Zonnepanelen Topic

Iemand hier met een SMA omvormer? De elektricien van de installateur is hem vrijdag komen aansluiten terwijl m'n vrouw thuis was, maar ik geraak daar niet op ingelogd. Via sunny web portaal worden PIC en RID niet herkend, als ik op de de web interface zelf wil inloggen moet ik zowel in de user als installer group een wachtwoord ingeven die ik niet gekregen :confused:
Absoluut geen kenner maar bij mij moest de installateur mij een account doorsturen (enkele dagen later).
 
Absoluut geen kenner maar bij mij moest de installateur mij een account doorsturen (enkele dagen later).
Ja, was bij mij ook. Het gebruikerswachtwoord. Nadien wou ik een setting aanpassen voor mijn netwerk en heb ik via de mail het installateurs wachtwoord ook verkregen.
 
Klopt het dat je een MC4-connector maar 1x kan gebruiken, en niet kan verwijderen behalve de kabel doorknippen? Bij Sunclix (SMA) kan je die wel terug losmaken
 
Klopt het dat je een MC4-connector maar 1x kan gebruiken, en niet kan verwijderen behalve de kabel doorknippen? Bij Sunclix (SMA) kan je die wel terug losmaken
Klopt, het pinnetje dat je dichtknijpt over en in de draad kan je niet recupereren.
Die dichtgeknijpte pin die steek je dan in de connector, beiden hebben weerhaken wat het onmogelijk maakt om de connector te recupereren.

Afknippen dus.
 
Krijg hier zopas al mail van fluvius dat ze de premie gaan uitbetalen.

Panelen aangemeld midden december.
Premie aangevraagd midden januari

Vlot gegaan zodus!
 
Krijg hier zopas al mail van fluvius dat ze de premie gaan uitbetalen.

Panelen aangemeld midden december.
Premie aangevraagd midden januari

Vlot gegaan zodus!

mmmmmmmm

vandaag digitale meter ontvangen, zo snel mogelijk premie aanvragen.
Zal dus een kleine 3 maanden duren :)
 
Volledige leek maar via SOD firma eens prijs gevraagd; We zitten wel met een vervelend dak in rijwoning waar door ramen en hoekjes en kantjes niet veel panelen op kunnen, vandaar de keuze voor 505wp.
Ivgl met andere offertes die ik hier heb zien paseren lijkt het aan dure kant, maar mogelijks is dat ook door die panelen dan? De meeste die ik hier zie zijn eerder 300-400w

Prijs 5,486.00 ex btw
- 1x Huawei Omvormer SUN2000MA-3KTL-M1
- 6x Trina Solar Vertex 505wp White Backsheet
- Dak constructie
- Keuring + Schema's

(als iemand electricien / plaatser kent regio Leuven om te vergelijken, let me know! :) )
 
Laatst bewerkt:
Krijg hier zopas al mail van fluvius dat ze de premie gaan uitbetalen.

Panelen aangemeld midden december.
Premie aangevraagd midden januari

Vlot gegaan zodus!
Hier aangemeld eind november, nog altijd geen nieuws. Ik denk dat het geen standaard is dat het zo vlot gaat.
 
Aanmelding op 20 januari, vandaag bericht dat ze gaan uitbetalen. Ongeveer 6 weken.
Gezien de site van fluvius zegt dat ze momenteel bezig zijn met de aanmeldingen van september 2022 blijf ik toch overtuigd dat ook jij een uitzondering bent.
 
Gezien de site van fluvius zegt dat ze momenteel bezig zijn met de aanmeldingen van september 2022 blijf ik toch overtuigd dat ook jij een uitzondering bent.

Ja wacht. Dat zijn twee dingen he. Aanmelding in augustus, aanvaarding in december. Dan digitale meter half januari, paar dagen later premie aangevraagd. En die aanvraag was 6 weken.
 
