wetsvoorstel: ontslag nemen met behoud van uitkering

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
Als een arbeidsgeneesheer de situatie als toxisch ziet, heb ik nog nooit geweten (in de 3 jaar dat ik wekelijks verhoren deed + 7 jaar dat ik zelf mensen die weg adviseerde) dat een RVA-geneesheer de beslissing betwiste en dat er toch een verhoor kwam + sanctie.

Hoewel Pardal deze weg zou kunnen behandelen, lijkt me dat geen optie voor hem omdat de financiële kant het moeilijk maakt. De toxiciteit van Pardal's situatie lijkt me echter zo erg dat jij toch een keuze zal moeten maken voor zijn mentale gezondheid boven de financiële gezondheid. Persoonlijk zou ik denken dat dan een voltijdse, lager betaalde job in combinatie met een ander bijberoep (bvb als kinderen in bed zitten/horeca?) nog steeds beter zou zijn dan de situatie waar hij nu in zit.

Profiteurs gaan altijd profiteren hoor.. En die profiteren nu ook al. Als ze opgeroepen worden om ergens te gaan werken vegen ze hun voeten aan heel die job en doen ze alles om zo rap mogelijk terug ontslagen te worden.

Na school had ik niet in de eerste maand een job en moest ik naar zo een vdab samenkomst gaan met alle werklozen voor een job in bellewaerde. Wat ik daar gezien heb is ongelofelijk.

We moesten een blad lezen en dan tekenen voor akkoord. Die beroepsdoppers deden alsof ze niet konden lezen.. Die vrouw van de vdab dacht heb te slim af te zijn en begon het voor te lezen. Dus dan konden ze tekenen. En dan kwam het: "ik kan niet schrijven" 🤦🤦🤦

Profiteurs gaan altijd profiteren hoor.. En die profiteren nu ook al. Als ze opgeroepen worden om ergens te gaan werken vegen ze hun voeten aan heel die job en doen ze alles om zo rap mogelijk terug ontslagen te worden.

Na school had ik niet in de eerste maand een job en moest ik naar zo een vdab samenkomst gaan met alle werklozen voor een job in bellewaerde. Wat ik daar gezien heb is ongelofelijk.

We moesten een blad lezen en dan tekenen voor akkoord. Die beroepsdoppers deden alsof ze niet konden lezen.. Die vrouw van de vdab dacht heb te slim af te zijn en begon het voor te lezen. Dus dan konden ze tekenen. En dan kwam het: "ik kan niet schrijven" 🤦🤦🤦
En dus in plaats van dat systeem aan te passen dat die beroepsdoppers ook geen dop meer zouden trekken, ga je de deur nog verder open zetten zodat ze een dag kunnen gaan werken en dan zelf ontslag nemen en verder doppen?
De situatie van Pardal is erg, maar ook gewoon misbruik. Als de situatie met de werkgever effectief zo slecht is, door de werkgever. Dan zijn er weinig andere werkgevers die u daarvoor gaan weigeren hoor. Als het al iets aantoont, dan is het feit dat je initiatief neemt net een positief punt.

Wat ga je doen met mensen die gewoon nergens graag werken? Elke keer een maand werken en dan 3 maand doppen?
En gaat die dop dan ook nog blijven meetellen voor het pensioen?

Als het gaat om het feit dat je een opleiding zou willen volgen, dat ze dan specifiek daarvoor een regeling maken? Er bestaan tijdskrediet-oplossingen voor allerhande situaties, "het volgen van een opleiding" daarbij zetten is nu ook niet zo moeilijk.

En dus in plaats van dat systeem aan te passen dat die beroepsdoppers ook geen dop meer zouden trekken, ga je de deur nog verder open zetten zodat ze een dag kunnen gaan werken en dan zelf ontslag nemen en verder doppen?
De situatie van Pardal is erg, maar ook gewoon misbruik. Als de situatie met de werkgever effectief zo slecht is, door de werkgever. Dan zijn er weinig andere werkgevers die u daarvoor gaan weigeren hoor. Als het al iets aantoont, dan is het feit dat je initiatief neemt net een positief punt.

