Welke 'onhebbelijke' eigenschap had je liever niet?

Avondland

Well-known member
Ken jezelf is een aloud Grieks adagium. Soms zien we onze onhebbelijkheden niet of beseffen niet dat we er hebben.

"Truly, no thing in this world has kept my thoughts thus busy, as this my very own self, this mystery of me being alive, of me being one and being separated and isolated from all others, of me being Siddhartha! And there is no thing in this world I know less about than about me, about Siddhartha!”″ (Hermann Hesse, Siddartha).

Ik ben een conflictvermijder, altijd al geweest. Als ik een confrontatie kan vermijden, dan doe ik het. Ik spring zelden op de bres en ben een binnenvetter die frustraties zelden uitwerkt op mijn medemens. Mogelijk is die gelatenheid voor een deel ook filosofisch geïnspireerd en dat maakt ook dat ik heel rustig van aard ben. Onbewogen Beweger, ofzo. Toch kom ik soms tot het besef dat de confrontatie opzoeken net goed is voor het aanscherpen van je eigen karakter, dat je niet met je mag laten sollen en dat je soms net wél op die bres moet gaan staan. En toch doe ik dat zo weinig.

Ik ben echter niet zomaar een 'pushover'. Als een collega me probeert te beschuldigen van iets dat pertinent onwaar is, staaf ik mijn mening en ga ik in het verweer. Heel zwaar face-to-face in discussie gaan of een moeilijk gesprek voeren is echter altijd een grote drempel voor mij. Dat heeft me wellicht ook kansen doen wegnemen waarmee ik verder in mijn carrière had kunnen staan of in het algemeen in het leven.

Voor een deel zit daar misschien een gebrek aan zelfvertrouwen in gebouwd. Als kind ben ik wel eens gepest geweest en dat geeft een knauw aan het zelfvertrouwen dat je vaak niet helemaal terug kan krijgen.

Omdat het loont om eens dieper in te gaan in je eigen imperfecties: wat is jouw "onhebbelijke" eigenschap die je liever kwijt wil? Misschien kunnen we elkaar inzichten verschaffen die ons verder helpen.
 
ik ben veel te veel met de eindigheid van het leven bezig. Wandel ik door het straat en zie ik een oud persoon dan vraag ik me af hoe ze er ooit uit gezien hebben en dat het bijna gedaan is voor hen. Zie ik zo'n geretoucheerd filmke van vroeger, dan denk ik constant: die zijn allemaal dood, weg. Ook mijn eigen dood ben ik veel mee bezig: hoe lang heb ik nog te gaan, misschien heb ik kanker zonder het weten of mankeert er iets aan mijn hart, de gedachte dat ik ooit ophou te bestaan :help: Luisteren naar muziek van iemand die dood is, vooral door zelfmoord, is bij momenten niet aangenaam omdat ik dan steeds aan dat feit moet denken. Dat is dan zo'n nagging thought die op de achtergrond van de muziek in mijn hoofd afspeelt :angry:
Ook bij dieren heb ik dat: kijken naar dieren, bijv. vogels die voorbij vliegen en denken over hoe kort hun leven is en dat ze het zelf niet beseffen.
Ik heb veel eigenschappen die ik graag ook wat anders zou zien: meer zelfzekerheid, minder piekeren, minder uitstelgedrag, maar als ik er maar eentje zou kunnen doen verdwijnen is dat toch wel bovenstaande, want dat pakt heel wat plezier uit mijn leven en zorgt er ook voor dat ik op momenten dat ik wil genieten (zoals met muziek luisteren of naar de natuur kijken) het toch niet volledig kan.
 
