Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
De acht bergen - Paolo Cognetti

Het boek wist me gedurende het eerste derde van het verhaal niet echt te boeien maar ben blij dat ik doorgezet heb. Prachtig verhaal over vriendschap tussen twee uitersten met mooie omschrijvingen van het leven in de bergen.
Ik kende die schrijver niet, dus wou hem eens door google sleuren om te zien wat voor vlees we in de kuip hebben.


Die foto jaagt mij oprecht angst aan. 😅 Zou wel rechtstreeks van meetaninmate.com kunnen komen.
 
Night Shift - Stephen King

Eerste collectie kortverhalen van King, met onder andere precursors voor Salem's Lot en The Stand. Bijna allemaal heel goed!
The lawnmower man vond ik geweldig, dat was King nog op zijn top (toen hij nog in het horrorgenre zat). Heerlijke hoe dat verhaal plots een wending krijgt als Harold wakker wordt en die kerel zijn gras aan het maaien is.
Qu!itters. Inc. vond ik ook geweldig, toen ik het las was ik nog een roker.
 
Waartvan akte!

Hier onlangs Dune van Frank Herbert verorberd. Met recht en reden een sci-fi klassieker, zeer aan te raden. Nu de resterende vijf boeken nog.
Verdorie ja, ik was de rest van de Dune reeks precies helemaal vergeten. Vond de eerste ook top.
Heel binnenkort komt de nieuwe verfilming van Dune uit, trouwens.
 
Verdorie ja, ik was de rest van de Dune reeks precies helemaal vergeten. Vond de eerste ook top.
Heel binnenkort komt de nieuwe verfilming van Dune uit, trouwens.
Ik zal de oude ook nog eens moeten bezien, da's ook alweer gemakkelijk 15 jaar geleden, en daar is mij toen door slaapgebrek en alcohol weinig van bijgebleven. :unsure:

Inmiddels De Sneeuwpanter van Sylvain Tesson afgehaald in de boekhandel, geen dikke klepper met net geen 200 pagina's, wel al zeer de moeite. Evenzeer bespiegelend als zijn ander werk maar op een meer bevattelijke manier - voor mij toch, wegens meer vertrouwd met de meer Oosterse filosofische insteek. Nog niet uit, maar ligt me zeer zeker.
 
Fahrenheit 451 - Ray Bradbury

Ik vond 1984 van Orwell geweldig en besloot deze dystopian novel ook eens te proberen. Naast het feit dat ik er echt zeer vlot was doorgegaan vond ik het wat minder dan gehoopt. Kan er zo niet meteen de vinger op leggen, misschien gewoon te maken dat het slechts in een paar uur al was uitgelezen.
 
Joe Speedboot - Heerlijk, t is dat er wat coronakilo's waren bijgekomen anders had ik een sixpack als nooit tevoren, zuiver van het lachen.
Ik zit ongeveer op 1/3 van het boek. is het de moeite dat ik volhoud?
Ik vrees vooral dat het mijn stijl niet is. Zowel verhaalsgewijs als de schrijfstijl. :/
 
Ik zit ongeveer op 1/3 van het boek. is het de moeite dat ik volhoud?
Ik vrees vooral dat het mijn stijl niet is. Zowel verhaalsgewijs als de schrijfstijl. :/
Nee als het je echt niet ligt dan raad ik verder lezen niet echt aan want zoveel veranderen qua stijl doet het boek niet. Het verhaal krijgt wel nog een aantal wendingen maar ik betwijfel of het dan nog echt iets voor jou zal worden.
 
De acht bergen - Paolo Cognetti

Het boek wist me gedurende het eerste derde van het verhaal niet echt te boeien maar ben blij dat ik doorgezet heb. Prachtig verhaal over vriendschap tussen twee uitersten met mooie omschrijvingen van het leven in de bergen.
Die wordt verfilmd door Felix Van Groeningen van Charlotte Vandermeersch, las ik dit weekend in de krant.
 