Wat ga je doen met mensen die gewoon nergens graag werken? Elke keer een maand werken en dan 3 maand doppen?
En gaat die dop dan ook nog blijven meetellen voor het pensioen?

Als het gaat om het feit dat je een opleiding zou willen volgen, dat ze dan specifiek daarvoor een regeling maken? Er bestaan tijdskrediet-oplossingen voor allerhande situaties, "het volgen van een opleiding" daarbij zetten is nu ook niet zo moeilijk.
Dat doen die nu ook in de vorm van interim contracten. Een interim doen van 1 maand en ze zijn weer een tijd op hun gemak.

Er gaat niet meer geprofiteerd worden dan nu hoor met die maatregel. Ze doen zich te dom voor om te kunnen werken, maar ze zijn slim genoeg om vanalles van achterpoortjes te vinden.

Als je geen profiteurs meer wil dan moet je heel het systeem van sociale zekerheid afschaffen.

Ik ben voor dit voorstel maar helaas in de praktijk niet echt haalbaar vrees ik.

Ik denk dat het voor sommige mensen een ideale manier is om te ontsnappen aan een job die hun ongelukkig maakt en daarbij ook hun gezin ongelukkig maken. Met alle gevolgen vandien denk maar aan burnouts, depressies, enzoverder. Je moet sommige werkgevers echt niet onderschatten wat voor druk ze uiten om hun mensen. Ikzelf werd ooit ook zo onder druk gezet toen ik besloot de firma te verlaten en mijn baas mij chanteerde met allerei zaken zoals slechte referenties geven en dit en dat.

Helaas zet dit soort wetsvoorstellen de deur nog wat verder open voor een hoop profiteurs die systematisch misbruik maken ons systeem om werkloosheid op te vangen. En helaas is dit ook zeer lastig om te controlleren. Zo ken ik iemand die rechtshandig was maar wel met links schreef om zo te vermijden dat hij in dienst werd genomen.

Kortom de insteek is goed, zou een pak mensen echt helpen helaas hebben we enorm veel profiteurs waardoor dit soort zaken de deur nog verder openzet. Volgens mij is dat het probleem om op te lossen en erna kan je komen met dit soort zaken.

Het volgen van een tijdskrediet met motief opleiding IS nu al een mogelijkheid :). Je kan 3 jaar lang met een tijdskrediet-uitkering 1/5e, halftijds of voltijds studeren.

Dit zijn de bedragen voor wie zo'n opleidingstijdskrediet overweegt (soms wat vereenvoudigd, dus wie écht concreet iets overweegt, stuur een pm naar mij en ik bekijk het voor jouw situatie). Bedragen zijn voor 1 jaar, voor langere periodes kan het dalen) :

(Ik ga er vanuit dat je werkt in Vlaanderen, wie bvb in Brussel werkt, krijgt minder!)

