Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Charlotte's Web - E.B. White
Prachtig boek. Had er nog nooit van gehoord maar is blijkbaar een geliefd klassieker.
Jammer dat ik deze niet gelezen had toen ik kind was, want er komen heel wat belangrijke thema's aan bod op mooie wijze (dood, liefde, vriendschap, familie,...).

Ik heb de serie afgelopen jaar gelezen en ik moet wel zeggen dat het 1e boek het minste is.
De volgende boeken gaan meer en meer in op grote sci-fi oorlogvoering, politieke intriges en karakter ontwikkelingen.
(het gary stu gehalte van het hoofdpersonage varieert van boek tot boek)

Boek 4 vind ik een grote kentering, de serie schuift ook per boek meer en meer op richting grimdark territory.
Als dat je meer ligt dan de YA achtige school setting in boek 1 zou ik zeker verder doen.
Is daar nog een vierde boek van? Ik dacht dat het een trilogie was.

Momenteel bezig in deel 2, het is al een hele tijd geleden dat ik het eerste deel las en ik merk dat ik toch wat contect rond de verschillende personages mis. Er zit ergens een overzicht vooraan maar met een e-book bladert dat niet zo handig natuurlijk.

Is daar nog een vierde boek van? Ik dacht dat het een trilogie was.

Momenteel bezig in deel 2, het is al een hele tijd geleden dat ik het eerste deel las en ik merk dat ik toch wat contect rond de verschillende personages mis. Er zit ergens een overzicht vooraan maar met een e-book bladert dat niet zo handig natuurlijk.

6 boeken zelfs, en het zevende en laatste boek zou in het najaar af moeten zijn.

Bekentenissen van een gemaskerde van Yukio Mishima. Herlezing na meer dan 10 jaar. Je zou het kunnen omschrijven als een esthetisch-fascistische homo-erotische autobiografie met een nadrukkelijk verlangen naar schoonheid, nacht en bloed. De schrijver pleegde uiteindelijk sepukku na een mislukte couppoging.

Boeiend boek, wel. Zijn andere werken zijn ook erg goed. Machtig taalgebruik.

Laatst bewerkt:
Threshold of Annihilation - T.A White (Firebird Chronicles #3)
Deze serie heeft me boek na boek meer te pakken. Heb dan maar meteen de volgende boeken ook gekocht.
Kira is een interessante protagonist, sterk maar met haar zwaktes en haar zien evolueren over de boeken heen blijft mijn aandacht genieten.

White doet het ook goed met haar Sci-Fi universum boek per boek mondjesmaat uit te diepen. Geen ellenlange info dumps, maar gewoon een logische flesh out van het universum. Soms wel eens wat kleine vragen die opkomen waarbij ik moet fronsen maar dat doet niet af aan mijn leesplezier.

The Ice Palace - Tarjei Vesaas

Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom dit een klassieker in Noorwegen is. Het is een compact verhaal waar een heleboel symboliek en wijsheid achter schuilgaat. Ik had het seizoensgewijs op geen beter moment kunnen lezen - de kille maar adembenemende ijslandschappen en de allesoverstijgende tijdloosheid die daarbij wordt opgeroepen kan je enkel als je het in de winter leest tot in je beenderen voelen. Alles tesamen genomen is het een lief boekje met een diepere boodschap die voor jong en oud van betekenis kan zijn.

Lustrum - Robert Harris

Deel 2 van de door @Général Zantas fel bewierookte Cicero trilogie.
Gaat gewoon door op het elan van deel 1. Prachtige mengeling van fictie en historische feiten. Enorm boeiend en net wanneer je denkt dat de fantasie de bovenhand haalt, check je de echte feiten en blijkt de essentie ervan gewoon echt gebeurd te zijn.
Ik denk dan bv aan Clodius zijn verkleedpartij tijdens het feest van de Goede Godin.