Het loont soms wel op Google Maps open te hebben staan bij het lezen van sommige boeken. In die dikke klepper van Uwe Johnson kan ik af en toe eens naar New York op reis gaan om me nog beter in te leven in de personages van Anniversaries.
 
Trigger Warning - Neil Gaiman

Wederom een heel diverse verzameling aan kortverhalen, met Black Dog (met Shadow uit American Gods), Orange, Nothing O'clock (Doctor Who), The Return of the Thin White Duke en Click-clack the Rattlebag als favorieten.
 
Ben Kane - Hannibal: Fields of Blood

Tweede deel uit de trilogie, dezelfde 3 tieners (nuja, destijds was je uiteindelijk al man/vrouw op je 15e) als in het eerste deel. Maar waar hun coming-of-age antics en perfecte gedrag (alle 3 knap, intelligent, eervol, etc) in het vorige boek met momenten wel wat storend werkte, was er weinig meer van te merken. Het hele boek is veel meer vanuit een militair oogpunt geschreven en daarin blinkt Kane toch wel uit. De Slag bij Cannae is uiteindelijk een van de grootste, zoniet de grootste, en bloedigste veldslagen van de Romeinen geweest en met 100 pagina's en verschillende oogpunten zuigt Kane je helemaal mee in het verhaal.
Echt van genoten.
 
Sprakeloos - Tom Lanoye

Een van mijn leesvoornemens dit jaar was meer Nederlandstalig te lezen. Als eerste proevertje had ik deze tweedehands in De Slegte opgepikt, terwijl hij eigenlijk niet op mijn verlanglijstje stond. Het is een biografisch werk over de moeder van Lanoye die plotsklaps van het ene op het andere moment haar spraakvermogen verliest.

Pijnlijk mooi. Ik vond het jammer toen hij uit was.
 
Sprakeloos - Tom Lanoye

Een van mijn leesvoornemens dit jaar was meer Nederlandstalig te lezen. Als eerste proevertje had ik deze tweedehands in De Slegte opgepikt, terwijl hij eigenlijk niet op mijn verlanglijstje stond. Het is een biografisch werk over de moeder van Lanoye die plotsklaps van het ene op het andere moment haar spraakvermogen verliest.

Pijnlijk mooi. Ik vond het jammer toen hij uit was.
Als je die mooi vind raad ik je zeker iets van Erwin Mortier aan: Gestameld liedboek: moedergetijden. Dat gaat over zijn moeder die aan Alzheimer lijdt, maar de manier waarop Mortier de Nederlandse taal beheerst dwingt respect en ontzag af.
 
The Witcher Saga: Blood of Elves - Andrjez Sapkowski

Lang geleden dat ik Fantasy gelezen heb, maar me nu rustig aan door de Witcher-reeks aan het lezen. Tot nu amuseer ik me er enorm mee. Ik kende de wereld & de protagonist Geralt of Rivia al van de games & de serie. Binnenkort aan het volgende boek beginnen. Zeker een aanrader voor mensen die graag fantasie lezen.

Helden - Stephen Fry

Hiervoor 'Mythos' gelezen, de Griekse mythologie simpel verteld zeg maar. Ik kende ervoor quasi niks van de Griekse mythologie maar o boy, hoe heerlijk zijn die verhalen! Mythos gaat over het begin, van de oerwezens tot aan de tijd van de Olympische goden, Helden borduurt hierop verder maar gaat over de sterfelijke helden (Herakles, Theseus, Jason, Orfeus etc..). Wederom heerlijke verhalen waar vaak veel inzit. Fry verteld de verhalen maar legt ze niet uit, zodat ge zelf kunt wegdromen en interpreteren erbij.
 
