Zonnepanelen Topic

Eerst voornamelijk vanwege het probleem met onnodige straling van eigenlijk een domme meter.
Waarom moet daar nu een antenne opzitten die gegevens doorstuurt?
Ik kan mijn meterstanden toch gewoon doorgeven zoals altijd of laat iemand extra zijn centen krijgen voor de metingen te komen noteren.

Nu beiden ... als ik zie hoeveel druk er achter die plaatsingen zitten.
Tevens het feit dat ze een alternatiet aanbieden maar het zo degoutant duur maken dat het in feite geen alternatief is.
Je mag bij contact fluvius ook geen vragen stellen of je wordt direct weggezet als een weigeraar.

De digitale meter geeft meer informatie en controle voor de overheid en dat is ook iets waar ik niet achter sta.
De overheid is nu niet echt het land aan het draaien als goede huisvader.
En dan nog privacy ivm dat draadloos doorsturen.

Alle ik ben aan het zagen maar ik doe dat eens graag.
Is dat niet gewoon omdat dit de meest efficiënte en goedkoopste oplossing is om die gegevens te verkrijgen zonder dat men daar nog effectief mensen voor moet langsturen ?

Als ik zo'n beetje lees, kost het 50€ per jaar om die verbinding te realiseren, waarbij je dan ook nog eens de extra controle kan voorzien dat die gegevens bij verdenking van bepaalde misbruiken elk moment kunnen geraadpleegd worden om die vermoedens te bewijzen/bevestigen. Iets waar je anders niet zomaar kan doen. Ik kan mij daarnaast niet inbeelden dat iemand langssturen om dit te komen opmeten (en de wettelijke verplichting hebben om een visuele inspectie te doen, tgv het karakter van een periodieke controle, elke 4 jaar) goedkoper gaat zijn dan 50€.

En dan kan je daarnaast met al die gegevens ook nog eens aan big data doen om netbeheer beter te kunnen organiseren en te zien waar je moet bijsturen, waar je de bekabeling moet herdoen, waar de verliezen belachelijk hoog/laag liggen,etc... anders gezegd dus een efficiënter beheer kunnen organiseren.

En het lijkt mij ook niet een 4G of 5G oplossing te zijn maar een LORA oplossing.
 
Met die variabele contracten en cap tarief gaat iedereen duurder uitkomen door die digitale meter.
Er zit een grote negativiteit in je posts en je argumenten zijn van bedenkelijke aard imo.

Het gaat over jouw verbruik van electriciteit en gas dat automatisch wordt doorgestuurd. In hoeverre dat dat de privacy schendt.. Ik hou nog heel graag mijn terugdraaiende teller voor logische redenen. Maar ik kijk ergens ook wel uit naar de voordelen om thuis alles beter in de gaten te kunnen houden en bij te sturen.
Makkelijker dan nu: een eigen Excel in te vullen, in te vullen bij Engie én EnergieID.
 
Iemand ooit al eens zonnepanelen laten reinigen? Is dat nodig of niet? Lees tegenstrijdige informatie..

Liggen hier al een jaar of 15 op het dak en vliegen wel veel duiven en andere vogels. Nog nooit kuisbeiet gehad want “regen volstaat”.
 
Iemand ooit al eens zonnepanelen laten reinigen? Is dat nodig of niet? Lees tegenstrijdige informatie..

Liggen hier al een jaar of 15 op het dak en vliegen wel veel duiven en andere vogels. Nog nooit kuisbeiet gehad want “regen volstaat”.

De mijne blinken weer door de sneeuw van onlangs. Als je geluk hebt met de winter heb je elk jaar een kuisbeurt door de smeltende schuifsneeuw :laugh:
 
Als de panelen vrij horizontaal liggen, kan er na een tijd vuil opstapelen beneden aan de onderrand. Bij een grotere hellingshoek heb je dat minder.

Ik reinig mijn panelen thuis op een helling van 45 graden nooit, maar de panelen op plat dak en lage helling bij mijn ouders wel.
 
Iemand ooit al eens zonnepanelen laten reinigen? Is dat nodig of niet? Lees tegenstrijdige informatie..

Liggen hier al een jaar of 15 op het dak en vliegen wel veel duiven en andere vogels. Nog nooit kuisbeiet gehad want “regen volstaat”.
De mijne liggen op de garage op 13°. Ik reinig ze in het voor- en najaar. Ik kan er makkelijk aan... Mochten ze op mijn dak liggen, zou ik dat niet doen.
 
