Review: Planet Zoo: Console Edition

Als je veel geld hebt, kun je alles kopen. Kijk maar naar Marc Coucke. Een voetbalploeg, een half dorp in de Ardennen of een zoo, het kan niet op. Hoewel wij geen voetbalploeg of dorp kopen, zijn we sinds kort wel eigenaar van een zoo. Dit uiteraard dankzij de consolerelease van Planet Zoo. De game verscheen reeds in 2019 voor pc, maar is sinds eind vorige maand ook beschikbaar op de nieuwste generatie consoles. De Nintendo Switch valt dus uit de boot. Maar is het ook speelbaar met een controller? Je komt het in onderstaande review te weten.

Hoewel ik zelden op pc speel, maak ik enkele uitzonderingen. Zo ga ik nog steeds graag aan de slag met de Company of Heroes-games, maar ook spellen als Planet Zoo speelde ik door een gebrek aan andere versies op een computer. Ik ging destijds dan ook regelmatig aan de slag met diverse downloadbare content ter review, al kan ik het nu allemaal op m'n geliefde console beleven. Ik kroop dus nog maar eens in de huid van een dierentuindirecteur om mijn visie op het gehele gebeuren tot uiting te brengen, zonder daarbij belangrijke aspecten zoals het vrijlaten van dieren en dergelijke te vergeten.

Planet Zoo 1.jpg

De Marc Coucke van Planet Zoo​

Ik ging voor deze review aan de slag met de Standard Edition van Planet Zoo: Console Edition. Hierin kun je 76 verschillende diersoorten huisvesten en kun je aan de slag in twaalf verschillende scenario's. Uiteraard zijn er een groot aantal objecten aanwezig waarmee je je dierentuin kunt aankleden, maar er is nog meer. Zo heb je nog de keuze om extra downloadbare content aan te schaffen, waarbij de Ultimate Edition de duurste keuze is. Tussen nu en maart volgend jaar zou alle DLC moeten verschijnen, wat het totale aantal dieren boven de 170 brengt. Daarnaast krijg je er nog een aantal verhaalmissies bij en vele honderden tot duizenden extra landschapselementen en voorwerpen om je dierentuin mee te versieren. De gratis updates die afgelopen jaren voor pc verschenen, krijg je uiteraard ook in de Standard Edition.

Planet Zoo: Console Edition heeft intuïtieve controls.


Een van de vragen die ik mezelf stelde, was hoe de besturing op console zou werken. Ik game niet veel met toetsenbord en muis, maar bij Planet Zoo was ik dus niet anders gewoon. Er zijn heel veel menu's en opties en de implementatie van een controller zou wel voor wat problemen kunnen zorgen. Maar daar is eigenlijk niks van aan. Oké, het is even wennen, maar ik moet bekennen dat de besturing best intuïtief is. Elk belangrijk menu-onderdeel is te raadplegen via een van de knoppen, waarbij dan verder in het submenu kan gegaan worden. Ook het bewegen over het park, inzoomen, draaien en dergelijke meer gaan zonder al te veel moeite. Gezien de hoeveelheid info en menu's die je te zien krijgt in Planet Zoo, is hier alvast puik werk geleverd!

Planet Zoo 2.jpg

Geld is belangrijk ...​

De basisbeginselen, en dan gaat het bijvoorbeeld over de besturing in z'n geheel, maar ook over het maken van verblijven, het plaatsen van verrijkingsitems en het adopteren van dieren, worden uitgelegd in een relatief korte tutorial. Erna kun je zelf snel aan de slag, al is het in het begin een beetje foefelen. Er is bijzonder veel om rekening mee te houden in Planet Zoo. Zo heb je uiteraard je dieren, maar ook personeel en je bezoekers. Allen moet je ze tevreden houden. Bij dieren zijn er een aantal belangrijke parameters om in het achterhoofd te houden, zoals de grootte van het verblijf, het juiste type beschutting, de correcte mengelmoes aan landschappen, maar bijvoorbeeld ook genoeg verrijkingsitems. De dieren vervelen zich niet graag, dus is wat speelgoed altijd een belangrijk iets om rekening mee te houden. Bij apen kan het gaan om klimrekken, terwijl andere beesten al tevreden zijn met een bal. Struisvogels vinden een slowfeeder dan weer plezant. Gelukkig kun je alles sorteren per diersoort, zodat je weet welk dier wat precies nodig heeft.

