Zonnepanelen Topic

Ten laatste 2029 willen ze rond zijn, het zal dus gefaseerd verlopen.
Dacht ergens gelezen te hebben dat de groep die nog een analoge meter heeft én kan weigeren op zich vrij beperkt is.
Waardoor in Q1 2025 deze groep sowieso al volledig overgeschakeld zou zijn op digitaal.

Tegen 2029 moet heel Vlaanderen digitaal zijn natuurlijk, dat wel.
 
Fluvius is vandaag op bezoek geweest. Ze hebben geconfirmeerd dat er inderdaad op de B fase 249 V binnenkwam, op A en C 236 en 240 respectief... We zitten blijkbaar met 6 buren op 1 kast die 340m ver ligt. We zijn de enige met 3 fasige. Ze vermoeden hetzelfde wat ik vermoedde, dat er een onbalans is in paneeleigenaren met mono fasen die allemaal op B zitten met hun injectie.

Ze gaan nu bij allemaal langs gaan en waar mogelijk bij mensen de panelen van B naar A en/of C steken. Maar dat kon "enkele weken duren". Ik ging er nog iets van horen...


Binnen hebben we klein chanceke dat de de keuken op de B fase draait, dus 's avonds koken lost al iets op in elk geval als we de oven/inductie aansteken (zelf consumeren helpt), maar het probleem is momenteel tussen 11 en 16. Ik heb sinds gisteren de P1 energy+app, dus ik kan monitoren welke fase wat zit als ik eens de wasmachine of zo aan knal. Mogelijk valt daar nog wat kleine winst te boeken door de waskot kring naar de B te verzetten die nu op de A zit (daar ken ik zelf geen hol van, dat doet de elektricer in de familie). Een wasmachine/droogmachine aansteken tijdens zon doe ik nu al, als dat ervoor kan zorgen dat de panelen niet uitvallen, zoveel te beter.



Vandaag viel het uitvallen nog mee. Denk dat we maar 5-6kwh gerateerd hebben. Toch een 46kwh met een piek van 7700W voor 2x4kw omvormers.

Het blijft eigenaardig dat de ene omvormer uitvalt en de andere niet. De ene zal beetje gevoeliger zijn en waarschijnlijk zorgt het uitvallen van de ene ervoor dat de voltage juist genoeg zakt om de andere niet meer te doen uitvallen ? Anyway, het maakt het verloren vermogen gemakkelijk om te berekenen :-D


Ik zat ook eens te vissen naar mijn goedkeuring, want hij zag uiteraard dat het nog "in verwerking" zat. Ze waren in de buurt die van begin oktober pas aan het goedkeuren....
Collega van mij heeft zijn omvormer softwarematig laten aanpassen zodat die veiligheidgrens net iets hoger kwam te liggen waardoor er geen uitval meer was.

Hoe koosjer dat is weet ik nu ook wel niet.
 
In sommige gevallen krijg je daar goedkeuring voor van de netbeheerder.. maar waar ik dat zonet las is wel een .NL site
Nadeel is vooral dat die spanning niet alleen naar buiten gaat maar ook naar binnen. Al u apparaten krijgen die hogere spanning dus ook te verwerken. Een kwalitatieve computervoeding kan daar mee om. Een goedkoop strijkijzer van den Blokker misschien wat minder...
 
Nadeel is vooral dat die spanning niet alleen naar buiten gaat maar ook naar binnen. Al u apparaten krijgen die hogere spanning dus ook te verwerken. Een kwalitatieve computervoeding kan daar mee om. Een goedkoop strijkijzer van den Blokker misschien wat minder...
Krijgt ge dat dan op alle fasen binnen of zou ge dat dan zo kunnen regelen dat je uw andere toestellen op de andere 2 fasen steekt?
 
Vraagje, waarom zou je willen uitstellen?
Op de zonnige dagen van de voorbije weken produceren we meer dan we verbruiken, en consumptie is vooral 's avonds. Het lijkt mij dus dat een terugdraaiende teller veel meer opbrengt dan de magere vergoeding per kWh bij een digitale meter.
 
Collega van mij heeft zijn omvormer softwarematig laten aanpassen zodat die veiligheidgrens net iets hoger kwam te liggen waardoor er geen uitval meer was.

Hoe koosjer dat is weet ik nu ook wel niet.

Vroeger was de norm blijkbaar om uit te vallen vanaf 235V. Nu is het 10min 253.