Denk alleen al door het feit dat je aan 21% koopt ipv 6% dat dat nooit de moeite kan zijn om zelf op uw dak te kruipen.. Alsook ivm garantie en dergelijke, en dan bedoel ik niet de panelen zelf maar het werk. Als het nog eens wat stormt en ze waaien weg ofzo..
Is het verschil tussen zelf leggen via bv. Easykit vs. ze laten installeren dan zo gering? Wij hebben een plat dak dat gemakkelijk toegankelijk is en de installatie zelf lijkt me ook wel eenvoudig, zelfs voor iemand als ik die niet zo superhandig is als het op klussen aankomt :p.
 
mmmmmmmm

vandaag digitale meter ontvangen, zo snel mogelijk premie aanvragen.
Zal dus een kleine 3 maanden duren :)
Ik heb hem verleden week dinsdag ontvangen.
Maar andere eancode achteraf gezien en huisnummer.
Wil verbruik aanvragen voor de gegevens te zien en komt een ander adres op en vandaag nog steeds🤬🤬
Adres is een goeie km van mij

Zal deze week mogen bellen naar fluvius
 
Dat de aanvragen van de premies lang duren weet ik ondertussen, maar heeft er iemand een idee hoe lang de aanmelding van de installatie ongeveer duurt? Ik heb ze op 18/02 aangemeld, dus vroeg mij af wanneer ik ongeveer een antwoord kan verwachten.
 
Volledige leek maar via SOD firma eens prijs gevraagd; We zitten wel met een vervelend dak in rijwoning waar door ramen en hoekjes en kantjes niet veel panelen op kunnen, vandaar de keuze voor 505wp.
Ivgl met andere offertes die ik hier heb zien paseren lijkt het aan dure kant, maar mogelijks is dat ook door die panelen dan? De meeste die ik hier zie zijn eerder 300-400w

Prijs 5,486.00 ex btw
- 1x Huawei Omvormer SUN2000MA-3KTL-M1
- 6x Trina Solar Vertex 505wp White Backsheet
- Dak constructie
- Keuring + Schema's

(als iemand electricien / plaatser kent regio Leuven om te vergelijken, let me know! :) )

Er zijn inderdaad nog maar weinig producenten die 500 Wp panelen aanbieden, op het eerste zicht alleen Trina Solar en Sunpower.
Sowieso de moeite om 1 of 2 offertes bij andere installateurs op te vragen die 1 van die merken aanbieden (en de 500 Wp panelen) om te zien of het aan de panelen ligt of de installateur :)

En eens voor jezelf uitrekenen of de meerprijs voor grotere panelen met meer opbrengst financieel interessant is. Bij mij was het bv. wel de moeite om voor een ~20% duurdere offerte te kiezen voor ~30% meer opbrengst, zelfs als ik met andere energieprijzen en injectietarieven simuleerde.
 
Eurener heeft ook panelen van 500Wp, die kosten niet opeens veel meer. Het zal voornamelijk door een onhandig dak komen, niet gemakkelijk om panelen daar te krijgen, en de installatie is ook tamelijk klein. Dat gezegd, blijft het wel aan de dure kant.
 
Let ook op de afmetingen van die "zware" panelen; deze zijn meer dan 2 meter lang.
Als je mijn 375 Wp Sunpower P3 panelen van (ik denk) 1690x1160 vergelijkt met deze hierboven van 505 Wp van 2187x1102, wordt het verschil ook weer wat kleiner.
Als ik mijn paneel virtueel zou vergroten naar dezelfde afmetingen, kom ik uit op 445 Wp, dus 88% van het rendement per oppervlakte paneel. Neem je de Sunpower P6 405 Wp van 1808x1086 krijg je met zo'n virtuele vergelijking 98,4% van het rendement van de panelen hierboven.
Natuurlijk komen daar nog zaken bij als tussenpaneelafstand, maximum stringspanning en stroom, etc., dus het is niet zo heel rechtoe rechtaan om dat zo te gaan vergelijken. Maar staar je niet blind op de Wp van de panelen zelf.

In the end zou je eigenlijk moeten kiezen voor het meeste opbrengst op jouw dak, en dan daarvoor een schappelijke prijs proberen vinden.
 
Bijna elk merk heeft van die grote panelen in zijn assortiment. Die worden meer toegepast op hele grote oppervlaktes (platte daken van hangars en bedrijventerreinen).
Die zijn niet efficiënter, die zijn gewoon groter, waardoor ze uiteraard meer output geven. Maar als je de prijs gaat terugrekenen naar €/Wp kosten die eigenlijk min of meer hetzelfde. Je hebt wel minder montagemateriaal nodig, dus daar win je.

In residentiële toepassing (doorgaans kleinere daken dus) is het soms makkelijker puzzelen met kleinere panelen en kan je er daardoor meer kwijt.
Ik kan op mijn plat dak bijvoorbeeld 20 panelen van 460Wp puzzelen, of 28 van 415. Gewoon vanwege het onhandige formaat van die 460Wp panelen.
Die laatste optie kost wat meer in montagemateriaal, maar ik krijg wel 2,4KWp meer op mijn dak geplaatst.
 
Terug
Bovenaan