2024 BeyondGaming: Welke is jouw film van het jaar? - voorstellen

• Rebel Ridge
  • Speak No Evil
  • Alien: Romulus
  • The Substance
  • Challengers
  • Civil War
  • Dune: Part Two

Van de Belgische release datum uit gaande is dit mijn top 10

1. The zone of Interest
3. Civil War
3. Furiosa: a Mad Max Saga
4. Dune: Part 2
5. The Wild Robot
6. Inside out 2
7. Poor Things
8. Love Lies Bleeding
9. The First Omen
10. May December

Gebaseerd op datums van IMDb kom ik er aan 8 die ik gezien heb en de moeite vond.

1. Furiosa: A Mad Max Saga
2. Kinds Of Kindness
3. Dune Part Two
4. Challengers
5. Civil War
6. Inside Out 2
7. Alien: Romulus
8. Longlegs

Ik kan ook geen top 5 geven dit jaar
Dune vond ik eigenlijk ook niet zo geweldig tbh
Wild robot vond ik dan wel verrassend dus die zou er wel instaan, Dune misschien ook wel maar enkel bij gebrek aan beter

Als ik voortga op imdb en releasedatum:

1) Poor Things
2) The Substance
3) Anora
4) The Zone of Interest
5) A Different Man
6) The Fall Guy
7) Heretic
8) Longlegs
9) Rebel Ridge
10) Deadpool & Wolverine

Civil war zie ik hier vaak passeren en staat al lang op mij watchlist dus die zou er mss nog wel bij kunnen komen. Nosferatu ook nieuwsgierig naar.

Kwil op niemands tenen trappen, maar bijna heeft iedereen Deadpool and Wolverine in hun lijst… Like really?
Buiten de gore en propere actiescenes zat daar toch echt 0,0 film in? Beetje zoals John Wick 4. Tijd om die boel te sluiten en iets anders te maken.

Ik weet zelf niet of ik 10 films dit jaar heb gezien. Elke film die ik gezien heb, viel zo zwaar tegen. Buiten Dune 2 dan en The Wild Robot die verrassend mooi was.
Grappig, ik denk net hetzelfde over Dune 2. Wat een omhooggevallen film was dat? Daar zaten behoorlijk wat tijdslijnproblemen en daaruitvolgende incongruenties. Stoorde mij enorm en verpestte de hele film voor mij.

Zelfs al viel elke film die je zag tegen, dan kan je daar nog steeds een lijst uit halen toch?

Grappig, ik denk net hetzelfde over Dune 2. Wat een omhooggevallen film was dat? Daar zaten behoorlijk wat tijdslijnproblemen en daaruitvolgende incongruenties. Stoorde mij enorm en verpestte de hele film voor mij.

Zelfs al viel elke film die je zag tegen, dan kan je daar nog steeds een lijst uit halen toch?

Zeer zeker. En smaken verschillen. Ik was gewoon oprecht verrast door de vele Deadpools te zien passeren. Krijgt ook op IMDB geen slechte score, denk dat de nostalgie factor er ook wel mee te maken heeft.
Dune 2 vond ik wel smaken, maar zal ook nooit in mijn top belanden. Al moet ik wel zeggen dat het de knapste audio FX is die ik afgelopen decennia heb gehoord in de cinema. Pluim voor dat team, dat was werkelijk een ervaring op zich.

Deadpools verhaal is serviceable, niets speciaal maar voor zon film maakt dat imo minder uit. Vergelijk het met Naked Gun of Airplane. Die hun verhaal is gewoon achtergrond voor de humor. Voor mij horen de Deadpool films tot de beste komedies van afgelopen decennia.

Dune is dan weer epische sci-fi van de bovenste plank maar heeft een Villeneuve tempo waar sfeer en worldbuild voorang krijgen dus kan begrijpen dat dit niet door iedereen volledig gesmaakt wordt.

Net Blitz gezien, de nieuwe van McQueen. Had hoge verwachtingen na zijn vorige films maar alhoewel niet slecht bleef ik toch een beetje op mijn honger zitten.

Duin staat bij mij ook torenhoog. Maar ik zit dan ook nekdiep in die lore. Eigenlijk verdient die film een serie van 8uur, zoals eerder met de low budget versie uit de jaren 2000.
Maar ik begrijp volledig dat het niet aanspreekt. De thema's zijn ook nooit een match geweest voor het typische hollywood én Frank Herbert zijn worldbuilding was altijd beter dan zijn beschrijvingen en uitwerking van de karakters. Hier heb je een wereld die extreem lange termijn denkt. Wat doet deze adelijke famlie? Wat is het gevolg van dat bestuur over de eeuwen heen? Wat brengt teweeg als je dat beleid overbrengt naar een vreemde wereld met harde mensen. Hoe reageren die in combinatie met hun minitieus geconstrueerde religie? Wat met de mensheid, hoe overleven die het status quo? Enz enz enz.
Die film moet dan zoiets gaan vertellen over 4 a 5 uur. En de lange termijn van decennia wordt in die film gecompresseerd tot weken, misschien maanden. Tja, dat zijn keuzes om het meer mainstream te maken en als je hier niet voorzichtig in bent verlies je de liefhebbers. Persoonlijk heb ik dat verlies in doel over voor het audiovisuele spektakel dat Villeneuve ervan heeft gemaakt.

