Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Banshees of Inisherin - 8/10 (Martin McDonagh, 2022)

To Leslie - 8/10 (Michael Morris, 2022)

Cha Cha Real Smooth - 7.5/10 (Cooper Raiffe, 2022)

Ticket to Paradise - 7/10 (Ol Parker, 2022)

Empire of Light - 6/10 (Sam Mendes, 2022)

M3GAN - 6.5/10 (Gerard Johnstone, 2022)

The Quiet Girl - 6/10 (Colm Bairéad, 2022)

Bodies Bodies Bodies - 6/10 (Halina Reijn, 2022)

We Have a Ghost - 4.5/10 (Christopher Langdon, 2023)

Moonfall - 3/10 (Roland Emmerich, 2022)

Phoenix - 8/10 (Danny Cannon, 1998)

Hatari - 7.5/10 (Howard Hawks, 1962)

Dave - 7/10 (Ivan Reitman, 1993)

The Skulls - 7/10 (Rob Cohen, 2000)

The Egyptian - 6/10 (Michael Curtiz, 1954)

Red Line 7000 - 6/10 (Howard Hawks, 1965)

Sudden Death - 6/10 (Peter Hyams, 1995)

The Gun Runners - 6/10 (Don Siegel, 1958)

Persona (Ingmar Bergman, 1966)
Pfoe wat een trip, misschien de ultieme arty-farty Europese auteursfilm, heel radicaal. Ik weet nog niet helemaal goed wat ik er van moet vinden (vooral omdat ik de film nog niet helemaal snap) maar ik vond het wel een positieve ervaring. Persona bevat een van de meest erotische scènes die ik al gezien heb in een film, enkel door weer te geven hoe één vrouw een verhaal vertelt aan een andere vrouw. Na The Seventh Seal en deze moet ik alvast het vooringenomen idee weggooien dat Bergman saaie, deprimerende films maakt.

The Piano (Jane Campion, 1993)
Tweede keer dat ik deze film zie, de eerste keer was ik er niet wild van door de problematische weergave van als liefde verpakte passie en lust. Deze keer vond ik dat toch wat genuanceerder weergegeven dan aanvankelijk gedacht en vond ik de film dus ook beter, maar het einde is verkeerd en doet toch wel wat afbraak aan de film. Fantastische soundtrack van Philip Nyman en Anna Paquin is een van de all time great kinderacteurs hierin.

Goodfellas (Martin Scorsese, 1990)
Één van de weinige perfecte films voor mij, vierde of vijfde keer dat ik deze bekijk. Gewoon de ene fantastische scène na de andere. Ik kijk naar Goodfellas zoals andere mensen Harry Potter of Lord of the Rings films bekijken, vermoed ik, als een van mijn feelgoodfilms die ik kan blijven bekijken. Als er ooit een BG Secret Santa georganiseerd wordt: ik zou heel blij zijn met een print van dit schilderij.

2075356.jpg

Allez, eindelijk nog eens in de cinema geraakt: Evil Dead Rise.

Ik kreeg al direct de grootste scare van mijn leven geserveerd door Grungy zijn getwerk:
Don't forget mofo's, tis morgen de 19de godverdomme!

HYPE!

:twerk:
0/10, strongly do not recommend.

Over de film kan ik meer negatieve dan positieve punten zeggen: Onnozel verhaal, geforceerde pro en epiloog, "jammer" dat het met niets uit de franchise connect, te weinig humor (ivm 2 3 of serie), niet enorm gortig (ivm serie of 2013 reboot), irritante kinderen, geen Bruce (buiten blijkbaar een voice cameo die ik gemist heb), niks origineels.

Maar ... de positieve punten die er zijn wegen uiteindelijk harder door:
  • Hoog tempo en niet te lang filmpje dat u constant engaged houdt
  • Contained en op zichzelf staand geheel
  • Buckets en buckets of blood
Dus we eindigen wel met een strakke high tempo thrill ride die makkelijk weg kijkt... maw I had fun, maar ik zet hem als de minste uit de franchise.

Jammer, want als ge er over nadenkt is heel die franchise best veelzijdig... 1 = horror, 2 = slapstick horror, 3 = slapstick adventure, reboot = horror met brutale gore, serie = wacko onnozele horror met heel brutale gore.
En deze ... mja die voelt wat identiteitsloos aan. Ze pakken ergens de weg van Evil Dead 2 - minus de humor, maar in de stijl van de reboot - minus de echt brutale gore.
Wat overblijft is een bovengemiddeld en amusante horror film, die jammer genoeg wel zeer standard & derivative aanvoelt.

