Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Harper Lee - To kill a mockingbird. Niet slecht, maar niet echt mijn genre. Begrijp ook niet waarom hij zo enorm populair is.
 
Ik heb ze in het Engels gelezen (NL literatuur is niet mijn ding) en khad direct zin om nog eens te kijken naar de serie om te zien wat ze er mee gedaan hadden ;)
Serie onlangs ook uitgekeken omwille van dezelfde reden 😊 de serie vond ik nu niet echt ‘wauw’. Verhaallijn is op het eerste zicht ook licht gewijzigd tov de boeken.
 
Harper Lee - To kill a mockingbird. Niet slecht, maar niet echt mijn genre. Begrijp ook niet waarom hij zo enorm populair is.
Je moet dat boek in zijn tijdperk plaatsen: in de Verenigde Staten van de jaren 60 was het best opzienbarend dat een boek werd uitgebracht waarin racial injustice centraal staat. Dat was nog niet zo lang nadat Rosa Parks bijvoorbeeld weigerde om haar plaats in de bus af te staan aan een blanke.
 
The Sandman - Neil Gaiman

Als audiobook van audible. Wat een ervaring.
Volledige cast met karakters en achtergrond geluiden. Ook al heb je het al eens gelezen is het wel de moeite om het zo ook eens te beluisteren.
 
Libra - Don Delillo

Fictie over de moord op J.F. Kennedy, geschreven vanuit het perspectief van ondermeer Lee Harvey Oswald. Echt goed geschreven, de interne monologen zijn bij momenten weergaloos poëtisch. Er had wel wat in de personages kunnen worden gesnoeid, of toch voor meer kleurschakering kunnen worden gezorgd in het dozijn aan grijze CIA agents. Ik snap dat die personages gebaseerd zijn op historische mensen, maar in dat geval had Delillo van mij iets meer artistieke vrijheid mogen nemen zodat je niet met een kluwen aan haast on-onderscheidbare figuren achterblijft.
 
Late where the sweet birds sang - Kate Wilhelm
Hugo Award winner 1977 (mijn 32ste boek uit de Hugo Award winner reeks). De volgenden die ik ga lezen zijn de Hugo award winners van de jaren 90', die van 80' had ik grotendeels al gelezen in het verleden.

Deze van Wilhelm was ok, niet bijzonder goed, maar ben zelf niet zo gewonnen voor die post-apocalyptische toestanden (tenzij het echt goed geschreven is zoals The Stand).
 
Nu bezig in De Sneeuwpanter van Sylvain Tesson. Avonturier-filosoof die samen met een illuster gezelschap de barre hoogtes van Tibet bezoekt in het putteke van de winter om de vermaarde sneeuwpanter te zien. Prachtige reisliteratuur vol mijmerende gedachten en rake observaties over mens en natuur. Helemaal mijn ding.

Die ligt hier op mij te wachten, ik kijk er naar uit!

Mij eerst nog door De Gebroeders Karamazov worstelen 🥸.
 
Good Omens: goed boek dat toch niet helemaal de verwachtingen in lost. Ik weet niet juist wat het is maar het geniale dat veel mensen er van maken zie ik niet meteen. Het boek is ondertussen 30 jaar oud en misschien ligt het daar wel aan. Ik heb er in ieder geval van genoten, dus time well spent.

Next up: Cloud Atlas.
 
Good Omens: goed boek dat toch niet helemaal de verwachtingen in lost. Ik weet niet juist wat het is maar het geniale dat veel mensen er van maken zie ik niet meteen. Het boek is ondertussen 30 jaar oud en misschien ligt het daar wel aan. Ik heb er in ieder geval van genoten, dus time well spent.

Next up: Cloud Atlas.
Zelfde hier, boek viel best mee maar niet zo wauw als wat de rest er van maakt. Er is ook een miniserie van met David Tennant en Michael Sheen trouwens (Good Omens (2019)).

Cloud Atlas herinner ik mij niets meer van, maar vond het wel goed.
 
