Welke 'onhebbelijke' eigenschap had je liever niet?

:offtopic:

Even volledig offtopic maar wil hier wel eventjes op ingaan omdat ik nog iets anders verschikkelijk vind. En veel verschikkelijker als gij dat gegeven vindt.

Die status van een bericht dat mensen al dan niet iets gelezen hebben, de twee blauwe vinkjes, zoals we in het leven wel eens zeggen is echt een degoutant gegeven, en daar is een nieuw soort menselijk gedrag door ontstaan dat mij enorm irriteerd. Denk er maar eens over na. In het echte leven is er niet echt iets vergelijkbaar met die twee blauwe vinkjes. In geen enkel communicatiesysteen van de voorbije 10 miljoen jaar is er iets geweest dat zelfs nog maar een beetje vergelijkbaar is. In een normale context communiceren twee mensen met elkaar onder een soort van sociaal consensus. Er is een respect nodig dat van beide kanten komt om, een communicatie al dan niet tot stand te houden.

Het is een infeite een soort van stilzwijgend contract waar twee partijen hun goedkeuring voor moeten geven, om tot een gesprek te komen, of te communiceren in het algemeen. Dat zijn fijne sociale regels die wij als normaal beschouwen, maar waar ik wel even vraag om goed bij na te denken.

Dat systeem met texting en read status heeft de hele flow van respectvolle communicatie met elkaar overhoop gegooid. Van mensen wordt nu oppeens verwacht om ten alle tijden beschikbaar te zijn voor iedereen. Zoals gij daar het perfecte voorbeeld van bent, iemand die krabbig wordt omdat op die moment kiest om niet te communiceren met u, omdat gij weet dat hij uw bericht gelezen heeft. En zo steekt ge een soort van druk op de mensen die er helemaal niet hoeft te zijn.

Dus neen, het is niet omdat ik uw bericht gelezen heb, dat ik goesting om daar op te antwoorden, laat staan over nadenken. Ik heb daar pas zin in, als ik daar zin in heb. En het is niet omdat gij een schreeuw doet naar een contact met persoon x, dat die persoon moet antwoorden. Al zeker niet omdat ge niet weet wat persoon x aan het doen is, waar hij mee bezig is, etc etc. Zelfs gewoon het gegeven dat die persoon nu eens geen zin heeft om op uw gezeik te antwoorden is al een perfect legale reden waar niets tegen in te brengen valt. Ik vind dat echt 1 van de meest anti sociale dingen van de laatste 10 jaar in onze maatschappij. En al zeker mensen die hun daar aan ergeren.

Ik doe daar expres niet aan mee. En als ik 4 dagen later antwoord, dan antwoord ik 4 dagen later. Waarom? Omdat ik dat zo wil, en mss geen zin heb om met x of y te praten.


Zonder kwade bedoelingen @arevee , ik houd nog altijd van je. Maar was even getriggerd door je post :hug:
Dat continu beschikbaar gedoe lijkt mij één van de hoofdoorzaken van burnouts tegenwoordig. Eens volledig afkoppelen is soms niet slecht.
Wie verwacht dat iemand anders steeds of meteen reageert op een bericht, is in mijn ogen een egoïst.
 
Dat continu beschikbaar gedoe lijkt mij één van de hoofdoorzaken van burnouts tegenwoordig. Eens volledig afkoppelen is soms niet slecht.
Wie verwacht dat iemand anders steeds of meteen reageert op een bericht, is in mijn ogen een egoïst.
Dat is zot.

Als ik thuiskom smijt ik mijne smartphone ergens en dan kan het goed zijn dat ik er 2-3 uur niet naar kijk en ook totaal geen behoefte aan heb.

Mensen reageren soms heel verbaasd als ik niet opneem of niet meteen terug stuur. Ik ben volgens sommigen 'ouderwets' omdat mijne smartphone niet dag en nacht aan m'n hand plakt.

Afgesneden zijn van de wereld kan heel veel deugd doen.
 
Voor alle duidelijkheid niet beschikbaar is niet beschikbaar he ook bij mij, ik heb ook elke dag momenten dat mijn telefoon ergens ligt te slingeren waar ik niet ben.

Maar wel beschikbaar zijn en lezen en dan niet antwoorden dat begrijp ik niet zo goed.
 
