Waar halen jullie jullie film recommendations vandaan?

Lefman

Active member
Ik ben al even uit films, maar ik keek heel veel films in de jaren 2000 - 2010. Ik kan me helaas de website niet meer herinneren waar ik vaak mijn inspiratie opdeed. Het was een review (NL?BE) website waar films op werden gereviewd door een 4 tal leden als ik mij goed herinner. Deze maakte ook elk jaar een eindejaarslijstje waaruit ik dan vaak films haalde die mij zeer bekoorde. Het mooie eraan vond ik dat ik daar 1 of 2 man volgde omdat heel van van hun reviews aansloten aan mijn mening en ik daaruit afleidde dat hun voorstellen van een film die ik nog niet gezien had wel in mijn kraam zou passen.

Er zullen waarschijnlijk al andere tools bestaan, maar de tools die ik nu gebruik laten toch vaak de wensen over en baseren zich precies eerder op enkele films en niet mijn hele rating lijst.

De reden dat ik dit nu aanhaal is omdat wij onze jaarlijkse Japanse avond met vrienden doen en ik daar dan een anime film voor moet kiezen. Zij kijken nooit anime, maar waren enkele jaren zeer gecharmeerd door kimi no na wa. Op mijn aanraden zijn ze dan ook naar de serie Erased gaan kijken dan dat vonden ze ook top.
Onze volgende Japanse avond was een pak minder omdat ik toen (door aanraden van het internet) Kiki's delivery service had gekozen. En wat een saaie boel was dat.
Nu hebben we vanavond terug Japanse avond en studio Ghibli doet het voor ons toch precies niet zo. Ik snap de kunst, maar het wringt bij ons wat heb ik de indruk.

De keuze die ik zou maken is the girl who leaps through time, lijkt mij nog wel leutig. maar mijn vraag blijft wel, waar kan je ergens betrouwbare reviews vinden voor niet alledaagse films?

Ik zou je enkele namen kunnen geven van mensen die dicht bij mijn smaak aanleunen, David Ehrlich van Indiewire is er zo één, maar dat is heel persoonlijk dus daar heb je prolly niet veel aan en zelfs die zit er voor mij wel eens naast. Het vaakst gebruik ik toch nog altijd IMDB, metacritic en rottentomatoes. Heel goed voor een overzicht en je kan er in graven naar meer gegranuleerde data. Zo kan je op IMDB de score verdeling checken en zien in welke landen en leeftijdsgroepen een film het beste scoort. Op metacritic kan je naast de gemiddelde review score ook de links naar de individuele reviews terug vinden, hetzelfde voor rottentomatoes.

Ook interessant om op meta en RT de critics score met audience scores te vergelijken om zo te leren bij welke je het meest aanleunt als ze uit elkaar liggen. Ook zou je op die sites enkele van je niet voor de hand liggende favorieten kunnen opzoeken en eens checken of bepaalde reviewers die films een goeie beoordeling gaven. Als je dan enkele zelfde namen telkens ziet terugkomen is dat wel een goeie indicator dat ze wat op jouw lijn zitten.

Ik zou denk ik sutdio Ghibli nog niet direct afschrijven want films als Nausicaa en Princess Mononoke hebben een tamelijk andere insteek dan de meer kinderlijke magie en charme van Kiki en Totoro en zouden wel eens een stuk beter in de smaak kunnen vallen. The Girl Who Lept Through Time vond ik ook best goed en ligt wel deels in lijn met Your Name dus prolly ook een goeie keuze? Heeft ook wel die teen angle maar die had your name ook dus maakt prolly niet uit. Als je het mij persoonlijk vraagt schuif ik direct films als Akira en GiTS naar voor maar da's misschien wat te harde kern voor een gezellig avondje met divers publiek. 😆 Als zware sci-fi er niet mee door kan maar je toch op zoek bent naar meer volwassen themas denk ik ook wel direct aan films zoals Paprika en Perfect Blue.

