Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Brandon Sanderson - Dawnshard (Stormlight Archive #3.5)

Leuke novella zonder meer. Interessant wegens de extra lore. Verhaal zelf en de personages waren aangenaam om eens te volgen, maar zonder al te veel diepgang. Beter dan  Edgedancer alleszins.

Krijg wel zin om volgend jaar alle andere Cosmere boeken te lezen eigenlijk.

The Fionavar Tapestry (#1 - #3) - Guy Gavriel Kay
Ik heb hier mijn gedachten over het eerste deel reeds neergepend, maar had na afloop toch het gevoel dat ik beter pas zou "reviewen" nadat ik de rest ook uitgelezen had want deze trilogy moet eigenlijk als 1 boek gelezen worden.

Wel, bij deze zijn The Wandering Fire en The Darkest Road ook uit.

The Fionavar Tapestry mag voor mij zeker behoren tot de betere fantasy series.
Als ik ze gelezen had toen ik nog een tiener was had ik ze ongetwijfeld gigantisch hoog ingeschat. Het probleem van Kay's amalgamaam van Silmarillion, Narnia en Celtische legendes is twee voudig voor me.
Er zijn verschillende series die duidelijk inspiratie halen uit The Fionavar Tapestry ( het sterkste voor mij is de link met The Wheel of Time ) maar die er duidelijk op verbeteren, verder is Kay's schrijfkunst zijn absolute sterkte maar was zijn storybuilding dit ten tijde van The Fionavar Tapestry zeker niet.
In subsequente boeken verbeterd hij hier enorm op en ik wou bijna dat hij The Fionavar Tapestry later in zijn leven had geschreven, nadat zijn storybuilding er op vooruit was gegaan.

Toch, voor een debuut in 1984-1986 zie ik er weinig beter doen.

Aanrader voor fans van Wheel of Time, de Arthur legende en Tolkien, maar houdt de verwachtingen laag :p, zeker als je al wat latere boeken van Kay gelezen hebt.

Laatst bewerkt:
Robert Harris - Imperium (Cicero #1)
Robert Harris - Lustrum (Cicero #2)
Robert Harris - Dictator (Cicero #3)

De befaamde Cicero-trilogie van Robert Harris gelezen. Wat een pareltje. Vertelt vanuit het oogpunt van zijn persoonlijke slaaf Tiro het levensverhaal van Cicero, of alleszins vanaf het moment dat hij zich politiek begint te roeren. Eerst een toer door Griekenland en Klein Azie om zich de redekunst meester te maken, daarna zijn klim naar de top in het Romeinse politieke kluwen, om af te sluiten met zijn gebalanceer op een koord in de hoogte tussen de Romeinse zwaargewichten die we allemaal zo goed kennen vandaag de dag: Pompeius de Grote en Julius Caesar.
Ik was bekend met de grote lijnen van de tenondergang van de Romeinse Republiek, maar dan vooral met de focus op Julius Caesar omdat die zo vaak de aandacht krijgt. Ik was bijgevolg vrij onwetend over Cicero zelf en ook over de Romeinse politiek en hoe het mogelijk was dat Julius Caesar zo kon doen wat hij deed. Wat een bewonderenswaardige man was die Cicero zeg. Zeer indrukwekkend wat die eigenlijk allemaal verwezenlijkt heeft, ondanks de felle tegenstand zo vaak.

Naast het geweldige hoofdpersonage vond ik ook dat Harris het gewoon heel goed aan mekaar geregen heeft, en hoewel het af en toe wat durfde overkomen als een opssoming van gebeurtenissen in een geschiedenisles, was het voor het grootste deel een fantastische leeservaring.

Kan het enkel maar aanraden aan eenieder met interesse in het Oude Rome. @Conradus heb jij deze trilogie al gelezen?
Heb ze de voorbije week ook gelezen dankzij jouw post hier en omdat ik me een theaterstuk herinner (2012 of 2013) waarbij Guido Vanderauwera als Cicero een geweldige en zeer lange monoloog hield.

