Zonnepanelen Topic

Is uw dakdoorgang voor de kabels daar ook niet onder dat paneel? en waarschijnlijk niet geheel goed afgedicht, waardoor er langs daar warmte 'verloren' gaat
Ah dat zou inderdaad wel kunnen. Deze ochtend en gisteren was het weer die plaats die als eerste ontdooit. Maar ik zie geen abnormale zaken in de app naar opwekking toe.
 
Ik ben een nieuwbouw aan het zetten en heb 8 Jinko-panelen van 420wp (zuid-westen) voor een totaal van 3.360wp. Zou dat voldoende zijn voor een alleenstaande die geen batterij heeft?

De woning zal 145m2 groot zijn en heeft een warmtepomp.

Omvormer en 2 panelen zaten al inbegrepen. Betaal nu €2.700 extra voor 6 panelen + zwaardere omvormer. Zou het eventueel nog interessant zijn om extra panelen te leggen of denken jullie dat dit voldoende is?
 
Zet je die in eigen beheer, of via een SOD? Waarschijnlijk het laatste, want 2 panelen en 1 omvormer is gewoon iets zinloos dat niemand ooit zou leggen.

Zoals ik enkele pagina's geleden al zei: je kan niet genoeg panelen leggen om je verbruik te dekken, dat is iets van de tijd van de terugdraaiende teller. In de winter ga je sowieso tekort komen, en in de zomer heb je teveel. Met het huidige marktomstandigheden is het advies om zoveel mogelijk panelen te leggen als je dak aankan.
 
Zet je die in eigen beheer, of via een SOD?

Zoals ik enkele pagina's geleden al zei: je kan niet genoeg panelen leggen om je verbruik te dekken, dat is iets van de tijd van de terugdraaiende teller. In de winter ga je sowieso tekort komen, en in de zomer heb je teveel. Met het huidige marktomstandigheden is het advies om zoveel mogelijk panelen te leggen als je dak aankan.
Ik bouw via SOD maar die lijkt zich van een aantal leveranciers weinig aan te trekken, waaronder de zonnepanelen.
Ik zal eventueel op basis van mijn budget dan nog zien om extra bij te leggen.
 
Ik ben een nieuwbouw aan het zetten en heb 8 Jinko-panelen van 420wp (zuid-westen) voor een totaal van 3.360wp. Zou dat voldoende zijn voor een alleenstaande die geen batterij heeft?

De woning zal 145m2 groot zijn en heeft een warmtepomp.

Omvormer en 2 panelen zaten al inbegrepen. Betaal nu €2.700 extra voor 6 panelen + zwaardere omvormer. Zou het eventueel nog interessant zijn om extra panelen te leggen of denken jullie dat dit voldoende is?
Afhankelijk van uw toekomstperspectief natuurlijk.

Ik heb 10 panelen van 340 wp, goed voor 3400 wp. Gezin met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.
Verbruik voordien lag rond de 2800-2900 kWh per jaar. Nu is dat al ferm gestegen.

De panelen brachten in 2021 ongeveer 3650 kWh op en vorig jaar was dat zelfs 4060 kWh.

Ik had mijn installatie helemaal afgestemd op het z.s.m. terugverdienen er van rekening houdend met het prosumententarief. Had ik toen geweten wat ik nu weet had ik een 3.0 omvormer genomen i.p.v. een 2.5 en 12 panelen i.p.v. 10.

Als ze dan toch moeten komen zou ik er in uw geval toch zeker 10 leggen, maar dat is dus afhankelijk van uw situatie.
 
Met een warmtepomp (al snel 2-3 kWh verbruik per jaar) zou ik toch kiezen voor meer panelen om inderdaad ook buiten de zomermaanden meer opbrengst te hebben.
Elektriciteitsverbruik zal de komende jaren waarschijnlijk vooral stijgen, bv. door een elektrische auto.

@Herman De Croo : zoveel mogelijk panelen is niet altijd de beste keuze, op een bepaald punt krijg je vooral meer opbrengst tijdens de zomermaanden, waar je alleen het injectietarief voor terugkrijgt (en voor zolang dat nog duurt), wat je financieel rendement naar omlaag haalt.
 
Met meer panelen krijg je het ganse jaar meer opbrengst natuurlijk, niet enkel in de zomer. Maar je bedoelt dat er veel meer injectie in de zomer zal zijn, en de factor eigenverbruik wordt kleiner inderdaad.
Dit wordt echter gecompenseerd door het feit dat een grotere installatie per Wp steeds goedkoper wordt. 6000Wp leggen kost niet anderhalf keer zoveel als 4000Wp
 
Met meer panelen krijg je het ganse jaar meer opbrengst natuurlijk, niet enkel in de zomer. Maar je bedoelt dat er veel meer injectie in de zomer zal zijn, en de factor eigenverbruik wordt kleiner inderdaad.
Dit wordt echter gecompenseerd door het feit dat een grotere installatie per Wp steeds goedkoper wordt. 6000Wp leggen kost niet anderhalf keer zoveel als 4000Wp

Exact, dat is wat ik bedoelde, beter verwoord zoals jij het zegt :)

En je zal inderdaad winnen op schaalgrootte, maar elke 10 jaar een nieuwe omvormer kost waarschijnlijk ook weer meer want die is zwaarder... Mijn vrees is vooral dat het injectietarief snel zal afgebouwd worden en dan leveren die extra panelen financieel maar weinig op.
 
