Review: Planet Zoo: Conservation Pack

Ik ben ondertussen het aantal uitbreidingspakketten voor Planet Zoo kwijt, en aan dat aantal wordt nu eentje toegevoegd. Ik weet het niet + één dus. Wat ik wel weet, is dat onder andere Noord-Amerikaanse en Afrikaanse dieren de revue gepasseerd zijn, net als bijvoorbeeld pinguins en wat andere waterbeesten. Het Planet Zoo: Conservation Pack voegt opnieuw enkele nieuwe dieren toe, maar is redelijk beperkt qua content. Ik geef hieronder wat uitleg.

Voor wie Planet Zoo nog niet kent, even een korte samenvatting. In de game bouw je je eigen dierentuin. Daarvoor heb je een groot arsenaal aan beesten, gaande van neushoorns en krokodillen tot kleine dieren die in terraria leven. Het aanbod in de basisgame was al uitgebreid, maar met de vele pakketten aan downloadbare content ging dat aantal nog serieus de hoogte in. Daarnaast kleed je je dierentuin aan zoals jij het wil. Daarvoor kun je voorwerpen uit de bibliotheek kiezen, gaande van standaardzaken zoals een betonnen toiletgebouwtje tot uitgebreidere bezienswaardigheden. Zelf heb ik het niet in mij om iets totaal nieuw te creëren, maar het spel biedt vele honderden voorwerpen en decoratiestukken aan waarmee je alles zelf kunt opleuken of ineenflansen.

Zoo 2.jpg


Nieuwe voorwerpen en scenario

Planet Zoo: Conservation Pack focust voornamelijk op een aantal nieuwe dieren, maar voegt ook meer dan 150 nieuwe decoratiestukken toe. Deze zijn allen gebaseerd op het opnieuw introduceren van dieren in het wild. Daarnaast komt ook het beheer van natuurlijke grondstoffen aan bod, want iedereen beseft ondertussen wel dat er sneller bomen gekapt worden dan dat we ze ooit kunnen bijplanten, met alle gevolgen voor de dieren zelf. RIP Amazonewoud. Onder de nieuwe voorwerpen vind je onder andere een aantal toffe standbeelden terug, maar ook heel wat houten decorstukken. Daarnaast lijkt er ook plaats te zijn voor insecten, met een pak nieuwe wilde bloemen, bloembakken, wild gras en meer. Je krijgt dus een pak nieuwe items om je dierentuin wat meer naar smaak aan te passen. En het mooiste: alles bestaat uit milieuvriendelijke materialen.

Het belang van bedreigde diersoorten komt in deze DLC aan bod.


Naast de vele nieuwe bouwvoorwerpen kun je ook aan de slag met een nieuw scenario. In dit scenario ga je in het Turtle Rock Wildlife Orphanage aan de slag. De missie is op papier heel eenvoudig: red zoveel mogelijk dieren, zorg ervoor dat ze klaar zijn om vrijgelaten te worden in de natuur en laat ze dan wel degelijk vrij. Ook het inlichten en onderwijzen van de bezoekers wordt een belangrijk onderdeel van deze nieuwe missie. Aangezien je alles zo milieuvriendelijk wil aanpakken, gebruik je het best een aantal van de nieuwe decoratiemiddelen, maar zorg je er ook voor dat je dierentuin zelfvoorzienend is in energie door bijvoorbeeld zonnepanelen of windturbines te plaatsen.

Zoo 1.jpg


Vijf bedreigde diersoorten

Het belangrijkste zijn natuurlijk de nieuwe dieren. Deze keer werd er gekozen voor beesten die met uitsterven worden bedreigd: het przewalskipaard, de amoerpanter, de algazel, de siamang en de axolotl. Laten we ze even in volgorde afgaan. Het nieuwe paard was in 1996 eigenlijk al uitgestorven, maar wordt momenteel beschouwd als bedreigd. Het paard zelf is klein, verkleurt tijdens de seizoenen wat en heeft rechtopstaande manen, wat toch kenmerkend is. De amoerpanter is de meest bedreigde katachtige op aarde en verdient zeker een plekje in deze DLC. In België is dit beest te zien in Bellewaerde, al heb ik het tijdens mijn jaarlijkse uitje ernaartoe nog nooit waargenomen. Een panter heeft veel plek nodig, dus ook in Planet Zoo besteed je best wat extra aandacht aan het inrichten van het leefgebied.

De algazel lijkt op het eerste zicht wat op een berggeit, maar die twee soorten hebben niets met elkaar gemeen. Ze leven graag in kuddes, dus plaats dit zoogdier zeker niet alleen. Het leuke aan deze beesten in Planet Zoo is dat ze, eens ze willen paren, met elkaar vechten om te mogen paren met het vrouwtje. Bij elk dier werd bijzonder veel aandacht besteed hoe het in het echt allemaal gebeurt en het is tof om te zien dat dit bij de algazel ook het geval is. De siamang is een primaat uit de gibbonfamilie die ook bedreigd wordt door houtkap en de aanleg van palmolieplantages. De axolotl is misschien wel het buitenbeentje van deze DLC. Met deze salamander is het kritiek gesteld. Wel wordt de witroze variant regelmatig in gevangenschap gehouden. Ook jij doet dit in Planet Zoo en het is je taak om ermee te kweken en terug vrij te laten in de natuur.

Conclusie

Planet Zoo: Conservation Pack leert spelers het belang van het in stand houden van kritiek bedreigde diersoorten zoals de amoerpanter of axolotl. In het nieuwe scenario van deze DLC is het je doel om zoveel mogelijk dieren te redden, ze klaar te maken voor vrijheid en ze effectief ook vrijlaten in de natuur, hopend dat er hen een mooie toekomst wacht. Naast het nieuwe scenario en vijf nieuwe diersoorten mag je ook meer dan 150 extra constructieonderdelen verwachten.

Pro

  • Nieuw scenario
  • Heel wat nieuwe bouwvoorwerpen
  • Toffe nieuwe dieren

Con

  • Aantal DLC's wordt wel wat groot ...

Over

Beschikbaar vanaf

21 juni 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Frontier Developments

Uitgever

  1. Frontier Developments
 
Terug
Bovenaan