Film Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Vraagje: ik ga begin Juli nog eens naar Madrid en de cinema daar waar ik vroeger veel ging houd een David Lynch maand. In de 5 dagen dat ik kan gaan spelen ze Lost Highway en The Straight story. Welk is meer de moeite om te zien?
 
Lost Highway is zowat mijn favo movie ever, dus ik ben redelijk biased. Straight Story is ook geweldig, maar zijn fundamenteel andere films. Lost Highway gaat heel hard in het typische David Lynch dream mystery horror gedoe. Straight is visueel zowat de mooiste film die ik ken, maar heel rustig en meanderende.

Ze hebben beide elementen die het waard maken ze in de cinema te zien... duseuh I dunno 🤷‍♂️.
 
Ding dat ik heb met Lynch is dat het heel love or hate is. Blue velvet vond ik verschrikkelijk, mullholland drive fenomenaal en twin peaks s3 heb ik gewoon afgezet omdat er zo weinig gebeurde. Zal dan voor het mysterie gaan.
 
Lost Highway is ook de meest metal film die David Lynch gemaakt heeft. Wat vond je niet goed aan Blue Velvet en wtf ik ga zelfs niks zeggen over Twin Peaks: The Return want is zonder enige twijfel top 3 televisie materiaal aller tijden imo
 
Bij Blue velvet was ik denk ik gewoon te jong. Twin peaks seizoen 3 gebeurde voor mij geen hol in elke keer gewoon Dale Cooper die daar wat staart. Denk dak het een half seizoen heb uitgehouden (of had ik eerst Twin Peaks s2 volledig moeten zien?)
 
Heel grote David Lynch fan. Blue Velvet vind ik z'n beste film na Mulholland Drive, Lost Highway en The Elephant Man zou ik samen op de derde plaats zetten. The Straight Story vind ik ook een heel mooie film maar inderdaad een beetje atypisch voor hem. Erg mooi gefilmd, maar ik denk dat Lost Highway mede door de sound design wat meer indruk gaat maken in de cinema.

Twin Peaks s3 zie ik nog altijd meer als één zeer lange film, op zich werkt die misschien iets minder goed als serie. Het zou zeker geholpen hebben als je s2 gezien heb, ook al is dat seizoen van een minder niveau dan het eerste (en het derde). David Lynch was iets minder betrokken en de conclusie is een beetje geforceerd, hoe s3 er dan op verder bouwt is dan weer wel indrukwekkend. Ik denk dat s3 zelfs s2 wat op waardeert.

Edit: als bonus een van mijn favoriete clipjes over film. David Lynch werkt met kinderen.

 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Vraagje: ik ga begin Juli nog eens naar Madrid en de cinema daar waar ik vroeger veel ging houd een David Lynch maand. In de 5 dagen dat ik kan gaan spelen ze Lost Highway en The Straight story. Welk is meer de moeite om te zien?
Voor meer surreele cinema Lost Highway, voor een meer straightforward film The Straight Story. Beiden zijn volgens mij de moeite waard. Moet ze wel allebei nog zien, maar The Straight Story is de minst surreele film van Lynch naar het schijnt.

_______

Zelf gezien deze week. (*) = rewatch

Star Wars Episode I - The Phantom Menace: 5/10
Star Wars Episode II - Attack of the Clones: 6/10
Star Wars Episode III - Revenge of the Sith: 8/10

Heel groot verschil in het niveau van de prequel films. Ben wel blij dat het bergop is gegaan. The Phantom Menace al 2-3 keer aan begonnen en nooit uitgekeken. Nu heb ik dat maandag eindelijk wel gedaan. Het is geen goede film, maar het is ook geen drama. Attack of the Clones is al ietsje beter, maar er zit te weinig focus / rust / continuiteit in de film. Revenge of the Sith haalt wel duidelijk het niveau van de laatste twee films in de OT [De eerste vind ik een ander type film]. Ooit komen de andere SW films aan de beurt, met The Force Awakens en al dat volgt.

The Shawshank Redemption (*): 8/10

Vrij lang geleden dat ik hem zag. Voor mij bevestigt het wel het vermoeden dat het een (zeer) goede film blijft, maar hij over de jaren heen, en met meer baggage in mijn filmrugzak toch wat aan waardering is gezakt. Maar ik begrijp wel de waardering die de film krijgt, zeker omdat de film voor ieder wat te bieden heeft, en een heel universele filmbeleving kent, wat volgens mij ook de kracht is van de film. Zo heb ik weinig aan de te opzichtige morele / religieuze toon, maar zelfs los daarvan blijf je een goede film hebben. En stoort de eerste factor niet zo dat de film aan kracht inboet, wat ik wel heb bij de miskleun The Green Mile. Voor de volledige mening kan je terecht op onderstaande link.


