>>> FAQ <<< beeld & geluid (tv, speakers, headsets)

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
hdratchet.jpg

1. over resoluties (o.a. HD, UHD, 4K)​
2. soorten televisies (o.a. LCD, OLED)​
3. over HDR​
4. de beste instellingen voor TV en console​
5. console aansluiten op een PC-monitor​
6. geluid, luidsprekers, home cinema​





1. over resoluties

Over HD, UHD, 4K.

De resolutie van een televisie geeft aan hoeveel pixels ze heeft. Dat zijn de miljoenen kleine gekleurde stipjes waaruit een beeld is opgebouwd. Hoe meer van die stipjes, hoe meer detail er te zien is.​
De officiële naamgeving verwijst naar het aantal pixels in de hoogte, wat nog stamt uit de tijd van de beeldbuis, die het beeld uit horizontale lijntjes opbouwde. 4K verwijst dan weer naar de breedte van net geen 4000 pixels, in analogie met de filmwereld (denk aan 35mm).​
reso.png
games
Op console zijn vandaag vrijwel alle games minstens 1080p.​
Veel games geven je echter ook de keuze uit óf een hoge resolutie, óf een hoge framerate, of iets tussenin:​
  • 2160p aan 30 fps met de allerbeste graphics (denk aan ray tracing)
  • 1440p aan 60 fps
  • 1080p aan 60 fps of zelfs 120 fps, met iets minder goeie graphics
film & tv
In Vlaanderen is 1080i * de standaard, buitenlandse zenders hanteren vaak 720p.​
Streamingdiensten ondersteunen vrijwel allemaal 1080p en sommige hebben al een aanbod 4K.​
* bij 1080i heb je dezelfde resolutie als 1080p, maar er worden afwisselend de even en oneven beeldlijnen getoond​


2. soorten televisies

Over schermtypes:
LCD is vandaag het meest voorkomende type televisie. Om de eigenlijke pixels te kunnen zien, is echter een backlight nodig (tegenwoordig meestal LED), en die kan soms opvallen bij donkere beelden.​
voordelen:​
+ in alle formaten te krijgen, van heel wat merken​
+ voor ieders budget​
+ hoge helderheid, ook in HDR​
nadelen:​
- backlight kan opvallen in donkere scènes​
- perfect zwart is onmogelijk​
- kijkhoek is beperkt​
- HDR het best op de duurdere modellen (met full-array backlight)​
OLED is een ander schermtype, waarbij elke pixel zélf een lampje is. Er is hierdoor geen backlight meer nodig, met als resultaat nagenoeg perfecte kleuren en perfect zwart.​
voordelen:​
+ veruit het beste contrast en kleur​
+ kan perfect zwart weergeven​
+ alle schermen zijn ideaal voor HDR​
+ supersnel (nauwelijks input lag én instant pixel response)​
+ onbeperkte kijkhoek​
nadelen:​
- beperkt aantal formaten​
- geen goedkope modellen, prijs relatief hoog​
- lagere helderheid, zeker in HDR​


3. HDR

De betere televisies ondersteunen tegenwoordig HDR, wat staat voor High Dynamic Range. Het betekent vooral een hoger contrast, met in het bijzonder de mogelijkheid om tegelijk héél felle en héél donkere gebieden weer te geven, mét behoud van alle detail. Denk aan bvb. een donkere straat met felle lampen.​
Het vereist wel games, films en tv-series die het ondersteunen. Bovendien bestaan er verschillende formaten (HDR10, Dolby Vision, HLG en Technicolor) die dan weer niet door elke TV ondersteund worden.​

4. de beste instellingen voor TV en console

Hoe goed de gemiddelde "game mode" van een TV tegenwoordig ook is, het is aangeraden toch even enkele instellingen te controleren​