Een dodelijke opleiding (Les één van de Scholomance) - Naomi Novik

Dit boek is helemaal anders dan de andere werken van Novik. Je wordt meteen het verhaal ingegooid zonder enige uitleg over de fantasiewereld (al wordt dit in de loop van het boek wel geleidelijk aan wel duidelijker gemaakt) en de 'sprookjesachtige' sfeer, zoals in Ontworteld en Zilvergaren is hier volledig afwezig. Ik ben (nog) niet helemaal overtuigd, maar de nieuwsgierigheid voor het vervolg is toch gewekt.
 
Edward Rutherfurd - London

Hehe, eindelijk. 1300 pagina's. Begin December begonnen en initieel er vlot doorheen gekomen, maar het laatste derde van het boek heeft me meer dan een maand gekost om er doorheen te komen. Teveel personages die elkaar opvolgen in te kort tempo. De hoofdstukken waren te kort, je leerde niet meeleven met de personages. Je kreeg een beetje achtergrondinformatie over de periode, de personages, aangevuld met een paar dialogen en eventueel een twist hier en daar. De initiele hoofdstukken waren langer, kenden minder personages, waardoor er meer verhaal en meer schwung inzat. Sowieso ben ik geen fan van historische fictie na 1800, en daar heeft dit boek weinig aan veranderd. De personages kwamen ook minder betrokken in de grote gebeurtenissen in de geschiedenis, maar er werd enkel verteld over de effecten ervan in hun leven. Beetje jammer. En uiteindelijk ook een aantal grote gebeurtenissen die eigenlijk helemaal niet besproken werden (Onafhankelijkheid USA, Napoleon, EIC, WO 1, etc)
Op dat vlak waren Sarum en Russka toch stukken vlotter te lezen.

Tegenvaller uiteindelijk. Wat mij betreft, 400 pagina's te lang en 2 families teveel in het geheel verwoven.
 
Witches Abroad - Terry Pratchett

De Discworld reeks is mijn vast tussendoortje geworden. Deze vond ik soms iets te chaotisch, maar de humor blijft top. Het was een soort anti-Assepoester 😅
 
Tom Clancy/Marc Cameron - Shadow of the Dragon

Goh, goh. Normaal grote fan van deze reeks maar ben vaak de aandacht verloren. En een hele lange opbouw terwijl de ontknoping dan een klein stukje op het einde krijgt. Een deel dat weinig toevoegt aan de reeks. En hoogstwaarschijnlijk verboden in China want ohboy, de CCP wordt niet mooi afgeschilderd : p
 
Collected Stories - Vladimir Nabokov

Alle kortverhalen (800 bladzijden) van Nabokov verzameld in 1 bundel. Het merendeel van de verhalen werd oorspronkelijk in het Russisch geschreven, maar de Engelse vertalingen werden voorzien door Vladimir en zijn zoon Dimitri, dus de kwaliteit daarvan zit wel snor.

De verhalen werden chronologisch gerankschikt, dus je kan echt zien hoe Nabokov als schrijver is geëvolueerd. Ik ben veel meer fan van zijn latere werk, dat zowel inhoudelijk als stilistisch beduidend complexer is. De vroegere verhalen leken soms niet meer dan een ruwe blauwprint voor het concept van een verhaal te zijn, en zijn daardoor weinig memorabel. Nabokov was zichzelf hier ook van bewust en had zich daarom lang verzet tegen een gebundelde publicatie, omdat hij vond dat hij te veel "the bottom of the barrel" (zijn eigen woorden) zou moeten schrapen om aan genoeg verhalen te komen.

Het kortverhaal "Tyrants destroyed" is dan toch wel mijn favoriet. Ik heb nog niet eerder een haatverklaring gelezen die qua poëzie en verbeelding niet moet onderdoen aan sommige van de grootste liefdesgedichten.
 
Ben Kane - Hannibal: Enemy of Rome

Historische actieroman over (rara) Hannibal en zijn invasie van Italie. Eerste deel van een triologie. Heel vlot en aangenaam leesbaar. Niet bepaald hoogstaande proza, maar interessante periode om over te lezen.
 
Uitgelezen:

Konstantin Paustovski - Verhaal van een leven I, II en III.

