik dat nu door aan Fluvius? Ik wil vooral niet teveel vertraging oplopen, want momenteel zijn we nog in ons huis aan het werk en injecteren we bijna alles. Maar zonder correcte aanmelding is die injectie niks waard...
Die aanmelding is retroactief en injectievergoeding krijg je vanaf keuringsdatum dan ook retroactief (of zelfs van daarvoor ook al, ik zou het eens moeten narekenen hier).
 
Die aanmelding is retroactief en injectievergoeding krijg je vanaf keuringsdatum dan ook retroactief (of zelfs van daarvoor ook al, ik zou het eens moeten narekenen hier).
Ja, maar hoelang zal het dan duren voor het in orde is. Ik hoor dat er mensen zijn die al 6 maand wachten op hun aanmelding. Met het papier waar 12.4kWp i.p.v. 11.4kWp op staat, zal ik wellicht niet geaccepteerd worden, want is fout. Dat zal ik pas ten vroegste over 4 maanden weten. En dan moet ik waarschijnlijk terug 6 maand wachten om het te corrigeren. Ik zou hen graag zo snel mogelijk het gecorrigeerde document bezorgen en vraag me af wat de beste manier hiervoor is. Via Mijn Fluvius lijkt dat allesinds niet te lukken.
 
Ja, maar hoelang zal het dan duren voor het in orde is. Ik hoor dat er mensen zijn die al 6 maand wachten op hun aanmelding. Met het papier waar 12.4kWp i.p.v. 11.4kWp op staat, zal ik wellicht niet geaccepteerd worden, want is fout. Dat zal ik pas ten vroegste over 4 maanden weten. En dan moet ik waarschijnlijk terug 6 maand wachten om het te corrigeren. Ik zou hen graag zo snel mogelijk het gecorrigeerde document bezorgen en vraag me af wat de beste manier hiervoor is. Via Mijn Fluvius lijkt dat allesinds niet te lukken.
Stuur gewoon een mail met je referentie en het correcte document?
Ze hebben zelfs een contactformulier specifiek voor de groene stroom afdeling:

Jij stelde dat de injectie niets waard was. Ik zei gewoon dat dat niet waar is en je geen geld kwijt bent. Je moet er alleen, zoals je nu dus zegt, eventueel langer op wachten tegen dat de leverancier je ervoor vergoedt.
 
Hi guys, sorry to write to you in English, I already read hundreds of pages of this thread :coolbrows:.

I have an installation of 14x 460Wp (6440Wp) panels with a Huawei SUN2000-6KTL-M1 inverter (rated output power 6000W, maximum apparent power 6600VA). This is a triphase inverter connected to a Belgian-style triphase 3 wire grid connection.

On the first day of turning it on (~9:33AM), I got the plot below for the power production, i.e., output power is clipped at ~4.24kW. Ever since, the same clipping occurs when the irradiance is strong enough. The installer says it is normal due to missing of the neutral and the only solution is to ask Fluvius for a 4 wire conection (the meter is already 4 wire, but for a reason unknown to me only 3 wires are connected from my side of the circuit).

Is that true, or am I taken for a fool?

huawei6kw.png
 
6,6 / 400 * 230 = 3,795 kW

So if this inverter would work in a Delta grid, it would still not explain why it is going up to 4,24 kW.
I honestly didn't even know 3 phase Huawei's worked on a Delta grid.
I do not think the documentation supports it, or Synergrid supports it.
 

It exists, even with Huawei. But it should top off with a factor sqrt3, as Caracalla calculated.
But that is however not in the neighbourhood of the seen 4.24. But more like the calculated 3.795kw.

You have a 3 * 230V grid without grounding (3*230V zonder Neuter). And not a real triphase 3*400V with grounding as mentioned by your installer. Normal triphase is 3*400V with grounding

However, asking Fluvius to change your grid to a 4 wire grid won't be free. And you will potentially also have to redo your own electrical wiring.
 
Ik vind het ook wel straf dat je 4.3kW gedurende uren haalt op een installatie van slechts 6440Wp. The math doesn't add up, zo zonnig was het nu ook niet de afgelopen week.
 
This inverter can work in output mode three-phase three-wire. The plot was from March 2 when it was very sunny.

