Zonnepanelen Topic

Ik vind dat verhoudingsgewijs toch een vrij lage opbrengst. Hebt ge een mooie parabool of is er een scherpe aftopping? Op dagen als vandaag zou ik toch verwachten dat ge ongeveer het max uit uw omvormer haalt (niet dat dat zo gigantisch veel extra kWh gaat geven).
En ik was enthousiast met mijn 54kwh op 3 omvormers van 3kw en 11,3kw aan panelen :(

Ook ZZO. Piek op 8300, de 3 omvormers hebben hun 3K max gehaald op verschillende momenten.
 
De opbrengst zit ongeveer in lijn met wat je mag verwachten: https://www.thomasberger.be/pv/pvca...000&az2=0&roof2=0&peakw2=&temp_coeff2=&max2=0

Maar het is raar dat je met een plateau zit rond de 9kW. Ik zou verwachten dat je een mooie top krijgt zoals in de link hierboven.

Dit is trouwens mijn opbrengst van vandaag met 30x 380W panelen, dus jouw systeem heeft wel een stuk beter gepresteerd doordat het meer zuidgericht ligt. https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=100000&sid=96912&dt=20230404&gs=0&m=1
 
Ik denk dat de hellingsgraad een grote rol speelt op piekvermogen.
Vandaag ook max 4661 op 5,2 kW installatie.
Juli en aug haal ik wel 5260
 
Ik vind dat een vreemde curve.

Mijn installatie had initieel ook zo een afvlakking. Met wat dieper te graven bleek dat ze de panelen hadden moeten opsplitsen in 2 strings ipv ze allemaal in serie aan elkaar te koppelen. De omvormer begrensde automatisch het inkomende vermogen per inlet. Dat is nu in orde.

Ik haal de afgelopen dagen gemiddeld 45kwh met een ZZO installatie van 7400Wp op 35 graden en omvormer van 6kwh. Alledrie de dagen heb ik max vermogen rond de 6.6-6.8kwh aangehouden in de vroege namiddag. Dus op piekvermogen na lijkt dat wel in lijn met verwachting.

Nu, ik ben geen expert. Tis puur uit eigen ervaring.
 
Onze zonnepanelen liggen er nog maar 3 maand en gisteren sprak mijn overbuur me aan dat er kauwen hun nest aan het bouwen zijn onder de panelen...
Is er iemand die hier al last van gehad heeft? Ik vermoed dat de enige oplossing is om de nesten te laten opruimen (panelen er af) en dan de panelen langs de zijkant af te zetten met zo'n gaas? Langs boven en onder kan er niks in denk ik doordat daar al liggers zitten om de panelen te bevestigen.
Bij het eerste broedseizoen was 't hier ook meteen prijs. Ik heb panelen op drie vlakken en bij alledrie zat het vol kauwen met heel veel lawaai en vuiligheid tot gevolg.
Ik heb toen meteen alle nesten laten wegnemen en Van der Valk Birdblocker laten installeren. Bleek nutteloos, die kauwen pikken gewoon op de stalen clips tot ze lossen, of ze gaan bovenaan op die Birdblocker liggen en wroeten tot ze er door zitten, en na enkele keren breekt het dan toch af.
Installateur opnieuw laten komen, weer alle nesten weggenomen, Birdblocker opnieuw bevestigd maar na 2-3 weken was het weer om zeep.

Toen Birdblocker laten weghalen en een soort van 'borstels' langs de randen van de panelen gestoken zoals je ook in dakgoten kan leggen.
We zijn intussen 2 jaar verder en dat werkt véél beter. Ze hebben nog wel een opening gevonden en er zit nog wel een nestje maar ik heb er geen last meer van, in het begin was dat om horendol van te worden omdat het er zo veel waren.
Mocht ik elk jaar eens op het dak klimmen om die borstels terug goed te steken zou ik geen last meer hebben, maar dat is me te gevaarlijk.