Drie fraaie kleppers over de avonturen van de schrijver Paustovski in een Rusland voor, tijdens en na de Revolutie. Gerenommeerd om zijn natuurbeschrijvingen en de manier waarop hij de "tijdsgeest" weet te vatten in enkele rake zinsneden. Wie zich interesseert in Rusland, geschiedenis en in feite ook gewoon het leven kan zijn tanden hierin zetten en bij momenten in totale vervoering geraken. Zeer memorabele lezing. Die ga ik ooit nog eens herlezen en in tussentijd zal ik ze aan iedereen aanraden. @de Waaslandwolf zou deze wel interessant vinden voor de Zuid-Russische & Kaukasische escapades.

Nu een andere klepper:

Anniversaries. A year in the life of Gesine Cresspahl van Uwe Johnson. 1500+ pagina's met 366 hoofdstukken tussen augustus 1967 en augustus 1968. Meanderend tussen heden, verleden, de VS, (Oost)-Duitsland en Praag. Wisselend tussen ik-persoon en derde persoon, doorspekt met nieuwsberichten uit Vietnam of diplomatische incidenten of zaken die dichter bij huis gebeuren. Ondanks de gigantische omvang en het heen en weer springen van perspectieven vind ik de eerste schreden in dit verhaal heel goed leesbaar. Je zit direct mee in het broeierige sixties NY en een naargeestig thirties Duitsland. Dit wordt een mooie reis!
 
Uitgelezen:

Konstantin Paustovski - Verhaal van een leven I, II en III.

Drie fraaie kleppers over de avonturen van de schrijver Paustovski in een Rusland voor, tijdens en na de Revolutie. Gerenommeerd om zijn natuurbeschrijvingen en de manier waarop hij de "tijdsgeest" weet te vatten in enkele rake zinsneden. Wie zich interesseert in Rusland, geschiedenis en in feite ook gewoon het leven kan zijn tanden hierin zetten en bij momenten in totale vervoering geraken. Zeer memorabele lezing. Die ga ik ooit nog eens herlezen en in tussentijd zal ik ze aan iedereen aanraden. @de Waaslandwolf zou deze wel interessant vinden voor de Zuid-Russische & Kaukasische escapades.
Waartvan akte!

Hier onlangs Dune van Frank Herbert verorberd. Met recht en reden een sci-fi klassieker, zeer aan te raden. Nu de resterende vijf boeken nog.
 
The Waves - Virginia Woolf

6 jeugdvrienden komen op verschillende momenten in hun leven samen om de dood van een gemeenschappelijke vriend te herdenken. Zoals in de meeste van Woolf's werken is het plot van ondergeschikt belang en moet je dit boek vooral gewoon op je af laten komen, en de prachtige introspectieve gedachtenstromen over je heen laten kabbelen. Dat Woolf de absolute konigin van de stream of consciousness is, bewijst ze nogmaals met deze roman.

Mijn twee favoriete passages:

For myself, I have no aim. I have no ambition. I will let myself be carried on by general impulse. The surface of my mind slips along like a pale-grey stream reflecting what passes. I cannot remember my past, my nose, or the colour of my eyes, or what my general opinion of myself is. Only in moments of emergency, at a crossing, at a kerb, the wish to preserve my body springs out and seizes me and stops me, here, before this omnibus. We insist, it seems, on living. Then again, indifference descends. The roar of the traffic, the passage of undifferentiated faces, this way and that way, drugs me into dreams; rubs the features from faces. People might walk through me. And, what is this moment of time, this particular day in which I have found myself caught? The growl of traffic might be any uproar - forest trees or the roar of wild beasts. Time has whizzed back an inch or two on its reel; our short progress has been cancelled. I think also that bodies are in truth naked. We are only lightly covered with buttoned cloth; and beneath these pavements are shells, bones and silence.

We saw for a moment laid out among us the body of the complete human being whom we have failed to be, but at the same time cannot forget. All that we might have been we saw; all that we had missed; and we grudged for a moment the other's claim, as children when the cake is cut, the one cake, the only cake, watch their slice diminishing.

:love2:
 
Night Shift - Stephen King

Eerste collectie kortverhalen van King, met onder andere precursors voor Salem's Lot en The Stand. Bijna allemaal heel goed!
 
De acht bergen - Paolo Cognetti

Het boek wist me gedurende het eerste derde van het verhaal niet echt te boeien maar ben blij dat ik doorgezet heb. Prachtig verhaal over vriendschap tussen twee uitersten met mooie omschrijvingen van het leven in de bergen.
 
Terug
Bovenaan