Ook personeel kwam al eens ter sprake. Zij worden niet graag te weinig betaald, maar een te hoog loon kan voor cashflowproblemen zorgen. Als je alles goed draaiende wil houden, heb je wel wat personeel in je park rondlopen. Zo moeten de vele winkelkraampjes bemand worden, maar zijn er ook schoonmakers en uiteraard de dierenverzorgers. Bespaar niet te veel op die laatste, want zij verrichten heel wat werk, waaronder het schoonmaken van verblijven en het klaarmaken van voedsel. Goede dierenverzorgers zorgen dus ook voor gelukkige(re) dieren. Daarnaast kun je ook schoonmakers aannemen, zij maken paden en toiletten schoon en ledigen vuilnisbakken en dat draagt uiteraard bij aan de tevredenheid van je bezoekers. Educators zorgen er dan weer voor dat je bezoekers het een en ander bijleren en dat zorgt dan weer voor een extra centje in de donatiepot.

Planet Zoo 3.jpg

... maar conservatie nog meer!​

Er zijn heel wat diersoorten in Planet Zoo. 76 om precies te zijn. Het gaat dan om bekende zoogdieren zoals giraffen en leeuwen, maar ook om terrariumbeesten zoals de Braziliaanse zwerfspin, pijlgifkikkers en diverse slangen. De dieren die in een terrarium zitten, zijn eigenlijk het eenvoudigst. Je zet gewoon het terrarium neer en zet een aantal instellingen juist. Zo zijn onder andere de vochtigheidsgraad en temperatuur belangrijke parameters. Daarnaast kun je het verblijf ook nog wat extra aankleden, met bijvoorbeeld wat verstopplekken of wanden. De 'gewone' dieren vereisen wat meer werk. Zo is de verblijfsgrootte belangrijk, maar ook het soort gebied. Het ene dier wil graag wat lang gras, terwijl een andere soort liever op droog zand stapt. 't Is een kwestie van rekening te houden met de wensen van de dieren en daar correct mee om te gaan. Zijn je dieren gelukkig, dan zullen ze regelmatig zorgen voor extra publiekstrekkers: baby's! Bezoekers zien graag wat van dat klein grut, waardoor het ook extra inkomsten genereert.

Conservatie is een belangrijk element in Planet Zoo.


In Planet Zoo draait het niet allemaal om het geld. De game zet zwaar in op conservatie van diverse diersoorten, want een deel ervan is zelfs kritisch bedreigd. Denk hierbij aan de gaviaal, de Isabelbeer (Himalayabeer) of de rode vari. Het is dan ook belangrijk om in Planet Zoo af en toe wat dieren vrij te laten. Er zijn diverse kweekprogramma's en ook de bezoekers vinden informatie over conservatie belangrijk. Infoschermen en luidsprekers die wat meer uitleg geven, worden daardoor geapprecieerd door je dierentuinbezoekers. Dat geldt trouwens ook voor allerhande decoratie. Met vele honderden decorstukken kun je volledig je ding doen. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Met de nakende DLC's wordt het allemaal nog een pakje eindelozer, maar dat kost een extra duit.

Conclusie

Planet Zoo: Console Edition heeft de overgang naar console met glans doorstaan. De schrik voor de besturing zat er wat in, maar Frontier Developments heeft puik werk afgeleverd op dat vlak. In het begin is het wat wennen, maar dat was op pc eigenlijk ook zo. De menu's zijn snel raadpleegbaar, je geraakt snel waar je moet zijn. De besturing is gewoon intuïtief. De basisgame biedt al heel wat content, met bijna tachtig diersoorten, twaalf scenario's en honderden decorstukken. Maar wil je van de volledige ervaring genieten, dan moet je dus nog extra betalen.

Pro

  • Intuïtieve controls
  • Leerrijk
  • Je hebt de volledige controle over je park

Con

  • Duur als je alle content wil
  • Kan wat overweldigend zijn
8

Over

Beschikbaar vanaf

26 maart 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5
  2. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Frontier Developments

Uitgever

  1. Frontier Developments
 
  • Leuk
Waarderingen: Tova
Terug
Bovenaan