Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Ik had net m'n zevende sigaret aangestoken en was een innerlijke conversatie aan het voeren met mijn kat over de seks die ik gisteren had. Vanop de oude vinylspeler klonk de derde sonate van Chopin. Ik neem een sip van mijn 18 jaar oude rokerige Lagavullin wanneer de telefoon gaat. Het is de getrouwde vrouw met wie ik gisteren op de bus een diep gesprek had over jazzlegende Charlie Parker. Ze wil seks. Ik stem toe ookal is ze wat te dik. Ik ben 15 jaar.
 
Haruki Murakami - South of the Border, West of the Sun

Ik heb niet zoveel over dit boek te zeggen. Het was kort, het las vlot, ik ga het meeste ervan binnen enkele dagen vergeten zijn. Het bevat een weinig opvallende mannelijke protagonist en vrij slecht geschreven vrouwen. Het is dromerig, er zijn muziekreferenties. Een Murakami boek dus!

Dit boek deed me wel denken over wat ik van Murakami als schrijver vind. Ik heb een groot deel van zijn boeken rond mijn twintigste gelezen en toen raakte hij wel een snaar bij mij, want hij is nog altijd de auteur waarvan ik het grootste aantal boeken in mijn kast heb staan. Maar nu, na het lezen van South of the Border... kijk ik daar toch wat met gemengde gevoelens naar. Het is niet dat dit boek zoveel slechter was dan de andere boeken die ik van hem gelezen heb, maar mijn waardering is eigenlijk gedaald door meer van hem te lezen omdat je vrij snel zijn schtick herkent en hij zichzelf toch wel veel herhaalt en ook blijft volharden in een paar minder goeie dingen (vooral de man-vrouw relaties en de slechte seksscènes). Dat moet niet noodzakelijk iets slecht zijn want je kan zeggen dat hij een eigen stijl heeft, maar ik heb er misschien niet meer zoveel voeling mee. Misschien ben ik hem wat ontgroeid en zou ik nu ook minder plezier beleven met enkele van zijn boeken die ik indertijd wel hoog aanschreef. Misschien waren die toch niet zo diep als ik toen dacht.
Ik ben altijd wat argwanend over auteurs die veel en snel schrijven. Ik denk dat het zeldzaam is voor een auteur om bijna ieder jaar iets te publiceren en op den duur niet een soort blueprint te beginnen volgen. Zeker bij auteurs die goed verkopen vergt het toch wel wat om jezelf heruit te vinden en weg te stappen van een succesformule.

Dickens is nog zo eentje. Ik lees hem graag, maar als je er 4 boeken van gelezen hebt, is het wel voldoende. Ik denk er niet aan om mij aan al zijn bekende romans (aka zo goed als zijn volledige oeuvre) te zetten; daarvoor zijn er veel te veel andere auteurs die ik nog wil lezen en waarvoor de conto nog op 0 staat.
 
Pandora - Susan Stokes-Chapman

Dit boek speelt zich af in Londen in 1799. De oom van Dora Blake krijgt een mysterieuze Griekse vaas in handen. Aangezien de oom zich nogal vreemd gedraagd, gaat Dora op onderzoek uit met de hulp van een jonge man die probeert toe te treden tot de Society of Antiquaries.

Leuk boek, maar er zat zoveel meer potentiëel in het verhaal. Eigenlijk heb ik al snel het mysterie zelf ontrafeld en hoopte ik dat er toch nog iets anders uit de bus ging komen. Er had zoveel meer gedaan kunnen worden met de vaas.
De personages waren wel oké. Niets bijzonders of memorabele, maar ze waren wel leuk genoeg om te blijven lezen.

Project Hail Mary - Andy Weir

Heel kort: de aarde wordt bedreigd en het antwoord bevind zich in de ruimte. Ryland Grace ontwaaktmet geheugenverlies als enige na de jaren lange artificiële coma en moet proberen om de aarde te redden.

Wat een fantastisch boek! Ik heb van elke pagina genoten. Niet enkel is het verhaal boeiend, Ryland Grace is een leuke protagonist. Hij zorgt voor een beetje humor hier en daar zonder weg te nemen hoe belangrijk en serieus zijn missie is.
Hoewel er ook veel over wetenschap wordt gesproken, blijft het allemaal heel leesbaar en gemakkelijk te volgen.
Het einde van het verhaal was, voor mij, eerst een beetje teleurstellend maar nu vind ik het toch wel een goede manier op het verhaal af te sluiten.

Ik kreeg wel het gevoel dat de personages wat meer diepte konden gebruiken. Veel van hen waren hun job, en dat was dat. Zelf over de protagonist weten we niet veel buiten wat hij als job doet.

Weet er iemand of The Martian en Artemis bij deze auteur ook zo goed zijn?
 
