Zonnepanelen Topic

Gisteren hier ook record dag gehad, is wel fijn.
Als je injectie 5x zo hoog is als je afname zal het toch wel een gratis dag geweest zijn hoop ik.

En 4 wasmachines en droogkasten gedraaid.
 
Zou gewoon 2 draadjes omwisselen in de ene omvormer kunnen helpen ?
Yup, zoals ik in de eerste zin van mijn post schreef. :tongue:
Ik zou ook eens op het piekmoment van de dag beide inverters afleggen en de spanning uit de straat over alle fasen meten.
Misschien ligt de oorzaak in de onbalans in de straat (hoogstwaarsschijnlijk) en niet aan jouw installatie.
Niet dat jij er dan veel aan kan doen want je hebt 3 fasige inverters maar moest je zoals ik enkelfasige inverters hebben dan kan je ze aansluiten over de fasen die de laagste spanning hebben zodat de kans op uitschakeling miniem is.
 
Onze zonnepanelen liggen er nog maar 3 maand en gisteren sprak mijn overbuur me aan dat er kauwen hun nest aan het bouwen zijn onder de panelen...
Is er iemand die hier al last van gehad heeft? Ik vermoed dat de enige oplossing is om de nesten te laten opruimen (panelen er af) en dan de panelen langs de zijkant af te zetten met zo'n gaas? Langs boven en onder kan er niks in denk ik doordat daar al liggers zitten om de panelen te bevestigen.
 
Onze zonnepanelen liggen er nog maar 3 maand en gisteren sprak mijn overbuur me aan dat er kauwen hun nest aan het bouwen zijn onder de panelen...
Is er iemand die hier al last van gehad heeft? Ik vermoed dat de enige oplossing is om de nesten te laten opruimen (panelen er af) en dan de panelen langs de zijkant af te zetten met zo'n gaas? Langs boven en onder kan er niks in denk ik doordat daar al liggers zitten om de panelen te bevestigen.
Als het onder de zonnepanelen is, waar is het probleem? Kans op schade? Zoja, de welke?
 
Yup, zoals ik in de eerste zin van mijn post schreef. :tongue:

Dat zal geen fluit uithalen - zie hieronder.

Ik zou ook eens op het piekmoment van de dag beide inverters afleggen en de spanning uit de straat over alle fasen meten.

Yep, zo ver was ik al. Heb ik deze middag gedaan rond 13h. Guess what. 248 voor de B en 232 voor A/C. Thanks Fluvius.

Het is een typische dorpsbaan. 5km rechtdoor, boerengat. Links en rechts huizen, bijna allemaal panelen, maar kleine dakinstallaties (dus waarschijnlijk allemaal monofasige). Kan het zijn dat Fluvius iedereen op dezelfde fase gestoken heeft in het net ? Is dat easily fixable door Fluvius ?


Misschien ligt de oorzaak in de onbalans in de straat (hoogstwaarsschijnlijk) en niet aan jouw installatie.
Niet dat jij er dan veel aan kan doen want je hebt 3 fasige inverters maar moest je zoals ik enkelfasige inverters hebben dan kan je ze aansluiten over de fasen die de laagste spanning hebben zodat de kans op uitschakeling miniem is.

Ben een dossiertje aan het samenstellen voor Fluvius. Is er een snelle manier voor hen om te fixen ?


Blijft een mysterie waarom omvormer 1 uitvalt en 2 bijna niet...



Ik ga een pro abo nemen op P1 meter app. Dan kan ik de 3 fasen eens monitoren.
 
Het is een typische dorpsbaan. 5km rechtdoor, boerengat. Links en rechts huizen, bijna allemaal panelen, maar kleine dakinstallaties (dus waarschijnlijk allemaal monofasige). Kan het zijn dat Fluvius iedereen op dezelfde fase gestoken heeft in het net ? Is dat easily fixable door Fluvius ?
In het lokale transformatorstation zou Fluvius bij de aftakking van de transfo misschien anders kunnen balanceren zodat er geen zo'n verschil is.
Daarmee bedoel ik, de inbalans van jouw straat compenseren door een andere straat met ook een inbalans te wisselen.
Dat is allemaal te doen maar ja... gaan ze daar hun tijd aan willen spenderen? Dat betekent ook dat je de wijk even spanningsloos zet.
Ben een dossiertje aan het samenstellen voor Fluvius. Is er een snelle manier voor hen om te fixen ?
Allesinds maken dat je spanningsval onder de 1% blijft tussen inverter en meterkast want dat is het eerste waar ze naar zullen vragen...
 