Het gaat over jouw verbruik van electriciteit en gas dat automatisch wordt doorgestuurd. In hoeverre dat dat de privacy schendt..
Hoe kan dat nu u privacy schenden? Het is op basis van die info dat ze u factureren... Je bent volgens u contractvoorwaarden zelfs verplicht om de leverancier die data aan te leveren.

@Theantropoid ,
Als je u zo zorgen maak over dat 'onbeveiligd' signaal , doe dan zelf een man-in-the-middle en zet u verbruik op nul en u injectie op +10k kwh.

En wat betreft de privacy? Want uwe buurman mag niet zien dat jij kookt om 18u, de horror !
Privacy zijn zaken als medische gegevens, loonbrieven, belastingen, adresgegevens, telefoonnummers, ...
Ik ben heel benieuwd waarom jij het gevoel hebt dat iets als gas- en elektriciteitsverbruik iets privacy gevoelig is?
Ik zie niet in hoe iemand die data zou kunnen gebruiken voor persoonlijk gewin.

Mensen roepen tegenwoordig nogal vaak 'privacy' om te verzaken aan hun plichten tov een leverancier of de maatschappij.
 
Interessant doen als hobby e.

Bij ons op t werk zaten er ook van die privacy worsten vroeger. Bij elke scheet van corporate dwars liggen om dwars te liggen. Rare phones gebruiken en altijd zagen dat het niet werkt dan (want ja, Android is EVIL). Geen linux of windows gebruiken maar weirde shit en dan klagen dat ze niks kunnen installeren. etc etc.

Doe nu toch gewoon eens gewoon zoals al de rest ipv dwars te liggen om dwars te liggen...Wat probeer je eigenlijk te bereiken...
 
Iemand ooit al eens zonnepanelen laten reinigen? Is dat nodig of niet? Lees tegenstrijdige informatie..

Liggen hier al een jaar of 15 op het dak en vliegen wel veel duiven en andere vogels. Nog nooit kuisbeiet gehad want “regen volstaat”.

Is het te simpel om te zeggen: zolang je piekrendement niet sneller daalt dan wat de fabrikant garandeert, zijn ze niet zo vuil dat ze gereinigd moeten worden?
Al heb ik geen idee hoe agressief uitwerpselen van duiven e.d. inwerken op zonnepanelen...
 
Hoe kan dat nu u privacy schenden? Het is op basis van die info dat ze u factureren... Je bent volgens u contractvoorwaarden zelfs verplicht om de leverancier die data aan te leveren.

@Theantropoid ,
Als je u zo zorgen maak over dat 'onbeveiligd' signaal , doe dan zelf een man-in-the-middle en zet u verbruik op nul en u injectie op +10k kwh.

En wat betreft de privacy? Want uwe buurman mag niet zien dat jij kookt om 18u, de horror !
Privacy zijn zaken als medische gegevens, loonbrieven, belastingen, adresgegevens, telefoonnummers, ...
Ik ben heel benieuwd waarom jij het gevoel hebt dat iets als gas- en elektriciteitsverbruik iets privacy gevoelig is?
Ik zie niet in hoe iemand die data zou kunnen gebruiken voor persoonlijk gewin.

Mensen roepen tegenwoordig nogal vaak 'privacy' om te verzaken aan hun plichten tov een leverancier of de maatschappij.

Meh. Niemand die dat de lange termijn bekijkt. Ga 60 jaar terug en ze verklaren u zot dat je een apparaat in je broekzak draagt waarvan de locatie nagenoeg perfect via triangulatie kan worden bepaald.
 
Meh. Niemand die dat de lange termijn bekijkt. Ga 60 jaar terug en ze verklaren u zot dat je een apparaat in je broekzak draagt waarvan de locatie nagenoeg perfect via triangulatie kan worden bepaald.
Zot omdat dat science fiction was toen of zot omdat ze toen toch wel zeker heel hard bezig waren met hun privacy?

Je moet niet de problemen (of oplossingen) van vandaag proberen projecteren op de mensen van het verleden, dat werkt gewoonweg niet. Da's ook meestal vrij harde nonsens.
Kijk gewoon naar eender welke science fiction die 30-40 jaar geleden gemaakt is.
Er zullen overal waanzinnige hiaten inzitten. Overal. Soms is er eens een uitzondering.
Je moet niet onderschatten hoe anders wij vandaag denken dan de mensen 50 jaar geleden van dezelfde leeftijd. Dat is echt dag en nacht verschil.
 
