Ik las die vorige maand en vond het werkelijk een saai boekThe Sound of the Mountain - Yasunari Kawabata
Zeer mooie, ingetogen roman over een oudere man die, zeker nu zijn geheugen en zijn herinneringen het laten afweten, vrede probeert te nemen met familiale keuzes die hij als jongeling heeft gemaakt. Dit wordt bemoeilijkt door de teleurstelling die hij voelt over zijn twee kinderen die er niet in slagen het beter - of op zijn minst even traditioneel goed - te doen als hij, en misschien wel exact zijn eigen fouten uitvergroten.
Ik had van Kawabata eerder al Thousand Cranes gelezen, dat ook de moeite waard was, maar deze schat ik nog net iets hoger in. Mensen die fan zijn van de typische Japanse films die met veel subtiliteit culturele en maatschappelijke bezorgdheden in de micro-kosmos van een doorsnee gezin laten doorschemeren, zullen ook graag Kawabata lezen.
De titel boeide me uiteindelijk meer dan de personages en het verhaal.Ook in mei-juni:
Demon Copperhead - B. Kingsolver
Hier kreeg ze de Pulitzer Prize en de Women’s Prize for Fiction 2023 voor.
Een hervertelling van Dickens zijn David Copperfield maar getransformeerd naar het hedendaagse Amerika. Kortom, (intergenerationele) armoede, verslavingen, mishandeling, ongelijkheid, miserie. Thema's waar ik niet graag over lees maar de recensie in De Standaard dit jaar (maart) was overtuigend.
The New York Trilogy - P. Auster
Best ok. Zie boekenclub thread.
De heksen van Milford - J. Tey
Haar beroemdste misdaadverhaal. Twee vrouwen worden door een jong meisje beschuldigd van ontvoering en mishandeling. Tof, zeer Brits, leest vlot.
Mulligan Stew - G. Sorrentino
Niet uitgelezen.
Kusamakura - N. Sōseki
Meh. Ik weet al niet meer over wat het ging, wel dat ik dankbaar was dat het een kort boek was.
Bleek vuur - V. Nabokov
Re-read. Een knap werk maar nog steeds niet mijn ding.
Als mens mislukt - O. Dazai
Re-read. Beter dan ik me herinner en nog steeds te kort. Japanner die over zijn ongelukkig leven schrijft; over de Japanse samenleving en het individu, zijn familie en kindertijd, angst en verslavingen, liefde en hopeloosheid, pijn en vervreemding, zelfmoord.
Goede recente NL vertaling van Luk Van Haute.

.

!). Die staat als volgende op de to read.