Code:
Leeftijd  Huidig contract # jaar anc. Welke onderbreking  Gezinssituatie      Tot Bruto Tot Netto 
<50       Voltijds        < 5 jaar    1/5e                Alleenstaande       € 448,05    € 344,60     
<50       Voltijds        < 5 jaar    1/5e                Gezinshoofd         € 453,47    € 389,38    
<50       Voltijds        < 5 jaar    1/5e                Samenwonende        € 346,46    € 266,38    
<50       Voltijds        < 5 jaar    Naar halftijds      Gezinshoofd/Alleen  € 622,45    € 537,66    
<50       Voltijds        < 5 jaar    Naar halftijds      Samenwonende        € 571,66    € 458,34    
<50       Voltijds        < 5 jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 1248,33   € 1116,41   
<50       Voltijds        < 5 jaar    Volledig            Samenwonende        € 1197,54   € 1071,21   
<50       Voltijds        > 5 Jaar    1/5e                Alleenstaande       € 448,05    € 344,60     
<50       Voltijds        > 5 Jaar    1/5e                Gezinshoofd         € 453,47    € 389,38    
<50       Voltijds        > 5 Jaar    1/5e                Samenwonende        € 346,46    € 266,38    
<50       Voltijds        > 5 Jaar    Naar halftijds      Gezinshoofd/Alleen  € 666,71    € 574,33    
<50       Voltijds        > 5 Jaar    Naar halftijds      Samenwonende        € 615,92    € 489,32    
<50       Voltijds        > 5 Jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 1248,33   € 1116,41   
<50       Voltijds        > 5 Jaar    Volledig            Samenwonende        € 1197,54   € 1071,21   
<50       4/5e            < 5 jaar    Naar halftijds      Gezinshoofd/Alleen  € 516,24   € 449,66    
<50       4/5e            < 5 jaar    Naar halftijds      Samenwonende        € 465,45   € 383,99   
<50       4/5e            < 5 jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 1124,41  € 1005,04  
<50       4/5e            < 5 jaar    Volledig            Samenwonende        € 1073,62  € 959,84   
<50       4/5e            > 5 Jaar    Naar halftijds      Gezinshoofd/Alleen  € 542,79   € 471,66   
<50       4/5e            > 5 Jaar    Naar halftijds      Samenwonende        € 492,00   € 402,58   
<50       4/5e            > 5 Jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 1124,41  € 1005,04  
<50       4/5e            > 5 Jaar    Volledig            Samenwonende        € 1073,62  € 959,84   
<50       Halftijds       < 5 jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 666,72   € 596,08   
<50       Halftijds       < 5 jaar    Volledig            Samenwonende        € 615,93   € 550,88   
<50       Halftijds       > 5 Jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 666,72   € 596,08   
<50       Halftijds       > 5 Jaar    Volledig            Samenwonende        € 615,93   € 550,88   
>50       Voltijds        < 5 jaar    1/5e                Alleenstaande       € 448,05    € 344,60     
>50       Voltijds        < 5 jaar    1/5e                Gezinshoofd         € 453,47    € 389,38    
>50       Voltijds        < 5 jaar    1/5e                Samenwonende        € 346,46    € 266,38    
>50       Voltijds        < 5 jaar    Naar halftijds      Gezinshoofd/Alleen  € 622,45    € 537,66    
>50       Voltijds        < 5 jaar    Naar halftijds      Samenwonende        € 571,66    € 445,06    
>50       Voltijds        < 5 jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 1248,33   € 1116,41   
>50       Voltijds        < 5 jaar    Volledig            Samenwonende        € 1197,54   € 1071,21   
>50       Voltijds        > 5 Jaar    1/5e                Alleenstaande       € 448,05    € 344,60     
>50       Voltijds        > 5 Jaar    1/5e                Gezinshoofd         € 453,47    € 389,38    
>50       Voltijds        > 5 Jaar    1/5e                Samenwonende        € 346,46    € 266,38    
>50       Voltijds        > 5 Jaar    Naar halftijds      Gezinshoofd/Alleen  € 666,71    € 574,33    
>50       Voltijds        > 5 Jaar    Naar halftijds      Samenwonende        € 615,92    € 473,83    
>50       Voltijds        > 5 Jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 1248,33   € 1116,41   
>50       Voltijds        > 5 Jaar    Volledig            Samenwonende        € 1197,54   € 1071,21   
>50       4/5e            < 5 jaar    Naar halftijds      Gezinshoofd/Alleen  € 516,24   € 449,66    
>50       4/5e            < 5 jaar    Naar halftijds      Samenwonende        € 465,45   € 376,02    
>50       4/5e            < 5 jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 1124,41  € 1005,04  
>50       4/5e            < 5 jaar    Volledig            Samenwonende        € 1073,62  € 959,84   
>50       4/5e            > 5 Jaar    Naar halftijds      Gezinshoofd/Alleen  € 542,79   € 471,66   
>50       4/5e            > 5 Jaar    Naar halftijds      Samenwonende        € 492,00   € 393,28   
>50       4/5e            > 5 Jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 1124,41  € 1005,04  
>50       4/5e            > 5 Jaar    Volledig            Samenwonende        € 1073,62  € 959,84   
>50       Halftijds       < 5 jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 666,72   € 596,08   
>50       Halftijds       < 5 jaar    Volledig            Samenwonende        € 615,93   € 550,88   
>50       Halftijds       > 5 Jaar    Volledig            Gezinshoofd/Alleen  € 666,72   € 596,08   
>50       Halftijds       > 5 Jaar    Volledig            Samenwonende        € 615,93   € 550,88