I figured out the explanation and I leave it here if anybody in the same situation stumbles over it. Not finding anything about Huawei, I tried to search information about SolarEdge, until I found this in one of their application notes: “Inverters connected to the delta grid will operate with a reduced AC power rating, due to the lower L-L grid voltage”

If you look in the specs for SE6K nominal AC output power: - Y configuration: 6000VA, ∆ configuration: 3500VA. The loss in SolarEdge inverters is more important than for Huawei.

The inverter has a maximum output current and the voltage is imposed by the grid. That's the reason for the clipping, nominal voltage between phases is 230V for delta, 400V for Y. What happens is that the inverter runs the MPPT for panels in a suboptimal way to satisfy its restrictions at AC output.

Today the battery was connected (it's a hybrid inverter) and, when the battery is charging, the MPPT was able to run closer to the optimal point when the irradiance on the panels exceeded the AC power allowed on output. For example, today it finally reached PV output >5.5kW between passing of some clouds. The excedent power was used to charge the battery.

So, if you are in a delta configuration, oversize the inverter (in my case, probably the 8kW version), maybe not a good idea. Otherwise install a battery.
 
Laatst bewerkt:
Wat hebben de meeste hier met een installie, een enkelvoudige of dag/nacht tarief?

Hier enkelvoudige, dat zou voor mij een fractie goedkoper uitkomen als mijn simulaties kloppen.

Deze site legt in grote lijnen uit wat het voordeligst is; eens je een digitale meter hebt, is het blijkbaar maar een kleine kost om te veranderen tussen beide tarieftypes:
https://ichoosr.be/nl/nieuws/zonnepanelen/dubbelvoudige-naar-enkelvoudige-meter/

Als je je verbruik en injectie dag / nacht+weekend weet, kan je op mijnenergie.be ook simuleren wat het voordeligst uitkomt.
 
Ik heb nu een offerte grkregen v fluvius voor een digitale meter met antenna aan de perceelgrens.
1000 euro en ik moet bijna al het werk zelf doen.

Voor een antenne aan de gevel, 300 euro om het jaar nadien nog eens 300 te dokken vr de gasmeter antenne.

Ze verplichten de mensen in feite dien brol binnenhuis te pakken.

Ondertussen draaien we nog altijd terug met ferrarris meter dus ik ga nog wat verder zinloos onderhandelen.


De hele winter voor een groot stuk electrisch verwarmd heeft me veel bespaard op gas.

Ik snap niet waarom ze die terugdraaiende tellers weghalen.
Voor de consument een uitstekende zaak zeker nu die injectietarieven zo gereduceerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een offerte grkregen v fluvius voor een antenna aan de perceelgrens.
1000 euro en ik moet bijna al het werk zelf doen.

Voor een antenne aan de gevel, 300 euro om het jaar nadien nog eens 300 te dokken vr de gasmeter antenne.

Ze verplichten de mensen in feite dien brol binnenhuis te pakken.

Ondertussen draaien we nog altijd terug met ferrarris meter dus ik ga nog wat verder zinloos onderhandelen.


De hele winter voor een groot stuk electrisch verwarmd heeft me veel bespaard op gas.

Ik snap niet waarom ze die terugdraaiende tellers weghalen.
Voor de consument een uitstekende zaak zeker nu die injectietarieven zo gereduceerd zijn.
Toch logisch, die terugdraaiende tellers zorgen ervoor dat die mensen en masse stroom verbruiken in de winter, op het moment dat er niet genoeg opwekking is.

Ik snap je uitleg over die antennes niet zo goed, kan je dat toelichten?
 
Ik wou geen digitale meter met 4g modem antenne binnen vanwege stralingsrisico's
Fluvius heeft dan een meter gemaakt met een ander stralingszender opstelling.
Ik dacht eentje met gewoon een netwerkverbinding.
Echter hun oplossing is een meter met een draad aan en antenne buiten.
 