De enige reden waarom ik nog niet in deel 3 ben begonnen is omdat deze nog tot morgen uitgeleend is in de bib. Gelukkig ligt m'n reseratie vast en kan ik die normaal morgen of overmorgen oppikken.

The War of the Worlds - H. G. Wells
Klassieker. De andere boeken die ik van Wells heb gelezen waren maar teleurstellend qua verhaal. War of the Worlds daarentegen heeft me echt kunnen pakken qua setting. Het boek zelf is focust zich puur vanuit persoonlijk perspectief van het hoofdpersonage, en hoe hij omgaat met de initiële aanval van de marsmannetjes :unsure:.
Het verhaal zelf was misschien iets teveel hetzelfde (beetje overleven, zoeken naar veilige plek), terwijl ik graag ook meer het 'macro-perspectief' had willen zien. Uiteindelijk is er dan een deus ex machina waardoor alles ineens snel wordt afgehandeld, beetje anticlimactisch eigenlijk.
Voor de tijd waarin het geschreven was zeker een goed boek.

Volgend boek: Gunman's Reckoning van Max Brand

1984 - George Orwell

Het was exact 10 jaar geleden dat ik 'm had gelezen en ik vond het wel een goed moment om 'm nog eens boven te halen.
Ik moet zeggen dat ik het boek nu wel meer apprecieer. Ik heb het toen een score van 3/5 gegeven wat nog steeds OK is voor mij. Maar ik herinner me niet goed meer waarom het me toch niet zo sterk kon overtuigen. Misschien lagen de verwachtingen wat hoog en was het me wat te deprimerend. Maar deze keer kon ik me toch veel beter inleven. Het boek heeft z'n relevantie over de jaren nooit verloren, maar we zitten vandaag in een periode waarin de raakvlakken met die extreme fictionele dystopie toch weer opvallender zijn geworden. Omringd door regimes (ego's eigenlijk) met totalitaire ambities etc. Ale, het spreekt allemaal voor zich.

The Collapsing Empire - John Scalzi
Deel één van de Independency trilogie.

Zeer toegankelijke sience fiction met een verhaal dat leest als een trein. De volgende boeken staan al klaar in het leeslijstje.
Boek drie net uit...
De reeks is geschreven met de trilogie in het achterhoofd waardoor de opbouw naar het einde zeer goed is.
De andere boeken van deze auteur staan ook op het lijstje.

Als er hier iemand een aanrader heeft voor under the radar SF, shoot!

The lies of Locke Lamora - Scott Lynch

Dat was heel plezant om uit te lezen. Boeiend verhaal en karakters.

Aan de andere kant jammer genoeg tijd verspild om deze te lezen:

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams

Wat een saai boek. De humor was niet voor mij.

Dictator - Robert Harris

Laatste deel van Cicero trilogie. Ik ben er doorgevlogen op nog geen week tijd, dat zegt al genoeg imo.
Echt fantastisch boek, helemaal in lijn met de eerste twee delen. Heb je een beetje interesse in het oude Rome, twijfel dan niet om hier aan te beginnen. Een zeer goeie kijk op één van de meest fascinerende periodes uit de geschiedenis, "door de ogen" van één van de grootste figuren uit die tijd.

Ten out of ten, would read again :)

Trials of Conviction - T.A. White (Firebird Chronicles #5)
Amai deze serie is in sneltempo naar 1 van mijn favorieten gegaan. Waar ik na het eerste boek helemaal niet overtuigd was heb ik de volgende 4 gewoon niet kunnen weg leggen.
Kan niet wachten tot de volgende telg uit komt.

En nu maar beginnen aan Light Years (zie boekenclub).

Intussen Drakenstad en Drakenbloed van Robin Hobb ook uitgelezen. Eigenlijk heb ik me wel nog geamuseerd met deze tetralogie, maar als je eraan terugdenkt gebeurt er per boek heel weinig (algemeen zo bij Hobb in se), met soms een hoop die op de laatste pagina's gebeurt, of zelfs tussen boeken in.

Terug
Bovenaan