Dat doen die nu ook in de vorm van interim contracten. Een interim doen van 1 maand en ze zijn weer een tijd op hun gemak.
niet langer, het is nu al 3 maand.
straight_six zei:
Er gaat niet meer geprofiteerd worden dan nu hoor met die maatregel. Ze doen zich te dom voor om te kunnen werken, maar ze zijn slim genoeg om vanalles van achterpoortjes te vinden.
maar tenzij die VDAB-medewerker zelf de regels niet kent, komen ze er niet vanaf met "ik kan niet schrijven". Een handtekening is niet vereist indien je niet kan schrijven :). Zo'n gevallen die denken slimmer te zijn dan de wet kwamen dan bij mij terecht voor bijstand op verhoor en vallen ook door de mand (terecht).

niet langer, het is nu al 3 maand. maar tenzij die VDAB-medewerker zelf de regels niet kent, komen ze er niet vanaf met "ik kan niet schrijven". Een handtekening is niet vereist indien je niet kan schrijven :). Zo'n gevallen die denken slimmer te zijn dan de wet kwamen dan bij mij terecht voor bijstand op verhoor en vallen ook door de mand (terecht).
Ja, hij moest dan gewoon een kruisje zetten. 😂. Maar dat zijn dan volwassen mannen van 45 jaar oud die zich gedragen als een kleuter. Respect voor jouw en iedereen die met dat volk moet omgaan want ik zou echt mijn geduld verliezen.

Bij de politie hebben we ook wel van dat volk maar bij jullie steken ze vaak nog een serieus tandje bij als het over hun geld gaat.

Ja, hij moest dan gewoon een kruisje zetten. 😂. Maar dat zijn dan volwassen mannen van 45 jaar oud die zich gedragen als een kleuter. Respect voor jouw en iedereen die met dat volk moet omgaan want ik zou echt mijn geduld verliezen.

Bij de politie hebben we ook wel van dat volk maar bij jullie steken ze vaak nog een serieus tandje bij als het over hun geld gaat.
Mijn collega 1 keer een wapen op haar gericht, ik 1 keer iemand tegen de muur geduwd. Valt nog mee ivm de politie :). Ze weten dat wij hun laatste hulp zijn, ze zijn nog braaf (toch in het Ieperse :p). Ik kon gerust iemand stevig op zijn plek zetten zonder dat ik moest vrezen voor mijn lijf.

Er is eigenlijk niet echt een simpele en snelle regeling als je ergens echt onmiddellijk weg wilt zonder nog een dag te moeten verschijnen.

Je hangt vast aan die klote opzegtermijn en de enige echte legale manier is deze afkopen. Er is toch niemand die zijn bruto-loon gaat betalen om een opzegtermijn af te kopen ? De enige optie is naar de dokter gaan en smeken om een briefje dat lang genoeg is om je opzegtermijn te dekken.

Solliciteren gaat in België doorgaans veel te traag, zeker bij grotere bedrijven. Vaak moet je nog je cv manueel overtypen in een stom webformulier of uploaden zodat hij nadien in een verkakt formaat in datzelfde formulier wordt overgenomen. Nadien is het soms 3 weken wachten om het antwoord te krijgen dat je binnen 2 weken op gesprek mag komen, nadien nog wat testen en zever en je bent 2 maand verder.
Als bediende vind ik van niet. Er zijn genoeg recruitmentbureau's die je verder willen helpen. Daarnaast kan je via telewerken heel eenvoudig een tijdstip plakken voor een eerste gesprek.

Op het eerste zicht vond ik dit voorstel ook van de pot gerukt, maar door hier wat verder te lezen begrijp ik wel dat dit voorstel in sommige gevallen nuttig kan zijn. Als dit voorstel past binnen een grotere arbeidsmarkthervorming (met bijvoorbeeld, ik zeg maar wat, de werkloosheidsuitkering beperkt in de tijd) zou het misschien wel kunnen?

