Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Ah, De Avonden van Gerard Reve. Wat een pracht van een boek is me dat. De verhevenheid van banaliteit. Ik zou graag een dag willen doorbrengen met Frits van Egters, zeker wanneer die aan het borrelen slaagt. En dan de tederheid waarmee hij zijn ouders benadert, hoewel dat soms wordt gecontrasteerd door zijn cynische humor. Ideale lectuur tijdens de laatste dagen van het jaar.
 
Hoera toch aan 30 boeken geraakt dit jaar.

Stanislaw Lem - Solaris

Een sci fi klassieker met filosofische basis. Kort samengevat: het filosofische aspect vond ik heel interessant, het sci fi deel wat minder door de droge technische termen. Algemeen goed maar niet helemaal mijn ding, ik verkies de filmversie van Tarkovsky.

Charles Dickens - A Tale of Two Cities

Klassieke roman over de Franse Revolutie, een setting die me wel beviel. Las behoorlijk vlot voor zo'n oude roman omdat het plot goed vooruit gaat, zeker naar het einde toe. Ik had wel iets minder voeling met de personages dan bij pakweg Great Expectations.


Verder heb ik voor het eerst in mijn leven een ebook gekocht en dan nog wel een waar ik al een papieren exemplaar van heb. :unsure: Na overal zeer lovende kritieken te lezen, heb ik enkele maanden geleden Hyperion van Dan Simmons gekocht, maar in een zeer kleine paperback die niet echt uitnodigt om er aan te beginnen. Zag nu toevallig dat de ebook ervan maar €1 kost op amazon dus besloten van het op die manier te proberen. Ben van plan het te lezen via de Kindle app op mijn iPad, misschien dat ik dan toch eens een Kindle of Kobo overweeg als het goed meevalt.
 
Dit jaar ook voor het eerst een boek dubbel gekocht. Teken van ouderdom?

Nu De Avonden uit is begonnen in Tussen geld en God. Dostojevski voor beginners van Arthur Langeveld, de man die De Broers Karamazov van een fraaie vertaling heeft voorzien. Ik heb wel de zeer omvangrijke Dostojevski-biografie van Joseph Frank, maar aan die intimiderende Behemoth ben ik nog niet begonnen. En dat zal het laatste zijn voor dit jaar, maar ik heb geen idee aan hoeveel de teller staat. Ik kan de kwantiteit simpelweg verhogen door novelles te lezen.
 
Legends & lattes - Travis Baldree

Dit is een super gezellig lowstakes fantasy verhaal. Het hoofdpersonage is een orc die na jaren avonturier te zijn, het allemaal een beetje beu is. Na jaren sparen besluit ze om het wiel om te gooien en een koffieshop uit te baten. Het verhaal gaat eigenlijk over de opstart van haar koffiehuis en de obstakels die ze tegenkomt. Het boek heeft leuke personages en het leest super vlot. Echt een aanrader voor een kort fantasy tussendoortje..
 
The Talisman - Stephen King & Peter Straub
Amai. op papier zou dit het ideale boek voor mij moeten zijn. Een mix van horror, fantasy, mysterie...
In realiteit is dit mogelijk het slechtste boek dat ik dit jaar gelezen heb (van de 63 gelezen boeken...).

Heb het uitgelezen puur om het uit gelezen te hebben. Ik heb minder lang over The Stand gedaan en die is nog een 350 tal paginas langer.
Ik weet dat The Dark Tower op zich ook als Fantasy bezien kan worden dus ik weet dat King het wel in zich heeft, maar de fantasy in dit verhaal kon mij echt 0 boeien. De manier waarop het geschreven is voelde gewoon heel messy aan. De karakters zijn ook extreem vergetelijk (behalve misschien Wolf) en konden me weinig interesseren. Het begint met ons hoofd personage Jack, die we de hele novel volgen en ik was gewoon geen seconde geboeid door hem of zijn "quest".

Spijtig, maar ga hierdoor toch even van King afstappen.
 
Onlangs Stoner van John Williams nieuw voor een vijftal euro op de kop getikt. Eén van m'n favo boeken die ik altijd al eens wilde herlezen. Al besliste ik om eerst z'n Butcher's Crossing te vragen voor Kerst. Daar ben ik nu in bezig. Prachtig verhaal over The Old West, een tijdperiode en locatie die me interesseert (en terugwerpt naar de Old Shatterhand boeken die ik vroeger verslond).