Ik ben "the overthinker"

Ik zit godganse dagen monologen in mijn hoofd te voeren. En dat is best wel lastig met momenten. Dat zorgt er ook voor dat ik vaak nogal zwaar geladen/gelaten kan zijn omdat ik met vanalles bezig ben. Dat kan gaan hoe ik komend weekend wil inplannen, tot bedenken dat ik bepaalde zaken niet heb gezegd tegen een vriend enkele weken geleden. Maar evengoe dat ik niet genoeg "ik zie je graag" zeg aan mijn vriendin en dat het feit dat ik me niet altijd even goed voel op het werk misschien wel aan mezelf ligt.
Maar vooral mezelf in vraag stellen, mijn levensweg in vraag stellen, mijn huidige situatie en waar ik naartoe wil. Of ik mijn kansen al verkeken heb om bepaalde dingen te doen. Of ik iets wel zou doen. Of ik het beter anders had gedaan?

Komt daarbij dat ik bepaalde zaken me totaal niet aantrek, maar andere dingen me veel te hard ga aantrekken. Dat ik zaken ga uitspitten om een manier om te weten hoe dat komt of van waar iets komt. Heel vaak zien mensen dat niet aan mij, waaruit blijkt dat ik dus vaak een facade draag en er altijd wel heel chillekes bijloop. Terwijl de molen in mijn hoofd maar blijft draaien en prikkels opnemen.

Met als uitkomst dat ik voel dat ik depressie gevoelig ben. Geen professionele bevestiging, maar ik neig er toch naar als ik alle symptomen bij elkaar leg. Ik moet er dus voor zorgen dat mijn batterij mooi opgeladen blijft :)
 
Door mijn eigen onzekerheid en door over alles de controle te willen behouden heb ik een vies kantje ontwikkeld.
Dit komt vooral naar boven wanneer de kinderen er zijn + nog een grote groep mensen waardoor ik de controle kwijt raak over het geheel en ik heel gepikeerd begin te reageren op alles en iedereen en heel kortaf wordt tegen iedereen (en dus niet kan genieten van de mooie momenten met z'n allen samen).

Dit wordt erger naarmate hoe close ik ben met desbetreffende mensen, wat het eens zo erg maakt.
Ik vind het zelf enorm erg dat ik zo wordt in die (voor mij) stress situaties en baal enorm achteraf. Omdat ik net zou willen dat ik de chilled layback persoon zou zijn op die momenten, maar helaas in tegendeel... :headshake: Op die manier duw ik natuurlijk de mensen die mij het nauwst aan het hart liggen het meest weg.

Geen idee hoe ik dit kan oplossen, ik ben sowieso al "gestressed" als het op onze kinderen aankomt, constant op de loer voor gevaren (waar kunnen ze bv. afvallen, wespen, elkaar niet ambeteren, enzovoorts). En ik wist op voorhand (voor we kinderen hadden) eigenlijk niet dat ik zo in elkaar zat :( En dat zuigt dus wel enorm.
 
Als ik bv. iemand zie met een handicap ga ik er meteen in mijn hoofd een heel verhaal rond maken en begin ik mij oprecht zeer triest te voelen, tot soms tranen in mijn ogen.

Ik ga er automatisch van uit dat die mensen waarschijnlijk gepest werden/worden, zich miserabel moeten voelen, iedere dag worstelt met problemen, etc.

Ik besef dat dit zeer arrogant & onbeleefd (of zelfs kleinerend) is maar toch is het telkens sterker dan mezelf, instant gevoel van hulpeloosheid ofzo.
 
Ken jezelf is een aloud Grieks adagium. Soms zien we onze onhebbelijkheden niet of beseffen niet dat we er hebben.



Ik ben een conflictvermijder, altijd al geweest. Als ik een confrontatie kan vermijden, dan doe ik het. Ik spring zelden op de bres en ben een binnenvetter die frustraties zelden uitwerkt op mijn medemens. Mogelijk is die gelatenheid voor een deel ook filosofisch geïnspireerd en dat maakt ook dat ik heel rustig van aard ben. Onbewogen Beweger, ofzo. Toch kom ik soms tot het besef dat de confrontatie opzoeken net goed is voor het aanscherpen van je eigen karakter, dat je niet met je mag laten sollen en dat je soms net wél op die bres moet gaan staan. En toch doe ik dat zo weinig.