Alvorens je begint:​
* instellingen wijzigen doe je best nadat de televisie al een kwartiertje aan staat​
* game je vooral in een donkere kamer, stel je TV dan ook in een donkere kamer in​
* bij het spelen van een HDR-game zal je TV automatisch omschakelen naar een HDR game mode, en deze mode heeft unieke instellingen​
stap 1. aansluiten van een console op je TV:
Een moderne console moet je met een HDMI-kabel aansluiten. Voor 1080p volstaat elke HDMI-kabel, voor 4K zorg je voor een "high speed" kabel, en voor de nieuwste generatie (PS5, Xbox Series X) heb je alweer een "ultra high speed". De meegeleverde kabel is telkens de juiste.​
Oudere consoles gebruiken vaak nog component- en composietkabels. Die laatste geeft je géén HD-beeld.​
stap 2. de eerste instellingen
Ga in het menu van je televisie op zoek naar een "Game Mode". Voor games is dat de beste mode om als basis te gebruiken. Het is een mode waarin alle overbodige tv-functies zijn uitgeschakeld, omdat ze een grote vertraging kunnen veroorzaken tussen wat je doet met de controller, en wat je ziet op het scherm.​
Optioneel: controleer of het beeld door je TV niet wordt "ingezoomd". Mogelijke namen hiervoor zijn "no scale" of "1:1 pixel mapping".​
stap 3. contrast en helderheid afstellen
op console én TV:
Op de meeste consoles vind je een instelling "HDMI RGB Range" die je kunt instellen op Full of Limited. Je kiest best voor Limited, én ook je TV zet je vervolgens op Limited. Het is bij deze instelling héél belangrijk dat console en TV dezelfde instelling gebruiken.​
Op sommige TV's heet deze instelling mogelijks "Black Level" of "Color Gamut".​
Ook de keuze tussen "Full" of "Limited" kan een andere benaming hebben, zoals bvb. "High" en "Low".​
Vergeet dit trouwens niet te doen voor zowel de gewone, als de HDR game mode.​
alleen op TV:
Contrast verhogen maakt wit witter, helderheid verlagen maakt zwart zwarter. Helderheid staat vrijwel altijd goed ingesteld op "50%", contrast staat meestal een pak hoger.​
Opgelet: Het contrast en de helderheid van een HDR-mode pas je beter niet aan. Die worden automatisch afgesteld naargelang de game die je speelt.​
stap 4. kleuren
Wide Color
Als je TV dit ondersteunt, zet je de instelling gewoon "aan" op je TV, en doe vervolgens hetzelfde op je console.​
kleurtemperatuur
Op de meeste TV's zet je de eerder vernoemde "game mode" best ietsje warmer, via een instelling "kleurtemperatuur" op je TV. Je wil niet dat het beeld te koud is (blauwe tint), maar ook niet té warm (oranje tint).​
Vergeet dit niet te doen voor zowel de gewone, als de HDR game mode.​
stap 5. scherpte
De scherpte van het beeld kun je alleen maar op je TV instellen, en zet je best zo laag mogelijk, maar niet té laag. Bij sommige fabrikanten zit de neutrale instelling immers niet op 0, maar bvb. rond de 10%, en wordt het beeld waziger gemaakt als je lager gaat.​

5. console aansluiten op een PC-monitor
Wat met het beeld ?
Je kunt een console alleen aansluiten met een HDMI- of DVI-kabel en je kan meestal alleen maar officiële HDTV-resoluties doorsturen. Alleen de PS5 en Xbox Series X|S kunnen ook 1440p. Afhankelijk van je monitor kun je mogelijks zwarte balken hebben boven en onder het beeld (dat is goed!), of kan het beeld uitgerokken worden (slecht!).​
Wat met het geluid?
De meeste PC-monitoren hebben geen luidsprekers, dus zul je naast een kabel voor het beeld, alsnog een composietkabel of optische kabel moeten gebruiken voor het geluid richting aparte speakers. Of je speelt met een koptelefoon, verbonden via USB of Bluetooth, of aangesloten op de controller.​

6. speakers / headsets
Televisies werden het afgelopen decennium een pak dunner, met als gevolg steeds minder ruimte voor noemenswaardige luidsprekers. Wil je beter geluid, heb je gelukkig veel opties.​
soundbar?
Dit is een langwerpige balk met daarin meerdere speakers, die je vrij discreet voor of onder je televisie plaatst. Meestal bevatten ze 2 speakers (stereo), maar er zijn ook modellen met 3 (een extra speaker in het midden voor dialogen) of zelfs 5 (surround-gevoel). Sommige ondersteunen ook échte surround-luidspeakers, die draadloos verbinding maken met de soundbar. Al vereisen ze wel nog een stopcontact.​

home cinema?
Een "home cinema" bestaat uit een totaalpakket met daarin meerdere speakers aangesloten op een mediaspeler. Deze optie was heel populair toen films vooral op dvd werden gekeken, maar wie tegenwoordig voor een échte home cinema gaat, kiest beter voor een AV receiver die je een pak meer vrijheid geeft.​

AV receiver?
Staat voor "audio video receiver", een toestel waarop je zowel luidsprekers als allerlei toestellen (mediaspelers, consoles) kunt aansluiten. Je kiest zelf hoeveel luidsprekers, en je bent ook nooit gebonden aan een merk.​

headset?
Koptelefoons of oortjes kun je tegenwoordig via 3.5mm aansluiten op de controller (PS4, PS5, Xbox X|S, Switch). Draadloos kan het via Bluetooth, waarbij je verbinding maakt met ofwel de console, of met je tv.​

.​
 
Ik heb me net een nieuwe headset gekocht voor PC en consoles

Razer Kraken tournament, stond 50euro op amazon.fr, ik ben eens curieus. Ik zal hier mijn ervaringen posten als ik hem heb.
 

