Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Edward Scissorhands (1990) - 7/10

Nog altijd dezelfde weird-ass movie, zoals hij al decennia in mijn herinneringen zit van kinds af aan. :D

The Ballad of Buster Scruggs (2018)
5 ongerelateerde mini verhalen met één gemeenschappelijke gebeurtenis; de dood. Het geeft een depictie over het leven in het oude wilde westen. Het eerste verhaal met de zingende gunslinger vond ik maar een beetje raar waardoor ik niet direct wist wat voor film te verwachten. De volgende drie waren beter (bankovervaller, oude goudmijner, een migratie karavaan). De laatste over twee bounty hunters was een beetje te veel bla bla in een koets en te weinig actie.

7/10

Ant-Man and the Wasp: Quantumania
(2023)
You love it or you hate it denk ik. Ik heb voornamelijk genoten vanwege het sci-fi gedeelte en de mooie special effects. Het doet me een beetje denken aan Mass Effect met de verschillende type aliens die er bestaan in de quantum realm, enorme variëteit. Qua verhaallijn is het niet wauw. De antagonist gespeeld door Jonathan Mayors kon mij matig bekoren. Het was alsof die kerel elk moment zou beginnen met wenen, zijn acteerstijl past niet echt voor deze rol. Alsof hij van de set uit Devotion rechtstreeks in deze gestapt is.

Verder gaat elke Marvel film die ik bekijk tegenwoordig over het redden van een VOLLEDIG universum.. Alsof ze elke nieuwe film meer over the top willen maken dan de vorige. Maar het lukt niet want het plafond is bereikt. Het mag kleinschaliger terug.

7.5/10 vanwege het sci-fi thema/sfx

Druk / Another Round
Deze stond wel al langer op mijn to watch lijstje.
Het is een goede film, maar een beetje noch vlees noch vis. Ik had verwacht om ofwel een wat gevoeligere film met een wat diepere filosofering te zien, of gewoon "a good laugh". En op beide vlakken schiet het gewoon tekort.

Daarbuiten blijft het wel een zeer kundig gemaakte film, zoals we wel gewoon zijn van Vingerverf. Wederom slaagt hij er wondergoed in om alles heel realistisch te doen overkomen. Dat de 4 hoofdrollen uitermate realistisch staan te acteren helpt daar uiteraard heel goed aan mee.
Er zitten wel een paar absurdere scenes in de film (eind dans, dronken rock dans, reactie families) die echt braken met de algemene toon van de film, en die mij eruit haalden.

John Wick 4
Meh
Niet slecht ofzo, maar ondertussen heb ik het echt wel gehad met de wereld, de stijl en het karakter. Paar coole zaken, maar ze deden imo echt wel de moeite om zaken extra belachelijk te maken, wat bij mij niet in de smaak viel.

Super Mario
Super meh
Kinderfilm, niet slecht, leuk gedaan, maar very very meh. En de muziek was ronduit verschrikkelijk.

Viel nog best te pruimen ondanks de lage score op imdb, waar ik mij nog in kan vinden. De film begint sterk, maar valt dan in een oninteressant gekabbel waarbij de oplossing voor de opsluiting al na 30 minuten duidelijk is. Vrij ongeloofwaardig ook. 5/10.

https://www.imdb.com/title/tt13103732/?ref_=rt_li_tt

Horror gelijk 13 in een dozijn. Gezien het trage verhaal had de film best wat langer kunnen duren, maar uiteindelijk vond ik hem niet echt geweldig. 5/10.

... Vingerverf.
....

:laugh:

Gelukkig was mijn koffie net binnen of hij hing over heel het scherm.

- The War of the Worlds (1953) 7/10

- Rouge (1987) 7/10

- Event Horizon (1997) 6/10

- 7th Heaven (1927) 8/10

- An American Werewolf in London (1981)* 8/10

- The Executioner (1963) 7/10

- The Driver (1978) 8/10

Zulu - 8/10 (Cy Endfield, 1964)

Peter Jackson sprak in een interview over de invloed die deze film had op Helm's Deep in The Two Towers, dus ik was zeer benieuwd. De spanningsopbouw werkt heel erg goed, en de gecoördineerde aanval van de Zulus wordt ook goed in beeld gebracht. Jammer genoeg zijn de combat scenes zelf van een iets lager niveau en voelen ook gedateerd aan. Maar dat is allemaal niet zo erg, tegen dan had de film mij allang mee. Ook vreesde ik voor een film over het nobele Britse koloniale apparaat met patriottistische militairen die vechten 'for King and country' tegen een kudde onmenselijke barbaren, zoals etnische Afrikanen wel eens worden afgeschilderd in dit soort films. Maar dat bleek gelukkig niet het geval. We zien hier een behoorlijk doordachte film die het Zulu-leger eerbiedig in beeld brengt als een volk dat hun eigen land wil beschermen, met bewondering voor hun rituelen en militaire strategieën, en dan de focus legt op een kleine groep Britse soldaten in the wrong place at the wrong time die zich moeten beschermen tegen een anders zekere dood. Ook interessant is dat Zulu koning Cetshwayo vertolkt wordt door niemand minder dan Buthelezi, prins van de Zulus en achterkleinzoon van de echte Cetshwayo.