Ik wou geen digitale meter met 4g modem antenne binnen vanwege stralingsrisico's
Fluvius heeft dan een meter gemaakt met een ander stralingszender opstelling.
Ik dacht eentje met gewoon een netwerkverbinding.
Echter hun oplossing is een meter met een draad aan en antenne buiten.
Oprecht en eerlijke vraag: ben je gewoon lastig aan het doen om lastig te doen in functie van jouw terugdraaiende teller? Of zit je echt in met dat 4g signaal? (Wat sowieso door je huis gaat, met of zonder telefoon).
 
Eerst voornamelijk vanwege het probleem met onnodige straling van eigenlijk een domme meter.
Waarom moet daar nu een antenne opzitten die gegevens doorstuurt?
Ik kan mijn meterstanden toch gewoon doorgeven zoals altijd of laat iemand extra zijn centen krijgen voor de metingen te komen noteren.

Nu beiden ... als ik zie hoeveel druk er achter die plaatsingen zitten.
Tevens het feit dat ze een alternatiet aanbieden maar het zo degoutant duur maken dat het in feite geen alternatief is.
Je mag bij contact fluvius ook geen vragen stellen of je wordt direct weggezet als een weigeraar.

De digitale meter geeft meer informatie en controle voor de overheid en dat is ook iets waar ik niet achter sta.
De overheid is nu niet echt het land aan het draaien als goede huisvader.
En dan nog privacy ivm dat draadloos doorsturen.

Alle ik ben aan het zagen maar ik doe dat eens graag.
 
Laatst bewerkt:
Eerst voornamelijk vanwege het probleem met onnodige straling van eigenlijk een domme meter.
Waarom moet daar nu een antenne opzitten die gegevens doorstuurt?
Ik kan mijn meterstanden toch gewoon doorgeven zoals altijd of laat iemand extra zijn centen krijgen voor de metingen te komen noteren.
En wie betaalt die persoon die rondkomt voor de metingen te noteren?
Er wordt in België genoeg gefoefeld met dat zelf doorgeven, zelfs als er een keer in de twee jaar een controle is. Genoeg mogelijkheden om verbruik te verschuiven naar een goedkope periode.
Nu beiden ... als ik zie hoeveel druk er achter die plaatsingen zitten.
Tevens het feit dat ze een alternatiet aanbieden maar het zo degoutant duur maken dat het in feite geen alternatief is.
Je mag bij contact fluvius ook geen vragen stellen of je wordt direct weggezet als een weigeraar.
Helemaal terecht dat mensen die moeilijk doen om moeilijk te doen, de rekening gepresenteerd krijgen. Ik wil niet opdraaien voor jouw rebelsheid.
De digitale meter geeft meer informatie en controle voor de overheid en dat is ook iets waar ik niet achter sta.
De overheid is nu niet echt het land aan het draaien als goede huisvader.
En dan nog privacy ivm dat draadloos doorsturen.
Vertel, want je dropt hier nu drie stellingen, die wij maar zomaar moeten aannemen.
De eerste is alu-hoedje.
De tweede is een mening die totaal niet relevant is.
De derde, ja, vertel, wat in verband met dat draadloos doorsturen en privacy? Op welke manier schendt dat je privacy meer dan bekabeld doorsturen?
Alle ik ben aan het zagen maar ik doe dat eens graag.
Jammer dat het geen steek houdt.

Niet meer dan logisch dat de terugdraaiende tellers er uit gaan. Ik wil helemaal niet meebetalen om het net als grote batterij te gebruiken waarbij mensen stroom in de zomer er op zetten, in de winter er af halen en er geen cent voor betalen. Wellicht geen populaire mening, maar ben blij dat dat over niet al te lange tijd voor iedereen gedaan is.

In andere topics wordt er (terecht) volop gebashed op de SLP (verbruiksprofielen) waarbij je verbruik van het hele jaar wordt uitgesmeerd per maand volgens een verdeelsleutel. Hoe zou je dat kunnen oplossen zonder digitale meter?
 
Laatst bewerkt:
Whatever al die wensen voor eerlijkheid maar de energiemaatschappijen bedriegen u op grote maat.
Geef die bedrijven nog meer informatie idd.

Want welke extra informatie geef je hen?
Je hebt al een contract, dus uw persoonsinformatie hebben ze al.
Je moet je meterstand al doorgeven, dus die hebben ze al, nu gewoon frequenter.
 
Terug
Bovenaan