Hannibal: Clouds of War - Ben Kane

Het derde deel in deze serie en helaas ook de laatste. In zijn nawoord spreekt de auteur dat we in het volgende boek verder gaan op een andere locatie, maar dat was 8 jaar en 4 ongerelateerde boekenseries geleden. Weinig waarschijnlijk dat er nog een 4e deel komt.

Langs de ene kant zeer jammer, Ben blijft een geweldige verteller wat betreft militaire acties en weet duidelijk waarover hij schrijft. Alle belangrijke gebeurtenissen zijn beschreven en verteld op basis van bronnen, maar zijn heel knap verweven in het verhaal. De veldslagen van de Romeinen blijven een genot om te lezen.

Langs de andere kant werd het een beetje te ongeloofwaardig met momenten hoe dezelfde personages telkens op alle plaatsen tezamen kwamen omwille van het "lot" en ook blijven overleven. Klein minpuntje toch.
Ander klein minpuntje is dat het boek zich echt helemaal niet meer focust op Hannibal. Na de geweldige Slag bij Cannae, stoppen we met het volgen van Hannibal en gaan we naar Sicilie waar we 400 pagina's lang de hoofdpersonages volgen die met momenten zeer weinig doen, en de laatste 50 pagina's krijgen we dan uiteindelijk de Val van Syracuse voorgeschoteld. Vergeleken met andere gebeurtenissen in het boek, heeft het minder aandacht gekregen dan het verdiende.
Ik had toch graag meer over Hannibal gelezen want nu stopt de serie met Hannibal nog altijd gewoon in Italie en ik weet compleet niet hoe het verder met hem afloopt, tenzij ik Wikipedia raadpleeg. Dat is toch voornamelijk de reden dat ik de score voor dit boek naar beneden afrond van 3,5 naar 3.
 
Alastair Reynolds - Shadow Captain (Revenger #2)

Deel twee in de Revengerreeks, meer toegankelijker dan zijn andere boeken, met minder wetenschappelijke bewoordingen, die dan ook niet moeten worden uitgelegd over verschillende pagina's. Misschien ook deels geschreven met een jonger publiek in gedachten, alhoewel het er nog steeds redelijk ruig en gruwelijk aan toe kan gaan.

De verhaallijn gaat verder na de gebeurtenissen uit boek 1 over twee zussen die nu het commando hebben over een buitgemaakt ruimteschip en hun avonturen verder zetten, maar ook te maken krijgen met een bounty op hun hoofd. Je moet het een beetje zien als piraten in de ruimte. ;)
 
Jim Butcher - Small Favour (Dresden Files #10)

Snel uitgelezen urban fantasy-avontuur van de enige tovenaar/detective in hedendaags Chicago.
Leest als een trein, en het volgende boek uit de leeslijst zal waarschijnlijk ook zo zijn.
 
Shuggie Bain - Douglas Stuart

Had deze ergens op BBC zien passeren (booker prize gewonnen). Heftig boek.
Eigenlijk een soort Schotse versie van 'de helaasheid der dingen', omwille van de thematiek (armoede, alcoholverslaving, marginaliteit en dat verteld vanuit het perspectief van een kind dat daarin opgroeit). Het enige dat me een beetje stoorde was dat de schrijver ervoor gekozen heeft om veel dialect te gebruiken in de dialogen. Daarom deed het me bij momenten ook wat denken aan Grapes of Wrath. Dat maakt dat het authentieker aanvoelt, maar wel lastiger is om te lezen soms.
 
The Count of Monte Cristo - Alexandre Dumas

Het quintessentiële wraakverhaal uit de periode waarbij zowat ieder dispuut met een duel werd beslecht. Ik ben blij dat ik het heb gelezen, maar ik had er echt wel veel meer van verwacht. Ik moest zowaar lachen met hoe overdreven kinderlijk het soms werd, inclusief vermommingen en intriges die nog in Samson & Gert door de beugel zouden kunnen. :unsure:

Maar goed, nog een klassieker achter de kiezen.
 
Terug
Bovenaan