De boeken zijn inderdaad een pareltje, zeker van genoten. #1 en #2 waren zeer interessant dankzij de relatief gefocuste politieke intriges, terwijl ik de tumultueuze periode beschreven in #3 iets minder vond maar wellicht waren drie boeken iets te veel van het goede op korte termijn voor mij. Had beter wat gespreid. Niettemin zeer indrukwekkend van de auteur wat ie klaar kreeg met het beschikbare bronmateriaal. Ook fijn dat Cicero niet enkel als een man met geweldige oratorische talenten werd beschreven maar ook als iemand met duidelijke gebreken.
Zou graag iets gelijkaardigs lezen over Cato.

Laatst bewerkt:
Brandon Sanderson - Rhythm of War (Stormlight Archive #4)

Wederom een weergaloos boek in deze serie. Wederom een fantastische ervaring met kippenvel en tranen in de ogen op meerdere momenten. Geweldig, gewoon.

Zoals bij veel zulke boeken (lees: dikke knoerten) zitten er af en toe wat tragere of minder interessante stukken in. Zo ook ditmaal. De flashbacks van Venli volgden elkaar te snel op en brachten, wat mij betreft, weinig meerwaarde. Het boek begon ook vrij traag, volgens mij waren de eerste 15% toegewijd aan twee vrij mundane gebeurtenissen.

Maar bon, de rest was wel uitermate boeiend. Met als culminatie het moment van het 4e Ideaal. Tranen, man, tranen.

A Ballroom for Ghost Dancing -John F. Duffy
Een kort maar prachtig boek. De tranen stonden in mijn ogen en het zal waarschijnlijk in mijn top lijstje van 2025 eindigen.

Wind and Truth - Brandon Sanderson

Hah, ik troef Zantas af met nr. 5 eerst te bespreken! Ik ga wel volledig akkoord met je bespreking van The Way of Kings, Zantas. Ik heb het er in het 2024 in review topic al even over gehad, The Way of Kings vond ik echt een top eerste boek in een serie. Toen ik het eerst las, merkte ik dat sommigen net vonden dat de worldbuilding te hardhandig was, maar daar schijnt de serie voor mij echt. De scope evolueert doorheen de serie natuurlijk, wordt veel groter, maar de religie, de mythos, de wereld en de politiek, dat was wat die eerste boeken zo goed maakt. Helaas in Rhythm of War en Wind and Truth veel meer focus op personages en dialoog, en sorry Sanderson, maar die dialoog is soms echt het niveau van fanfic (n). Maar dan wisselt hij weer naar uiteenzettingen over de Heralds en hoe de werelden tot stand kwamen en ben ik weer mee. Al bij al goeie comfort reading! Wat vond jij van het laatste boek Zantas? Als je het nog niet uit hebt zal het wel voor binnenkort zijn, laat het dan maar weten ;)

Aan ons vooraf van Giorgio Fontana. Prachtig Italiaans familieepos dat start aan het einde van de Eerste Wereldoorlog en eindigt in de 21ste eeuw. Vat de 'tijdsgeest' goed samen, voor zover ik mee ben met de Italiaanse cultuur. Hierna mogelijk de SF-klassieker Dune van Frank Herbert.

Aan ons vooraf van Giorgio Fontana. Prachtig Italiaans familieepos dat start aan het einde van de Eerste Wereldoorlog en eindigt in de 21ste eeuw. Vat de 'tijdsgeest' goed samen, voor zover ik mee ben met de Italiaanse cultuur. Hierna mogelijk de SF-klassieker Dune van Frank Herbert.
Zal ik zeker op mijn leeslijst zetten. Net De Familie Moskat van Isaac Bashevis Singer uit. Eveneens een familie-epos van ern Joodse familie in Warschau van begin 20ste eeuw tot WOII.