Maar gezien dit gewoon in de pers komt & niet grondig doorgesproken is in de regering, is dit vooralsnog niet meer dan een losse flodder van de PS naar de achterban. Net zoals dat pensioenvoorstel enkele weken geleden.

Ik ga mijn mening uit een andere thread hier gewoon hernemen (teken dat de moderatie dus niet alle posts hier gegroepeerd heeft :p):

In essentie, in een ideale wereld ben ik voorstander van dit voorstel, in de praktijk valt misbruik niet alleen niet uit te sluiten, het zou zelfs eens te grootschalig kunnen zijn om nog betaalbaar te zijn.

Ik zou dit counteren door:
  • Meer flexibelere systemen om later in het leven je alsnog om te scholen, met deels behoud van loon.
    Geef iemand die 4/5 of zelfs halftijds gaat werken om een knelpuntberoep aan te leren, gerust een stevige bruto-premie zodat die z'n loon quasi kan behouden en maak dat opleidingsinstellingen ook voldoende flexibiliteit kunnen bieden qua stages.
    Eigenlijk bestaat dit voor een stuk al in de vorm van loopbaanonderbreking natuurlijk, maar zowel het bedrag daarvan als de afstemming op een doel als extra opleiding ontbreekt, toch ook vanuit opleidingsinstellingen.

• Véél steviger optreden tegen pesten op het werk. Een toxische werksituatie zou iets moeten zijn waarvoor de werkgever de gevolgen draagt, niet de werknemer. Voor de rest als het werk niet je droom-job is, tja, dan moet je maar verlof nemen om elders te solliciteren.
    Maar goed als de arbeidsinspectie in dit land even goed werkt als de milieu-inspectie in Vlaanderen blijkt te werken afgaande op de recente Pano-reportage, dan vrees ik ervoor.

• Veel meer inzetten op reintegratie van langdurig zieken, maar daar is de overheid op dit moment mee bezig, maar de realiteit daar is natuurlijk wel dat niet bij elke werkgever altijd een geschikte baan beschikbaar gaat zijn waarnaar een zieke werknemer kan doorstromen.
    Dus ofwel dat op een groter niveau beschouwen, ofwel is een recht op een werkloosheidsuitkering zeker niet verkeerd, maar ook

• Een beperkt gerelateerde pet-peeve van mij: flexibele arbeid is in dit land te véél flexibel in één richting, gezien toen ik zowel als jobstudent in een magazijn werkte - de behandeling van het niet-studenten personeel daar was in mijn ogen niet oké - met dagcontracten (écht schandalig), of als flexijobber waarbij je soms kon aankomen op je werk en naar huis gestuurd worden wegens onvoldoende werk... professioneel als interim in het onderwijs was ook niet bepaald een topervaring als het aankomt op "flexibiliteit".

Wilt een werkgever met tijdelijke contracten werken? Prima, maar die betaalt niet langer evenveel als voor een vaste werknemer, maar die betaalt een stevige flexibiliteitstoeslag - bovenop de som die ze reeds aan hun koppelbazen/interimbureau betalen -
    waarbij een deel rechtstreeks netto naar de werknemer gaat en een deel naar een spaarpotje voor opleiding/heroriëntering voor wanneer deze job afloopt. Ik zou er zelfs élke maand nog een halve of zelfs hele dag sollicitatieverlof bovenop doen (met bewijs van sollicitatie af te leveren aan een neutrale instantie, niet je baas).