Gisteren een topdag inderdaad en vandaag misschien er nog over.
Hier 18 panelen oost West. 5.7kw en 3.7kw omvormer. Max 3.2kw gehaald maar dan wel redelijk lange tijd.
Totaal 31kw, topdag vorig jaar was 40kw zal deels door de helling zijn dat ik nu wat verlies (45gr).
Door deze opstelling wek ik nu al elektriciteit op van 7u30 tot 20u30. In combinatie met de digitale meter dus een ideale opstelling. Nooit gigantische pieken maar wel constant en lang. 😆
 
In het lokale transformatorstation zou Fluvius bij de aftakking van de transfo misschien anders kunnen balanceren zodat er geen zo'n verschil is.
Daarmee bedoel ik, de inbalans van jouw straat compenseren door een andere straat met ook een inbalans te wisselen.
Dat is allemaal te doen maar ja... gaan ze daar hun tijd aan willen spenderen? Dat betekent ook dat je de wijk even spanningsloos zet.

Allesinds maken dat je spanningsval onder de 1% blijft tussen inverter en meterkast want dat is het eerste waar ze naar zullen vragen...

Yep, ben mij daar bewust van. Heb hun Excelleke al gezien op de website. Het voltage metertje gaf 1 V verschil more or less aan de uitgang van de omvormer en aan de meterkast. Zal vanavond eens de P1 tri fase voltage premium feature kopen. Dan weet ik onmiddellijk de langere termijn 3 fases voltage links en in de omvormer rechts.
 
Vandaag gebeld met fluvius helpdesk voor iets anders en terloops even geïnformeerd naar de stand van mijn premie aanvraag.
"Daar kan ik niks over zeggen meneer, alleen dat ze achter lopen"
Uurtje nadien krijg ik mail dat mijn premie is goedgekeurd en wordt uitbetaald.

Toeval?
 
Als het onder de zonnepanelen is, waar is het probleem? Kans op schade? Zoja, de welke?
Ik ben geen vogelkenner, maar na even opzoeken lijken die beesten wel aan de onderkant van de panelen met hun snavel te pikken en mogelijks ook in de kabels. + de panelen koelen minder goed.
Langs de andere kant lees ik dat wanneer je het laat afzetten en ze vinden toch een klein gaatje, dat er dan terug inkruipen.
 
Een jaar geleden ofzo zat ik hier ook opeens met een omvormer die regelmatig uitschakelde door over de voltage limiet te gaan. Daarvoor nooit een probleem gehad. Voltage zat op zonnige dagen toen quasi constant boven de 250V. Na enkele weken was dat dan opeens maar 230V meer. Achteraf te weten gekomen wat daar aan de hand was. Een bedrijf in de buurt had hun dak vol panelen gelegd. Paar duizend vierkante meter aan zonnepanelen om aan stroomdelen te doen met hun andere vestigingen waardoor de buurt voltagepieken te verwerken kreeg tot Fluvius aanpassing gedaan had :rofl:
 
Sinds gisteren zonnepanelen hier. 30 x Sunpower P6-405.

Hoe kan ik nakijken als alles goed geinstalleerd is en de opbrengst een beetje naar verwachting? Want ik heb daar eigenlijk geen idee van.

Vandaag was de opbrengst 75,96 kWh met de hoogste piek op 8916. Is dat niet te laag voor een installatie van 12150 WP of ligt mijn verwachting te hoog? Dak is ZZO gericht.
 
Bijna 76 kWh is een goed resultaat voor je installatie.

