Zonnepanelen Topic

ik denk eerlijk gezegd dat je goedkoper bent met een 5 (of 6kw) omvormer met twee ingangen, dan met 15 micro-omvormers. Dat scheelt hier toch wel een factor 2 in prijs.

Z'n werkuren zijn vrij normaal. En ja...hij pakt goed marge op alle materiaal he :) (aangezien z'n werkuren onderaan apart staan vermeld).
Je kan nog vissen naar goedkopere panelen. Die zijn er zeker, maar 1000€ gaat er op die manier niet af gaan. Eerder een paar 100.
Je betaalt ook wat premium omdat je full black panelen en black montagemateriaal kiest.
De panelen zelf zijn helemaal niet zo duur hoor of te, hij pakt er niet echt veel marge op.
Al met al is het volgens mij een correcte prijs voor 15 panelen. Die mini omvormers drijven de prijs gewoon omhoog.
 
Gisteren ook een offerte binnen gekregen, lijkt mij vrij normaal te zijn qua prijs?
€7441 all in voor 12 panelen, 4500Wp.


De hamvraag nu, hoe bereken ik best de verwachte terugverdientijd?

Het idee hier is dat we zonnepanelen leggen op het dak van ons appartement, 2 van de 3 willen meedoen, de derde heeft er geen probleem mee dat we het dak gebruiken.

We zouden alle stroom naar de algemene delen sturen, waar maar een beperkt verbruik is, alle overschot wordt dan 50/50 gegeven aan degene die mee geïnvesteerd hebben.

In een ideaal scenario verkopen we verdere overschotten nog aan het 3de appartement, maar dan moet ik nog even bekijken hoe haalbaar dit is.

Op deze manier hebben we maar 1 omvormer (lagere kost en handiger om te hangen), behouden we voor het 3de appartement de mogelijkheid om bij verkoop van het appartement dat de nieuwe eigenaar zich inkoopt in de zonnepanelen en is de kans groter dat de opgewekte energie effectief allemaal in het eigen gebouw gebruikt wordt.

Heeft iemand ervaring met energiedelen op deze manier? Kan dit? De verdeling tussen B en C ben ik zeker over, hoe dit verder verloopt naar eventueel D of injectie is me minder duidelijk.

Indeling-energiedelen.jpg
 
18/02 de installatie aangemeld bij Fluvius en vanochtend bevestiging van verwerking. Nu kan ik de premie aanvragen.

Provincie Antwerpen trouwens, doorlooptijd aanmelding installatie 5 weken.
 
Heb hier 2 offertes voor zonnepanelen binnen voor O/W opstelling op plat dak.

Offerte A:
21x TW Solar 415 Wp black frame
Huawei 3F 8kW hybride omvormer
Met bevestiging, installatie, elektrisch materiaal en keuring bij: €11800

Offerte B:
24x Longi solar LR4-60HIH-370Wp
Huawei 3F hybride omvormer
Met bevestiging, installatie, elektrisch materiaal en keuring bij: €12600


Zijn die TW solar panelen iets waard? Op het eerste zicht vrij weinig informatie rond dat merk te vinden.
Beter voor offerte B gaan met die Longi panelen?


Optie voor thuisbatterij was bij beide mee opgenomen in offerte maar gaan we momenteel nog niet doen. Prijzen ter referentie:

A:
Huawei voeding / systeem / installatie met eerste 5kWh: €5800
Per bijkomende 5 kWh: €3800

B:
Huawei voeding / systeem / installatie met eerste 5kWh: €4900
Per bijkomende 5 kWh: €2900
 
Meningen over deze offerte (merk, micro omvormers of toch een gewone omvormer, ...) ?

Lijkt me redelijk duur te zijn.
Lijkt me iets duurder te zijn dan onze Enphase offerte.
Wij kwamen op 18.9k voor 33 panelen geleverd en geplaatst.

Wij zijn voor micro omvormers gegaan omwille van de bomen rondom de woning. Als je geen schaduw op het dak krijgt hebben micro-omvormers nul meerwaarde. Voor één schouw kan je beter is kijken voor optimizers.
 
Heb hier 2 offertes voor zonnepanelen binnen voor O/W opstelling op plat dak.

