Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
A Good Girls Guide to Murder - Holly Jackson
Leuke britse whodunit young adult novel.
Een intrigerend mysterie dat pagina na pagina ontrafelt wordt, interessante karakters en een geëngageerde schrijfstijl maken hier een page turner van jewelste van. Op 2 dagen uitgelezen, aangenaam tussendoortje.

Games with the Orc - Kathryn Moon (Monster Smash Agency #1)
Had er wat meer plot in gezeten had het wel genietbaar kunnen zijn, maar is uiteindelijk gewoon pure smut (wat ook moet kunnen uiteraard, maar ik had liever wat meer "vlees" :unsure: ). Nu de titel zegt misschien ook wel genoeg.

Sebastien de Castell - Tyrant's Throne (Greatcoats #4)

Laatste deel uit de serie gelezen, sluit af met hetzelfde goede niveau van de eerste boeken in de serie. Dat gezegd zijnde, vond ik de openingscene vrij pover uitgewerkt en ook een van de plottwists vond ik maar heel moeilijk rijmen met hoe de relevante personages zich gedroegen in de voorgaande boeken. Het was zogezegd geweten door die personages sinds boek 1, maar tot op het moment van de verklaring boek 4 was er geen enkele indicatie voor in de voorgaande boeken. Mijn insziens als je met zo'n plottwists afkomt, zou je toch wat betere foreshadowing mogen doen.

Voor de rest wel top. Goede actie, interessante nieuwe schurk, leuke nieuwe sidecharacters, grappige dialogen en goed uitgewerkte politieke intriges en morele dilemmas voor de hoofdpersonages.
Uitgelezen op een paar dagen tijd, de pacing was echt heel vlot.

Over het algemeen goed genoten van de serie, het was niet perfect en het gaat niet in mijn top-10 eindigen maar de Castell heeft wel goed werk geleverd.

Lezen precies ook vlot weg? Of heb jij gewoon een week verlof gepakt om die hele serie uit te lezen?

Lezen heel vlot weg, zijn luchtig geschreven en de hoofdstukken zijn vrij kort waardoor je sneller geneigd bent een extra hoofdstuk of twee te lezen terwijl het eigenlijk je bedtijd is :tongue:
Ik probeer over het algemeen een 2 a 3 uur per dag te lezen.

Een Stille Verdwijning - Jacqui Lofthouse
Helaas, ik heb me wéér eens laten vangen door de veelbelovende korte inhoud. Ik verwachte mij aan crime met wat romantiek, maar kreeg een koude douche.

Dit is simpelweg de naam thriller (laat staan "literaire thriller") niet waardig, en ik vind het dan ook heel misleidend dat dit zo wordt benoemd op de cover. De cover zelf past volgens mij ook niet helemaal, al past de deprimerende vibe dan weer wel, hetzij niet in de goede zin.

Dit is het zoveelste erg voorspelbare romantiek en drama-verhaal met een naïef en daardoor erg irritant hoofdpersonage dat niet weet wat ze wil /newsflash met een nog irritantere en passief agressieve minnaar (spoiler: haar oud lief) die dwingend op haar overkomt en haar op een gegeven moment gewoon voor het blok zet terwijl ze getrouwd is en een kind heeft en hij niets, die zegt dat hij van haar houdt, maar haar niets anders heeft te bieden dan ruige seks, aan lager wal is geraakt en de hele dag zuipt in een krot (zelfs het huis van mijn oma zaliger was in betere staat), maar.... *trommelgetoffel*... ze is toch oh zo verliefd op hem! Laten we het cliché maar weer in stand houden. Zucht. Belachelijk gewoon.

Haar kind wordt dan constant geportretteerd als een ongeleid projectiel. Je vraagt je af of je over een kind of een aapje aan het lezen bent. Het is gewoon absurd. Zelfs mensen met een kinderwens zouden bij het lezen van dit boek spontaan van gedacht veranderen. Aan gedragstherapie of een diagnose wordt geen enkele keer gedacht, zelfs niet aangezien hij al veel te goed praat voor een kind van 3, maar er moet hier wel de kanttekening worden gemaakt dat dit verhaal zich in 2000 afspeelt.
Hoe dan ook kan zowel het hoofdpersonage als haar man hier helemaal niet goed mee omgaan en je vraagt je af of ze het kind eigenlijk wel gewild hebben. Er is dan ook helemaal geen chemie tussen de ouders en het kind. Je vraagt je zelfs af of het eigenlijk wel hun eigen kind is. Ik heb regelmatig mijn wenkbauwen gefronst.