Ik ben echter niet zomaar een 'pushover'. Als een collega me probeert te beschuldigen van iets dat pertinent onwaar is, staaf ik mijn mening en ga ik in het verweer. Heel zwaar face-to-face in discussie gaan of een moeilijk gesprek voeren is echter altijd een grote drempel voor mij. Dat heeft me wellicht ook kansen doen wegnemen waarmee ik verder in mijn carrière had kunnen staan of in het algemeen in het leven.

Voor een deel zit daar misschien een gebrek aan zelfvertrouwen in gebouwd. Als kind ben ik wel eens gepest geweest en dat geeft een knauw aan het zelfvertrouwen dat je vaak niet helemaal terug kan krijgen.

Omdat het loont om eens dieper in te gaan in je eigen imperfecties: wat is jouw "onhebbelijke" eigenschap die je liever kwijt wil? Misschien kunnen we elkaar inzichten verschaffen die ons verder helpen.
Ik herken mijzelf hier zo
Maar face to face komt er dan de moment zelf niets uit ook nog eens
 
De meeste stress die ik heb in mijn leven is self-inflicted omdat ik allerlei dingen die ik moet doen, gaande van kleine administratieve taken tot grote renovaties slecht plan. Moest ik consequent een half uur per dag bezig zijn met 'de dingen die ik moet doen' dan was er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht, maar ik kan dus perfect gewoon 2 weken allemaal dingen laten ophopen, daar elke dag over nadenken (en gestresseerd door geraken), om er vervolgens volstrekt niks aan te doen.

Op een bepaald moment schiet ik dan toch in actie (wanneer ik een aanmaningsbrief krijg ofzo) en dan ga ik tot een kot in de nacht manisch alles weer proberen bij te werken en dan denk ik natuurlijk 'hè hè, fijn dat alles nu gewoon weer in orde is'. En dan begint het spel weer van vooraf aan.

Ik heb ook grote moeite met dingen afmaken. Dat kan gaan over iets onnozels zoals de laatste hap van mijn eten opeten, of na een dag klussen gewoon al mijn materiaal terug netjes opbergen en kuisen zodat het fijn is om het de dag opnieuw te herbeginnen. Eens het 'grote' werk gedaan is, is mijn goesting voorbij.

Als fotograaf zou het goed zijn dat ik een website heb met mijn portfolio maar dat is echt iets dat al 4 jaar in de steigers staat en wat nooit afgeraakt omdat ik mezelf verlies in details in plaats van door te werken tot de basis er staat om vervolgens dingen misschien incrementeel aan te kleden, los nog van mijn uitstelgedrag.

Kortom, ik ben een beetje een chaoot die graag een beetje meer gestructureerd en consequent zou willen zijn. Denk dat veel van de dingen die ik beschrijf aanleunen bij ADD:
  • bent snel afgeleid -> ik ben dit nu aan het schrijven terwijl ik iets anders zou moeten doen
  • hebt moeite met het afmaken van dingen -> website in de steigers, ik heb een werkbank in 3D getekend die ik wil gaan bouwen, ik moet een bruiloft verwerken, mijn madam is zwanger, en ik heb een huis te renoveren
  • gaat heel makkelijk over van de ene op de andere activiteit -> ik ben continu 3 dingen tegelijk aan het doen
  • hebt geen overzicht over hoofd- en bijzaken -> true that
  • kunt slecht plannen, organiseren en kiezen -> dat valt nu nog wel mee
  • kunt niet lang lezen -> valt ook nog wel mee
  • kunt alleen op iets concentreren als je het onderwerp erg interessant vindt -> true that, maar dat is denk ik wel voor de meeste mensen zo
 
Ik wou dat ik minder empathisch was. Een bepaalde gebeurtenis met een persoon die ik niet goed ken, kan ervoor zorgen dat ik enorm neerslachtig word en daar dagen mee bezig ben.

Ook probeer ik soms teveel rekening te houden met anderen, terwijl het niet verkeerd is om ook eens aan jezelf te denken.
 