Ik volg gewoon misschien 2 YT-reviewers (Jeremy Jahns en Dann Murrel) voor de rest kijk ik gewoon op Rottentomatoes en imdb voor nieuwe/aankomende releases. Ani-youtubers zijn er teveel om op te noemen(Gigguk en Glass reflection kan ik vaak mijn mening in terug vinden)

Anime-films om "niet-anime"-kijkers te lokken die ik zou aanbevelen
Redline -> ook al hou je niet van racen, dit is een adrenaline-rush met coole racebakken, vreemde omgevingen en kleuren die van het scherm afspatten.

The first slam dunk -> nooit de slam dunk anime gezien noch de manga gelezen, maar dit is gewoon een sport-anime film met een stijl die "basketbal intens en realistisch" in beeld brengt(in de mate van het mogelijke). Verhaal is niet bijster origineel, maar de emotie is er wel.

Joze to tora to sakana-tachi / josee the tiger and the lion of A silent voice -> Een van de twee voor de meer hartverwarmende anime-film als ge de nood voelt. :p Josee is iets luchtiger in toon, maar A silent voice zou ik zeggen dat de mooiste animatie van de twee heeft(maar is breedgenomen de sterkere tearjerker)

De keuze die ik zou maken is the girl who leaps through time, lijkt mij nog wel leutig. maar mijn vraag blijft wel, waar kan je ergens betrouwbare reviews vinden voor niet alledaagse films?

M I N D G A M E
Mindgame1.jpg

Qua reviews, ik apprecieer leden zoals @DaFreak en @Michster en nog een hele hoop andere hier. Zelfs wanneer ik niet akkoord ben of iets gewoon niet mijn smaak is. @Hellsdinner kent zijn weg ook wel qua anime maar BeyondGaming heeft mij al veel bijgebracht op gebied van film en zo gewoon wat echte mensen die effe laten weten wat ze tof vinden is voor mij meestal genoeg. Reviewers vind ik eigenlijk op alle gebieden, zelfs al snap ik het nut, walgelijke mensen.

Satoshi Kon zijn films, Perfect Blue, Millenium Actress en het meest toegankelijke Tokyo Godfathers zijn bij de betere "anime gateways" voor niet animatie kijkers. Of ge kunt kijken hoe bloedlustig uw groep is en zonder voorkennis de recente Berserk trilogy droppen :p

M I N D G A M E
Mindgame1.jpg

Qua reviews, ik apprecieer leden zoals @DaFreak en @Michster en nog een hele hoop andere hier. Zelfs wanneer ik niet akkoord ben of iets gewoon niet mijn smaak is. @Hellsdinner kent zijn weg ook wel qua anime maar BeyondGaming heeft mij al veel bijgebracht op gebied van film en zo gewoon wat echte mensen die effe laten weten wat ze tof vinden is voor mij meestal genoeg. Reviewers vind ik eigenlijk op alle gebieden, zelfs al snap ik het nut, walgelijke mensen.

Satoshi Kon zijn films, Perfect Blue, Millenium Actress en het meest toegankelijke Tokyo Godfathers zijn bij de betere "anime gateways" voor niet animatie kijkers. Of ge kunt kijken hoe bloedlustig uw groep is en zonder voorkennis de recente Berserk trilogy droppen :p
Ik had u een repke gegund (indertijd) voor de Mindgame-aanbeveling.:oi22:

Tokyo Godfathers is de enige Satoshi Kon film die ik nog niet gezien heb. :D Elke keer dat ik een resum "feelgood-films" voorsteld bij vrouwlief zit deze bij in het lijstje en hij wordt nooit gekozen. Binnenkort toch eens rechtzetten.

Het is moeilijk soms om vooraf te weten of je iets goed of niet goed zal vinden, ook omdat mijn smaak soms wel eens durft af te wijken van de consensus.

Ik denk dat ik vooral genres en regisseurs tracht te volgen waarvan ik weet dat ik doorgaans de films goed of boeiend vind. Dat ik verder af en toe werk aan de films die ik wel eens moet gezien hebben (films met een naam) die vaak naar boven komen in discussies over film.

En doorgaans is er via het internet wel genoeg te vinden over wat het waard is om te kijken en wat niet. Ik zit in tal van groepen en communities dus ik weet wel een beetje via die manier wat ik moet kijken.