De ene keer heb je medelijden met het hoofdpersonage omdat haar man haar niet goed lijkt aan te voelen en omdat zij steeds op de voorgrond lijkt te staan wat betreft het omgaan en de opvoeding van het kind. De andere keer is ze dan weer ronduit onuitstaanbaar omdat ze al even passief agressief reageert op haar man en haar minnaar als zij twee op haar. Dat brengt mij bij nóg een punt van ergernis.
Op den duur werd het verhaal ook maar nodeloos gerokken en de auteur deed zelfs niet de moeite dit te verbergen.

Waar komt dan het woord "thriller" dan eigenlijk nog vandaan, vraag je je af?
Hoofdpersonage ziet op een dag haar oude beste vriendin terug (waarmee ze samen met haar gezellige minnaar een kliekje vormde in haar tienerjaren), maar ze ziet er helemaal niet goed uit en lijkt heel afwezig. Ze contacteert haar ouders die verklaren dat ze al een paar jaar als vermist is opgegeven, en daar begint het "mysterie", maar de reden van haar verdwijning vind ik aan de absurde en onrealistische kant en absoluut niet thriller-waardig. De auteur heeft hiermee gepoogd het boek ernaar te maken, maar is hier grandioos in gefaald. Het gaat hier om leugens, intriges en irritant drama, niet om crime.

Moet ik er nog meer woorden aan vuilmaken? Dertien in een dozijn drama en romantiek.

De reden dat ik het dan toch heb uitgelezen is omdat het wel heel makkelijk las en ik ergens hoopte dat er verbetering in zicht zou zijn. Helaas.

Als iemand mij een beter boek kan aanbevelen, zeg het gerust, maar dan in het juiste topic ( :unsure: ).

:unsure: Mijn review komt misschien te negatief over.
Het is gewoon frustrerend als je pogingen doet om meer fictie te lezen en je maar al te makkelijk stuit op "lichte lectuur" bomvol irritante personages, onrealistische verhaallijnen en clichés (dit was niet de eerste keer), maar naar pure literatuur word ik dan ook weer niet graag verwezen, dat is mij te zwaar en te moeilijk om te lezen, ik verlies te snel mijn interesse/motivatie.

Hoe dan ook zal mijn volgende tweedehandsboek in het rijtje Stille Mensen - Esther J. Ending zijn. Opnieuw een titel met het woord "stille", maar een compleet ander verhaal dat hopelijk meer mijn ding zal zijn.

Nog eens even "snel" De Dood in Venetië gelezen van Thomas Mann, als "mentale voorbereiding" op mijn Italiëreis binnenkort. En nu helemaal in de Romeinse geschiedenis aan het duiken met Rubicon van Tom Holland, wat allicht gepaard zal gaan met een rewatch van HBO's Rome.

En dan vermoed ik dat ik Cees Nooteboom ga meenemen naar Italië met zijn werk over Venetië.

In the mood geraken, zeggen ze dan.

Kernoorlog: het scenario is wel zeer boeiend om te lezen, maar die Billy Summers ziet er ook wel aanlokkelijk uit. 1493 is al even goed als 1491.
Heel dubbel gevoel bij dit boek. Geen idee of ik het bij fictie of non-fictie moet zetten maar omdat het een hypothetisch scenario betreft zal ik m'n bedenkingen hier neerpennen.

Een tijdje geleden stond er voorpublicatie/preview in Humo. Die drie bladzijden waren enorm interessant en intrigerend.
In Noord Korea stijgt een ICBM op met als bestemming de Amerikaanse oostkust. Early warning systemen pikken dit op en je kreeg te lezen wat het Amerikaanse protocol is over hoe hier mee om te gaan en te reageren. Dat korte stukje vond ik zo goed dat ik meteen het boek wou lenen.