Ook onderweg in De Koning, Schaakstukken van J.H. Donner (1927-1988), uitmuntend schaker & columnschrijver, zoon van de vroegere minister van Justitie. Het is een lange serie schaakcolumns, waar hij op heerlijk cynische wijze tekeergaat. Het personage Onno uit De Ontdekking Van De Hemel van Mulisch blijkt op hem gebaseerd te zijn, en als je die columns leest, begrijp je al snel waarom. Zelfs Fidel Castro moet er op zeker moment aan geloven.
 
Babel: Or the Necessity of Violence: An Arcane History of the Oxford Translators' Revolution - R.F. Kuang

Ik had eerder van deze auteur al The Poppy war-trilogie gelezen. Dit boek heb ik als audioboek beluisterd. Mijn eerste audioboek trouwens. Het ging soms wat langzaam naar mijn goesting, maar nu weet ik niet of dit misschien (gedeeltelijk) aan het medium ligt of het verhaal zelf. Wel een interessant verhaal en interessante personages. En het idee van hoe magie in dit boek werkt vond ik ook wel goed uitgewerkt. Het einde had ik wat meer moeite mee. Je had duidelijk een bepaalde boodschap in het verhaal die de auteur wilde verkondigen. Op zich had ik daar niet zo een moeite mee, alleen vond ik hoe het hoofdpersonage op dat vlak 'radicaliseerde' misschien minder geloofwaardig. Ik denk dat het misschien beter was geweest als ze daar in haar boek meer tijd aan had besteed en haar intro iets minder uitgebreid, misschien had ze me dan wel meegehad.
 
Der Mann ohne Eigenschaften - Robert Musil

Mijn eerste boek op de teller voor 2023 is met rond de 1000 bladzijden meteen een klepper van formaat.

De roman speelt zich af in Oostenrijk in 1913, maar werd in 1930 geschreven. Je kan er dus prat op gaan dat Musil hier en daar wel geniepige/ironische referenties naar de eerste wereldoorlog in zijn roman heeft gestoken. Het verhaal draait rond de zogenaamde “Parallelaktion”, een feestelijke gelegenheid die in het leven wordt geroepen om de Oostenrijkse keizer en Oostenrijk in het algemeen te vieren. Slechts één probleem: niemand is in staat om met een concreet plan op de proppen te komen over wat die festiviteiten juist gaan inhouden.

De absurditeit en satire is hetgene mij in eerste instantie al aantrok om dit boek te lezen, maar de aandacht wordt te vaak afgeleid door randdiscussies die minder bijdragen aan het centrale opzet – vooral in het tweede deel. Daarin komt de focus te liggen op de zus van het hoofdpersonage, die van haar man wil scheiden. Het zal allemaal wel op de een of andere manier bijdragen aan de maatschappijkritiek die Musil wou uiten, maar voor mij kwam dit zo ertussen gepropt dat het leek alsof ik qua plot overschakelde van een Monty Python-sfeer naar een vreselijke Disney-sequel waarin al je geliefde personages ineens compleet onuitstaanbaar geworden zijn, à la Mulan 2.

Wat ik vreemd genoeg niet wist voor ik het boek uit had, is dat Musil stierf voor hij er een einde aan had kunnen schrijven. Nu blijf ik dus wel een beetje gefrustreerd achter dat ik nooit zal weten wat zijn finale plannen met de Parallelaktion waren.
 
Der Mann ohne Eigenschaften - Robert Musil

Mijn eerste boek op de teller voor 2023 is met rond de 1000 bladzijden meteen een klepper van formaat.

De roman speelt zich af in Oostenrijk in 1913, maar werd in 1930 geschreven. Je kan er dus prat op gaan dat Musil hier en daar wel geniepige/ironische referenties naar de eerste wereldoorlog in zijn roman heeft gestoken. Het verhaal draait rond de zogenaamde “Parallelaktion”, een feestelijke gelegenheid die in het leven wordt geroepen om de Oostenrijkse keizer en Oostenrijk in het algemeen te vieren. Slechts één probleem: niemand is in staat om met een concreet plan op de proppen te komen over wat die festiviteiten juist gaan inhouden.

