terug van vakantie. Iets minder gelezen dan gehoopt, mjah.
Dragon Teeth - Michael Crichton
Was een cadeau (van iemand die weet dat ik Jurassic Park top vond), en dus blind ingegaan. Is een boek van Crichton dat posthuum uitgekomen is.
Zeer aangenaam verrast. Is eigenlijk een fictief western/avontuurverhaal, op basis van waargebeurde feiten in de setting van de 'bone wars', een korte periode waarbij er 2 paleontologen enorme giftige concurrentie met elkaar hadden om fossielen op te graven. Het boek is zelfs redelijk mild in de mate waarin competitie werd gedreven.
Het boek volgt een student die omwille van een weddenschap naar het Wilde Westen gaat, via een docent paleontologie. Erna volgt een compleet avontuur verhaal in het Wilde Westen met Indianen, gunslinger gevechten, bandieten, etc.
Het eerste deel kwam wat trager op gang, maar erna las het als een trein.
The House on Mango Street - Sandra Cisneros
Nogmaals compleet blind in gegaan. Ik heb het gekocht omdat de naam Mango Street wel leuk leek

Blijkt dat het ook een bekend boek is voor boekbesprekingen in de US.
Moeilijk om te beschrijven alleszins als 'boek'. Het is eerder een verzameling loshangende miniverhaaltjes van 1 à 2 pagina's waarbij inwoners van Mango Street beschreven worden, meestal vanuit het standpunt van het hoofdpersonage dat een kind is die in de straat opgroeit. Dankzij dit boek kan je je echt wel inleven in de armoedige situatie van de straat, en hoe de kinderen er in opgroeien. Het is eigenlijk wat tragisch omdat de straat armzalig is, en het verteld wordt alsof het personage 'erboven' staat en zich eruit gaat kunnen halen, maar tevergeefs waardoor ze niet kan ontsnappen.
Een aanrader voor mensen met een open literaire geest. Voor mensen die echt graag een klassiek verhaal hebben is het dan weer geen aanrader omdat de vorm zo onsamenhangend en vreemd is.
The Time Machine - HG Wells
Herlezing.
Ik vind het toch nog altijd een teleurstellende visie van de toekomst en vreemd verhaal, maar voor de tijdsgeest waarin het geschreven werd zeker OK.