Ik denk ook dat de hoogte van het injectietarief niet houdbaar is op lange termijn. Maar als je er een paar jaar kan van profiteren; zijn je zonnepanelen terugbetaald, en dan heb je nadien - als het wordt afgeschaft - toch gratis je eigen stroom die je zelf opwekt.
 
Ik heb volgende voor met de panelen.

Ik heb 2x 4kw omvormers naast elkaar staan. De omvormers staan buiten op 1 m van de installatie. 3 fasen omvormer en 3 fasen aansluiting.

Gisteren was onderstaande het resultaat van de 2 omvormers samen - dropout rond de middag (valt mee, is in totaal 1khw verloren gegaan).



Detail van 1 van de omvormers. De spanning lijkt me nogal hoog te gaan, max is 255V bij die drop (geel lijntje, niet goed te zien). Lijkt me ook een nogal omhoog gaan naar de middag toe en dan weer naar beneden. (nevermind dat bultje in de avond, dat is een boom + dakkapel van de buren waar de zon langs passeert.




Dit is dezelfde omvormer vandaag. Die spanning lijkt me een pak lager te blijven (het is hier heel de dag bewolkt met opklaringen geweest)






Zit ik hier met een Fluvius foor netwerk ? Of lijkt er iets anders aan de hand ? Indien het een foornetwerk is, dan zouden de buren hetzelfde moeten zien, right? Ik kan daar eens binnenspringen een printje van hun panelen vragen.
 
Laatst bewerkt:
Netbewakingsparameters behoren tot de parameters die door de landinstellingen worden gewijzigd. In België zijn de vereiste netbewakingsparameters gedefinieerd in de ‘C10/11:2019’ norm. In Nederland wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van de Europese netcode ‘EN50549-1:2018’ voor installaties tot 1MW.

Voor installaties die vroeger ingesteld waren op de oude Belgische landnorm ‘C10/11’ of de oude Nederlandse landnorm ‘NEN EN 50438:2013’ (of ouder) ligt de ogenblikkelijke bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A in Nederland lag vroeger de bovengrens zelfs maar op 243,8 V.

Met de huidige landcodes is de ogenblikkelijke bovengrens vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.


Als je omvormer de stroom te traag kan afvoeren, kan je voltagepiek bij de omvormer ook hoger zijn dan een al hoog voltage in de straat. Dan hebben de buren geen last en jij wel. De kabeldikte verhogen kan helpen.
 
Netbewakingsparameters behoren tot de parameters die door de landinstellingen worden gewijzigd. In België zijn de vereiste netbewakingsparameters gedefinieerd in de ‘C10/11:2019’ norm. In Nederland wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van de Europese netcode ‘EN50549-1:2018’ voor installaties tot 1MW.

Voor installaties die vroeger ingesteld waren op de oude Belgische landnorm ‘C10/11’ of de oude Nederlandse landnorm ‘NEN EN 50438:2013’ (of ouder) ligt de ogenblikkelijke bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A in Nederland lag vroeger de bovengrens zelfs maar op 243,8 V.

Met de huidige landcodes is de ogenblikkelijke bovengrens vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.


Als je omvormer de stroom te traag kan afvoeren, kan je voltagepiek bij de omvormer ook hoger zijn dan een al hoog voltage in de straat. Dan hebben de buren geen last en jij wel. De kabeldikte verhogen kan helpen.

Er ligt hier overal 5G 6mm2 kabel. Heb ook eens met de elektrieker gebeld die hier de zekeringen en zo geinstalleerd had. Hij had me aangeraden om eens het fluvius excelleke in te vullen.

Zelfs met een 4mm2 kabel zit ik met huidige installatie nog niet boven de 1% spanningsval. Maar er is dus 6mm2 en we zitten nog maar aan 5-6kw, niet de 8-9kw die kan geleverd worden. Zou mij straf lijken dat daar iets niet klopt. Ik zal toch eens bij de buren links en rechts checken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raa
Als je omvormer de stroom te traag kan afvoeren, kan je voltagepiek bij de omvormer ook hoger zijn dan een al hoog voltage in de straat. Dan hebben de buren geen last en jij wel. De kabeldikte verhogen kan helpen.

Kan je eens wat meer uitleg geven over wat je bedoelt met de stroom te traag afvoeren en wat het effect van de kabeldikte daarbij is?
 