Voor anime specifiek als je filtert op animatie en japanse taal dan zullen de belangrijkste films onmiddelijk wel naar boven komen (met wel een kleine recency bias omdat niet iedereen films die ze vroeger keken logt): https://letterboxd.com/films/genre/animation/language/japanese/ Er zijn veel verschillende lijsten en gebruikers die je kan volgen, maar het komt vaak toch wel min of meer op hetzelfde neer

Studio Ghibli (vooral dan Isao Takahata (Grave of the Fireflies) en Hayao Miyazaki (Spirited Away))
Mamoru Oshii (Ghost in the Shell)
Satoshi Kon (Perfect Blue)
Mamoru Hosoda (The Girl Who Leapt Through Time)
Makoto Shinkai (Your Name.)
Masaaki Yuasa (Mind Game)
Katsuhiro Otama (Akira)
Kiyotaka Oshiyama (Look Back)
Naoko Yamada (A Silent Voice)
Dan nog films zoals Redline, Vampire Hunter D., Tekkonkinkreet die wellicht het kijken wel waard zijn

En tal van series waar de bekendste wel op myanimelist zullen staan maar death note, cowboy bepop, neon genesis evangelion, nana, puella magi madoka magica, serial experiments lain, devilman crybaby, fullmetal alchemist, vinland saga zijn enkele voorbeelden.

Maar binnen anime is er ook veel variatie. Je hebt harde science fiction anime (cyberpunk/steampunk/dystopischer) zoals Akira en je hebt bijvoorbeeld de meer sprookjesachtige Ghibli of drama animes zoals Your Name. . Dus binnen anime zelf is er ook veel variatie en hangt het er ook wel wat van af van wat jouw smaak is. Eens je wat dieper graaft is dat ook wel allemaal makkelijker te vinden.

Moet het voor Japanse avond perse anime zijn of ook live action mogelijk? Heel wat opties!
Mijn favo anime films:

Night is short, walk on girl - Maasaki Yuasa
Heerlijke trip met een prachtige animatie en veel gevoel.

Perfect Blue - Satoshi Kon
Perfect op alle vlakken. Aronofsky is een dief (re Black Swan)!

The Boy and the Beast - Mamoru Hosada
Weet niet of deze nog overeind blijft als ik hem zou rewatchen maar destijds wel zeer door gecharmeerd.

Gintama: The Movie - Shinji Takamatsu
Niet nodig om de serie te hebben gezien, een absurde alternatieve realiteit. Mix van sci fi en de edo periode met gigantisch veel humor.

Paprika - Satoshi Kon
Nolan is een dief (re inception)!

Sword of the Stranger - Masahiro Ando
Coole vechtscenes.

Akira - Katsuhiro Otomo
No comment.

Redline - Takeshi Koike
Die animatie... Om van te kwijlen.

Summer Wars - Mamoru Hosada
Leuk, warm, spannend.

Kimi No Nawa - Makoto Shinkai
Janken janken janken.

Alle Ghibli films, letterlijk allemaal, zit geen enkele slechte tussen, enkel variaties van ok tot zeer zeer goed.

On topic: Ik haal heel wat uit reviews van mensen die ik volg op Letterboxd of van mensen hier op het forum zoals oa: @DaFreak, @ikbenben, @Michster, @Koonut

Ik zou je enkele namen kunnen geven van mensen die dicht bij mijn smaak aanleunen, David Ehrlich van Indiewire is er zo één, maar dat is heel persoonlijk dus daar heb je prolly niet veel aan en zelfs die zit er voor mij wel eens naast. Het vaakst gebruik ik toch nog altijd IMDB, metacritic en rottentomatoes. Heel goed voor een overzicht en je kan er in graven naar meer gegranuleerde data. Zo kan je op IMDB de score verdeling checken en zien in welke landen en leeftijdsgroepen een film het beste scoort. Op metacritic kan je naast de gemiddelde review score ook de links naar de individuele reviews terug vinden, hetzelfde voor rottentomatoes.

Dat doe ik ook wel vaker maar voor anime ligt dat soms moeilijker. Heel veel zaken van Ghibli krijgen bijvoorbeeld zeer hoge score's en de meeste dingen die ik ervan gezien heb zijn nu niet direct mijn ding.