Lijstjes tijd !!!
  1. De serie (all the good stuff van alles hieronder combined, and more)
  2. 2 & 3 in constant wisselende volgorde (2 is de betere film, 3 is plezanter en meer quotable)
  3. 2013 reboot (gorey as fuck)
  4. 1
  5. 2023 versie

MIDNIGHT EXPRESS (1978)

Jawel den Trump heeft eens een film bekeken van voor zijn geboortejaar. Dat is heel uitzonderlijk.
Maar voor dit scary thema die me wel aangrijpt , en ook nog es waar gebeurd, wou ik een uitzondering maken.

Sterke film! Het moet je toch maar overkomen.....
Turken worden wel echt evil afgeschilderd in deze film, maar ja als buitenlander krijg je daar zeker geen voorkeursbehandeling!

Maar wat voor transcendentale muziek zouden die niet maken! ;p

No longer do we let dreams be dreams. "The lovechild of Philip Glass & Michael Nyman playing the piano."
8-NCOXl3WyGeqlnR8.png

Actually looks like his dads. Thanks AI! :music:

Heavyweights (1995)

Pffff kinderachtige film. Ik verwachte een soort Dodgeball 2, omdat Ben Stiller quasi zelfde rol speelt.

Maar Dodgeball was zoveel leuker. En Stiller was zoveel memorabeler in die film ook.

A Tourists Guide to Love - Steven K Tsuchida
Zeker geen goede film, bol van cliche's en voorspelbare plotpoints.
Eigenlijk een zeer cookie cutter romcom. Slechte acteerprestaties ook.
Maar wel blij om Vietnam eens te zien in deze context ipv the usual Italie of Frankrijk.

Allez, eindelijk nog eens in de cinema geraakt: Evil Dead Rise.

Ik kreeg al direct de grootste scare van mijn leven geserveerd door Grungy zijn getwerk:

0/10, strongly do not recommend.

Over de film kan ik meer negatieve dan positieve punten zeggen: Onnozel verhaal, geforceerde pro en epiloog, "jammer" dat het met niets uit de franchise connect, te weinig humor (ivm 2 3 of serie), niet enorm gortig (ivm serie of 2013 reboot), irritante kinderen, geen Bruce (buiten blijkbaar een voice cameo die ik gemist heb), niks origineels.

Maar ... de positieve punten die er zijn wegen uiteindelijk harder door:
  • Hoog tempo en niet te lang filmpje dat u constant engaged houdt
  • Contained en op zichzelf staand geheel
  • Buckets en buckets of blood
Dus we eindigen wel met een strakke high tempo thrill ride die makkelijk weg kijkt... maw I had fun, maar ik zet hem als de minste uit de franchise.

Jammer, want als ge er over nadenkt is heel die franchise best veelzijdig... 1 = horror, 2 = slapstick horror, 3 = slapstick adventure, reboot = horror met brutale gore, serie = wacko onnozele horror met heel brutale gore.
En deze ... mja die voelt wat identiteitsloos aan. Ze pakken ergens de weg van Evil Dead 2 - minus de humor, maar in de stijl van de reboot - minus de echt brutale gore.
Wat overblijft is een bovengemiddeld en amusante horror film, die jammer genoeg wel zeer standard & derivative aanvoelt.

Lijstjes tijd !!!
  1. De serie (all the good stuff van alles hieronder combined, and more)
  2. 2 & 3 in constant wisselende volgorde (2 is de betere film, 3 is plezanter en meer quotable)
  3. 2013 reboot (gorey as fuck)
  4. 1
  5. 2023 versie
Gisteren ook gezien.
En had zeker zijn pluspunten. Maar het klopt wel dat het niet echt met de rest van de franchise aansluit.
En ik had, met de remake nog in mijn gedachten, idd meer gore verwacht.
Bij evil dead kan het niet gortig genoeg zijn vind ik.

Ghosted - 3.5/10 (Dexter Fletcher, 2023)

Het is uitermate triestig dat gapen naar Ana de Armas en/of Chris Evans het enige genot is dat uit deze film te halen valt. Want voor de rest is dit niet meer dan generieke actiekomedie rotzooi. Zwakke dialoog, lelijke sets en locaties, ongeloofwaardige CGI, en het aandeel van die actiesequenties dat effectief op camera gevat word, is zo slecht gechoreografeerd dat het niet kan gered worden in de montagekamer. Dit alles wordt verzorgd van een een compleet waardeloze en inspiratieloze soundtrack, waardoor we compleet absurde taferelen krijgen als een high-speed chase in een Pakistaanse bergpas (lees: green screen) begeleid door "My Sharona". Why o why?

'The outfit', Netflix.

Sfeervolle en strakke "gangster"-film, die aanvoelt als een toneelstuk (alles speelt zich af op 1 locatie: het atelier van een kleermaker coupeur in het Chicago van de jaren '50). Mark Rylance is geweldig als het onderkoelde en mysterieuze hoofdpersonage.

