Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Us (2019): 5/10
Blijkbaar was het vandaag de dag van de overrated films, deze was ook niets. Ik was nochtans fan van Get Out, maar deze doet me niets. Ik vond het aan de saaie kant voor een horrorfilm. Te ver gezocht, lange aanloop en te overdonderende ontknoping. Pacing dus niet echt goed. Al helpt het ook niet dat ik niets met het verhaal of de setting heb. Hopelijk is Nope beter...

Laatst bewerkt:
The Silence of the Lambs

Rewatch uiteraard en ook al oogt niet alles nog even 'fris'; het is en blijft een zéér goede film. Al 'stoor' ik mij wel aan één hiaat in het plot.

Lecter kan ontsnappen doordat ie zijn handboeien losmaakt met een onderdeel van een balpen, dewelke hij ontfutseld heeft van die directeur. Maar hoe in godsnaam is hem dat ooit gelukt? Op het moment dat die balpen in zijn cel op zijn bed ligt, staat Lecter vastgeketend en gemuilkorfd tegen de muur, terwijl de directeur gewoon naast 'm staat.

Ze laten ook op geen enkel moment zien hoe hij dat gerealiseerd heeft dus dat komt op mij wel wat over van: "De kijker moet maar geloven dat het 'm gelukt is op de een of andere manier."

Wrong Turn.
Leuke rewatch, blijft toch een akelig bos volkje te zijn dat.

Ik weet dat de 2e ook best nog mee viel, dus die bekijk ik vanavond.
En alle andere sequels er van zijn bagger.

Rope (1948): 8/10 dir. Hitchcock
Deze vond ik goed, en moet voor mij echt niet veel onderdoen voor de drie andere van Hitchcock die ik al gezien heb, ook al is dat allemaal al een hele poos geleden. Rear Window blijft wel mijn favoriet. Maar deze is boeiend en interessant, én bovendien ook structureel knap gezien het één van de eerste "one take" films was. Films die zich op één locatie afspelen (of beperkt houden in locaties), vind ik sowieso wel boeiend omdat de locatie dan als het ware ook een personage wordt.

Ik ben er nog van plan enkele te zien de komende dagen.

Laatst bewerkt:
Disenchanted (2022) - 5/10

Verplicht kijkvoer wegens De Verloofde. Begon echt tering slecht, dacht dat ik sinds lang nog eens een film voortijdig zou stopzetten. Gelukkig pikt het halverwege wat op. Dertien-in-een-dozijn Disney-vehikel. Doet niets verkeerds, maar ook niets echt goeds.

John Wick: Chapter 4 (2023) - 5,5/10

De serie die met elke film steeds minder goed wordt en steeds meer een karikatuur van zichzelf. Keanu Reeves toont hier nogmaals hoe beperkt hij is als acteur (en dat met amper vier lijnen tekst), maar gelukkig zijn er enkele actiescènes die de boel nog doen opfleuren. Verhaaltje van niks verder en ook veel te lang voor zijn eigen goed.

The Death of Superman (2018) - 7/10
Reign of the Supermen (2019) - 6/10

Deze back-to-back gezien. Het superieure eerste deel was zeer goed, met vele volwassen thema's en best goede wisselwerking tussen de personages onderling. Het inferieure tweede deel gooit echter de karakterontwikkeling en een poging tot een plot in de vuilbak, en voelt daardoor eerder aan als een lange aflevering dan een op zichzelf staande film.

North by Northwest (1959): 8/10 (dir. Hitchcock)
In de quest om dringend wat meer klassiekers te zien bij deze aanbeland. Ja uiteraard een toffe en leuke film opnieuw van regisseur Hitchcock, mijn vijfde ondertussen. Blijkbaar invloedsrijk voor latere film zoals de Bondfilms en dat is eraan te zien. Prima film voor mij, niet mijn persoonlijke favoriet van Hitchcock en binnen een genre misschien dat me niet 100% ligt maar hier vind ik het heel goed gedaan. Sommige dingen zijn echt tof in beeld gebracht (vliegtuigscene of de ontknoping).

Ik zou dan aanraden om eens iets anders van Hitch te zien dan zijn Hollywoodperiode. Ga nog enkele jaren verder terug en probeer eens wat van zijn vroege Britse periode zoals The Lady Vanishes?
Komt ook nog aan de beurt, maar er is veel dat ik wil zien, niet alleen Hitchcock, maar staat zeker al op mijn radar, al zou het voor later deze zomer kunnen zijn. Rebecca, Dial M for Murder, Strangers on a Train, The Birds, Shadow of a Doubt, Notorious, The 39 Steps en The Lady Vanishes wou ik nog allemaal graag zien. To Catch a Thief en The Man Who Knew Too Much misschien ook nog, maar ik ging nu eerst even wat andere films zien. Ik probeer ook een beetje te variëren.

EDIT: Zijn vroege Britse periode is enkel jaren '30 (dus tot Rebecca ongeveer)?

Laatst bewerkt:
12 Angry Men
Steen en steen goed.
Anderhalf uur van complete spanning en 12 boze mannen (will they fight or will they kiss, who knows).