• Uiteraard zijn de bovenstaande maatregelen niet "droomscenario's" voor sommige werkgevers die vaak werknemers als wegwerpmensen beschouwen (zelfs wanneer die werkgevers daar zelf weinig verdienste aan hebben, bv. de manier waarop interim-bureaus met hun werknemers omgaan of bepaalde schooldirecties die zelfs flagrant de wet schenden maar tja, de tijdelijke kan maar beter niet te mondig zijn) dus ik zou ook inzetten op enerzijds stevigere straffen van schenden van arbeidswetten met zware persoonlijke gevolgen voor de betrokken verantwoordelijken, dus niet gewoon het bedrijf dat een boete betaalt, en uiteraard een stevigere aanpak van zwartwerk, nog zo'n fenomeen waarin België uitblinkt in negatieve zin ten opzichte van zowat al onze buurlanden.
Maar gezien dit gewoon in de pers komt & niet grondig doorgesproken is in de regering, is dit vooralsnog niet meer dan een losse flodder van de PS naar de achterban. Net zoals dat pensioenvoorstel enkele weken geleden.

Dit dus.

Als een arbeidsgeneesheer de situatie als toxisch ziet, heb ik nog nooit geweten (in de 3 jaar dat ik wekelijks verhoren deed + 7 jaar dat ik zelf mensen die weg adviseerde) dat een RVA-geneesheer de beslissing betwiste en dat er toch een verhoor kwam + sanctie.

Hoewel Pardal deze weg zou kunnen behandelen, lijkt me dat geen optie voor hem omdat de financiële kant het moeilijk maakt. De toxiciteit van Pardal's situatie lijkt me echter zo erg dat jij toch een keuze zal moeten maken voor zijn mentale gezondheid boven de financiële gezondheid. Persoonlijk zou ik denken dat dan een voltijdse, lager betaalde job in combinatie met een ander bijberoep (bvb als kinderen in bed zitten/horeca?) nog steeds beter zou zijn dan de situatie waar hij nu in zit.
Ikzelf heb maar van zo 1 situatie weet. Was ook wel iets speciaals en die persoon werkte voor de overheid. Dus misschien dat daar het net iets anders draait vanwege toch wel sterkere vakbond

Simpeler is gewoon dat mensen zelf een spaarpot aanleggen om de periode te overbruggen tot ze zelf weer aan de slag willen. Beetje meer verantwoordelijkheid zelf nemen.
Moet het niet moeilijker maken dan het is.

Meer dan een jaar.
Dus een werkgever waar je toch dan al zeker ... 12 jaar (?) voor werkt? Dat is dus al 12 jaar toxisch en bijkomend kan je wel solliciteren maar is jouw probleem dus dat je niet goeds kan praten over je vorige werkgever.

Wat zou betaald thuiszitten dan daaraan verbeteren? Je gaat nog steeds dezelfde vragen krijgen en je zit in een slechtere onderhandelingspositie dan ervoor.

Lijkt mij dat jij eerder een soort van mentale coach nodig hebt eerlijk gezegd.

Dus een werkgever waar je toch dan al zeker ... 12 jaar (?) voor werkt? Dat is dus al 12 jaar toxisch en bijkomend kan je wel solliciteren maar is jouw probleem dus dat je niet goeds kan praten over je vorige werkgever.

Wat zou betaald thuiszitten dan daaraan verbeteren? Je gaat nog steeds dezelfde vragen krijgen en je zit in een slechtere onderhandelingspositie dan ervoor.

Dit dus. Ik snap echt niet welke drempel er nu verlaagd zou worden door mensen betaald thuis te laten zitten. Heel eerlijk, ik zou als werkgever nog veel minder geneigd zijn om iemand aan te nemen die moet zeggen "ik heb ontslag genomen omdat ik het niet meer tof vond, en dan heb ik een jaar gedopt", dan iemand die zegt "ik voel mij niet gelukkig bij mijn werkgever, en ik zoek iets anders". Er is niks mis met het feit dat ge niet graag werkt waar ge nu werkt. Er is wél iets mis met het idee dat je dan thuis gaat zitten, maar wel pas vanaf je ervoor betaald wordt.

We evolueren naar een maatschappij waarin niet-werken wordt aangemoedigd en gefaciliteerd terwijl men anderzijds oproept om de activiteitsgraad te verhogen.

de steeds kleiner wordende groep fulltime werkenden zijn de dupe.

ik wacht vol spanning op maatregelen om voltijdsen minder te belasten!

We evolueren naar een maatschappij waarin niet-werken wordt aangemoedigd en gefaciliteerd terwijl men anderzijds oproept om de activiteitsgraad te verhogen.