Ik zou denk ik sutdio Ghibli nog niet direct afschrijven want films als Nausicaa en Princess Mononoke hebben een tamelijk andere insteek dan de meer kinderlijke magie en charme van Kiki en Totoro en zouden wel eens een stuk beter in de smaak kunnen vallen. The Girl Who Lept Through Time vond ik ook best goed en ligt wel deels in lijn met Your Name dus prolly ook een goeie keuze? Heeft ook wel die teen angle maar die had your name ook dus maakt prolly niet uit. Als je het mij persoonlijk vraagt schuif ik direct films als Akira en GiTS naar voor maar da's misschien wat te harde kern voor een gezellig avondje met divers publiek. 😆 Als zware sci-fi er niet mee door kan maar je toch op zoek bent naar meer volwassen themas denk ik ook wel direct aan films zoals Paprika en Perfect Blue.

Ik ben Sci-fi, maar het publiek niet :) en je wil ze ook geen wrange nasmaak geven zodat ze anime nooit nog een kans willen geven.

Ik volg gewoon misschien 2 YT-reviewers (Jeremy Jahns en Dann Murrel) voor de rest kijk ik gewoon op Rottentomatoes en imdb voor nieuwe/aankomende releases. Ani-youtubers zijn er teveel om op te noemen(Gigguk en Glass reflection kan ik vaak mijn mening in terug vinden)

Anime-films om "niet-anime"-kijkers te lokken die ik zou aanbevelen
Redline -> ook al hou je niet van racen, dit is een adrenaline-rush met coole racebakken, vreemde omgevingen en kleuren die van het scherm afspatten.

The first slam dunk -> nooit de slam dunk anime gezien noch de manga gelezen, maar dit is gewoon een sport-anime film met een stijl die "basketbal intens en realistisch" in beeld brengt(in de mate van het mogelijke). Verhaal is niet bijster origineel, maar de emotie is er wel.

Joze to tora to sakana-tachi / josee the tiger and the lion of A silent voice -> Een van de twee voor de meer hartverwarmende anime-film als ge de nood voelt. :p Josee is iets luchtiger in toon, maar A silent voice zou ik zeggen dat de mooiste animatie van de twee heeft(maar is breedgenomen de sterkere tearjerker)

A silent voice heb ik na een half uur afgezet. Dat is mijn probleem met anime. Ik vind heel veel goed, maar nog veel meer slecht en het probleem is dat die slechte dingen heel vaak door heel veel andere mensen als goed gezien wordt, waardoor ik een defecte filter heb als het ware. Ik weet ook niet exact wat er mis is, maar het is vaak het overdreven theatraal gedrag van de personages waar ik over struikel. En sommige animes hebben dat dan ook weer en daar stoort het mij dan niet...

Goed ik zal je tip van de juiste recensent te vinden en die volgen.

M I N D G A M E
Mindgame1.jpg

Voor gewone films en series heb ik hier ook wel mijn mensen waarvan ik weet voor 90% overeen te komen qua smaak, maar anime is een ander beestje. Mss moet ik eens door de geschiedenis duiken op zoek naar wat er ooit geschreven is over bepaalde films.

Bersekr was zalig, vooral de oudere dan, maar dat krijg ik nooit verkocht. Tokyo Godfathers vond ik ook wel aangenaam, de andere ken ik niet, mss die eens checken.

Het is moeilijk soms om vooraf te weten of je iets goed of niet goed zal vinden, ook omdat mijn smaak soms wel eens durft af te wijken van de consensus.

Ik denk dat ik vooral genres en regisseurs tracht te volgen waarvan ik weet dat ik doorgaans de films goed of boeiend vind. Dat ik verder af en toe werk aan de films die ik wel eens moet gezien hebben (films met een naam) die vaak naar boven komen in discussies over film.

En doorgaans is er via het internet wel genoeg te vinden over wat het waard is om te kijken en wat niet. Ik zit in tal van groepen en communities dus ik weet wel een beetje via die manier wat ik moet kijken.

Zijn die groepen openbaar of privé?