De absurditeit en satire is hetgene mij in eerste instantie al aantrokken om dit boek te lezen, maar de aandacht wordt te vaak afgeleid door randdiscussies die minder bijdragen aan het centrale opzet – vooral in het tweede deel. Daarin komt de focus te liggen op de zus van het hoofdpersonage, die van haar man wil scheiden. Het zal allemaal wel op de een of andere manier bijdragen aan de maatschappijkritiek die Musil wou uiten, maar voor mij kwam dit zo ertussen gepropt dat het leek alsof ik qua plot overschakelde van een Monty Python-sfeer naar een vreselijke Disney-sequel waarin al je geliefde personages ineens compleet onuitstaanbaar geworden zijn, à la Mulan 2.

Wat ik vreemd genoeg niet wist voor ik het boek uit had, is dat Musil stierf voor hij er een einde aan had kunnen schrijven. Nu blijf ik dus wel een beetje gefrustreerd achter dat ik nooit zal weten wat zijn finale plannen met de Parallelaktion waren.
Een van de vermaarde ongelezen Meesterwerken. Ik heb er zeker van genoten, maar De wereld van gisteren van Zweig of De Radetskymars van Roth zijn betere compagnons om het teloorgegane Kakanië te appreciëren.
 
Een van de vermaarde ongelezen Meesterwerken. Ik heb er zeker van genoten, maar De wereld van gisteren van Zweig of De Radetskymars van Roth zijn betere compagnons om het teloorgegane Kakanië te appreciëren.
Zweig en Roth kon ik ook beter smaken. Ik vond Musil bij momenten prikkelend en ook nog wel komisch, maar ik krijg het wel eens op mijn heupen als alle personages bovengemiddeld intelligent zijn en daar ook continu willen mee uitpakken. Ik voel me dan op den duur een beetje de dommerik die vastzit in een zweverig gesprek tussen twee semi-professionele filosofen dat na een tijdje niet meer zo boeiend is. :p

Maar er zaten zeker delen in die ik wel erg heb gewaardeerd. Mijn grootste probleem met het boek is eigenlijk niet dat het nergens heen gaat (dat is ook gewoon een beetje het punt ervan), maar dat Soliman personage vond ik echt afschuwelijk neergezet... Ik lees het met in het achterhoofd dat het andere tijden waren, maar bij momenten was het echt wel gewoon plat racisme dat me heel ongemakkelijk deed voelen. 😬
 
ASOIAF - A Dance With Dragons

Soms wat moeten doorworstelen, maar uiteindelijk wel trots op mezelf dat ik mijn eerste fantasy reeks uit heb. Zonder eerst de serie gezien te hebben en heel vaak AWOIAF te raadplegen ging het mij nooit gelukt zijn. Daardoor ook wat dingen gespoiled geweest (Young Griff, oeps), ach ja.

Als volgende reeks wordt het The Expanse. De manier van lezen in korte POV hoofdstukken ligt mij heel goed en ook hier zal de TV serie mij ook heel erg helpen. Ook wat getwijfeld om eerst aan The Witcher te beginnen of The Dark Tower (maar waarschijnlijk beter om eerst iets losstaand van King te proberen...).
 
Ian C Esslemont - Return of the Crimson Guard (Novels of the Malazan Empire #2)

Was mijn Kindle bij de schoonfamilie vergeten op Kerstdag, anders was die al eerder uit. Ik ga hem daarom toch nog bij 2022 rekenen.

Het boek zelf speelt zich af in de Malazan wereld van Steven Erikson die de main story doet, en Esslemont doet dan de side stories. Dit is zijn tweede boek en hierin beschrijft hij de terugkeer van de Crimson Guard naar Quon Tali en de burgeroorlog daar, na de gebeurtenissen van The Bonehunters. Het verhaal op zich is vrij goed en interessant, voldoende grote namen komen naar voor die gedropt werden in de main story maar daar weinig tot geen aandacht kregen. Van de Crimson Guard bv Blues, Iron Bars, Skinner, Shimmers, K'azz zelf. Van de Malazans bv Dassem Ultor, Urko en Amaron Crust, Toc the Elder, Lasseen zelf. En Greymane natuurlijk.
Alle elementen zijn aanwezig om elke fan geboeid te houden van begin tot einde.

ICE heeft het voordeel dat Erikson reeds zo'n geweldig goede serie heeft neergepend waardoor hij mee kan surfen op de golf van succes, want op zichzelf staand, is hij geen goede schrijver. Met momenten toch moeilijk om alles te volgen omdat het verwarrend geschreven is. Maar bon, op de gepaste momenten staat hij er wel.

Al bij al zou ik het omschrijven als een goed verhaal geschreven door een middelmatige auteur.
 
Terug
Bovenaan