North by Northwest (1959): 8/10 (dir. Hitchcock)
In de quest om dringend wat meer klassiekers te zien bij deze aanbeland. Ja uiteraard een toffe en leuke film opnieuw van regisseur Hitchcock, mijn vijfde ondertussen. Blijkbaar invloedsrijk voor latere film zoals de Bondfilms en dat is eraan te zien. Prima film voor mij, niet mijn persoonlijke favoriet van Hitchcock en binnen een genre misschien dat me niet 100% ligt maar hier vind ik het heel goed gedaan. Sommige dingen zijn echt tof in beeld gebracht (vliegtuigscene of de ontknoping).

Komt ook nog aan de beurt, maar er is veel dat ik wil zien, niet alleen Hitchcock, maar staat zeker al op mijn radar, al zou het voor later deze zomer kunnen zijn. Rebecca, Dial M for Murder, Strangers on a Train, The Birds, Shadow of a Doubt, Notorious, The 39 Steps en The Lady Vanishes wou ik nog allemaal graag zien. To Catch a Thief en The Man Who Knew Too Much misschien ook nog, maar ik ging nu eerst even wat andere films zien. Ik probeer ook een beetje te variëren.

EDIT: Zijn vroege Britse periode is enkel jaren '30 (dus tot Rebecca ongeveer)?
Rebecca was idd zijn eerste Amerikaanse film.

Ik moet eerlijk gezegd ook eens werk maken van zijn Britse periode. Enkel nog maar The 39 Steps gezien.

Ghoh. Gemiddeld filmpje. De belangrijkste bezetene kon niet echt overtuigen imo, maar het gedeelte in de catacomben is dan wel eens iets anders. Crowe doet dat nog goed. Voor de liefhebbers. 5/10.

Persona (1966): 6/10 (dir. Ingmar Bergman)
Eerste Bergman film die ik gezien heb. Geen idee of dit wat voor mij kan worden. Op zich zie ik interessante aspecten, maar ook zaken die me afstoten. Maar misschien is het exclusief bij deze film. Gebruik van muziek en cinematografie is goed, acteerprestaties zijn goed. Op zich zijn bepaalde aspecten in het verhaal interessant en boeiend, maar anderzijds vind ik het plot zwak, niet sterk genoeg of te vaag. En dat stoot me af. Tof voor filmcritici misschien, maar ik heb toch het idee dat deze gruwelijk overschat wordt.

Wel grappig dat ik een zomerse / Franse vibe opvang, bij een film die zich afspeelt in Zweden.

Hard rain.

Leuke setting en heerlijke 80s movie.
Wel beetje cliché verhaal en stereotiepe characters.
Maar zoals gezegd. De setting en actie maken die film af.

Nordsjøen / The Burning Sea (2021) - 7/10

Na Bølgen (The Wave) en Skjelvet (The Quake) eindelijk tijd gevonden om deze te bekijken. Die schrijvers blijven mij verbazen: dit is een steengoede actie-/rampenfilm net als zijn voorgangers. Bølgen vind ik nog altijd de beste van de drie (heeft ook een andere regisseur).

Sunset Blvd. (1950): 9/10 dir. Billy Wilder
Wederom een heel sterke film van Billy Wilder, mijn tweede van deze regisseur. Ik vond het plot heel interessant en intrigerend om te volgen, creepy en boeiend tegelijkertijd. Hier begrijp ik de klassieke status zeker van. Ik vind het gewoon een heel interessant onderwerp, zeker omdat het niet iets is waar je zo meteen over nadenkt.

Laatst bewerkt:
Fun with Dick and Jane
Flauwe komedie, maar Tea Leoni was me toch echt wel een lekkere dame, damn. Een van mijn favorietjes rond de eeuwwisseling.

A Bug's Life
Deze topper met mijn zoontje gezien, heerlijke film.

Persona (1966): 6/10 (dir. Ingmar Bergman)
Eerste Bergman film die ik gezien heb. Geen idee of dit wat voor mij kan worden. Op zich zie ik interessante aspecten, maar ook zaken die me afstoten. Maar misschien is het exclusief bij deze film. Gebruik van muziek en cinematografie is goed, acteerprestaties zijn goed. Op zich zijn bepaalde aspecten in het verhaal interessant en boeiend, maar anderzijds vind ik het plot zwak, niet sterk genoeg of te vaag. En dat stoot me af. Tof voor filmcritici misschien, maar ik heb toch het idee dat deze gruwelijk overschat wordt.

Wel grappig dat ik een zomerse / Franse vibe opvang, bij een film die zich afspeelt in Zweden.
Persona is wellicht mijn lievelingsfilm, die sprak tot mij zoals geen ander.

While You Were Sleeping (1995) 6/10​

luchtige feel good romantische komedie.

Sandra Bullock red deze film, want het scenario is filterdun en stelt weinig voor.

Boss Level (2020) 8/10​

actiefilmpje over een man die in een soort timeloop zit, elke dag ontwaakt hij in z'n flat om daar aan gevallen te worden door huurmoordenaars, moment ze hem doden herstart zijn dag opnieuw en gebeuren exact dezelfde zaken.

Na verloop van tijd leert de man, die een ex-elite soldaat is, de timing en de moves van de huurmoordenaars en word het gemakkelijker om ze uit te schakelen. Zo geraakt hij elke maal iets verder in het verhaal/spel.

Net als een video game (hence de titel).

Vermakelijke actiefilm, heb er wel van genoten en meer moet dat niet zijn.

Terug
Bovenaan