Ik merk wel dat de overlast serieus groeit. Hier in de buurt zijn er best wat mensen die last hebben en ook nieuwe installaties worden steeds weer belaagd.
Buren hadden hun panelen laten afzetten met een soort stevig gaas maar dat bood geen oplossing, de kauwen bleven gewoon pikken tot ze er door zaten.

Ik heb toen ook wel eens naar een natuurorganisatie gebeld met de vraag of ze tips hadden, bv. of ik in de tuin een aanlokkelijker alternatief kon voorzien ofzo, maar de enige boodschap die ik daar kreeg was 'dat is een beschermde diersoort, gelieve die beestjes hun ding te laten doen'.
 
Hier 4920Wp liggen op een 5kW omvormer. 3 april 28.9kWh gehaald, piek rond de 4kW, ik dacht eerst dat dat misschien te weinig was, maar volgens pvcalc (thx @MorGo7h) is dit volledig normaal.

Panelen lagen dacht ik Z, maar er zit een lichte draai in naar O blijkbaar, dus ZZO/ZZZO precies. 6 panelen op 45 graden, 6 op 15 graden.
 
Sinds gisteren zonnepanelen hier. 30 x Sunpower P6-405.

Hoe kan ik nakijken als alles goed geinstalleerd is en de opbrengst een beetje naar verwachting? Want ik heb daar eigenlijk geen idee van.

Vandaag was de opbrengst 75,96 kWh met de hoogste piek op 8916. Is dat niet te laag voor een installatie van 12150 WP of ligt mijn verwachting te hoog? Dak is ZZO gericht.
Je piek is maar 9 kW omdat je nooit het echte geadverteerde vermogen haalt met je zonnepanelen.
Dit omdat je zonnepanelen niet in de meest ideale omstandigheden staan zoals een testlabo.
Het geadverteerde vermogen heet STC. (labo test)
Je dient te kijken naar het NOCT (Nominal Operating Cell Temperature).

Die top off van 9 kW lijkt me normaal.

STC is zoals de WLTP voor EV's. Leuk in theorie maar bullshit in real life.
 
Laatst bewerkt:
Hier 4920Wp liggen op een 5kW omvormer. 3 april 28.9kWh gehaald, piek rond de 4kW, ik dacht eerst dat dat misschien te weinig was, maar volgens pvcalc (thx @MorGo7h) is dit volledig normaal.

Panelen lagen dacht ik Z, maar er zit een lichte draai in naar O blijkbaar, dus ZZO/ZZZO precies. 6 panelen op 45 graden, 6 op 15 graden.
Uw installatie is ondergedimensioneerd. Uw installateur had moeten voorstellen om meer panelen OF een lichtere inverter te installeren vind ik.
Met je huidige installatie ga je nooit het volledige vermogen van je inverter kunnen gebruiken.
 
Bij het eerste broedseizoen was 't hier ook meteen prijs. Ik heb panelen op drie vlakken en bij alledrie zat het vol kauwen met heel veel lawaai en vuiligheid tot gevolg.
Ik heb toen meteen alle nesten laten wegnemen en Van der Valk Birdblocker laten installeren. Bleek nutteloos, die kauwen pikken gewoon op de stalen clips tot ze lossen, of ze gaan bovenaan op die Birdblocker liggen en wroeten tot ze er door zitten, en na enkele keren breekt het dan toch af.
Installateur opnieuw laten komen, weer alle nesten weggenomen, Birdblocker opnieuw bevestigd maar na 2-3 weken was het weer om zeep.

Toen Birdblocker laten weghalen en een soort van 'borstels' langs de randen van de panelen gestoken zoals je ook in dakgoten kan leggen.
We zijn intussen 2 jaar verder en dat werkt véél beter. Ze hebben nog wel een opening gevonden en er zit nog wel een nestje maar ik heb er geen last meer van, in het begin was dat om horendol van te worden omdat het er zo veel waren.
Mocht ik elk jaar eens op het dak klimmen om die borstels terug goed te steken zou ik geen last meer hebben, maar dat is me te gevaarlijk.