Raising Steam - Terry Pratchett (Discworld #40)
Ik vond in sommige van de vorige boeken al dat de kwaliteit wat lager lag maar in dit boek zie je pas echt wat de vreselijke ziekte Alzheimers het magistrale schrijven van Sir Terry heeft aangedaan... Het is geen slecht boek, maar in vergelijking met de top van de Discworld, is deze bij de mindere. Ik heb nog steeds genoten van Moist en een hele boel karakters die weer terugkomen terwijl ze een coup proberen te stoppen en de Discworld in een nieuwe technologische era slepen. One to go... :cry:
 
Life for sale van Yukio Mishima. Zeer fijne en vlotte novelle over een twenty-something die na een gefaalde zelfmoordpoging zijn leven te koop stelt aan figuren zoals vampirische femme fatales, spionnen die overlijden na het eten van mysterieuze wortels en sinistere maffiosi van een internationaal crimineel syndicaat. Héél graag gelezen.

En nu de nieuwe novelle van Jeroen Olyslaegers die net komt binnengewaaid: Willem en mijn wellust. Die slaagt de brug tussen Wildevrouw en zijn roman die in de negentiende eeuw afspeelt, maar nog in de steigers staat. Morgen komt normaal gezien ook Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? van Johan Harstad toe. Tussentijds nog eens Op de marmerklippen van Ernst Jünger lezen en dan zal het stilletjesaan tijd worden voor mijn vijftiende Karamazovlezing.
 
The Sheperd's Crown - Sir Terry Pratchett (Discworld #41)
Dat was het dan.
Het einde van de Discworld.
Ik heb het boek net uit en ben momenteel een brok vol emotie minus een paar liter tranen minder.

Doodgelukkig dat ik een reis heb kunnen maken door een van de meest tot de verbeelding sprekende, levende, fantasierijke en evoluerende fanyasy werelden die er ooit zal zijn. De Discworld heeft gestreden voor een plekje in mijn hart en heeft daarmee ook nog een plekje in mijn brein veroverd dat voor eeuwig door Sir Terry Pratchett bevolkt zal worden.
Eerlijk is eerlijk, de eerste 10 tal boeken vond ik maar matig en ik dacht dat de serie niets voor mij was. Na een tijdje andere series te lezen, terug een ticketje Discworld geboekt en sindsdien het niet meer kunnen weg leggen tot er niets meer over was om te verslinden.
De boeken in de Discworld gaan echt in stijgende lijn, met het persoonlijk hoogtepunt voor mij tussen nr 28 en 35 waar we een aantal boeken hebben die bij het beste van het beste van wat ik al gelezen heb horen (Night Watch, Monstrous Regiment, Going Postal, Thud, A Hat Full of Sky). Ja, tegen het einde gaat het niveau wat bergaf maar tegen dan ging ik al zo op in de serie dat het me niet uitmaakte en het enige waar ik me aan stoorde de viscerale haat jegens de vreselijke ziekte Alzheimer was die ik ontwikkelde.
Het lot is wreed dat een geniaal, magistraal brein als dat van Sir Terry moest lijden onder een ziekte zoals deze en Raising Steam / The Sheperd's Crown lezen met deze gedachte in mijn hoofd heeft me meer dan eens een traan doen wegpinken.

Het boek zelf dan. Het heeft een begin, een middelpunt en een einde en alles tussenin wordt zo goed als mogelijk opgevuld, zowel door zijn assistent Rob Wilkins als door mijn eigen verbeelding die is opgebouwd met deze wonderbaarlijke karakters die ik heb mogen leren kennen. Het is een passend einde, met de dood van een van de meest iconische en geliefde karakters in de serie. De Witches waren mijn 'eerste liefde' in de serie en de boeken waar ik het meest fun mee had in het begin. Er zijn betere boeken in de serie (de City Watch heeft een paar absolute uitschieters) maar voor mij zijn de combo van de Witches en Tiffany Aching de beste 'arc' in de Discworld. Het nawoord van Rob, Terry's assistent, was zowel leuk als triest. Lezen hoe Sir Terry nog zoveel ideeën had voor deze wondere wereld maar er gewoon geen tijd voor had is hartverscheurend.

Ik zal de Discworld nooit vergeten en zal nog vaak terugkeren voor een duik in Sir Terry Pratchett's wonderbaarlijke verbeelding. Haha ik krijg het nu weer moeilijk tijdens het schrijven hiervan...

AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER
Terry took Death’s arm and followed him through the doors and on to the black desert under the endless night.

The End.

GNU Terry Pratchett
 
De Ilias van Homeros

Beetje teleurgesteld want tot mijn grote verbazing komt er blijkbaar niets in van het paard van Troje :unsure:
Heb er 2 jaar over gedaan omdat het soms echt wel saai leest en ik een tijdje geen boeken meer gelezen beb
 
De Ilias van Homeros

Beetje teleurgesteld want tot mijn grote verbazing komt er blijkbaar niets in van het paard van Troje :unsure:
Heb er 2 jaar over gedaan omdat het soms echt wel saai leest en ik een tijdje geen boeken meer gelezen beb
Dat staat in de Odyssee :)

De Ilias gaat letterlijk enkel over Achilles en zijn wounded ego en de repercussies daarvan. De eerste zin zegt het ook.
 