3. de beste instellingen voor TV en console


Hoe goed de gemiddelde "game mode" van een TV tegenwoordig ook is, het is aangeraden toch even enkele instellingen te controleren

stap 3. contrast en helderheid afstellen


op console én TV:

Op de meeste consoles vind je een instelling "HDMI RGB Range" die je kunt instellen op Full of Limited. Je kiest best voor Limited, én ook je TV zet je vervolgens op Limited. Het is bij deze instelling héél belangrijk dat console en TV dezelfde instelling gebruiken.

Op sommige TV's heet deze instelling mogelijks "Black Level" of "Color Gamut".
Ook de keuze tussen "Full" of "Limited" kan een andere benaming hebben, zoals bvb. "High" en "Low".

Vergeet dit trouwens niet te doen voor zowel de gewone, als de HDR game mode.

Eigenlijk klopt dit niet meer.

Game consoles, TVs, and other devices communicate colors using a range of numbers. “RGB Full” uses values from 0 to 255, where 0 is reference black, and 255 is reference white. This is most commonly used on PCs. “RGB Limited” represents colors using values from 16 to 235, where 16 is reference black and 235 is reference white. 0 in RGB is the same black as 16 in Limited, and 255 is the same white in RGB as 235 in Limited. They are just two different scales for representing color.

There is one small difference, however. In the case of RGB full, 255 is reference white, but it’s also the whitest possible color on the scale. There are no values above 255. In the case of RGB Limited, 235 is the same reference white, but there are still whiter whites going all the way up to 255. So while you calibrate your TV using 235 as reference white, movies and TV shows—which are mastered using RGB Limited, not RGB Full—can have highlights going all the way up to 255. This is commonly referred to as “whiter than white”, and allowing for those values can help prevent ringing artifacts on some video.

"Full" gebruik je dus voor consoles en pc en "Limited" voor films en series.

Hier wordt het specifiek uitgelegd voor PS5 icm een LG CX OLED.
 
Eigenlijk klopt dit niet meer.

Klopt nog altijd hoor. Ook in je gelinkte video wordt nergens gezegd dat het verkeerd is.

avoid
* PS5 Auto & TV Low
* PS5 Limited & TV High

recommended
* PS5 Auto & TV Auto

Sterker nog, HDTVtest heeft zélf in de comments gereageerd met het volgende.

Pinned by HDTVTest

If your TV only has [Black Level] "Low" or "High" (for example LG C9 outside PC Mode), then the correct settings would be:
- [RGB Range] "Limited" on the PS5; and
- [Black Level] "Low" on the TV.

tl;dr: Als je zéker bent dat "Auto" op console en TV overeenkomt, dan kun je daarvoor kiezen (zoals op die CX), zoniet hou je het nog altijd beter op Limited/Low.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ik ging er vanuit dat RGB Full (0-255) een breder kleurenspectrum heeft wat in het geval van een game zo is. Dus dan stel je toch best full in?
Als je een film bekijkt via je PS5 dan is in principe Limited beter geschikt.
Als je beide gebruikt laat je het beter op automatisch staan zodat de PS5 zelf kiest wat in elke situatie het best is.
Of zie ik iets verkeerd?
 
Iemand ervaring met de headsets van Turtle Beach?
Is de 600 Gen 2 goed of eerder naar de 700 Gen 2 gaan voor 50€ meer?

Speel niet altijd met een headset daarmee mijn vraag duurder wil ik zeker niet gaan.

Grts
 
Ok, gisteren iets voorgehad met mijn nieuwe JBL quantum one headset, is ongeveer een goeie week oud nu, maar gisteren tijdens het spelen viel gewoon alle geluid weg... Ik weet dat dit gemaakt is om op pc te spelen, maar zou zonder problemen moeten werken via de usb A poort, ik heb ook een poortuitbreiding gekocht van geeektech om dat langs de voorkant te kunnen aansluiten...

