Randapparatuur Welke TV

Gentei

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn huidige Samsung 4K TV is kapot, ik heb gisteren en vandaag reviews bekeken en heb mijn keuze nu tussen 2 tv's.
het gaat over de volgende tv's, beide OLED, beide 65'
-Sony Bravia A80L series
-LG C3 series.

usecase is: gewoon TV, streaming en gaming (PS5 vooral)

online lees ik overal dat voor gaming de C3 beter is maar de Sony is beter voor films & series.

de C3's scherm heeft een glossy afwerking, de Sony mat, ook heeft de Sony tv minder nits iets van 600 en een klets terwijl de C3 boven de 800 zit.
Maar de Sony heeft dan veel betere geluid vanuit de tv zelf (ik heb geen soundbar en ga ook geen soundbar aanschaffen) Ook heeft de Sony (volgens de YT reviews precies meer gaming opties dan de C3? )
Ik ga geen competitve fps spelen ofzo dus input lags hebben niet echt een invloed voor mij.

Ook een voordeel dat de C3, 4x HDMI 2.1 poorten heeft, terwijl Sony er 2 van de 4 heeft.

de TV is voor de woonkamer, dat in zomer fel verlicht is maar kan worden donker gemaakt, en is wel meestal donker in de zomer wegens hitte.

En last but not least de Sony tv is bijna overal duurder.
de laagste prijs dat ik voor de C3 heb gevonden is 1800 terwijl de Sony tegen de 2199 zit.
 
Als je vooral TV kijkt en veel games speelt, is OLED niet zo een goede optie. Ondanks de grote vooruitgang, zal er na een tijd altijd wel retentie achterblijven van HUD elementen of niet transparante logo's. Dat is eigen aan de technologie. Als je daarmee kan leven, zeker voor de C3 gaan. Indien het toch "teveel zorgen'" is, zou ik voor een LCD(LED) gaan.

Je kan deze tool gebruiken om te zien wat er bij jouw zou passen:
 
Als je vooral TV kijkt en veel games speelt, is OLED niet zo een goede optie. Ondanks de grote vooruitgang, zal er na een tijd altijd wel retentie achterblijven van HUD elementen of niet transparante logo's. Dat is eigen aan de technologie. Als je daarmee kan leven, zeker voor de C3 gaan. Indien het toch "teveel zorgen'" is, zou ik voor een LCD(LED) gaan.

Je kan deze tool gebruiken om te zien wat er bij jouw zou passen:
mijn huidige tv was een LED tv en OLED is veel beter voor zowel gewoon TV kijken & gamen.

Ik game niet zoveel, alleen de exclusive games van PS die ik speel, voor echt te gamen heb ik een aparte PC setup.

Dunno mijn voorkeur gaat toch lichtjes naar de Sony
 
Sony. Niks kalibreren, en niet onbelangerijk, heeft tikkeltje betere bouwkwaliteit, en zelfs waardige speakers.
Mijn verschil op de 2 varianten was toen wel maar 100 euro voor de 55inch variant. Ik vind de basis speakers voor een moderne tv goed. Maar voor film of gamen, nog altijd wel beter af met deftige speakers.
Prijs gechecked bij fransdesmet? Altijd eens offerte vragen.
 
Toch voor de Sony gekozen.
Na online wat zitten lezen wordt de Sony gewoonweg aangeraden voor TV, Films en series. Ook hun geluidtechnologie die wordt toegepast op de tv is ook interssant (en is het best beoordeeld zondeg sounbar) ook de optie om films te zien zoals ze bedoeld zijn.

Wat mij uiteindelijk over de streep trok zijn de user reviews op verschillende sites. Mensen die naar de winkel gaat om een LG te gaan kopen en dan in de winkels stond de Sony naast de LG en veel mensen vonden blijkbaar het beeld veel beter op de Sony dan LG.

Nu benieuwd of het een groot verschil is tussen 55inch (oude tv) en 65inch (Sony)

@Koonut
Winkeltje ken ik niet. Dus nee niet gekeken maar belangrijkste voor mij was dat ze de oude tv meenamen bij Krefel en Coolblue doen ze dat. Uiteindelijk bij CB besteld omdat ze morgen komen leveren.
 
giphy.gif


Mijne oled leeft nog bij mijn zuster, maar my god die scorebalken zitten er wel ingebrand...

Sony is idd heel goed voor filmpjes mee te pikken, en ook gewoon goed voor gaming
 
Effe een fun fact, misschien compleet niet de discussie hier, maar mijn broer heeft vandaag men panasonic p50st50 (plasma) verhuisd (gegeven destijds), still going strong, tv is gereleased in maart 2012. Man wat een cinéma beeld heeft deze. Ik denk ook niet dat iets modernere tvs deze gezegende leeftijden zouden halen... Wat een kwaliteit.
 
Effe een fun fact, misschien compleet niet de discussie hier, maar mijn broer heeft vandaag men panasonic p50st50 (plasma) verhuisd (gegeven destijds), still going strong, tv is gereleased in maart 2012. Man wat een cinéma beeld heeft deze. Ik denk ook niet dat iets modernere tvs deze gezegende leeftijden zouden halen... Wat een kwaliteit.
Bij aanschaf van mijn QLED in '22 heb ik 55VT60 cadeau gedaan aan mijn ouders. Ik sta toch nog steeds versteld van de mooie beeldkwaliteit van deze tv! Ware het niet dat ik 4K en HDR zou beginnen missen zou ik hem nog steeds gehouden hebben.
 
Proficiat met de aankoop. Nu nog de juiste instellingen gebruiken. Vervolgens ook in al je streaming/video content, waar mogelijk je ondertitels op half-transparant instellen. HDR zorgt ervoor dat je ondertitels op max helderheid getoond worden. Dit is vermoeiend voor de ogen en slecht voor het paneel, zeker op lange termijn.
kheb vandaag er wat mee gespeeld, maar uiteindelijk is hij standaar zoals hij komt eigenlijk best wel dik ok.
 
Als je vooral TV kijkt en veel games speelt, is OLED niet zo een goede optie. Ondanks de grote vooruitgang, zal er na een tijd altijd wel retentie achterblijven van HUD elementen of niet transparante logo's. Dat is eigen aan de technologie. Als je daarmee kan leven, zeker voor de C3 gaan. Indien het toch "teveel zorgen'" is, zou ik voor een LCD(LED) gaan.

Je kan deze tool gebruiken om te zien wat er bij jouw zou passen:
OLED heeft tegenwoordig wel trucjes om inbranden te beperken, ik zou niet laten om een OLED TV te kopen om die reden.

Het grootste nadeel van OLED is dat ze nog niet de helderheid halen van LCD schermen, wat OLED minder maakt voor omgevingen met veel omgevingslicht. Kijkt ge voornamelijk 's avonds , dan is dat geen probleem.
Maar in een voldoende donkere omgeving OLED >>>> LCD, zeker bij donkere scènes in films, veel beter contrast.
 
Terug
Bovenaan