Dat staat in de Odyssee :)

De Ilias gaat letterlijk enkel over Achilles en zijn wounded ego en de repercussies daarvan. De eerste zin zegt het ook.

Inderdaad... heb nochtans altijd op school (foutief) geleerd dat Ilias=verhaal val van Troje; Odyssee=terugkeer/avontuurtjes van Odysseus na oorlog Troje; Aeneis =verhaal van aeneas zijn vlucht richting latium

Sinterklaas bestond ook al niet echt
Zoveel leugens :cry:
 
Laatst bewerkt:
Intussen De Onsterfelijke Troon uitgelezen. Het verhaal heeft wel een tijd nodig om op gang te komen en pas het laatste derde vind ik dat het goed aanslaat. Al bij al nodig om het verhaal van De Stad af te ronden, maar voor de rest haalt Stella nooit het niveau van haar man zaliger.

Intussen begonnen aan Ringwereld van Niven. Op dit moment heb ik Rendez-vous with Rama-vibes, maar met iemand die wel nog karakters kan schrijven. Dus ik kijk uit naar de volgende 2/3e van het verhaal
 
De Hemelse Tafel van Pollock.

Denk dat ik een tijd geleden Stanny Crets die eens had zien aanbevelen op Twitter of zo. Wel goed. Ik hou echt van die sfeer waarin je helemaal in dat typische Amerikaanse leven wordt meegezogen. Enorm fan ook van bijvoorbeeld Richard Russo, Donna Tartt, Cormac McCarthy… Als je begrijpt wat ik bedoel want het zijn diverse stijlen.

Tips in die genres altijd welkom.
 
Haruki Murakami - South of the Border, West of the Sun

Ik heb niet zoveel over dit boek te zeggen. Het was kort, het las vlot, ik ga het meeste ervan binnen enkele dagen vergeten zijn. Het bevat een weinig opvallende mannelijke protagonist en vrij slecht geschreven vrouwen. Het is dromerig, er zijn muziekreferenties. Een Murakami boek dus!

Dit boek deed me wel denken over wat ik van Murakami als schrijver vind. Ik heb een groot deel van zijn boeken rond mijn twintigste gelezen en toen raakte hij wel een snaar bij mij, want hij is nog altijd de auteur waarvan ik het grootste aantal boeken in mijn kast heb staan. Maar nu, na het lezen van South of the Border... kijk ik daar toch wat met gemengde gevoelens naar. Het is niet dat dit boek zoveel slechter was dan de andere boeken die ik van hem gelezen heb, maar mijn waardering is eigenlijk gedaald door meer van hem te lezen omdat je vrij snel zijn schtick herkent en hij zichzelf toch wel veel herhaalt en ook blijft volharden in een paar minder goeie dingen (vooral de man-vrouw relaties en de slechte seksscènes). Dat moet niet noodzakelijk iets slecht zijn want je kan zeggen dat hij een eigen stijl heeft, maar ik heb er misschien niet meer zoveel voeling mee. Misschien ben ik hem wat ontgroeid en zou ik nu ook minder plezier beleven met enkele van zijn boeken die ik indertijd wel hoog aanschreef. Misschien waren die toch niet zo diep als ik toen dacht.
Awel ik wil ook eens opnieuw iets ervan lezen want het is ook al ongeveer 10-15 jaar geleden en was er toen ook wel enthousiast over maar weet niet zo goed of dat nu nog standhoudt. Ben er wat bang voor. Of misschien ook niet en pakt het toch weer.
 
Stephen King - The Stand

Ik heb er net geen 9 jaar over gedaan om dit uit te lezen. Wel niets gelezen hieruit tussen 2015 en 2020 en in 2021. Het begin en einde zijn goed, maar vele stukken in het midden waren er teveel aan voor mij.
 
Pandora - Susan Stokes-Chapman

Dit boek speelt zich af in Londen in 1799. De oom van Dora Blake krijgt een mysterieuze Griekse vaas in handen. Aangezien de oom zich nogal vreemd gedraagd, gaat Dora op onderzoek uit met de hulp van een jonge man die probeert toe te treden tot de Society of Antiquaries.

Leuk boek, maar er zat zoveel meer potentiëel in het verhaal. Eigenlijk heb ik al snel het mysterie zelf ontrafeld en hoopte ik dat er toch nog iets anders uit de bus ging komen. Er had zoveel meer gedaan kunnen worden met de vaas.
De personages waren wel oké. Niets bijzonders of memorabele, maar ze waren wel leuk genoeg om te blijven lezen.
Dit boek heb ik een tijdje terug gelezen. Het was inderdaad vermakelijk genoeg, maar er had meer in kunnen zitten.
 
Terug
Bovenaan