The Silent Patient - Alex Michaelides
Ik moet echt opletten met boeken lezen die aangeraden worden op goodreads...
Een middelmatige mysterie thriller waarbij je door 4/5 boek moet worstelen vol frustraties (zeker als je al ooit iets of wat van therapie hebt gedaan) tot de uiteindelijke twist die wel het een en ander goed maakt.

Als debuut niet slecht, maar hopeloos overrated.

Joe Speedboot - Tommy Wieringa

Ik schrijf geen recensies eigenlijk, hier was het nodig omdat ik graag jullie mening hoor.

Mooi geschreven, leest als een trein en is zeer entertainend.

Maar... hoe kan dit in deze tijden het Nederlandstalige boek van de eeuw zijn? Seksisme, victim blaming, racisme en bordkartonnen vrouwelijke personages. Je kan tegenargumenteren dat het past in de context van het boek en alles wordt geschreven uit het perspectief van een puberende jongen.

Maar... nee, gewoon fout.

The Collapsing Empire - John Scalzi
Deel één van de Independency trilogie.

Zeer toegankelijke sience fiction met een verhaal dat leest als een trein. De volgende boeken staan al klaar in het leeslijstje.

James Worthy - Zwarte Sylvester

Las heel snel weg. Veel geweld, seks en zwarte humor, voelt een beetje Tarantino achtig aan.

Jeroen Olyslaegers - Wil

Het verhaal zal ondertussen wel bekend zijn: een bejaarde man pent zijn verhaal neer voor zijn achterkleinzoon. Zijn verhaal, zijn waarheid over zijn verleden, een verleden dat jaren later een familietrauma veroorzaakt waardoor de man contact met zijn familie verliest.

Sterk boek imo, het hoofdpersonage wordt constant tussen twee werelden/waarheden verscheurd. Het gaat niet alleen over wat goed en slecht is maar ook: wat is er normaal? Maken kleine daden van verzet goed dat je op andere momenten wegkijkt van wat er gebeurt?

Ik lees soms wel wat kritiek op de vertelstijl: soms warrig en overspant te veel tijdsperiodes. Imo niet echt storend of verwarrend maar ik moet wel zeggen dat de stukken die zich in het heden afspelen, minder boeiend waren maar ze haalden de ervaring voor mij niet onderuit.

The Only One Left - Riley Sager
We gaan het jaar in met nog een mysterie/thriller.
Deze keer van iemand die al wat meer ervaring heeft met een leuk mystery neer schrijven.

The Only One Left bevat veel elementen die ik leuk vind.
- Oude gothic mansion die op een cliff gebouwd is CHECK
- Mogelijke haunted? CHECK
- Tormented by guilt main character? CHECK
- Plot twists en turns om ieder hoek? CHECK

Helaas is er 1 major plot twist aan het einde van het boek die me een stuk minder beviel, en dus mijn score wat doet dalen.

Na lang twijfelen dan toch eens begonnen aan Dune van Frank Herbert en ik had dat al veel eerder moeten doen. Beklijvend vanaf het prille begin en je voelt dat de "world-building" hier goed in elkaar zit. Als dit goed blijft zal ik Hyperion toch ook eens een kans geven.

Begonnen aan The iliad and The odyssey van Homer, ik interesseer me al een heel aantal jaren in Griekse geschiedenis dus kan ik dit niet laten liggen.
Ik heb al het mytische een beetje overgeslagen en ken wel de grote lijnen van de Trojaanse oorlog en ook de impact van deze boeken op de latere Griekse beschaving.
Maar holy shit dit is toch wel écht pittig, ben nu de character list aan het afdrukken om langs me te leggen en kijken of ik verder kom, nog wat samenvatting lezen ook want ik had na 2 bladzijden gisteren al door dat dit niet te doen gaat zijn anders.