Leuk is vooral fulltime jobs, waar je geen 40u moet doen. Ik denk wel dat ik dit op termijn kan bereiken eens ik mijn leerstof goed beheers.

Simpeler is gewoon dat mensen zelf een spaarpot aanleggen om de periode te overbruggen tot ze zelf weer aan de slag willen. Beetje meer verantwoordelijkheid zelf nemen.
Moet het niet moeilijker maken dan het is.

Dat kan je praktisch toch alleen doen als je een échte topjob hebt, of reeds een woning geërfd hebt, of een vergelijkbaar kapitaal.
Met een modale job in loondienst zal je in een land als België nooit een voldoende grote spaarpot kunnen aanleggen om lange periodes van werkloosheid/ziekte/herscholing te overbruggen, zéker niet als alleenstaande.

Tja, als je op voltijds werken een pak minder belast zou worden, zou zo'n spaarpot aanleggen inderdaad wel kunnen lukken. Maar ook daar zou je dan misschien weer scheefgroei krijgen omdat bepaalde penibele jobs altijd een neerwaartse druk op hun salaris zouden ervaren.

Dit dus. Ik snap echt niet welke drempel er nu verlaagd zou worden door mensen betaald thuis te laten zitten. Heel eerlijk, ik zou als werkgever nog veel minder geneigd zijn om iemand aan te nemen die moet zeggen "ik heb ontslag genomen omdat ik het niet meer tof vond, en dan heb ik een jaar gedopt", dan iemand die zegt "ik voel mij niet gelukkig bij mijn werkgever, en ik zoek iets anders". Er is niks mis met het feit dat ge niet graag werkt waar ge nu werkt. Er is wél iets mis met het idee dat je dan thuis gaat zitten, maar wel pas vanaf je ervoor betaald wordt.

Goh ja en nee. Niets mis met weg te willen bij je huidige werkgever... maar tijdens een sollicitatiegesprek kan je toch maar beter positief blijven, ga jij daar klagen over je huidige/vorige werkgever, dan lijk jij de negatieveling want je vorige werkgever/collega's zijn er niet, plus als de nieuwe werkgever wat achterdochtig is, kan hij nog eens gaan navragen ook.

Gebruik gewoon dezelfde bullshit HR-taal waarin ook werkgevers hun vacatures opstellen: ik zoek meer uitdaging, ik heb het gevoel dat ik niet meer kan groeien, etc. & focus op de toekomst: ik zou liever voor jullie werken want ...

Volgens deze website: https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/ilo-werkloosheidsgraad is het al sinds 2000 rond de 6%, 5% en momenteel zelfs 3.3% voor het vlaams gewest.

Als we dan kijken naar Belgie zien we dat in wallonie iets meer werkloosheid is (2020):

Ik vind verder niet echt goede statistieken over werkloosheid maar ik denk persoonlijk dat we met zijn alle meer gaan werken dan ooit ervoren. Met corona zal dit wel even een vertekent beeld geven wellicht. Ik wil nu wel niet zeggen dat je ongelijk hebt maar op basis van deze statistieken denk ik dat we steeds meer en meer werken. Het is tegenwoordig dan ook niet meer genoeg om een job te hebben. Nee het moet je passie zijn je moet er s'ochtends mee opstaan en mee gaan slapen (sprekend over de IT sector). Wat belastingen betreft moet je misschien meer kijken bij onze ministers...

11 jaar werk ik er, waarvan ik er 10 jaar super graag heb gewerkt en mijn job op zich nog altijd graag doe.

Door een toxische voorzitter in de RVB zijn ze momenteel nog met 2 dezelfde leden als vorig jaar, aangevuld met nieuwe die om de zoveel tijd wisselen.

Door hun beleid zijn er 3 collega's ontslaan op staande voet (wordt aangevochten) 2 collega's hebben zich medisch laten ontslaan. 1 collega is momenteel aan het wachten op een aanbod (staat op een wachtlijst),...

Thuis zitten gaat inderdaad niets veranderen, buiten mij even ademruimte geven.

Terug
Bovenaan