Ik merk wel dat de overlast serieus groeit. Hier in de buurt zijn er best wat mensen die last hebben en ook nieuwe installaties worden steeds weer belaagd.
Buren hadden hun panelen laten afzetten met een soort stevig gaas maar dat bood geen oplossing, de kauwen bleven gewoon pikken tot ze er door zaten.

Ik heb toen ook wel eens naar een natuurorganisatie gebeld met de vraag of ze tips hadden, bv. of ik in de tuin een aanlokkelijker alternatief kon voorzien ofzo, maar de enige boodschap die ik daar kreeg was 'dat is een beschermde diersoort, gelieve die beestjes hun ding te laten doen'.
Bedankt voor de tip. Dan weet ik in elk geval wat ik moet vragen als ik iets laat installeren.
Heb je nog idee wat de kostprijs er van was? Ik zit zelf met een oost-west opstelling dus ook 2 dakvlakken.
 
Toen Birdblocker laten weghalen en een soort van 'borstels' langs de randen van de panelen gestoken zoals je ook in dakgoten kan leggen.
We zijn intussen 2 jaar verder en dat werkt véél beter. Ze hebben nog wel een opening gevonden en er zit nog wel een nestje maar ik heb er geen last meer van, in het begin was dat om horendol van te worden omdat het er zo veel waren.
Ik ga dit jaar ook mijn dak zelf vol leggen met solar.
Wil je eens foto's delen van die borstels aub?
Ik ga ze ook mogen installeren want het zit hier ook vol met kauwen in de buurt.
 
Uw installatie is ondergedimensioneerd. Uw installateur had moeten voorstellen om meer panelen OF een lichtere inverter te installeren vind ik.
Met je huidige installatie ga je nooit het volledige vermogen van je inverter kunnen gebruiken.
Meer panelen is voorgesteld, maar daar moet ge natuurlijk ook het budget op dat moment voor hebben/aan willen spenderen.
Ik gok dat ze mij geen andere omvormer hebben voorgesteld omdat er gewoon een schaarste was aan omvormers en omdat de kans bestaat dat ik in de toekomst nog uitbreidt.
 
Ik ga dit jaar ook mijn dak zelf vol leggen met solar.
Wil je eens foto's delen van die borstels aub?
Ik ga ze ook mogen installeren want het zit hier ook vol met kauwen in de buurt.
Het is mij onduidelijk of het een plat of hellend dak is.
Bij mijn installaties op een plat dak, plaats ik achter- en zijschermen tegen de wind en heb ik nog niet gehoord dat er vogels inkruipen (hoewel ze er inderdaad wel tussen kunnen; nooit bij stilgestaan).

Dit is een voorbeeld van die borstels:

SOLARGUARD® PRO BIRD PROTECTION UNIVERSAL​


MyCtltp.png
 
Bedankt voor de tip. Dan weet ik in elk geval wat ik moet vragen als ik iets laat installeren.
Heb je nog idee wat de kostprijs er van was? Ik zit zelf met een oost-west opstelling dus ook 2 dakvlakken.
Ik zat toen op zo'n 800€ incl montage voor die Birdblocker, wat uiteindelijk veel geld bleek voor weinig effect :p die borstels zijn goedkoper.
We hebben uiteindelijk geen verrekening meer gemaakt omdat hun service wel top was (3x langsgeweest, telkens opnieuw dak op, nooit discussie gehad) en dat is me ook wat waard, dus ik weet niet wat het zou zijn geweest had je meteen die borstels genomen.
Ik ga dit jaar ook mijn dak zelf vol leggen met solar.
Wil je eens foto's delen van die borstels aub?
Ik ga ze ook mogen installeren want het zit hier ook vol met kauwen in de buurt.