Geluid kwam pas terug nadat ik de usb C kabel omgekeerd terug instak (dit is aan de kant van de koptelefoon zelf, dus een usb A naar C kabel)

Ik snap er dus de ballen van, dit moet oftewel werken oftewel niet? En daarna was het geluid dus terug, maar was tegelijk spotify en fifa bezig en het was precies of hij switchte telkens van de ene output naar de andere, als het publiek zich liet horen ging dat geluid terug luider, kwam er bv. Bass in de muziek switchte hij terug naar dat geluid wat luider... Ik weet niet of dit een fenomeen is dat een naam heeft, maar het was echt om ambetant van te komen

Aldus, ligt dit aan mijn headset of heeft de ps5 er iets mee te zien?

Ik denk alvast dat het stereo is en niet 5.1 surround ofzo op de ps5, waar kan ik dat zien trouwens? Wel moet ik zeggen dat er zo een dial is waarmee je chatgeluid luider of stiller kan zetten tov de muziek, maar dat kan het niet zijn, zat gewoon stil te gamen en ineens poef, geluid weg...

Weet iemand wat dit kan zijn?
 
Dag iedereen,

Mijn thuiswerkplek is bijna 10 meter verder van ons salon waar TV en PS4 staat.

Aangezien ik graag mijne PS4 aan mijn computerscherm wil hangen (om met muis en toetsenbord te spelen) ben ik aan't rondzien wat ik nodig heb... Als dat effectief gaat lukken?

Computerscherm van't werk heeft geen hdmi maar enkel dvi en vga ingang dus hdmi naar dvi kabel kopen van 10m? Maar is dat zo gemakkelijk?

Dan moet ik ook nog wel zien dat ik verlengkabel koop van usb naar usb om toestenbord en muis op ps4 aan te sluiten maar dan zitten we nog met de headset...heb nu ene van't werk maar is ook usb aansluiting en er zijn maar 2 usb aansluitingen op de ps4 zeker?

Of moogt ge een usb hub gebruiken om daar alles in te steken?

Thx!
 
Ondertussen eentje besteld van 10m, ik had nog paar usb verlengkabels liggen van 10m blijkbaar.
 
Ik weet niet of dit hier het juiste topic is, maar :

Binnenkort verhuis ik definitief en ben op zoek naar een goede "game" tv.

Zijn er mensen die hier bepaalde tv's kunnen aanraden, of sites waar je wat kan vergelijken?
Waar moet ik zeker op letten wanneer ik een tv koop in functie van gaming?
Prijs maakt tot zekere hoogte minder uit. Ben bereid iets meer te geven voor een goede tv.

Ik ken er bar weinig van, dus kan zijn dat dit domme vragen zijn :unsure:
 
Ik ben wel tevreden van mijn samsung qled q90t, zeer schoon tv ke, zeer geschikt om op te gamen, wel maar 1 hdmi 2.1 poort, voor moest ge meerdere zulke apparaten hebben

Welke grootte wil je?
 
Ik ben wel tevreden van mijn samsung qled q90t, zeer schoon tv ke, zeer geschikt om op te gamen, wel maar 1 hdmi 2.1 poort, voor moest ge meerdere zulke apparaten hebben

Welke grootte wil je?
Nog niet echt aan gedacht en eerlijk gezegd ook geen idee van zo uit de losse pols.
Mag gerust bij de iets "grotere" modellen zijn.
 
Zou ook zeker eens kijken naar de LG OLED C-reeks.
Ok, zal ik eens checken.

Welke input lag is eigenlijk aanvaardbaar bij multiplayer games?
Ik veronderstel hoe lager hoe beter, maar is er ergens een grens dat het acceptabel is?
 
Is er iemand weet hoe je een soundbar best configureerd in de PS5? Ik kan die alleen op PCM gebruiken want anders is de delay echt niet om aan te zien (spreek over ruim 0,5s).
De PS5 is verbonden met de TV (Samsung 75Q80T), die is met HDMI 2 (eARC) verbonden met een Samsung HW-Q80 soundbar (dolby atmos geval), maar krijg daar niets anders uit dan stereo. Wel met (te) diepe bas, maar dat kan niet de bedoeling zijn.

Ik stel deze vraag omdat we de hele woonkamer aan het aanpakken zijn (eens de dingen geleverd worden natuurlijk, ook 6+ maanden wachten op ne stomme salon) en ik precies beter voor 2 deftige stereospeakers kan gaan zodat er niets meer onder de TV ligt...
 
Terug
Bovenaan