Valerie a tyden divu [Valerie and her week of wonders]: 9/10

Mijn eerste Tsjechoslowaakse film is meteen een schot in de roos. Ik had zin in iets niet conventioneels, maar ook iets niet te lang gisterenavond na de match Spanje - Polen. Het is uiteindelijk deze film geworden. En ik ben blij, en gezien mijn stemming en tijd slaagt deze er net zoals Suspiria (en misschien Eyes Wide Shut) me te hypnotiseren van begin tot eind (van de films uit de 20ste eeuw). Zeker een mooie ervaring. Wellicht deels door de opzwepende middeleeuws-aanvoelende muziek en geluid, maar ook omdat elk beeld een genot is om naar te kijken. Maar het surreële houdt je ook gewoon geboeid. Ik ken weinig films die zo oud zijn die qua cinematografie zo wonderschoon zijn als deze film. Qua plot wel wat moeilijk te volgen, maar uiteindelijk valt alles wel op zijn plaats, alleen het einde vind ik wat onduidelijk. Heel erg veel mindfucks in de film. Een van de meest surreele films die ik ooit gezien heb, en een reminder dat ik wat meer ouder werk moet kijken. Voor de volledige mening kan je opnieuw terecht bij onderstaande link.

6_814e85fd-087a-4e6f-af7c-cc96d2fa76ef_grande.jpg



Vanmiddag heb ik de tijd voor Seven Samurai. :) Deze maar eens afvinken.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig gisteren The Straight Story nog eens opgelegd (Lost Highway kijk ik sowieso 3 keer per jaar ofzo), maar deze scene blijft toch altijd :laugh::

"Where do they want to come from?"
en
"They're all dead, AND I LOVE DEER"
:laugh:
 
Drie keer op een jaar dezelfde film herzien... Denk zelfs niet dat ik dat ooit gedaan heb, buiten misschien 1 keer en dat was op een week tijd... nl. bij Project X :laugh:

Spring Breakers is de film die ik het meest gezien heb denk ik met 4 keer. Bij 2001: A Space Odyssey, Victoria, Project X en Assassination Nation is dat 3 keer denk ik. Misschien dat er nog zijn, maar dat zijn de belangrijkste. Drie keer of meer gebeurt niet meer zoveel. Vaak herzie ik een film omdat hij niet meer fris in mijn hoofd zit of ik hem de eerste keer niet genoeg snapte, niet in de stemming was of gewoon te veel miste voor welke reden dan ook. Soms maar heel zelden om eens aan een vriend te tonen.
 
Laatst bewerkt:
Drie keer per jaar doe ik nu ook wel niet, maar mijn favoriete films en die van favoriete regisseurs zoals Lynch en Kubrick bv bekijk ik telkens om de paar jaar bewust allemaal eens opnieuw. Er zijn ook films en regisseurs die ik niet bewust om de zoveel tijd weer ga opzoeken, maar waar ik altijd wel blijf plakken als ze op tv passeren. Denk dat ik The Big Lebowski al 6 of 7 keer ofzo gezien heb omdat ik er geregeld zappend op uit kwam.

Het is zoals je hierboven ergens zegt, na verloop van tijd krijg je meer bagage, niet alleen op het vlak van film, en dan kijk je soms helemaal anders tegen een film aan. Vandaar dat ik een groot voorstander ben van bepaalde films te herbekijken.
 
Drie keer per jaar doe ik nu ook wel niet, maar mijn favoriete films en die van favoriete regisseurs zoals Lynch en Kubrick bv bekijk ik telkens om de paar jaar bewust allemaal eens opnieuw. Er zijn ook films en regisseurs die ik niet bewust om de zoveel tijd weer ga opzoeken, maar waar ik altijd wel blijf plakken als ze op tv passeren. Denk dat ik The Big Lebowski al 6 of 7 keer ofzo gezien heb omdat ik er geregeld zappend op uit kwam.

Het is zoals je hierboven ergens zegt, na verloop van tijd krijg je meer bagage, niet alleen op het vlak van film, en dan kijk je soms helemaal anders tegen een film aan. Vandaar dat ik een groot voorstander ben van bepaalde films te herbekijken.
Dat is zeker en vast zo. Soms (en gelukkig vaker) het geval dat een herziening een positieve herevaluatie geeft aan een film. Soms status-quo en voor mij persoonlijk heel zelden een meer negatieve(re) herevaluatie. Bij Shawshank was dat eigenlijk al ingecalculeerd, en was het eigenlijk een positieve correctie erop. Maar bij What We Do In The Shadows was hij in mijn herinnering veel beter, dan ik hem vond bij herziening. Dat laatste gebeurt eigenlijk heel zelden.