Voor anime specifiek als je filtert op animatie en japanse taal dan zullen de belangrijkste films onmiddelijk wel naar boven komen (met wel een kleine recency bias omdat niet iedereen films die ze vroeger keken logt): https://letterboxd.com/films/genre/animation/language/japanese/ Er zijn veel verschillende lijsten en gebruikers die je kan volgen, maar het komt vaak toch wel min of meer op hetzelfde neer

Studio Ghibli (vooral dan Isao Takahata (Grave of the Fireflies) en Hayao Miyazaki (Spirited Away))
Grave of the Fireflies staat al lang op to-do lijst, maar hoor overal dat je nadien kapot bent. Is mss niet de ideale instapfilm dan voor mijn anime-maagden. Spirited Away vond ik zeer mooi, maar ook niet wauw zoals vele wel online beweren.
Mamoru Oshii (Ghost in the Shell)
Satoshi Kon (Perfect Blue)
Mamoru Hosoda (The Girl Who Leapt Through Time)
Makoto Shinkai (Your Name.)
Masaaki Yuasa (Mind Game)
Katsuhiro Otama (Akira)
Kiyotaka Oshiyama (Look Back)
Naoko Yamada (A Silent Voice)
Dan nog films zoals Redline, Vampire Hunter D., Tekkonkinkreet die wellicht het kijken wel waard zijn

En tal van series waar de bekendste wel op myanimelist zullen staan maar death note, cowboy bepop, neon genesis evangelion, nana, puella magi madoka magica, serial experiments lain, devilman crybaby, fullmetal alchemist, vinland saga zijn enkele voorbeelden.

Maar binnen anime is er ook veel variatie. Je hebt harde science fiction anime (cyberpunk/steampunk/dystopischer) zoals Akira en je hebt bijvoorbeeld de meer sprookjesachtige Ghibli of drama animes zoals Your Name. . Dus binnen anime zelf is er ook veel variatie en hangt het er ook wel wat van af van wat jouw smaak is. Eens je wat dieper graaft is dat ook wel allemaal makkelijker te vinden.

Awel, dat genre vind ik moeilijk. Omdat Your name namelijk mijn absolute lievelingsfilm aller tijden is. Vond die echt zo mooi. Maar Death note, Cyberpunk, Steins;Gate, Erased, FmA:Brotherhood, Attack On Titan (10/10), Avatar: The last Airbender, Made in Abyss, Anohana, Your Lie in April.... vond ik ook heel goed en dat kan ook overal tussen passen.

En dan zijn er ondertussen 20-ish animes waar ik mee gestart ben en waar ik dan mee gekapt ben omdat het mij niet kon boeien terwijl het internet er heel lovend over deed.

Laatste zijn Spy x family, Monster, Parasite, en nog een hele hoop die ik vergeten ben.

Moet het voor Japanse avond perse anime zijn of ook live action mogelijk? Heel wat opties!
Mijn favo anime films:

Night is short, walk on girl - Maasaki Yuasa
Heerlijke trip met een prachtige animatie en veel gevoel.

Perfect Blue - Satoshi Kon
Perfect op alle vlakken. Aronofsky is een dief (re Black Swan)!

The Boy and the Beast - Mamoru Hosada
Weet niet of deze nog overeind blijft als ik hem zou rewatchen maar destijds wel zeer door gecharmeerd.

Gintama: The Movie - Shinji Takamatsu
Niet nodig om de serie te hebben gezien, een absurde alternatieve realiteit. Mix van sci fi en de edo periode met gigantisch veel humor.

Paprika - Satoshi Kon
Nolan is een dief (re inception)!

Sword of the Stranger - Masahiro Ando
Coole vechtscenes.

Akira - Katsuhiro Otomo
No comment.

Redline - Takeshi Koike
Die animatie... Om van te kwijlen.

Summer Wars - Mamoru Hosada
Leuk, warm, spannend.

Kimi No Nawa - Makoto Shinkai
Janken janken janken.

Alle Ghibli films, letterlijk allemaal, zit geen enkele slechte tussen, enkel variaties van ok tot zeer zeer goed.