Criminal Passion - 7/10 (Donna Deitch, 1994)

Vermakelijke erotische politiethriller over een agente die een relatie aangaat met een verdachte seriemoordenaar. Op het eerste zicht lijkt dit dime a dozen straight-to-video crap, maar omdat het geregisseerd is door Donna Deitch, was ik wel oprecht geïnteresseerd. En de film had me meteen mee, hij heeft een sterke feministische insteek en biedt een alternatief op de typische male gaze waar dit genre zo door bezeten is. Enkel jammer van de korte speelduur, ik had graag meer geweten over sommige personages en het voelde soms alsof er een plotlijn of twee niet voldoende ontwikkeld werden. Ik hoop dat deze ooit een degelijke restauratie krijgt, ik zou hem meteen herbekijken, en liefst op het grote scherm.

Wel, ik heb eindelijk het onvolprezen meesterwerk Knock Knock gezien.

Lang geleden dat ik nog zo hard gelachen heb. Van de onvoorstelbare sul van een man die Keanu neerzet, tot de manier waarop die twee grieten van sexy Mogwai naar Gremlin gaan omdat den Keanu hen iets gevoederd heeft na middernacht, tot zijn schitterende Free Pizza freakout en de eindscene.

Lang geleden dat ik nog tranen in mijn ogen van het lachen had. Dat mijn vriendin zich naar mij draaide en begon van 'Ge weet toch dat ze u ook zouden liggen hebben?'

Ja, luister, als Ana De Armas op een dag doorregend aan mijn deur aanklopt, dan roep ik luid VALSTRIK en sla de deur toe.

Crank: High Voltage 2009 6/10
50949.jpg

Niet zo goed als de eerste crank maar kijkt wel lekker weg.

Het is eigenlijk een zwakke kopie van Crank, exact zelfde situatie Jason Statum ontwaakt en ontdekt dat iemand z'n hart gestolen heeft, nu heeft hij een soort kunst-hart dat enkel werkt met elektriciteit en "frictie".

Het is wat hersenloos geweld en onzin, maar heeft toch z'n charme.

The Shining 1980 10/10
742.jpg

Een echte klassieker in het horror-genre. Al vaak gezien, maar nog eens bekeken gisterenavond.

Moana (2016): 8/10 (*)
Ook nog eens herzien, blijft wel goed en vermakelijk. Stukken beter dan andere gehypete films van Disney de laatste tijd. Misschien wel de beste uit de 2010s, maar daarvoor zou ik nog andere moeten herzien en daar heb ik nu geen zin in. De liedjes zijn ook wel goed in deze film.

Wel belachelijk dat er hier een live-action remake van gaat komen. Een vervolg had wel gekund, maar een live-action remake? Belachelijk. En er is maar één reden waarom deze een live action remake zal krijgen. Dwayne Johnson zijn ego. Zal altijd floppen, veel te recent ook.

The Banshees of Inisherin (2022): 8/10
Goede film, deprimerend en tikkeltje absurd. Het slaagt vooral voor mij in het neerzetten in een soort akelige en deprimerende sfeer, en de setting en score hielpen daarin ook. Het ligt voor mij dicht bij EEAAO dus ik heb geen uitgesproken voorkeur voor één van de twee eigenlijk of voor wie die Oscar moest winnen. Maar ook wederom een goede film.

Star Wars - Episode VI: Return of the Jedi
Gisteravond gezien op het groot scherm in Gent. Alle Star Wars films gezien in de cinema, buiten de originele trilogie (gezien mijn leeftijd). Wat een ervaring! Alleen jammer dat het de remastered versie was en niet echt de originele voor de 40e verjaardag. Ik zou er wel wat geld voor neertellen om A New Hope en zeker The Empire Strikes Back ook eens in het groot te kunnen zien.

Druk / Another Round
Deze stond wel al langer op mijn to watch lijstje.
Het is een goede film, maar een beetje noch vlees noch vis. Ik had verwacht om ofwel een wat gevoeligere film met een wat diepere filosofering te zien, of gewoon "a good laugh". En op beide vlakken schiet het gewoon tekort.

Daarbuiten blijft het wel een zeer kundig gemaakte film, zoals we wel gewoon zijn van Vingerverf. Wederom slaagt hij er wondergoed in om alles heel realistisch te doen overkomen. Dat de 4 hoofdrollen uitermate realistisch staan te acteren helpt daar uiteraard heel goed aan mee.
Er zitten wel een paar absurdere scenes in de film (eind dans, dronken rock dans, reactie families) die echt braken met de algemene toon van de film, en die mij eruit haalden.

John Wick 4
Meh
Niet slecht ofzo, maar ondertussen heb ik het echt wel gehad met de wereld, de stijl en het karakter. Paar coole zaken, maar ze deden imo echt wel de moeite om zaken extra belachelijk te maken, wat bij mij niet in de smaak viel.

Super Mario
Super meh
Kinderfilm, niet slecht, leuk gedaan, maar very very meh. En de muziek was ronduit verschrikkelijk.
Waarom ben je boos @Cerulean?
Omdat ik Vingerverf verkeerd schreef, of omdat ik de onbetwistbare meesterwerken Wick 4 en Mario durf te bekritiseren?

Citizen Kane (1941): geen fan
Ik probeer wat meer klassiekers te kijken de komende tijd of toch de belangrijkste. Deze lang aan de kant gelegd omdat ik wel verwachtte dat het niets voor mij zou zijn. Dat blijkt ook zo te zijn, eigenlijk is het nog erger dan verwacht, maar oké. Doet me beetje denken aan die saaie oscarnominaties van tegenwoordig. Men mag er schrijven wat men er over wilt, maar ik vind het geen boeiende film, en het grijpt mij ook nergens.

Terug
Bovenaan