Voor alle duidelijkheid niet beschikbaar is niet beschikbaar he ook bij mij, ik heb ook elke dag momenten dat mijn telefoon ergens ligt te slingeren waar ik niet ben.

Maar wel beschikbaar zijn en lezen en dan niet antwoorden dat begrijp ik niet zo goed.
Kan altijd gebeuren toch dat ge een bericht leest maar vergeet om er op te reageren omdat ge afgeleid waart.
 
ik heb dat toch zelden of nooit.
Als ik op het werk zit, lees ik berichten wel als ik kan (vooral bvb van je partner of ouders gewoon om in te schatten of het dringend is of niet) maar antwoord alleen maar als het ofwel heel rustig is, ofwel niet kan wachten.

Als jij bvb om 13u stuurt naar mij: "Hey, goesting om morgen een terraske te gaan doen?" Dan zal ik daar op een normale (drukke) werkdag niet op antwoorden. Hoogst waarschijnlijk wél 's avonds en anders de volgende dag wel als je "?" Stuurt. 😬
 
Als ik op het werk zit, lees ik berichten wel als ik kan (vooral bvb van je partner of ouders gewoon om in te schatten of het dringend is of niet) maar antwoord alleen maar als het ofwel heel rustig is, ofwel niet kan wachten.

Als jij bvb om 13u stuurt naar mij: "Hey, goesting om morgen een terraske te gaan doen?" Dan zal ik daar op een normale (drukke) werkdag niet op antwoorden. Hoogst waarschijnlijk wél 's avonds en anders de volgende dag wel als je "?" Stuurt. 😬

Maar wel nr 1 poster van het forum.. Dan is het van niet willen.
 
Als ik op het werk zit, lees ik berichten wel als ik kan (vooral bvb van je partner of ouders gewoon om in te schatten of het dringend is of niet) maar antwoord alleen maar als het ofwel heel rustig is, ofwel niet kan wachten.

Als jij bvb om 13u stuurt naar mij: "Hey, goesting om morgen een terraske te gaan doen?" Dan zal ik daar op een normale (drukke) werkdag niet op antwoorden. Hoogst waarschijnlijk wél 's avonds en anders de volgende dag wel als je "?" Stuurt. 😬
Ja ik wil het topic niet kapen en mezelf niet te vaak herhalen maar dat begrijp ik dus niet goed :). Al is het zal straks zien druk op t werk dat duurt zelfs bij ons moeder geen volle minuut om dat op een gsm te typen en daar is een gsm nog altijd even exotisch voor als een reisje naar Mars.
 
Optimist voor alles wat iemand anders moet doen, heel motiverend, veel enthousiasme naar buiten brengend, "ik weet dat gij dat kunt", "als je er niet aan uit kunt kom dan soms raad vragen" ...
Dat is misschien goed bedoeld maar zo’n houding geeft mij juist veel stress en een negatief zelfbeeld als het dan niet lukt terwijl de andere torenhoge verwachtingen had van mij.
 
Je kan de '2 blauwe vinkjes' ook afzetten...
Dan kan jij niet zien wie je berichten leest en kan niemand zien welke je al gelezen hebt.
Probleem opgelost.

Moet je in de meeste applicaties wel expliciet uitzetten. Ben soms wel achterdochtig naar mensen die dat doen. Zo'n beetje met voorbedachte rade mensen hun berichten lezen en dan (soms opzettelijk) niet antwoorden. En ja, het is niet altijd mogelijk om direct op iets te antwoorden, maar laten we eerlijk zijn, meestal is het perfect mogelijk om 10 sec te nemen (je hebt het bericht al voor je neus) en dat wel te doen.
Ah, ik heb dat dus uitstaan. Simpele reden omdat ik regelmatig iets lees, niet altijd direct (uitgebreid) kan antwoorden en het daarna gewoon vergeet. Om dan bv. de dag erna te beseffen dat ik vergeten te antwoorden ben.

Zo heb ik eens ruzie gehad met mijn ex die vroeg of ik 's avonds afkwam. Ik had dat gelezen, maar dus niet direct geantwoord. Vervolgens domweg vergeten te antwoorden en daarna vroegen vrienden om iets te gaan drinken en was daarop ingegaan. Kreeg ik op café (ze kwam het te weten via een fb/insta verhaal) een boze telefoon dat ik haar bewust negeerde/wou mijden. :ROFLMAO: Probeer dat dan maar eens uit te leggen. :unsure:
 
Terug
Bovenaan