On topic: Ik haal heel wat uit reviews van mensen die ik volg op Letterboxd of van mensen hier op het forum zoals oa: @DaFreak, @ikbenben, @Michster, @Koonut

Merci, ben blij dat ik Kimi No na wa er tussen zie staan, hou het ook niet droog. Ghibli is bij mij eerder miss dan hit en heb er daar nu toch wel al 5 van gezien denk ik.

Spirited away goed, maar geen 8,8 op IMDB waard
Princess Mononoko, Vond ik echt niks aan. Leek alles te hebben om goed te zijn maar sloeg voor mij overal de bal mis.
Arriaty, vond ik heel gezellig en heeft dan maar 7,6 op imdb
Kiki's delivery service, zo saai...
Howl's moving castle... Ja die vond ik wel tof, maar had er ook hogere verwachtingen van.

Dus ik betwijfel of ik nog de moeite ga doen andere ervan te bekijken.

Ik ben in de war met deze thread titel. Is het nu een vraag waar wij onze recs vandaan halen of gewoon een request voor goeie anime?

Mijn oorspronkelijke vraag was eigenlijk wel het achterhalen van de website die vroeger op 9lives vaak gepost werd met goeie filmreviews. Was ook vrij amateuristisch en ook maar een 4 mensen die er film reviewde. Hoopte dit hier te weten te komen.

En dan inderdaad aanraders omdat ik tegen dan die site nooit ging achterhaald hebben.

Zijn die groepen openbaar of privé?
Allebei een beetje

Meeste zijn eerder discord en privé en ook niet per se specifiek omtrent film maar niche servers waar er dan channels zijn omtrent film

Maar als je beetje mensen volgt met gelijkaardige smaken op letterboxd kan je op die manier wel zien wat zij graag zien en dan kan dat ook wel iets zijn dat je dan goed zal vinden of eens moet gezien hebben bijvoorbeeld.

Grave of the Fireflies staat al lang op to-do lijst, maar hoor overal dat je nadien kapot bent. Is mss niet de ideale instapfilm dan voor mijn anime-maagden. Spirited Away vond ik zeer mooi, maar ook niet wauw zoals vele wel online beweren.

Awel, dat genre vind ik moeilijk. Omdat Your name namelijk mijn absolute lievelingsfilm aller tijden is. Vond die echt zo mooi. Maar Death note, Cyberpunk, Steins;Gate, Erased, FmA:Brotherhood, Attack On Titan (10/10), Avatar: The last Airbender, Made in Abyss, Anohana, Your Lie in April.... vond ik ook heel goed en dat kan ook overal tussen passen.

En dan zijn er ondertussen 20-ish animes waar ik mee gestart ben en waar ik dan mee gekapt ben omdat het mij niet kon boeien terwijl het internet er heel lovend over deed.

Laatste zijn Spy x family, Monster, Parasite, en nog een hele hoop die ik vergeten ben.
anime of animatie is ook eerder een medium en niet echt een genre op zichzelf staand, ik denk dat het beste is dat je het zo bekijkt. Er zal veel anime zijn dat wel voor jou is, en veel dat niet voor jou ook is. Voor mij ligt het dystopische van sommige animes me ook niet altijd echt. Maar het hangt echt af van anime tot anime.

Mijn oorspronkelijke vraag was eigenlijk wel het achterhalen van de website die vroeger op 9lives vaak gepost werd met goeie filmreviews. Was ook vrij amateuristisch en ook maar een 4 mensen die er film reviewde. Hoopte dit hier te weten te komen.

En dan inderdaad aanraders omdat ik tegen dan die site nooit ging achterhaald hebben.

Icheckmovies? https://www.icheckmovies.com/
https://whatiwatch.net/movies.php whatiwatch was ook iets van vroeger maar is nu eigenlijk redelijk dood

Social media, gewoon mensen aanspreken die posts maken over films die je ook goed vind

Moderne versie van word op mouth

en er zijn enkele recententen wiens smaak goed overeen met de mijne

en VOORAL, geen schrik hebben en gewoon iets opsteken. Met streaming is er geen risico. Iets dat half cool lijkt? Maar voor de rest out of your ballpark? Gewoon kijken. Valt het halverwege tegen, zet het dan af. Vaak is het tegenovergestelde waar.

Terug
Bovenaan