Robert Harris - Imperium (Cicero #1)
Robert Harris - Lustrum (Cicero #2)
Robert Harris - Dictator (Cicero #3)
De befaamde Cicero-trilogie van Robert Harris gelezen. Wat een pareltje. Vertelt vanuit het oogpunt van zijn persoonlijke slaaf Tiro het levensverhaal van Cicero, of alleszins vanaf het moment dat hij zich politiek begint te roeren. Eerst een toer door Griekenland en Klein Azie om zich de redekunst meester te maken, daarna zijn klim naar de top in het Romeinse politieke kluwen, om af te sluiten met zijn gebalanceer op een koord in de hoogte tussen de Romeinse zwaargewichten die we allemaal zo goed kennen vandaag de dag: Pompeius de Grote en Julius Caesar.
Ik was bekend met de grote lijnen van de tenondergang van de Romeinse Republiek, maar dan vooral met de focus op Julius Caesar omdat die zo vaak de aandacht krijgt. Ik was bijgevolg vrij onwetend over Cicero zelf en ook over de Romeinse politiek en hoe het mogelijk was dat Julius Caesar zo kon doen wat hij deed. Wat een bewonderenswaardige man was die Cicero zeg. Zeer indrukwekkend wat die eigenlijk allemaal verwezenlijkt heeft, ondanks de felle tegenstand zo vaak.
Naast het geweldige hoofdpersonage vond ik ook dat Harris het gewoon heel goed aan mekaar geregen heeft, en hoewel het af en toe wat durfde overkomen als een opssoming van gebeurtenissen in een geschiedenisles, was het voor het grootste deel een fantastische leeservaring.
Kan het enkel maar aanraden aan eenieder met interesse in het Oude Rome.
@Conradus heb jij deze trilogie al gelezen?