Review: Kentucky Route Zero: TV Edition

Ik kan soms (of in veel gevallen zelfs) wel genieten van de kleinere indiegames. Meestal kijk ik zelfs meer uit naar games die kleine indiestudio's uitbrengen, zoals Journey, Limbo of Moss. Ook Kentucky Route Zero blijkt de moeite te zijn. Hoewel de game sinds 2020 beschikbaar is, heb ik het spel nooit de kans gegeven. Daar kwam onlangs verandering in, met de release van Kentucky Route Zero: TV Edition voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S. Doorstaat de game de tand des drie jaar?

Nee, Kentucky Route Zero: TV Edition neemt je niet mee naar een of ander fastfoodrestaurant waar ze kip serveren. Ja, de game neemt je wel mee op een ongelofelijke reis waarbij een knap geschreven narratief voor verrassingen zorgt. Eerder dit jaar kwam de game zelfs naar Netflix, waarbij je het als abonnee gratis kunt spelen. Hierdoor werd een compleet nieuw miljoenenpubliek aangesproken. Dat weerhield ontwikkelaar Cardboard Computer en uitgever Annapurna Interactive er niet van ook degenen met een 'next-gen' console (in hoever die nog next-gen is natuurlijk) te verwennen.

Kentucky 2.jpg

Creativiteit​

Oké, de inleiding is wat misleidend. Hoewel het verschijningsjaar van Kentucky Route Zero overal bekendstaat als '2020', heeft de game toch wat meer geschiedenis. Destijds, en dan spreek ik al van twaalf jaar geleden, zocht ontwikkelaar Cardboard Computer fondsen via Kickstarter. Een schamele 8500 dollar werd opgehaald, waarmee de ontwikkeling van Kentucky Route Zero een werkelijkheid kon worden. Tijdens de ontwikkeling werden episodes uitgebracht. De eerste in 2013, de laatste in 2020. En hiermee wordt dus de releasedatum verklaard. Het budget van die 8500 was niet genoeg, maar gelukkig werd met Annapurna Interactive een uitgever gevonden. Het resultaat is een spel dat al jaar en dag als een pareltje wordt beschouwd.

Kentucky Route Zero: TV Edition is op alle vlakken verrassend.


Het eerste wat opvalt als je Kentucky Route Zero: TV Edition opstart, is de gebruikte grafische stijl. Het oogt allemaal minimalistisch, maar alles heeft toch erg veel details. Getuige daarvan de screenshots die bij deze review worden gebruikt. Daarbij horend is er ook een aparte, maar geslaagde soundtrack. En dan heb ik het nog niet gehad over een ander belangrijk element: het narratief. Oké, ik ben er nog altijd niet aan uit wat ik nu precies heb gespeeld. Hoewel er realistische thema's aan bod komen, die je middels een pak creativiteit worden voorgeschoteld, is het verhaal op z'n minst een beetje raar te noemen. Je valt van de ene verbazing in de andere. Terwijl je het ene moment een aha-moment hebt, weet je op andere momenten hoegenaamd niet wat je net hebt uitgespookt. Ja, dat is Kentucky Route Zero.

Kentucky 1.jpg

Vreemd​

Kentucky Route Zero: TV Edition neemt je mee in het verhaal van Conway. Deze oude vrachtwagenchauffeur moet iets leveren voor een failliete antiekwinkel, maar hij vindt de weg niet. De oplossing lijkt hem voor de hand te liggen: hulp vragen aan een tankstation, zodat de levering kan plaatsvinden. Je vindt een blinde bediende die je wat vreemds vertelt: je moet op de Zero zijn. Een snelweg zonder op- en afritten. Je kunt er eigenlijk niet komen. Voor de inwoners lijkt dit de normaalste zaak van de wereld, maar voor Conway en bij uitbreiding jij als speler, is dit maar iets vreemds. En beteren doet het op dat vlak niet. Realistische elementen worden afgewisseld met droomachtige taferelen, al kom je er niet altijd achter bij welk van de twee het nu precies hoort.

Het belangrijkste element is het narratief. Dit is op zijn zachtst gezegd bijzonder goed geschreven. Ook al zit er zeven jaar tussen het verschijnen van de eerste en de laatste episode, toch sluit alles naadloos aan en is het relevant. Al moet je je hiervoor wel door heel wat dialoog worstelen. Ingesproken dialogen zijn er niet, alles wordt weergegeven als tekst. Je bevindt je dus eigenlijk middenin een boek en bepaalt mee hoe het afloopt. Je krijgt namelijk heel wat dialoogopties. Je graaft in de mensen hun verleden en kiest zelf hoe je op bepaalde zaken reageert. Dit geeft je, hoewel het spel erg statisch lijkt, toch een gevoel dat je alles meebepaalt.

Eigenlijk is er nog bijzonder veel te vertellen over Kentucky Route Zero, en daarbij maakt het niet uit of het de PC Edition, TV Edition, via Netflix of andere soort is. Je moet het zelf beleven, ondergaan of hoe je het ook wilt noemen. Het is duidelijk dat Cardboard Computer zeven jaar lang experimenteerde. En dat pakte bijzonder goed uit. Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want door het vele lezen begint Kentucky Route Zero zowat halfweg wat te herhalen. De toffe verhaaltjes van onbelangrijke personages zijn plezant om te lezen, maar komen dan net iets te veel voor. Ze hebben geen meerwaarde aan het verhaal, maar zorgen wel voor meerwaarde. Ben je nog mee? Ik niet.

Conclusie

Kentucky Route Zero: TV Edition is de versie voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S, al kan je het spel ook op alle andere relevante platformen spelen, zelfs via Netflix. Verwacht je aan een onwaarschijnlijk verhaal vol interessante dialogen, maar hou er rekening mee dat je ontzettend veel zal moeten lezen. Hoewel die dialogen overgeslagen kunnen worden, raad ik dat niet aan. Kentucky Route Zero is het waard om van begin tot eind te lezen. Het is een interactief boek waarbij je op vele momenten verrast zult worden.

Pro

  • Grafische stijl
  • Soundtrack
  • Narratief
  • Thema's

Con

  • Wel héél veel tekst
  • Niet altijd even boeiend
9

Over

Beschikbaar vanaf

17 augustus 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Cardboard Computer

Uitgever

  1. Annapurna Interactive
 
Terug
Bovenaan