PRIDE AND GLORY (2008)

Dit vind ik nu eens een heerlijke politiefilm zie.

Edward Norton, Colin Pharell als politiebroers, de laatste corrupt.
Met als politievader (ja het zin in de familie) Jon Voigt. heerlijke acteurs ook vind ik dat.

Ook een beklijvend verhaal die je echt mee sleept. Zowat de 5e rewatch al, maar blijft echt goed deze.

Vrijdag de D&D film gaan zien in de cinema met onze DM en spelers uit ongeveer elke campaign die hij momenteel runt.
Geen hoogstaande cinema maar ik heb me kostelijk geamuseerd! Veel humor, veel fanservice ook en uiteindelijk zelfs nog best goed rekening gehouden met de lore want er zaten veel minder 'fouten' in dan ik had gedacht.

All in all eindelijk eens een verfilming van een spel dat zich niet te serieus neemt en dus ook niet hopeloos ten onder gaat door te epic te willen zijn.

Zaterdag Spiderman Homecoming nog eens gezien aangezien er vrijdag na de film serieus gestoefd werd op Multiverse of Madness en ik mee wil zijn en dus de Spidey trilogy erdoor ga jagen deze week. Leuke film maar zeker niet de beste vd MCU.
En erna ontdekt dat Far From Home enkel int Frans op Disney+ staat dus die ga ik op dvd moeten bekijken (denk dat ik die wel heb) of voor op open zee moeten gaan.

De avond dus maar afgesloten met The Goonies. Geen idee de hoeveelste keer ik die zie maar die blijft geweldig :)

The Super Mario Bros Movie(2023)

Aight, dikke fun en een gigantische rollercoaster ride vol nostalgie voor de gemiddelde Nintendo liefhebber.

Ik heb normaal ook geen ruimte voor interactie van het publiek, maar ik zat met een zaal vol van deze liefhebbers en iedereen was gewoon aan het geeken van begin tot eind, wat wel best uniek is voor ons ingetoomd volkje. Geen subtiel gelaagd meesterwerk zoals Detective Pikachu, maar qua commercieel filmmakerij, zeer vermakelijk.

Ongevraagde top 10 beste game films:
1. Detective Pikachu
2. Detective Pikachu
3. Detective Pikachu
4. Detective Pikachu
5. Detective Pikachu
6. Detective Pikachu
7. Detective Pikachu
8. Detective Pikachu
9. Detective Pikachu
10. Detective Pikachu

Tegen beter weten in Transformers(2007) eens opnieuw een kans gegeven. Na 40 minuten afgezet.
Dan niet veel later eens Ambulance(2022) gechecked. Na 30 minuten afgezet. Ik weet, het is geen wonderbaarlijk unieke mening, maar godverdomme Michael Bay is toch wel een bescheten flut regisseur. Fuck.

Assassins(1995)
Beetje verwacht dat ik hier te veel goede herinneringen aan zou hebben en de rewatch wat zou tegensteken maar niets was minder waar.
Ook compleet vergeten dat deze onder handen was genomen door de legendarische Richard Donner en het script van de Wachowski's kwam.
Banderas als geweldig leuke bad guy en Stallone dat zijn hark recht weet te houden als de straight man. @TRUMP zeker eens herbekijken.

Binnenkort eens de originele Superman opnieuw zien. Ook zeker 20 jaar geleden.

Laatst bewerkt:
Wat zijn er zo nog?
Hmm dat is toch een moeilijke vraag om zo uit het hoofd op te antwoorden. :thinking:
Natuurlijk ook een beetje een stomme benaming, maar ik bedoel ermee een film waar niks op aan te merken is qua verhaal, acteren, muziek, beeld, sfeer,... Moet daarom niet per se telkens een van mijn absoluut favoriete films zijn!

De eerste film waar ik op kom is eigenlijk Mad Max: Fury Road, de meest perfecte actiefilm van de laatste 20 jaar. Alles klopt aan die film.

Fargo zou ik misschien ook als een perfecte film beschouwen. The Night of the Hunter. Seven Samurai. Ik zou hier wat dieper over moeten nadenken...

Time Trap

Nog best een leuke insteek, maar kan nooit het B-film aura van zich afschudden, deels door de ondermaatse cliché-acteurs. 5/10

Air (2023) - 7/10

Gisteren in de bios gaan zien, en me prima mee vermaakt. De zoveelste film/serie die zich afspeelt in de jaren 80. Geen meesterwerk ofzo, gewoon een leuke feel-good movie met een goeie mix van drama en humor. Geweldige cast ook.

Het hielp wellicht dat ik enkele jaren terug de Netflix docu over Michael Jordan heb gezien (The Last Dance). Want zelf was ik nog te jong om dat allemaal bewust mee te maken. Grappig ook hoe die nooit écht in beeld kwam. :laugh:

Terug
Bovenaan