Zonnepanelen Topic

Ik overweeg om zonnepanelen te laten plaatsen, maar de woning heeft een licht hellend EPDM dak en dit lijkt mij niet ideaal. De helling is ongeveer 15 graden.
De dakopbouw is momenteel als volgt: houten platen - oude roofing laag - 10cm pir isolatie - EPDM laag.
De dakconstructie is niet zichtbaar van binnenuit, dus is het moeilijk om de bevestiging voor de zonnepanelen door de isolatie tot in de gordingen van het dak te vijzen.
Ik veronderstel dat er te veel helling is om enkel met ballast te werken. Bij hevige wind zouden deze vermoedelijk kunnen schuiven?

Via google kwam ik uit op Fixnordic (voorheen Jual Solar) bevestigingen, maar nog geen installateur gevonden die deze plaatst.
Heeft hier iemand ervaring met dergelijke situatie of kent er iemand installateurs die deze plaatsen regio West-Vlaanderen?
 
Dat de aanvragen van de premies lang duren weet ik ondertussen, maar heeft er iemand een idee hoe lang de aanmelding van de installatie ongeveer duurt? Ik heb ze op 18/02 aangemeld, dus vroeg mij af wanneer ik ongeveer een antwoord kan verwachten.
Dat lijkt toch sterk te verschillen per regio. Mijn zus woont in de provincie Antwerpen, daar is alles een pak sneller verlopen dan bij ons (Limburg :rolleyes: )
Antwerpen: Keuring in december, aanmelding in orde in februari en premie aangevraagd. Zij heeft intussen al bericht ontvangen dat de betaling er aan komt.
Bij ons gekeurd in augustus, pas in januari was de aanmelding in orde en heb ik de premie kunnen aanvragen. Still waiting...
 
Dat lijkt toch sterk te verschillen per regio. Mijn zus woont in de provincie Antwerpen, daar is alles een pak sneller verlopen dan bij ons (Limburg :rolleyes: )
Antwerpen: Keuring in december, aanmelding in orde in februari en premie aangevraagd. Zij heeft intussen al bericht ontvangen dat de betaling er aan komt.
Bij ons gekeurd in augustus, pas in januari was de aanmelding in orde en heb ik de premie kunnen aanvragen. Still waiting...
Aha, dan heb ik misschien geluk, ik woon in de provincie Antwerpen.
 
Na 7 maanden is de SMA omvormer geleverd. :D

Kwam ineens onverwachts, normaal zou die begin april geleverd worden.
 
Sneeuw van de panelen geveegd met de trekker.

van 200W naar 1800W. 10 min werk die me toch wel 8kwh opgebracht heeft. Arbeid aan 6 euro per uur -_-
En dan reken je de tijd dat je aan deze post hebt moeten spenderen nog niet mee! ai ai ai
Volgende keer laat je de sneeuw liggen dan? :laugh:
 
  • Haha
Waarderingen: cege
Zit er een wifi module op? Hier was die geleverd zonder. Maar dan trek ik wel een kabeltje.
Op de doos staat w-lan, dus vermoed van wel. Ik dacht dat het standaard was. :unsure:

Ik had al wel een kabel voorzien. Want bij de vorige omvormer vond ik de wifi connectie niet goed.
 
Krijg hier zopas al mail van fluvius dat ze de premie gaan uitbetalen.

Panelen aangemeld midden december.
Premie aangevraagd midden januari

Vlot gegaan zodus!

Hier aangemeld eind november, nog altijd geen nieuws. Ik denk dat het geen standaard is dat het zo vlot gaat.

Aanmelding op 20 januari, vandaag bericht dat ze gaan uitbetalen. Ongeveer 6 weken.

Dat lijkt toch sterk te verschillen per regio. Mijn zus woont in de provincie Antwerpen, daar is alles een pak sneller verlopen dan bij ons (Limburg :rolleyes: )
Antwerpen: Keuring in december, aanmelding in orde in februari en premie aangevraagd. Zij heeft intussen al bericht ontvangen dat de betaling er aan komt.
Bij ons gekeurd in augustus, pas in januari was de aanmelding in orde en heb ik de premie kunnen aanvragen. Still waiting...
Hier geplaatst op 19/10/2022, aangemeld op 3/11/2022.

Status nog steeds op "in verwerking". Oost-Vlaanderen.

Schoonzus wel vandaag bericht gekregen.
Ze kunnen haar aanvraag niet verwerken omdat er een verschil is tussen de melding en het keuringsverslag. WSS is er een verkeerd keuringsverslag doorgestuurd. Haar aanmelding was half september.
 