Ik moet nog steeds een paar films zien eer ik mijn definiteve lijstje heb. ik ga er niet geraken. Sowieso heb ik te weinig noemenswaardig goede films gezien.

Een update nu ik een paar extra films gezien heb en met een aanpassing naar de Belgische releasedata:
  1. The Zone of Interest
  2. Poor Things
  3. I Saw The TV Glow
  4. La Chimera
  5. Furiosa
  6. A Different Man
  7. Challengers
  8. Rebel Ridge
  9. Evil Does Not Exist
  10. Dune Part 2
  11. May December
  12. The Substance
  13. Love Lies Bleeding
  14. Kneecap
  15. Hit Man
  16. The Bikeriders
  17. Conclave
  18. Civil War
  19. Longlegs
  20. The Apprentice
  21. Twisters
  22. Trap
Love Lies Bleeding hoger gezet omdat ik appreciatie heb voor het soort film dat dat was, meer dan sommige andere op de lijst. Dune Part 2 is visueel overweldigend maar had een minder goed verhaal als Part 1, komt door het bronmateriaal. Voor mij schurkte de film heel af en toe een beetje tegen de saaiheid aan maar uiteindelijk werd dat voor mij gelukkig gecompenseerd door de weirdness van de lore. The Substance kwam bij mij helaas wat minder goed binnen dan bij veel anderen wiens mening ik vaak deel maar blijft een goeie film. Misschien dat Kneecap ook nog wat opschuift want die vond ik echt lachen.

Ik hoop nog een paar films te zien voor het eind van de deadline, vooral van The Beast, Anora en Do Not Expect Too Much From The End of the World verwacht ik dat ze nog een plaatsje kunnen opeisen.

A24 does it again
Heretic komt binnen op 6 en duwt Challengers uit mijn top 10

monopoly-floss-fortnite-monopoly.gif

Ik moet spijtig vaststellen dat ik geen enkele topper kan opnoemen voor 2024.
En ja, alle posts hier gelezen, de helft van de films zowat gezien.... Maar eigenlijk quasi in alles teleurgesteld.
Voor mij is 2024 dan ook qua films een enorme tegenvaller geweest.

Hier ook een update maar van mijn flop 5.
  1. Madame Web
  2. Argylle
  3. Roadhouse
  4. Joker Folie á Deux
  5. Deadpool vs. Wolverine
Eigenlijk is het me vrij goed gelukt om de echte drek te mijden. Madame Web is met voorsprong de slechte film die ik dit jaar gezien heb maar ik was zelfs vergeten dat die van dit jaar was, zelfs vergeten te loggen op Letterboxd :unsure:. Geen echte van van Matthew Vaughn maar de Kingsman films hebben nog wat fun. Haal dat weg en je krijgt Argylle. Roadhouse is een saaie, nutteloze remake van een film die vooral in het collectieve geheugen staat door de charme van Swayze. Joker Folie á Deux krijgt nog wat bonuspunten omdat het een poging onderneemt om iets nieuws te proberen maar ik vond het een vrij grote mislukking, heb moeite moeten doen om ‘m uit te kijken. Deadpool vs. Wolverine is omdat ik na een hele pauze nog altijd last heb van superheldenmoeheid en die film toonde ook aan dat de houdbaarheid van Deadpool wat gepasseerd is.

1. Dune : Part 2
2. Furiosa
3. The First Omen
4. Civil War
5. Longlegs
6. Heretic
7. Abigail
8. Inside out 2
9. Kingdom of the planet of the Apes
10. Beetlejuice/Beetlejuice

slechtste film : Lift en Road House

1. Late night with the Devil
2. The holdovers
3. Furiosa
4. The Zone of Interest
5. Alien: Romulus
6. Transformers One
7. Deadpool & Wolverine
8. Civil War
9. Godzilla x Kong New Empire
10. Twisters

Sommige zijn van 2023 maar ik heb ze pas dit jaar gezien. Zo wss voor 2025 ook voor War of the Rohirrim en Nosferatu

Gebaseerd op datums van IMDb kom ik er aan 8 die ik gezien heb en de moeite vond.

2. Kinds Of Kindness
3. Dune Part Two
4. Challengers
5. Civil War
6. Inside Out 2
7. Alien: Romulus
8. Longlegs
Even updaten:
2. Kinds Of Kindness
3. Dune Part Two