Hoeveel kW is de omvormer? Als die 10 kW bedraagt, vind ik 8916 W als piek erg weinig voor ZZO. Dat is 73% van wat je panelen kunnen geven.
 
Een jaar geleden ofzo zat ik hier ook opeens met een omvormer die regelmatig uitschakelde door over de voltage limiet te gaan. Daarvoor nooit een probleem gehad. Voltage zat op zonnige dagen toen quasi constant boven de 250V. Na enkele weken was dat dan opeens maar 230V meer. Achteraf te weten gekomen wat daar aan de hand was. Een bedrijf in de buurt had hun dak vol panelen gelegd. Paar duizend vierkante meter aan zonnepanelen om aan stroomdelen te doen met hun andere vestigingen waardoor de buurt voltagepieken te verwerken kreeg tot Fluvius aanpassing gedaan had :rofl:


Fluvius is vandaag op bezoek geweest. Ze hebben geconfirmeerd dat er inderdaad op de B fase 249 V binnenkwam, op A en C 236 en 240 respectief... We zitten blijkbaar met 6 buren op 1 kast die 340m ver ligt. We zijn de enige met 3 fasige. Ze vermoeden hetzelfde wat ik vermoedde, dat er een onbalans is in paneeleigenaren met mono fasen die allemaal op B zitten met hun injectie.

Ze gaan nu bij allemaal langs gaan en waar mogelijk bij mensen de panelen van B naar A en/of C steken. Maar dat kon "enkele weken duren". Ik ging er nog iets van horen...


Binnen hebben we klein chanceke dat de de keuken op de B fase draait, dus 's avonds koken lost al iets op in elk geval als we de oven/inductie aansteken (zelf consumeren helpt), maar het probleem is momenteel tussen 11 en 16. Ik heb sinds gisteren de P1 energy+app, dus ik kan monitoren welke fase wat zit als ik eens de wasmachine of zo aan knal. Mogelijk valt daar nog wat kleine winst te boeken door de waskot kring naar de B te verzetten die nu op de A zit (daar ken ik zelf geen hol van, dat doet de elektricer in de familie). Een wasmachine/droogmachine aansteken tijdens zon doe ik nu al, als dat ervoor kan zorgen dat de panelen niet uitvallen, zoveel te beter.



Vandaag viel het uitvallen nog mee. Denk dat we maar 5-6kwh gerateerd hebben. Toch een 46kwh met een piek van 7700W voor 2x4kw omvormers.

Het blijft eigenaardig dat de ene omvormer uitvalt en de andere niet. De ene zal beetje gevoeliger zijn en waarschijnlijk zorgt het uitvallen van de ene ervoor dat de voltage juist genoeg zakt om de andere niet meer te doen uitvallen ? Anyway, het maakt het verloren vermogen gemakkelijk om te berekenen :-D


Ik zat ook eens te vissen naar mijn goedkeuring, want hij zag uiteraard dat het nog "in verwerking" zat. Ze waren in de buurt die van begin oktober pas aan het goedkeuren....
 
Laatst bewerkt:
Bijna 76 kWh is een goed resultaat voor je installatie.

Hoeveel kW is de omvormer? Als die 10 kW bedraagt, vind ik 8916 W als piek erg weinig voor ZZO. Dat is 73% van wat je panelen kunnen geven.
10kw inderdaad, vandaar dat ik meer had verwacht ja
 
Ik vind dat verhoudingsgewijs toch een vrij lage opbrengst. Hebt ge een mooie parabool of is er een scherpe aftopping? Op dagen als vandaag zou ik toch verwachten dat ge ongeveer het max uit uw omvormer haalt (niet dat dat zo gigantisch veel extra kWh gaat geven).
 
Ik vind dat verhoudingsgewijs toch een vrij lage opbrengst. Hebt ge een mooie parabool of is er een scherpe aftopping? Op dagen als vandaag zou ik toch verwachten dat ge ongeveer het max uit uw omvormer haalt (niet dat dat zo gigantisch veel extra kWh gaat geven).
Screenshot_20230405_214555_Chrome.jpg
 
Terug
Bovenaan