Dune - Frank Herbert
We beginnen 2025 met een re-read! IJzersterke worldbuilding en een intrigerend verhaal, jammer genoeg staat en valt een boek voor mij zeer vaak met de personages en daar komt Dune toch wel tekort voor mij. Ik vond de personages eerder saai en onpersoonlijk, wat ook bepaalde gebeurtenissen ondermijnde die wel een emotionele lading zouden moeten dragen.

Jonathan Strange & Mr. Norrell - Susanna Clarke
Hier heb ik wel enorm van genoten. Het is een erg lang boek met veel meanderingen, zijtakken en het overkoepelende verhaal is niet altijd even duidelijk maar de wereld die Clarke creëert ademt wel een zeer authentieke sfeer uit. Je waant je soms in een boek van Jane Austen met die typische aristocratisch-Engelse schrijfstijl, doorspekt met intrigerende personages, humoristische situaties en pseudo-academische voetnoten over fictieve publicaties. Gewoon een erg origineel en verfrissend boek en samen met Piranesi voor mij toch wel een duidelijk bewijs dat Clarke een van de meest getalenteerde en originele fantasy auteurs van onze tijd is.

Brandon Sanderson - Wind and Truth (Stormlight Archive #5)

Uit! Jeetje, wat een boek. Vooral teleurstelling dat overheerst. Ik vind Sanderson als schrijver weinig vooruitgang boeken.
Ik geef het weliswaar nog altijd een 3,5/5 want het was zeker niet slecht, maar ik gaf alle vorige volwaardige boeken 4,5 of 5 sterren. En meestal is de finale ook bij de beste boeken in de serie, maar dat is hier dus niet het geval. Nuja, bij Malazan was dat ook niet het geval (voor mij), dus hij is zeker niet de enige die in dat bedje ziek is.
Ik zal in het Fantasy topic wat gedetailleerder, met spoilers, reageren @welcometorapture

Die spreekt mij precies wel aan, meteen in m'n leeslijst gezet.

Brandon Sanderson - Het Laatste Rijk (Mistborn #1) - ★★★★
Het eerste boek van 2025 is een feit. Was hier al begin december aan begonnen, maar dat was zo’n drukke maand dat ik denk ik meer dan 3 weken niet gelezen heb. Op 1 januari terug begonnen en ik zorg ervoor dat ik iedere dag lees (ookal is het maar 10min) en de 80% van dit boek die ik nog moest lezen, zijn erdoor gevlogen!
Ik vond dit een zeer aangenaam boek om te lezen: ik hield van de personages, de relaties tussen de personages, de world-building, de uiteenzetting (vooral tijdens de gevechten). Maar een paar zaken zorgen er toch voor dat ik het geen 5 sterren geef:
  • Het iedere keer herwinnen van het geloof in Kelsier
    • Verschillende keren in het boek verliezen de personages geloof in Kelsier, maar dan door een speech of een “toevallig” event, wordt dat direct weer omgekeerd. Ik denk zeker 3 keer (als het al niet meer is) gebeurt dit tijdens het verhaal.
  • Te voorspelbare foreshadowing
    • Sanderson moet nog maar iets kleins vermelden in het boek (zeker in de tweede helft) of ik had al een vermoeden hoe het verder zou ontplooien.
    • Vin die atium krijgt, maar ze niet nodig heeft om daarna dan tegen een Nevelmens te moeten vechten.
    • De Opperheer die metalen ringen draagt en wat de uiteindelijke toedracht dan blijkt te zijn.
  • Een zwak einde
    • Ik vond dat Sanderson kort voor de helft van het boek het gas wat begon in te duwen en die niet meer loste, ik was ook helemaal mee. Maar dat laatste hoofdstuk… Dat was wat te gemakkelijk en te gerusht (en opnieuw voorspelbaar).
Ik heb hier wel van genoten, dus het volgende in de trilogie staat ook al klaar op de lijst. Maar eerst even iets anders.

Next up: Stieg Larsson - De vrouw die met vuur speelde

Terug
Bovenaan