Helaas is het boek een pak minder goed.
We beginnen met een korte geschiedenis over kernwapens en algemeen overzicht over wat de gevolgen van een kernbom zijn.
Daarna komt het hypotetisch scenario waarbij Noord Korea een nuke op de VS af stuurt. Het leert ons bij over hoe de VS daarmee zou om gaan, welke processen en protocollen er worden gevolgd etc. Theoretisch droge kost, wat interessanter gemaakt door dat hypotetisch scenario.

Helaas wordt dat scenario te lang gerokken en overgedramatiseerd. Enkele voorbeelden:

• De president van de VS geraakt niet op tijd uit de blast radius. Hij eindigt in een veld met open been- en armbreuken.
    Toch voor het drama misschien maar ik vond dat absoluut niets bijdragen.
  • De Russen hebben een brak detectie systeem en ziet de nukes die de VS op Noord Korea afstuurt als nukes die op hen worden afgestuurd en besluiten dan maar 1000 raketten op de VS af te sturen. Ik snap dat dat ergens wel een reëel gevaar is maar het wordt zo knullig gebracht dat het geloofwaardigheid verliest. Ik snap ook dat ze bv de reactie van Rusland willen tonen maar het komt zo gekunsteld over dat het zijn impact verliest.
  • De omschrijving van de dieren die omkomen in de Washington zoo. Weer een extra klad drama.
  • Er wordt enorm veel herhaald en dat komt het tempo ook niet ten goede. 20 keer lezen dat alles in de directe blast radius gewoon verdampt/carboniseert.. da's een beetje te veel van het goede.

Begrijp me niet verkeerd: de gevolgend zouden echt dramatisch zijn maar en misschien is het net omdat je de omvang niet kan vatten dat het verhaal wat overdramatisch en absurd lijkt. Maar naar mijn gevoel ligt het ook wel voor een groot deel aan de auteur.

Let wel op: in de bib hadden ze alleen de vertaalde versie. Misschien ook een mindere vertaling? Al lijkt me daar weinig op aan te merken op't eerste zicht.

Raymond E Feist - Krondor: The Betrayal (Riftwar Legacies #1)

Back to Feist, we zetten de reread gezwind door.
Dit is een trilogie gebaseerd op de RPG PC games van begin jaren 90 en dat merk je ook wel aan het plot in dit eerste boek. Toch iets teveel copy paste uit het spel gedaan en dat zonder veel aan te passen, gebruikt in het verhaal. Bv op een gegeven moment vraagt een sprekende pilaar (omdat het bewustzijn van een god daarin verscholen zit) aan een hoofdpersonage om op een dagreis afstand een magische beker te gaan halen en terug te komen, voor hij zijn informatie vrijgeeft. Oke, maar die magische beker heeft geen enkele invloed op die god zelf en die kan er niks mee doen, dus wtf is het nut daarvan voor het plot op dat moment...

De eerste 100 pagina's verliepen technisch- en plotgewijs vrij stroef en het duurde even eer ik in het verhaal meegezogen werd. Je leest Feist voor de klassieke High Fantasy met verschillende rassen (elven, dark elven, dwergen, trollen, etc), voor de leuke personages, de goeie actie in een snel plot met een interessant achtergrondverhaal. Dat was hier niet altijd even goed van toepassingen. Sommige van de nieuwe personages doen me niks. Plot had iets teveel gaten naar mijn zin en het was toch iets teveel 90's B-movie materiaal.

Bon, al bij al geen slecht boek maar toch bij de minste die ik tot dusver gelezen heb. Hopelijk is deel 2 beter.

Raymond E Feist - Krondor: The Betrayal (Riftwar Legacies #1)

Back to Feist, we zetten de reread gezwind door.
Dit is een trilogie gebaseerd op de RPG PC games van begin jaren 90 en dat merk je ook wel aan het plot in dit eerste boek. Toch iets teveel copy paste uit het spel gedaan en dat zonder veel aan te passen, gebruikt in het verhaal. Bv op een gegeven moment vraagt een sprekende pilaar (omdat het bewustzijn van een god daarin verscholen zit) aan een hoofdpersonage om op een dagreis afstand een magische beker te gaan halen en terug te komen, voor hij zijn informatie vrijgeeft. Oke, maar die magische beker heeft geen enkele invloed op die god zelf en die kan er niks mee doen, dus wtf is het nut daarvan voor het plot op dat moment...