De meeste stress die ik heb in mijn leven is self-inflicted omdat ik allerlei dingen die ik moet doen, gaande van kleine administratieve taken tot grote renovaties slecht plan. Moest ik consequent een half uur per dag bezig zijn met 'de dingen die ik moet doen' dan was er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht, maar ik kan dus perfect gewoon 2 weken allemaal dingen laten ophopen, daar elke dag over nadenken (en gestresseerd door geraken), om er vervolgens volstrekt niks aan te doen.

Op een bepaald moment schiet ik dan toch in actie (wanneer ik een aanmaningsbrief krijg ofzo) en dan ga ik tot een kot in de nacht manisch alles weer proberen bij te werken en dan denk ik natuurlijk 'hè hè, fijn dat alles nu gewoon weer in orde is'. En dan begint het spel weer van vooraf aan.

Ik heb ook grote moeite met dingen afmaken. Dat kan gaan over iets onnozels zoals de laatste hap van mijn eten opeten, of na een dag klussen gewoon al mijn materiaal terug netjes opbergen en kuisen zodat het fijn is om het de dag opnieuw te herbeginnen. Eens het 'grote' werk gedaan is, is mijn goesting voorbij.

Dag PolletPoulet no2 👋

Exact dit. En makkelijk want je verwoordt de meeste dingen veel beter als mij ;)

Lang leve de mensen die de chaotische levensstijl propageren.
 
Laatst bewerkt:
Door mijn eigen onzekerheid en door over alles de controle te willen behouden heb ik een vies kantje ontwikkeld.
Dit komt vooral naar boven wanneer de kinderen er zijn + nog een grote groep mensen waardoor ik de controle kwijt raak over het geheel en ik heel gepikeerd begin te reageren op alles en iedereen en heel kortaf wordt tegen iedereen (en dus niet kan genieten van de mooie momenten met z'n allen samen).

Dit wordt erger naarmate hoe close ik ben met desbetreffende mensen, wat het eens zo erg maakt.
Ik vind het zelf enorm erg dat ik zo wordt in die (voor mij) stress situaties en baal enorm achteraf. Omdat ik net zou willen dat ik de chilled layback persoon zou zijn op die momenten, maar helaas in tegendeel... :headshake: Op die manier duw ik natuurlijk de mensen die mij het nauwst aan het hart liggen het meest weg.

Geen idee hoe ik dit kan oplossen, ik ben sowieso al "gestressed" als het op onze kinderen aankomt, constant op de loer voor gevaren (waar kunnen ze bv. afvallen, wespen, elkaar niet ambeteren, enzovoorts). En ik wist op voorhand (voor we kinderen hadden) eigenlijk niet dat ik zo in elkaar zat :( En dat zuigt dus wel enorm.
Ik herken dit wel gedeeltelijk, ik kan mijn stress meestal vrij goed onder controle houden maar op een bepaald moment begint zich dat te uiten in nogal kort/aanvallend te reageren thuis. Soms besef ik zelf ook niet dat ik nogal gemeen reageer op mijn vrouw voor die reden, die zich dan afvraagt waar dat voor nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Dag PolletPoulet no2 👋

Exact dit. En makkelijk want je verwoordt de meeste dingen veel beter als mij ;)

Lang leve de mensen die de chaotische levensstijl propageren.
Idem, ik kan mij ook vinden in zijn uitleg. Ik heb dat ooit de Goddelijke Nonchalance genoemd. Het contrasteert wel met een totalitaire kuisnazi als vrouw. :unsure:
 
Een soort van faalangst. Liever iets niet doen in plaats van er slecht in te zijn. Of zaken uitstellen omdat ik denk dat het met toch niet of moeilijk zou lukken.
"Als ik het niet, kan ik er niet slecht in zijn" kinda thing.

Vooral vroeger veel last van. Zo heb ik m'n rijbewijs heel laat gehaald omdat ik dacht dat ik het gewoon niet zou kunnen.

Ondertussen is dat al wel fel gebeterd. Zeker door zelf kindjes te hebben.
 
Een soort van faalangst. Liever iets niet doen in plaats van er slecht in te zijn. Of zaken uitstellen omdat ik denk dat het met toch niet of moeilijk zou lukken.
"Als ik het niet, kan ik er niet slecht in zijn" kinda thing.