Er zijn heel wat films die ik nog eens zou moeten herzien. Eyes Wide Shut is er één van bijvoorbeeld. Fight Club en enkele Tarantino's zijn andere voorbeelden. Ook Once Upon a Time in the West, Apocalypse Now, the Godfather moet ik allemaal eens herzien (+ deze keer Godfather trilogie uitkijken).

___

Ik stoor me ook dat nederlandse ondertitels, vooral bij films ouder dan 5 tot 10 jaar echt problematisch te vinden zijn. Nu kijk ik niet via streamingplatformen enzovoort, maar bij veel films die ik zie is er in Belgie gewoon geen legaal alternatief als je NL subs wilt. Ik vermoed dat ik toch stilaan definitief ga moeten overstappen naar engelse subs voor elke film. Ik kan normaal gezien voldoende engels ervoor. Maar het stoort enorm dat ik er altijd miserie mee heb.

Ik vind het vooral verwarrend als je een franse film kijkt, en dan moet je engelse subs erbij zetten. Je verstaat een beetje frans, maar niet voldoende. En dan maakt dat het Engels nog veel verwarrender in combinatie met het Frans dat je hoort (en toch wat van verstaat, maar niet voldoende), en dan ben je meer bezig met de ondertiteling en de dialogen verstaan dan naar de film te kijken. Vraagt ook veel meer energie en concentratie dan als je met nederlandse subs kijkt. Ook bij Duits zelfde lolletje.

Bij heel vreemde talen maakt dat toch niet uit, want daar versta je er toch niets van, en als het thema dan niet te moeilijk is, heb ik er doorgaans minder problemen bij. Maar als er dan weer een milde vorm van een cultuurshock is of de film een thema behandelt waar ik minder vaardig in ben, kom ik weer in de problemen.

Ik heb nu Seven Samurai omwille van dat probleem afgezet na 30 minuten omdat plots de ondertitels niet synchroon meer lopen, en 5 ondertitelbestanden zijn allemaal slecht. En tegenwoordig is het echt altijd hetzelfde, dus ik haak dan ook maar af.

Legaal kun je de film ook al niet zien.

Als maar voor 5% van de films die ik wil zien er een aanbod op de streamingplatforms is, is het voor mij ook niet de moeite waard. En ik wil niet gebonden zijn aan die streamingplatforms en dan enkel kijken wat zij aanbieden. No way. Ik wil een goed alternatief, ofwel alles weer zoals vroeger, zonder netflix, amazon, streamz, disney+ en al die bullshit dat het echt niet waard is.
 
Laatst bewerkt:
Ga gewoon naar de site van de lokale bibliotheek en zoek daar naar kurosawa. Seven samurai op dvd zou echt niet zo moeilijk te vinden moeten zijn

Perfect legaal en in 99 % van de gevallen Nederlands ondertiteld
Ah ja juist. Ik ben dat weer vergeten dat dat kon. Ik deed dat vroeger nog voor ik verhuisd was.

Dank. Zal dat doen met bepaalde "klassiekere films".

Bij bepaalde films is dat wel niet zo eenvoudig. Zie nu ook wel bij Kurosawa dat ze enkel Ran en Seven Samurai in de lokale bibliotheek hebben. In de regio komt daar dan Kagemusha, Yojimbo, Stray Dog, Dersu Uzula, The Idiot en Rashomon bij. [Wel nog altijd geen Tengoku to jigoku of Throne of Blood etc. bvb. maar goed].

Voor zo een Kurosawa of Bergman zou een box handig zijn, maar dehene zie ze hebben zijn extreem duur. Bij Kitano heb ik wel ooit eens één voor een laag prijsje binnengehaald. 7 films van Takeshi Kitano, heb ik niet voor getwijfeld :p. Bij tarkovsky staat er ook één redelijk goedkoop. 28 euro voor 5 films op BR.


Je kan nog kiezen tussen BR of DVD. Eigenlijk 28 gedeeld door 5 = iets minder dan 6 euro. Dat is eigenlijk echt een goede deal.

Maar voor de rest zijn nederlandstalige boxsets heel erg moeilijk te vinden. Van Hitchcock heb ik er wel, maar daar blijft het dan ook bij. Voorlopig enkel Hitchcock en Kitano.