Was hier onlangs nog de vraag over hele grote panelen.

Ik heb eens de kost van 410Wp vs 500Wp vergeleken, en 500Wp kost in alle opzichten meer. De prijs per Wp van het paneel is gelijkaardig, maar het montagemateriaal voor zulke grote panelen is duurder per lengte.
Kort gezegd: 4 panelen van 500Wp installeren is duurder dan 5 van 410Wp. Het verbaasde me ook.
 
Laatst bewerkt:
Was hier onlangs nog de vraag over hele grote panelen.

Ik heb eens de kost van 410Wp vs 500Wp vergeleken, en 500Wp kost in alle opzichten meer. De prijs per Wp van het paneel is gelijkaardig, maar het montagemateriaal voor zulke grote panelen is duurder per lengte.
Kort gezegd: 4 panelen van 500Wp installeren is duurder dan 5 van 410Wp. Het verbaasde me ook.

Dus enkel mogelijks de moeite als je door de afmetingen van het dak meer oppervlakte kan innemen met panelen door grotere panelen te kiezen (bv. je kan in de hoogte 2 rijen panelen leggen en hebt dan nog wat ruimte over maar niet genoeg voor een derde rij)
 
Dus enkel mogelijks de moeite als je door de afmetingen van het dak meer oppervlakte kan innemen met panelen door grotere panelen te kiezen (bv. je kan in de hoogte 2 rijen panelen leggen en hebt dan nog wat ruimte over maar niet genoeg voor een derde rij)
Zou daar eigenlijk ook een tool voor bestaan om zo'n zaken uit te rekenen? Welke panelen nu het best passen om maximale dakvulling te hebben.
 
Zou daar eigenlijk ook een tool voor bestaan om zo'n zaken uit te rekenen? Welke panelen nu het best passen om maximale dakvulling te hebben.

Ik zou denken van wel, moeilijk kan dat niet zijn om zoiets te maken. Maar mijn indruk is dat de meeste installateurs geen heel breed gamma van panelen met verschillende afmetingen aanbieden, en ze beroep doen op een visuele tool waarbij het meer trial-and-error is om het gepaste legpatroon te vinden met 1 vooraf gekozen type (dus afmetingen) panelen.
 
Zou daar eigenlijk ook een tool voor bestaan om zo'n zaken uit te rekenen? Welke panelen nu het best passen om maximale dakvulling te hebben.
Het merk van montagemateriaal dat ik ga gebruiken heeft een calculator om een legplan, ballastplan, materiaallijst etc te maken.
Google eens op Esdec calculator.

Je tekent je dak, je selecteert het paneel uit hun database (of geeft zelf een eigen paneel in) en begint configuraties te tekenen.
 
Het merk van montagemateriaal dat ik ga gebruiken heeft een calculator om een legplan, ballastplan, materiaallijst etc te maken.
Google eens op Esdec calculator.

Je tekent je dak, je selecteert het paneel uit hun database (of geeft zelf een eigen paneel in) en begint configuraties te tekenen.
esdec calculator ken ik, werkt top. Heb ik gebruikt voor mijn legplan uit te tekenen (op aanraden van de leverancier) toen mijn installateur verdwenen was.

Maar wat ik bedoel is een tool waar je de afmetingen van het dak kan invoeren en die dan aan de hand daarvan het het beste paneel zou voorstellen om een zo hoog mogelijk vermogen te halen met een zo groot mogelijk gebruik van het oppervlak. Dit lijkt me wel een handig iets voor mensen met een beperkt dakoppervlak zoals rijwoningen.
 
Ervaring van mensen? : Hoeveel maanden na het ontvangen van je Gxxx nummer bij fluvius krijg je bevestiging dat het in orde is voor de premie aanvraag? Kmoet die info dan naar mn installateur sturen die de aanvragen regelen

Ondertussen nu toch al 7 weken geleden.
Installateur beweerde dat er een wachttijd was van 6-7 maand
 
Ik heb half januari onze panelen aangemeld bij Fluvius. Dit weekend was ik alles nog eens aan het nakijken en ik zag een fout staan op het AREI keuringsverslag. Daar staat 30x380Wp = 12.kWp, maar de totale som is 11.4kWp.

Ik heb dit gemeld en ze gaan het document aanpassen en doorsturen, maar hoe geef ik dat nu door aan Fluvius? Ik wil vooral niet teveel vertraging oplopen, want momenteel zijn we nog in ons huis aan het werk en injecteren we bijna alles. Maar zonder correcte aanmelding is die injectie niks waard...
 
Terug
Bovenaan