Offerte A:
21x TW Solar 415 Wp black frame
Huawei 3F 8kW hybride omvormer
Met bevestiging, installatie, elektrisch materiaal en keuring bij: €11800

Offerte B:
24x Longi solar LR4-60HIH-370Wp
Huawei 3F hybride omvormer
Met bevestiging, installatie, elektrisch materiaal en keuring bij: €12600


Zijn die TW solar panelen iets waard? Op het eerste zicht vrij weinig informatie rond dat merk te vinden.
Beter voor offerte B gaan met die Longi panelen?
...

Als het over deze TW gaat, is dat precies wel 1 van de grotere producenten, al is Longi nog groter:
https://www.integrasolar.com.au/portfolio/fimer-2/
 
zou men aanvragen van dit jaar ook sneller behandelen om hier niet op achterstand te raken. Zodat er geen cascade effect ontstaat.
Mogelijks. Ik had er op gerekend dat het minstens een maand of 3 ging duren vooraleer de aanmelding gebeurd was en dat ik de premie ook maar binnen een half jaar kon verwachten. Meevaller toch, want nu kan Luminus de al teruggestuurde stroom ineens mee crediteren op mijn afrekening in mei.
 
Mogelijks. Ik had er op gerekend dat het minstens een maand of 3 ging duren vooraleer de aanmelding gebeurd was en dat ik de premie ook maar binnen een half jaar kon verwachten. Meevaller toch, want nu kan Luminus de al teruggestuurde stroom ineens mee crediteren op mijn afrekening in mei.
Das snel inderdaad. Ik de mijne half januari aangemeld en nog geen nieuws gehad. In welke provincie woon je?
Volgens de website verwerken ze nu aanmeldingen van 3 oktober: https://www.fluvius.be/nl/neem-contact-op/zonnepanelen
 
Waar kunt ge dat eigenlijk opvolgen? Ik zou denken ergens in myfluviu, maar er staat dat ik nog geen premie heb aangevraagd. Ben ik nu zo aan het flashen want ik ben wel zeker dat ik het heb gedaan lol
 
Waar kunt ge dat eigenlijk opvolgen? Ik zou denken ergens in myfluviu, maar er staat dat ik nog geen premie heb aangevraagd. Ben ik nu zo aan het flashen want ik ben wel zeker dat ik het heb gedaan lol
mijn fluvius stond die aanvraag bij mij destijds. En de status ervan.
Ik kan zelfs nu nog al de aanvragen en hun status die ik heb gedaan terugvinden daar.
 
Waar kunt ge dat eigenlijk opvolgen? Ik zou denken ergens in myfluviu, maar er staat dat ik nog geen premie heb aangevraagd. Ben ik nu zo aan het flashen want ik ben wel zeker dat ik het heb gedaan lol

mijn fluvius stond die aanvraag bij mij destijds. En de status ervan.
Ik kan zelfs nu nog al de aanvragen en hun status die ik heb gedaan terugvinden daar.
Daar zou het toch moeten staan.
Als je enkel nog maar bij de aanmelding van de panelen zit, staat dat onder "Groen stroom", als je installatie al is aangemeld en je de premie wil opvolgen onder "Premies".
 
Daar zou het toch moeten staan.
Als je enkel nog maar bij de aanmelding van de panelen zit, staat dat onder "Groen stroom", als je installatie al is aangemeld en je de premie wil opvolgen onder "Premies".

Blijkbaar nog altijd in de aanmeldingfase. Toch al een goeie 4maanden, amai.
 
18/02 de installatie aangemeld bij Fluvius en vanochtend bevestiging van verwerking. Nu kan ik de premie aanvragen.

Provincie Antwerpen trouwens, doorlooptijd aanmelding installatie 5 weken.
Hier deze middag ook mail gekregen dat onze installatie is goedgekeurd.
Onmiddelijk premie aangevraagd,

Installatie geplaatst op: 26/09/2022
Gekeurd op: 19/10/2022
Aangevraagd op: 3/11/2022
Goedgekeurd op 28/03/2023

doorlooptijd van 21 weken :unsure:


Nu eens benieuwd hoelang het gaat duren tegen dat we het geld van die premie op onze rekening gaan zien verschijnen.
En hoelang het duurt tegen dat onze vorige leverancier het bedrag van onze injectie zal storten. (117kWh piek en 47kWh dal opgewekt, dus grofweg nog een 45€ dat we moeten krijgen)
 
Terug
Bovenaan