De eerste 100 pagina's verliepen technisch- en plotgewijs vrij stroef en het duurde even eer ik in het verhaal meegezogen werd. Je leest Feist voor de klassieke High Fantasy met verschillende rassen (elven, dark elven, dwergen, trollen, etc), voor de leuke personages, de goeie actie in een snel plot met een interessant achtergrondverhaal. Dat was hier niet altijd even goed van toepassingen. Sommige van de nieuwe personages doen me niks. Plot had iets teveel gaten naar mijn zin en het was toch iets teveel 90's B-movie materiaal.

Bon, al bij al geen slecht boek maar toch bij de minste die ik tot dusver gelezen heb. Hopelijk is deel 2 beter.
verreweg mijn minst favoriete Feist, ook al was het zijn eerste boek dat ik ooit gelezen heb. De structuur en schrijfstijl was me echt wat teveel letterlijke vertaling van hoe een rpg werkt.

Jeffrey Lent - Niemandsland (Lost Nation origineel)

Vertaling van dit prachtboek gelezen. De vertaling zelf is, jammer genoeg, niet foutloos. Het schrijven van Lent is echter zo sterk dat ik het door de vingers zag van de vertaler. Echt een aanrader als je bv Butcher's crossing interessant vindt.

verreweg mijn minst favoriete Feist, ook al was het zijn eerste boek dat ik ooit gelezen heb. De structuur en schrijfstijl was me echt wat teveel letterlijke vertaling van hoe een rpg werkt.
Inderdaad maar als ik me goed herinner zijn deel 2 en 3 wel wat beter. Minder ik vertel het computerspel dat ik aan het spelen ben aan mijn moeder en meer effectief fantasy boek.

Children of Earth and Sky - Guy Gavriel Kay
Deze keer brengt Kay een verhaal in dezelfde fantasy/historisch Europa wereld als in "Lions of Al-Rassan" uit over de periode na de val van Constantinopel en de troebele relatie tussen het Ottomaanse rijk, Het Heilig Romaanse rijk en Venetië, met een sprankeltje Kroatië.

Echter is het verhaal hier een stuk minder samenhangend dan in Lions. Ik had hier heel hard het gevoel dat hij die periode interessant vond, erover wou vertellen en dan maar snel snel wat karakters heeft bedacht en er een verhaal aan opgehangen.

De schrijfstijl van Guy Gavriel Kay blijft natuurlijk nog steeds geweldig en ik heb het boek op een kleine week uitgelezen, maar het is toch van mindere kwaliteit dan Tigana en Lions of Al-Rassan.

Raymond E Feist - Krondor: The Assassins (Riftwar Legacy #2)

Beter dan het eerste boek, dat was snel duidelijk. Een goeie mix van Mysterie/Thriller en Actie/Avontuur. Plot wordt beter gebracht en boeit ook meer. De zoektocht naar antwoorden en de poging te doorgronden wat er nu eigenlijk aan de hand is, werd goed gebracht.
Blijft een simpele Feist-roman dus qua niveau is het nog altijd niks speciaals, maar toch genietbaar genoeg voor 3 sterren.

Raymond E Feist - Kronder: Tear of the Gods (Riftwar Legacy #3)

Oh jee, wat een teleurstelling zeg. In plaats van de goede lijn door te trekken, vervalt die weer helemaal in dezelfde fouten als in het eerste boek. Wederom een quasi letterlijke vertelling van een RPG-spel met effectieve NPC-personages en videogame puzzle quests die woord voor woord overgenomen zijn.
Boek begint nochtans zeer intrigerend met enkele piraten die een schip van een tempel overvallen en met een mooie buit aan de haal gaan, en de kapitein heeft mooie, ambitieuze plannen waar ik eigenlijk wel naar uitkeek. Helaas verdwijnt die compleet van het toneel en vervalt het plot meer en meer in een hoop nonsens met gaten in de plot waar zelfs een blok Emmentaler jaloers op zou zijn.
Jimmy/James is duidelijk veel beter als een side-character en kan als main character het plot niet dragen want vervalt telkens in een Mary Sue rol dat begint te vervelen op de duur, en van het initiele plot wijk Feist na 60% in het laatste boek plots af en gaat wat vampieren en supernatuurlijke wezens introduceren, waarbij hij de rode draad vanuit boek 1 eigenlijk compleet negeert.