Hoe dunner de kabel tussen de omvormer en het net, hoe meer weerstand en hoe minder de omvormer het gegenereerd vermogen kan afvoeren.
Vergelijk het met een autosnelweg. Hoe meer rijvakken, hoe meer verkeer je van punt A naar punt B kan krijgen.

Je hebt eigenlijk te maken met de inverse spanningsval.

. Hoofdstuk 3

Of in andere documentatie:
  • Bij voorkeur bedraagt de spanningsval maximaal 1% over de binneninstallatie tussen omvormer en facturatiemeter van de netbeheerder en nog eens 1% over de aansluitkabel tussen aansluitpunt en facturatiemeter. De spanningsval kan verminderd worden door de kabel te verkorten en/of de sectie van de kabel te vergroten.
 
Hoe dunner de kabel tussen de omvormer en het net, hoe meer weerstand en hoe minder de omvormer het gegenereerd vermogen kan afvoeren.
Vergelijk het met een autosnelweg. Hoe meer rijvakken, hoe meer verkeer je van punt A naar punt B kan krijgen.

Je hebt eigenlijk te maken met de inverse spanningsval.

. Hoofdstuk 3

Of in andere documentatie:
  • Bij voorkeur bedraagt de spanningsval maximaal 1% over de binneninstallatie tussen omvormer en facturatiemeter van de netbeheerder en nog eens 1% over de aansluitkabel tussen aansluitpunt en facturatiemeter. De spanningsval kan verminderd worden door de kabel te verkorten en/of de sectie van de kabel te vergroten.

Dat de sectie van een dunnere kabel voor een hoger verlies zorgt begrijp ik. Maar ik begrijp niet hoe de verhoging van de sectie van de de eigen kabel tussen de meterkast en de omvormer een positief effect heeft wanneer een omvormer zichzelf uitschakelt vanwege een te hoge netspanning. Die is tenslotte het gevolg van de productie van alle omvormers die op dezelfde transformator zitten.

Ik dacht dat de invloed van de afstand tot die transformator van groter belang was. Wie helemaal aan het begin zit zou er sneller moeten afliggen tegenover iemand helemaal aan het einde. En als wanneer er voldoende geklaagd wordt komt Fluvius dan hopelijk de tap op de secondaire wat verlagen.
 
Maar ik begrijp niet hoe de verhoging van de sectie van de de eigen kabel tussen de meterkast en de omvormer een positief effect heeft wanneer een omvormer zichzelf uitschakelt vanwege een te hoge netspanning.
Omdat dan je spanningsval lager is. Exact het probleem hier bij cege.

Zijn omvormers moeten 253V geven aan de uitgang. Maar vermits zij in de tuin staan en dus een hele weg moeten afleggen naar de kast en teller verliest hij continue spanning.

Dus aan de teller kast is de spanning misschien maar 245V op dat moment. (Kan je berekenen afhankelijk van de lengte en de dikte van de kabel)

Die 8V is verloren gegaan in warmte in de kabel...

Fluvius legt daarom de regels op van de 1%. Zij kunnen er niet aan doen dat er zelf installateurs zijn die omvormers in hun tuin zetten maar dit concept niet snappen. Als fluvius mee gaat in dit spelletje moeten ze de tap verlagen en komen ze op donkere dagen veel te laag in voltage uit. Wat problemen geeft aan alle gebruikers en niet enkel de DHZ installateurs.

@cege 5G6 moet kleiner zijn als 50m anders is de spanningsval te groot.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Omdat dan je spanningsval lager is. Exact het probleem hier bij cege.

Zijn omvormers moeten 253V geven aan de uitgang. Maar vermits zij in de tuin staan en dus een hele weg moeten afleggen naar de kast en teller verliest hij continue spanning.

Dus aan de teller kast is de spanning misschien maar 245V op dat moment. (Kan je berekenen afhankelijk van de lengte en de dikte van de kabel)

Die 8V is verloren gegaan in warmte in de kabel...

Fluvius legt daarom de regels op van de 1%. Zij kunnen er niet aan doen dat er zelf installateurs zijn die omvormers in hun tuin zetten maar dit concept niet snappen. Als fluvius mee gaat in dit spelletje moeten ze de tap verlagen en komen ze op donkere dagen veel te laag in voltage uit. Wat problemen geeft aan alle gebruikers en niet enkel de DHZ installateurs.

@cege 5G6 moet kleiner zijn als 50m anders in de spanningsval te groot.

Ik heb dat excelleke van fluvius ingevuld en ik zit aan 0.7%. Lijkt me voldoende marge, niet?
 
Iemand hier met een SMA omvormer? De elektricien van de installateur is hem vrijdag komen aansluiten terwijl m'n vrouw thuis was, maar ik geraak daar niet op ingelogd. Via sunny web portaal worden PIC en RID niet herkend, als ik op de de web interface zelf wil inloggen moet ik zowel in de user als installer group een wachtwoord ingeven die ik niet gekregen :confused:
 
Terug
Bovenaan