Hij (Fluvius meneer) stak zijn V metertje in de kast waar het binnenkomt en het was onmiddellijk 249.8 op fase B... dan gemonitored op zijn computer en daar was het quasi continu in die buurt daarvan. Als je dan produceert kom daar nog paar V bij. Dat is inderdaad niet gezond.

Die Fluvius pee vroeg zelfs of we geen last hadden van flikkerende lichten of zo want 250 die binnenkomt is niet gezond...
 
Krijgt ge dat dan op alle fasen binnen of zou ge dat dan zo kunnen regelen dat je uw andere toestellen op de andere 2 fasen steekt?

Je kunt dat versteken. Niet al je kringen zitten op dezelfde fase (heb ik deze week geleerd)
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Op de zonnige dagen van de voorbije weken produceren we meer dan we verbruiken, en consumptie is vooral 's avonds. Het lijkt mij dus dat een terugdraaiende teller veel meer opbrengt dan de magere vergoeding per kWh bij een digitale meter.
Maar je betaalt toch ~57.5€ / KW omvormer vermogen.
Daarvoor moet je al serieus terugdraaien om te compenseren aan huidige prijzen.

Tevens kan u meter ook niet verder terug draaien 'in theorie' dan de laatste meterstand die je hebt doorgegeven:
- Vul je elke maand u meterstanden online 'om u voorschot zo accuraat mogelijk te bereken' heb je het vlaggen
- Heb je zoals ik enkele maanden geleden nog een afrekening gehad kan u meter niet verder terug dan dat punt

Concreet, je kan niet onder het laatste punt dat is doorgegeven aan Fluvius/je leverancier.

Hier leggen ze volgende week panelen. Het zal dan zaak zijn om zo goed mogelijk te mikken op een 'nulverbruik' tegen dat ze de digitale meter komen zetten. Maar ook niet te laag, want dan betaal je weer prosumententaks...
 
Vroeger was de norm blijkbaar om uit te vallen vanaf 235V. Nu is het 10min 253.

Hij (Fluvius meneer) stak zijn V metertje in de kast waar het binnenkomt en het was onmiddellijk 249.8 op fase B... dan gemonitored op zijn computer en daar was het quasi continu in die buurt daarvan. Als je dan produceert kom daar nog paar V bij. Dat is inderdaad niet gezond.

Die Fluvius pee vroeg zelfs of we geen last hadden van flikkerende lichten of zo want 250 die binnenkomt is niet gezond...
Heb je geen P1 meter? (of misschien nog analoge meter?) want dan kan je dat makkelijk zien:

1680930619937.png


Dit is bij ons, lijkt mij redelijk normaal?
 
Ik zie enkel verbruik (W) in mijn P1 meter. Geen voltages ? Of is er ergens een hidden feature die ik niet ken?
Aha, bij mij is die gekoppeld aan Home Assistant, ik gok dat je dat in de app van de P1 meter niet kan zien (HomeWizard hier).
 
  • Leuk
Waarderingen: cege
@cege je kan wel in de HomeWizard app de api openzetten en dan via de api die data uitlezen.

Waar? Ik vind het niet in de app. Edit: "lokale API..."?

En hoe lees ik de api uit? Gewoon via wifi en wat prielen in mijn computer? Edit: gewoon de ip vinden en good to go. Ok, ik zal eens een voltage measure dingetje moeten in elkaar flansen. Ik ben een historische Perl wizard, dt moet nog lukken in Perl. :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Waar? Ik vind het niet in de app. Edit: "lokale API..."?

En hoe lees ik de api uit? Gewoon via wifi en wat prielen in mijn computer? Edit: gewoon de ip vinden en good to go. Ok, ik zal eens een voltage measure dingetje moeten in elkaar flansen. Ik ben een historische Perl wizard, dt moet nog lukken in Perl. :laugh:
Idd, IP vinden van het toestel en dan kan je de data hier vinden: http://x.x.x.x/api/v1/data
 
Ok, was al gelukt. Is die IP fixed?

Ik zie dat de W kwartier piek er ook in zit. Interessante api !

Ik zie ook dat er al 240 V op 1 fase zit om kwart voor 8...
Of diz fixed is hangt van je DHCP lease af op je router, dus dat kan ik moeilijk zeggen zonder meer info.

Idd, de piek zit daar ook in, als je een digitale watermeter hebt zit die er ook mee in.
 
Zonet mail gehad dat mijn aanmelding van half januari goedgekeurd is.
Nu nog wachten tot Engie er van weet en dan kan ik mijn voorschotten op 0 zetten :clap:
 
Terug
Bovenaan