Vraagje!

Gisteren werd beslist op onze VME vergadering dat we zonnepanelen mogen plaatsen op de gemeenschappelijke daken voor privé gebruik en privé rekening.
Maar onze (digitale) meters hangen in een kleine gemeenschappelijke berging.
Plaatsen ze dan al de nieuwe apparatuur(omvormers enz.) in die gemeenschappelijke ruimte?
Want zoveel plek is er niet in die berging. Of hoe gebeurt zo'n installatie?
 
Ja, de miserie begint e.

Bij ons wordt dat al 5y lang afgekeurd. Om dergelijke redenen. Waar ga je al die omvormers kwijt raken... en wil je 10x gaten boven en allemaal verschillende kabels en omvormers overal hangen. En wat als de plek op is, gaat de laatste beginnen zagen...

Een omvormer is een oventje dat 50 60 graden kan worden. Je wilt er geen 10 in een kast duwen...
 
Mijn eerste gedachte ging ook naar koeling/ventilatie. In de zomer worden die dingen echt wel warm, dus in een afgesloten klein kot alles bij elkaar is onmogelijk.
Nu, je kan natuurlijk wel je omvormers buiten op het dak steken. Moet je wel zien dat je een niet te lange dikke kabel trekt naar de kasten beneden. Je installatie gaat in theorie ook meer last hebben van een overbelast net. Maar die omvormers kunnen normaal buiten hangen (of je zal iets van beschutting ervoor moeten voorzien, de SMA Sunny Boy mag bvb niet in direct zonlicht hangen omdat de plastieken onderdelen dan sneller verouderen en oververhitting kan optreden).

Dan moet je enkel een kastje met secundaire hoofddiff+automaat per aansluiting kwijt in je kelderruimte.
 
Laatst bewerkt:
Ons dak en de berging met de meters ligt wel niet rechtstreeks eronder. Nu begin ik te twijfelen of het bij ons wel praktisch haalbaar is om panelen te plaatsen :unsure:
 
1 je moet niet bij de digitale meter zijn, maar bij jouw electriciteitskast
2 je kan een omvormer buiten hangen, of je kan werken met micro omvormers die onder de panelen liggen
3 je legt dus gewoon privé panelen op het gemeenschappelijk dak? Is dat een groot blok? Moet je een vergoeding betalen? Is er een limiet op het aantal jaar dat je het dak mag gebruiken?
4 waarom mogen de kabels niet te dik zijn?
 
1 je moet niet bij de digitale meter zijn, maar bij jouw electriciteitskast
2 je kan een omvormer buiten hangen, of je kan werken met micro omvormers die onder de panelen liggen
3 je legt dus gewoon privé panelen op het gemeenschappelijk dak? Is dat een groot blok? Moet je een vergoeding betalen? Is er een limiet op het aantal jaar dat je het dak mag gebruiken?
4 waarom mogen de kabels niet te dik zijn?

Het gaat over een VME van 26 duplexapartementen, bestaande uit 13 blokjes van 2 duplexen. Onderaan is er een gemeenteschool/crèche.
We dak is dus gemeenschappelijk voor 2 partijen. Maar op onze vergadering werd beslist dat we een 3de van het dak mogen gebruiken voor privé panelen. De gemeente verzekerde ons ook dat we op eenvoudige aanvraag ook hun 3de zouden mogen gebruiken. Maar we zouden het eerst bij ons 3de willen houden. We denken aan 6 panelen te plaatsen. Lijkt ons voldoende(we zijn met 2 thuis).
 
Meningen over deze offerte (merk, micro omvormers of toch een gewone omvormer, ...) ?

Lijkt me redelijk duur te zijn.
ik denk eerlijk gezegd dat je goedkoper bent met een 5 (of 6kw) omvormer met twee ingangen, dan met 15 micro-omvormers. Dat scheelt hier toch wel een factor 2 in prijs.

Z'n werkuren zijn vrij normaal. En ja...hij pakt goed marge op alle materiaal he :) (aangezien z'n werkuren onderaan apart staan vermeld).
Je kan nog vissen naar goedkopere panelen. Die zijn er zeker, maar 1000€ gaat er op die manier niet af gaan. Eerder een paar 100.
Je betaalt ook wat premium omdat je full black panelen en black montagemateriaal kiest.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan