Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Robert Harris - Imperium (Cicero #1)
Robert Harris - Lustrum (Cicero #2)
Robert Harris - Dictator (Cicero #3)

De befaamde Cicero-trilogie van Robert Harris gelezen. Wat een pareltje. Vertelt vanuit het oogpunt van zijn persoonlijke slaaf Tiro het levensverhaal van Cicero, of alleszins vanaf het moment dat hij zich politiek begint te roeren. Eerst een toer door Griekenland en Klein Azie om zich de redekunst meester te maken, daarna zijn klim naar de top in het Romeinse politieke kluwen, om af te sluiten met zijn gebalanceer op een koord in de hoogte tussen de Romeinse zwaargewichten die we allemaal zo goed kennen vandaag de dag: Pompeius de Grote en Julius Caesar.
Ik was bekend met de grote lijnen van de tenondergang van de Romeinse Republiek, maar dan vooral met de focus op Julius Caesar omdat die zo vaak de aandacht krijgt. Ik was bijgevolg vrij onwetend over Cicero zelf en ook over de Romeinse politiek en hoe het mogelijk was dat Julius Caesar zo kon doen wat hij deed. Wat een bewonderenswaardige man was die Cicero zeg. Zeer indrukwekkend wat die eigenlijk allemaal verwezenlijkt heeft, ondanks de felle tegenstand zo vaak.

Naast het geweldige hoofdpersonage vond ik ook dat Harris het gewoon heel goed aan mekaar geregen heeft, en hoewel het af en toe wat durfde overkomen als een opssoming van gebeurtenissen in een geschiedenisles, was het voor het grootste deel een fantastische leeservaring.

Kan het enkel maar aanraden aan eenieder met interesse in het Oude Rome. @Conradus heb jij deze trilogie al gelezen?

Dankzij jou lovende woorden hier ook aan begonnen. Deel 1 heb ik gisteren uitgelezen en ik ben meteen in deel 2 begonnen.
Waanzinnig interessante geschiedenisles, op heel entertainende wijze verteld. Heel goeie mix van historie en fictie.

Dune was vet. Nu iets helemaal anders met Kairos van Jenny Erpenbeck. Een zinderend liefdesverhaal. De eerste pagina's laten me al weten dat het zeker geen stationsrommannetjesniveau is.

Laatst bewerkt:
City on Fire - Don Winslow (Danny Ryan #1)
Leest als een trein, heel wat actie, constant iets aan het gebeuren.
En toch heb ik het gevoel dat hier heel weinig "verhaal" in zat.

Ierse / Italiaanse mafia boeken hebben gelukkig niet heel veel nodig om mij te boeien.

Al even niets meer gedeeld hier maar alleszins niet stilgezeten. :unsure: Laatste boek dat ik heb gelezen:

Hyperion - Dan Simmons
Ik ben hier door gevlogen, de achtergrondverhalen van elk personage waren op zijn minst goed tot fantastisch met voor mij als hoogtepunten de priester en de professor. Toch maar eens deel twee aanschaffen.

Nu begonnen aan The Overstory van Richard Powers. Leest ook als een trein.

Mini-reviews van de boeken voor januari.

Ernest Hemingway - The Old Man And The Sea
Uitgelezen op één namiddag. Aangenaam maar maakte niet erg veel indruk op me. Misschien is dit het soort boek dat in waardering stijgt wanneer je het op oudere leeftijd opnieuw leest, aangezien heel het verhaal duidelijk commentaar van Hemingway is op ouder worden (naast de artistieke metafoor van de artiest die de muze blijft najagen).

Ursula K. Le Guin - The Farthest Shore
Het derde boek van de oorspronkelijke Earthcycle trilogie is een mooie afsluiter van het verhaal van Ged, ik heb genoten van zijn evolutie over de drie boeken heen. Dit boek voelde donkerder en zwaarder aan dan de andere twee delen omdat het centrale thema meer gewicht had, The Farthest Shore handelt over leven en dood.

Stephen King - 22/11/63
Het derde boek van King dat ik lees is voorlopig het minste. Ik heb het graag gelezen en vond het vrij spannend maar het boek zakte in het midden een beetje in. King werkt het stadje waar het hoofdpersonage zich tijdelijk vestigt goed uit maar ik was niet helemaal mee met de romantische relatie. Ik had liever gewoon een spannende pulpy thriller gehad. Na afloop werd ik vooral er aan herinnerd hoeveel beter ik Libra van Don DeLillo vond, een ander boek met Lee Harvey Oswald.

Alvaro Enrigue - Sudden Death
Bevreemdende postmoderne roman over een tennismatch tussen Caravaggio en de Spaanse poëet Francisco de Quevedo. Enrigue gebruikt dat als springplank om te riffen op de koloniale band tussen Spanje en Mexico maar weet ook naast Hernan Cortez bijvoorbeeld Anna Boleyn en Utopia van Thomas More op een vloeiende manier te betrekken. Daarbij mengt Enrigue feit en fictie tot een vrij uniek geheel. Bij momenten ook erg grappig, heel erg van genoten en meteen ook de volgende roman van Enrigue op de leeslijst gezet (ten vroegste voor volgend jaar :unsure:).

Stephen King - 22/11/63
Het derde boek van King dat ik lees is voorlopig het minste. Ik heb het graag gelezen en vond het vrij spannend maar het boek zakte in het midden een beetje in. King werkt het stadje waar het hoofdpersonage zich tijdelijk vestigt goed uit maar ik was niet helemaal mee met de romantische relatie. Ik had liever gewoon een spannende pulpy thriller gehad. Na afloop werd ik vooral er aan herinnerd hoeveel beter ik Libra van Don DeLillo vond, een ander boek met Lee Harvey Oswald.
Idd, die time travel en het Lee Oswald verhaal was goed, die hele romance erbij had hij van mij eruit mogen laten :tongue:

Red Rising - Pierce Brown

Ik heb dit boek gelezen, omdat het op verschillende plaatsen waar ik soms eens ga piepen voor nieuwe aanraders meerdere mensen er nogal positief over waren.

Het begon interessant genoeg. Rond ergens pagina 100 was een stuk waar ik heb moeten doorsleuren. Daarna ging het terug wat vlotter. Maar het hoofdpersonage heeft nogal Gary Stu-achtige trekjes, sommige zaken omtrent die samenleving kwamen op mij nogal ongeloofwaardig over. Schijnbaar zouden de opvolgers in die reeks veel beter zijn dan het eerste boek, maar eerlijk gezegd... ik weet niet of ik me er snel aan zie beginnen. Ik vind dit een van de minste boeken die ik in 2024 heb gelezen. Dat overtuigt niet echt om mijn tijd in een van de opvolgers te steken.

Throne of glass - Sarah J. Maas

Cava. Leest vlot weg. Ik heb al eerder boeken van Maas gelezen en ik weet wat ik ervan kan verwachten. En wat ook niet. Het hoofdpersonage op zich heeft wel interessante trekjes, maar ik zie echt niet in wat zij ziet of waarom zij verliefd is in dat personage waar zij een oogje op heeft. Ik denk dat er ook wel interessantere kanten waren om met het verhaal naartoe te gaan.

Ik heb dit boek gelezen, omdat het op verschillende plaatsen waar ik soms eens ga piepen voor nieuwe aanraders meerdere mensen er nogal positief over waren.

Het begon interessant genoeg. Rond ergens pagina 100 was een stuk waar ik heb moeten doorsleuren. Daarna ging het terug wat vlotter. Maar het hoofdpersonage heeft nogal Gary Stu-achtige trekjes, sommige zaken omtrent die samenleving kwamen op mij nogal ongeloofwaardig over. Schijnbaar zouden de opvolgers in die reeks veel beter zijn dan het eerste boek, maar eerlijk gezegd... ik weet niet of ik me er snel aan zie beginnen. Ik vind dit een van de minste boeken die ik in 2024 heb gelezen. Dat overtuigt niet echt om mijn tijd in een van de opvolgers te steken.
Heb die net in huis gehaald. De verwachtingen zijn wat gematigder nu :unsure:
We shall see.

Throne of glass - Sarah J. Maas

Cava. Leest vlot weg. Ik heb al eerder boeken van Maas gelezen en ik weet wat ik ervan kan verwachten. En wat ook niet. Het hoofdpersonage op zich heeft wel interessante trekjes, maar ik zie echt niet in wat zij ziet of waarom zij verliefd is in dat personage waar zij een oogje op heeft. Ik denk dat er ook wel interessantere kanten waren om met het verhaal naartoe te gaan.

Deze reeks wordt echt veeeeel beter. Ik vind Throne of Glass zelf ook niet het allerbeste boek maar ik vind de serie op zich wel heel goed.
Enkel wel jammer dat Maas hier en daar toch wel een serieuze steek laat vallen.

Eigenlijk had je met Assassin's Blade moeten beginnen. Ik geloof dat de volgende beste moment om de short stories tr lezen na boek drie is.

Stieg Larsson - De vrouw die met vuur speelde (Millenium #2) - ★★★
Mannen die vrouwen haten was een absolute verrassing voor mij (ik had ooit wel de Zweedse mini-reeks gezien, maar toch) en had dus vrij hoge verwachtingen voor het vervolg.
Die verwachtingen zijn jammer genoeg niet ingelost. Veel van de zaken die het eerste boek zo goed maakten, ontbraken om de 1 of andere reden in dit vervolg: de relatie tussen Mikael en Lisbeth, sympathie voor personages, het verhaal dat organisch tot zijn recht komt (ipv dat je opeens gewoon leest “ik ben de bad guy, ik heb het gedaan”), een sterk einde (hoe slecht was dat hier?!), …
Ik kan ergens niet vatten hoe dit zo anders loopt dan in het vorige boek, precies een andere schrijver: hoeveel keer de personages in het begin geen seks hebben, of naakt door de gang lopen, of koffie zetten en een boterham smeren. Op de duur weten we het wel… En hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik nog bijna 2 sterren zou durven geven ondanks dat ik het boek wel uitgelezen heb en dat er mij iets wel aantrok om verder te lezen.
Het derde boek in de trilogie is dus nog een serieus vraagteken of ik het ga lezen.

Next up: James Salter - Lichtjaren

Heb die net in huis gehaald. De verwachtingen zijn wat gematigder nu :unsure:
We shall see.
Ik heb de serie afgelopen jaar gelezen en ik moet wel zeggen dat het 1e boek het minste is.
De volgende boeken gaan meer en meer in op grote sci-fi oorlogvoering, politieke intriges en karakter ontwikkelingen.
(het gary stu gehalte van het hoofdpersonage varieert van boek tot boek)

Boek 4 vind ik een grote kentering, de serie schuift ook per boek meer en meer op richting grimdark territory.
Als dat je meer ligt dan de YA achtige school setting in boek 1 zou ik zeker verder doen.

The Power of The Dog - Don Winslow (Power of The Dog #1)
Het eerste boek van de Danny Ryan trilogy had me niet overtuigd van Winslow's kunnen, maar dit boek doet dit des te meer.

Een soort epos over de Amerikaanse War on Drugs, gevuld met interessante karakters aan alle kanten van het spectrum.
Alles komt aan bod: contraterrorisme, sicarios, cocaine, heroine, communistische revoluties, CIA, DEA, Mexicaanse cowboy cops, de katholieke kerk, NAFTA, border crossings, tunnels, prostitutie, hitmen, mafia, ierse mafia, ....

Kon het niet weg leggen.

Wel super verwarrend aangezien het boek van Thomas Savage exact dezelfde titel heeft. Ik was even verward door je omschrijving voor ik me realiseerde dat het om een andere schrijver ging.
Ik zou dezelfde fout hebben gemaakt maar omgekeerd aangezien ik het boek van Thomas Savage met dezelfde titel niet ken :p .

Terug
Bovenaan