Vooral vroeger veel last van. Zo heb ik m'n rijbewijs heel laat gehaald omdat ik dacht dat ik het gewoon niet zou kunnen.

Ondertussen is dat al wel fel gebeterd. Zeker door zelf kindjes te hebben.
En deze herken ik dan weer. Hoe vaak ik niet grote werkprojecten uitstel omdat ik niet weet hoe eraan te beginnen, en mij dan maar bezig hou met dingen als mijn mails uitkuisen of een inhoudsopgave maken 😂
 
Een soort van faalangst. Liever iets niet doen in plaats van er slecht in te zijn. Of zaken uitstellen omdat ik denk dat het met toch niet of moeilijk zou lukken.
"Als ik het niet, kan ik er niet slecht in zijn" kinda thing.

Vooral vroeger veel last van. Zo heb ik m'n rijbewijs heel laat gehaald omdat ik dacht dat ik het gewoon niet zou kunnen.

Ondertussen is dat al wel fel gebeterd. Zeker door zelf kindjes te hebben.
Mijn faalangst is gebaseerd op de angst om ergens slecht in te zijn en daardoor mezelf dom te voelen. Dan twijfel ik ook om actie te ondernemen en dat is soms best vervelend. Dat combineer ik met een soort zelfingenomen zelfredzaamheid waarbij ik niet graag hulp vraag aan anderen, maar soms moet ik gewoon hulp inroepen omdat het dan sneller gaat.
 
Ik heb een totaal gebrek aan spontaniteit. Ik ben een planner in hart en nieren en dat wordt met de jaren alleen maar erger. Ik heb een hekel aan onverwachte bezoekjes of last-minute beslissingen over uitstappen.

Vaak zit ik al weken op voorhand de meest banale dingen stap voor stap uit te denken. Dat maakt dat alles hier wel heel georganiseerd verloopt, maar ik denk dat ik mijn omgeving met mijn rigide planning wel regelmatig de muren opjaag.
 
Ik heb een goed gevoel van empathie. Iets waar ik geregeld voor geprezen wordt door vrienden, familie, vriendin. Ben daar door ook vrij goed in small talk en luisteren.
Het probleem is dat ik soms te veel de andere kant van het verhaal interpreteer of in gedachte houd.
Als iemand even tegen mij wilt ranten, dan luister ik goed (wat ze apprecieren) maar dan kies ik soms te veel de kant van de persoon waarover ze zijn aan het klagen omdat ik hun situatie ook wel kan inbeelden (iets dat mijn vriendin niet apprecieert :unsure: ).

Ander dingen zijn zoals duidelijk veel anderen hier:

Een zekere luiheid (alles moet bij wijze van spreken perfect op zijn plaats vallen voordat ik iets doe ).

Een zekere onzekerheid in mijn eigen kunnen. Ga ik dit wel kunnen, lukt dit mij wel, ga ik geen last zijn voor anderen? Dom voorbeeld misschien maar recent -> Heb altijd last van mijn blaas tijdens het reizen, moet vaak naar het toilet. Heb ook Gluten en Lactose intollerantie, wat de toilet situatie niet makkelijker maakt. Nu had het bedrijf een Team building weekend gepland en ik zag het op zich wel zitten tot ik de planning zag. 1 uur bus, 2 uur vliegtuig, 3 uur bus om naar de accomodatie te gaan. Ik kreeg meteen het zweet en dacht dat ik teveel een last zou zijn en heb dus meteen gezegd dat ik me niet goed voelde en dus niet kon meegaan. Iets wat ik me nu (de Team building is momenteel bezig) betreur.

Een aversie voor verrassingen. Als ik met mijn vriendin plan om iets te gaan eten en nadien stelt ze voor om nog ergens iets te gaan drinken dan is mijn eerste reactie altijd nee, omdat in mijn hoofd dat niet in mijn planning stond. Tegenwoordig weet ik dat ik eerst wat tijd nodig heb om er over na te denken of zelfs soms gewoon dingen moet doen zonder na te denken want uiteindelijk amuseer ik me wel meestal.
 
Terug
Bovenaan