Tarkovsky ben ik van plan om te kopen omdat voor die prijs kan ik het niet laten liggen. Maar heb al een BR van Stalker liggen. Wil die anders trouwens wel versturen naar iemand op dit forum als die de verzendingskosten dan gewoon betaalt. De BR krijg je gratis. Als ik er iemand een plezier mee kan doen. Is nog sealed.

Goede deals zijn er verder eigenlijk niet. Kar-Wai Wong heeft een criterion uitgave, maar toch wel erg duur en staan geen NL subs op (anders deed ik het direct).

EDIT: Niet echt mijn type films (vermoed ik), maar dit is ook een koopje van Yasujiro Ozu: https://www.bol.com/nl/p/yasujiro-o...h=kB0yHyGeYONsJkins49JDQ.2_33.39.ProductTitle Maar anders echt geen goede boxset deals imo (van regisseurs dan toch).
 
Laatst bewerkt:
Check zavvi eens daar hebben ze ook nog wel wat kurosawa en op amazon ook wel. Heb al paar paginas terug de bfi box van rashomon aangeraden en de Duitse versie van Kagemusha heeft nl subs. Tis wel een struggle om veel van de man zen werk te vinden dat geef ik eerlijk toe.
 
Net Cruella gezien. Een beetje tegen de verwachtingen in, is het écht een goeie film. Fantasidche soundtrack, goede cast, goed geacteerd, goed verhaal (voor een Disneyfilm).
 
Check zavvi eens daar hebben ze ook nog wel wat kurosawa en op amazon ook wel. Heb al paar paginas terug de bfi box van rashomon aangeraden en de Duitse versie van Kagemusha heeft nl subs. Tis wel een struggle om veel van de man zen werk te vinden dat geef ik eerlijk toe.
Ik vind het jammer. Het is één van de grootste regisseurs aller tijden. Het is zo ontzettend moeilijk om op een legale manier naar klassieke cinema te kijken, want streamingdiensten bieden die niet aan.

Zo net werd de top 1000 gepresenteerd van Moviemeter. Maar 100 films daarvan staan op Netflix, en het zijn meestal nog de 100 minste (en vaak Amerikaanse) films uit die lijst die op Netflix staan. 132 staan op Amazon. Er is dan nog eens veel overlap tussen die van Amazon of Netflix. [Disney+ sla ik gewoon maar over]

Ik schreef in een boekje (en ik deed dat 3 maand lang) elke maand twee filmtips in een rubriek die ik voor mezelf had. Ik ben ermee gestopt nadat ze me gevraagd hadden om erbij te zetten waar de film legaal te bekijken viel. Vervolgens ben ik afgehaakt. Waarom, ik kwam aan de 15e film en ik had nog altijd maar 1 film gevonden die je legaal kunt zien die ik wou tippen, en dat was The Tale of the Princess Kaguya. Ik heb dan gewoon vriendelijk geschreven dat ik ermee stop en de reden waarom.

Van Azie... is niets te vinden. Oké ja, ik heb een Kitano box, nu zou die al moeilijker te verkrijgen zijn. Waarschijnlijk had ik wat geluk. De anime (vooral de meer recentere Ghibli's en soms ook wel Shinkais) zijn ook wel vrij makkelijk te vinden. De oudere kun je soms tweedehands vinden. Nu die films zijn ook wel vrij makkelijk van het internet te halen, heb ik het idee. Koreeda is ook wel goed te doen voor de meeste - niet alle - maar de meeste films. Daarvan heb ik er ook wel wat liggen in al die jaren dat ik een filmcollectie heb opgebouwd.

Zoek je verder, wordt het heel erg moeilijk. Nog altijd geen Sono bvb. in huis. Geen Ninagawa (die is nu ook wel niet zo bekend). Miike is vrij lastig. Kawase, tja. Enkel An misschien. Kan eindeloos doorgaan in Japan. Ki-Duk Kim is een pain in the ass. In Zuid-Korea enkel de meer recente films (Parasite, Goksung, The Handmaiden en dat zal het al ver zijn). Thailand, China, Taiwan, de films van Joshua Oppenheimer zijn allemaal zo goed als onmogelijk. Streamingdiensten negeren Azie volkomen (en in mindere mate alles dat niet engelstalig is), buiten soms de resten.

Eigenlijk zou iedereen alles moeten boycotten. Elke cinema. Elke streamingdienst. Jaren aan een stuk.
 
Terug
Bovenaan