Het is mij onduidelijk of het een plat of hellend dak is.
Bij mijn installaties op een plat dak, plaats ik achter- en zijschermen tegen de wind en heb ik nog niet gehoord dat er vogels inkruipen (hoewel ze er inderdaad wel tussen kunnen; nooit bij stilgestaan).

Dit is een voorbeeld van die borstels:

SOLARGUARD® PRO BIRD PROTECTION UNIVERSAL​


MyCtltp.png
Ik bedoel dit met die vogelweringsborstels:

De foto van @Herman De Croo is het principe van wat ik eerst had (model van Van der Valk: https://www.valksolarsystems.com/nl/pv-montage-systemen/schuine-daken/birdblocker) en dat bleek waardeloos.
Op jouw foto lijkt het echter een breder systeem, misschien dat dat beter werkt...

EDIT: hellend dak hier, 45-50°.
 
Laatst bewerkt:
je verwachtingen liggen te hoog, dat is een mooi resultaat. 12150 Watt kan je nooit halen.
Dat lijkt me logisch dat 12150 niet haalbaar is, maar minder dan 75% daarvan is gewoon te weinig imo. Zeker als ik kijk naar de huizen rondom mij met identieke orientatie. Die halen met oudere installaties gewoon meer.
 
Ik vind dat een vreemde curve.

Mijn installatie had initieel ook zo een afvlakking. Met wat dieper te graven bleek dat ze de panelen hadden moeten opsplitsen in 2 strings ipv ze allemaal in serie aan elkaar te koppelen. De omvormer begrensde automatisch het inkomende vermogen per inlet. Dat is nu in orde.

Ik haal de afgelopen dagen gemiddeld 45kwh met een ZZO installatie van 7400Wp op 35 graden en omvormer van 6kwh. Alledrie de dagen heb ik max vermogen rond de 6.6-6.8kwh aangehouden in de vroege namiddag. Dus op piekvermogen na lijkt dat wel in lijn met verwachting.

Nu, ik ben geen expert. Tis puur uit eigen ervaring.

Op de webinterface van SMA was te zien dar er maar op 1 string opbrengst was en dan ben ik eens gaan kijken aan de omvormer en daar was inderdaad maar 1 string aangesloten ipv 2. Gebeld en ze gaan nu komen om het aan te passen.

Wat doen mensen die daar niet zo achter zitten vraag ik me dan af, die zijn eigenlijk gewoon gekloot. Dit bedrijf, wat ik waarschijnlijk niet mag vermelden hier, zou ik aan niemand aanraden, want we hebben heel wat shit gehad met hun en ongeveer 3000 euro aan subsidies kwijt.

Thx voor de input hier.

Je piek is maar 9 kW omdat je nooit het echte geadverteerde vermogen haalt met je zonnepanelen.
Dit omdat je zonnepanelen niet in de meest ideale omstandigheden staan zoals een testlabo.

je verwachtingen liggen te hoog, dat is een mooi resultaat. 12150 Watt kan je nooit halen.
De Piek was maar 9kW omdat het dus fout was aangesloten en de verwachtingen waren dus ook niet te hoog, maar reeel
 
  • Wow
Waarderingen: Raa
73 procent is gewoon een realistische waarde.
De verdeling van de strings lijkt me dan ook heel vreemd, als je nu al 8916W haalt terwijl 1 van beide strings niet is aangesloten?
 
73 procent is gewoon een realistische waarde.
De verdeling van de strings lijkt me dan ook heel vreemd, als je nu al 8916W haalt terwijl 1 van beide strings niet is aangesloten?
De 2 strings zijn wel aangesloten, maar in serie op 1 aansluiting of hoe moet ik dat noemen. Ze moeten in parallel op de 2 beschikbare ingangen aangesloten worden. Zie uitleg van @KaZhAn.
 
Terug
Bovenaan