Wederom een serie die ik niemand aanraad.

Raymond E Feist - Krondor: The Assassins (Riftwar Legacy #2)

Beter dan het eerste boek, dat was snel duidelijk. Een goeie mix van Mysterie/Thriller en Actie/Avontuur. Plot wordt beter gebracht en boeit ook meer. De zoektocht naar antwoorden en de poging te doorgronden wat er nu eigenlijk aan de hand is, werd goed gebracht.
Blijft een simpele Feist-roman dus qua niveau is het nog altijd niks speciaals, maar toch genietbaar genoeg voor 3 sterren.

Raymond E Feist - Kronder: Tear of the Gods (Riftwar Legacy #3)

Oh jee, wat een teleurstelling zeg. In plaats van de goede lijn door te trekken, vervalt die weer helemaal in dezelfde fouten als in het eerste boek. Wederom een quasi letterlijke vertelling van een RPG-spel met effectieve NPC-personages en videogame puzzle quests die woord voor woord overgenomen zijn.
Boek begint nochtans zeer intrigerend met enkele piraten die een schip van een tempel overvallen en met een mooie buit aan de haal gaan, en de kapitein heeft mooie, ambitieuze plannen waar ik eigenlijk wel naar uitkeek. Helaas verdwijnt die compleet van het toneel en vervalt het plot meer en meer in een hoop nonsens met gaten in de plot waar zelfs een blok Emmentaler jaloers op zou zijn.
Jimmy/James is duidelijk veel beter als een side-character en kan als main character het plot niet dragen want vervalt telkens in een Mary Sue rol dat begint te vervelen op de duur, en van het initiele plot wijk Feist na 60% in het laatste boek plots af en gaat wat vampieren en supernatuurlijke wezens introduceren, waarbij hij de rode draad vanuit boek 1 eigenlijk compleet negeert.
Ongeveer dezelfde mening als mij, ik skip deze drie boeken dan ook meestal als ik een Feist reread doe.
Wederom een serie die ik niemand aanraad.
Gij zijt toch nen doorzetter he.
Not the hero we deserve, but the hero we need.

What Moves The Dead - T. Kingfisher
Kort horror verhaal van het type dat Shirley Jackson of Poe schreven, het is dan ook een soort hervertelling van The Fall of the House of Usher in een modernere stijl. Kon me door de lichtere stijl die Kingfisher hanteert echter nooit echt geboeid genoeg voelen.

Satantango - László Krasznahorkai

Dit compact maar complex boek situeert zich in de jaren 80 in communistisch Hongarije. De terugkeer van een profetisch figuur die lang voor dood werd geacht zorgt voor een heropflakkering van hoop en daadkracht in een kleine commune, die niet in staat lijkt door de facade heen te kijken.

De experimentele structuur heeft iets weg van Becket en Bolaño, en er zitten McCarthyesque flarden in het desolate landschap, maar toch kan ik geen ander boek voor de geest halen dat erg vergelijkbaar is met deze roman. Misschien heeft het ermee te maken dat dit de eerste Hongaarse auteur in mijn boekenkast is, en hoewel ik het uiteraard in vertaling heb gelezen, voelde het taalspel met de lange meanderende zinnen, en de symboliek achter de weldoordachte woordkeuzes, heel origineel en instant-typerend aan. Het is geen dik boek, maar het is er wel eentje met vele huidlagen die je bij iedere leesbeurt verder kan afstropen. Momenteel waardeer ik het als een 4-sterrenboek, maar dat zou in de toekomst nog wel eens kunnen aangroeien tot een 5/5.

Terug
Bovenaan