Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Forbidden Colours - Yukio Mishima

An aging, embittered novelist sets out to avenge himself on the women who have betrayed him. He finds the perfect instrument in Yuichi, a young man whose beauty makes him irresistible to women but who is just discovering his attraction to other men.

Gezien de thematiek kan ik me voorstellen dat dit boek toen het in de jaren 50 in Japan voor het eerst werd uitgegeven best controversieel moet zijn geweest. Het was verfrissend om in een Japans werk voor een keer de mannelijke personages (en niet de vrouwelijke) door de ogen van "The Male Gaze" te zien, maar voor de rest viel deze roman tegen. De subtiele, maar meesterlijke poëzie van Mishima's novelle The Sailor Who Fell From Grace with the Sea is volledig afwezig in Forbidden Colours en moet plaats maken voor houterige dialogen en gekunstelde beschrijvingen. De stijlbreuk is zo groot dat ik me afvraag of de vertaling die ik heb gelezen gewoon ondermaats is (die van Alfred Marks). Dat maakt het wel een stuk moeilijker om dit boek te beoordelen.
Doe jezelf eens een groot plezier en lees Spring Snow. Nadien de rest van de Sea of Fertility-tetralogie.

Bedank me later.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt misschien wel eens tijd 😅


Forbidden Colours had ik opgepikt omdat ik hem goedkoop tweedehands was tegengekomen.
Ik vond die ook minder.

Spring Snow, Runaway Horses, The Golden Pavillion en The Sailor Who Fell From Grace with the Sea vind ik voorlopig zijn beste werk. Star en The Frolic of the Beasts zijn recent uitgegeven en zijn ook de moeite waard. Life on sale komt binnenkort uit. Woop woop woop.

En doe jezelf nog een groter plezier en bekijk Mishima: A Life in Four Chapters van Paul Schrader. Boy-oh-boy, dat is goed! Mét muziek van Philip Glass die je nooit van je leven zal vergeten. Dat was mijn soundscape op mijn reis in Japan.
 
'De kleur uit de ruimte' van H.P Lovecraft. Het is de eerste keer dat ik Lovecraft lees en ik ben nog geen fan. Sommige delen waren heel goed geschreven en daar ging ik volledig in op, die stukken waren ook vrij eng. Andere delen waren redelijk overbodig en slecht geschreven.
Globaal gezien was het best wel oké. Het was ook geen groot boek waardoor het niet tegen stak.
 
'De kleur uit de ruimte' van H.P Lovecraft. Het is de eerste keer dat ik Lovecraft lees en ik ben nog geen fan. Sommige delen waren heel goed geschreven en daar ging ik volledig in op, die stukken waren ook vrij eng. Andere delen waren redelijk overbodig en slecht geschreven.
Globaal gezien was het best wel oké. Het was ook geen groot boek waardoor het niet tegen stak.
ik ben aan een Engelstalige boek bezig met de verzamelde werken van Lovecraft (echt +150 van die kortverhalen) en de kwaliteit verschilt sterk. Sommigen heel goed, anderen weer zwakjes. Je moet ook in de "mood" zijn om ze te lezen, en ik raad je sterk aan ze in het Engels te lezen.
 
Inderdaad, heb lang geleden ook een kortverhalenbundel van Lovecraft gelezen en vond het ook maar zo zo.
 
Alexandre Dumas - De Drie Musketiers.

Had deze ooit eens voor 50 cent gekocht in de kringloop en onlangs dan maar aan begonnen. Zeer terecht een 'klassieker', ongelooflijk plezant boek om eens te lezen!

Richard Ford - Canada.

Dit boek samen gelezen met een kameraad, zodat we eens over hetzelfde boek konden babbelen. Het is goed geschreven maar qua verhaal pakte het mij niet in. Ook enkele overbodige dingen erin precies die er eigenlijk totaal niet in hoefden.
 
Murder at the Vicarage - Agatha Christie

Eigenlijk gewoon Cluedo in boekvorm. Vlot om te lezen.
Voor mij was er wel het typische probleem van te veel personages in een boek, waardoor ik op het einde vergeten was wat de achtergrond van de moordenaar nu eigenlijk ook al weer was 😅
 
Dan toch maar Wolf Hall van Hilary Mantel opgegeven. Het gebeurt echt niet vaak dat ik dit doe, meestal maar een keer per jaar. Maar dit is een boek bomvol intriges en ik heb de laatste tijd niet meer zoveel mogelijkheden om eens goed door te lezen. Ik volgde dus niet meer. Het hielp ook niet dat de schrijfstijl veel aandacht vergt. Dus die parkeer ik tot een later tijdstip.

Nu bezig in De Sneeuwpanter van Sylvain Tesson. Avonturier-filosoof die samen met een illuster gezelschap de barre hoogtes van Tibet bezoekt in het putteke van de winter om de vermaarde sneeuwpanter te zien. Prachtige reisliteratuur vol mijmerende gedachten en rake observaties over mens en natuur. Helemaal mijn ding.
 
Dan toch maar Wolf Hall van Hilary Mantel opgegeven. Het gebeurt echt niet vaak dat ik dit doe, meestal maar een keer per jaar. Maar dit is een boek bomvol intriges en ik heb de laatste tijd niet meer zoveel mogelijkheden om eens goed door te lezen. Ik volgde dus niet meer. Het hielp ook niet dat de schrijfstijl veel aandacht vergt. Dus die parkeer ik tot een later tijdstip.
Jammer :( Ik was echt helemaal wild van Wolf Hall, maar dat was wel al duidelijk denk ik. 😅

Het is inderdaad een specialere schrijfstijl en het vertelperspectief kan verwarrend zijn als je je er niet goed bij kan concentreren. Het helpt niet dat er in die tijd er maar 3 namen leken te bestaan: Henry, Thomas en Anne. :D
 
Wuthering Heights - Emily Brontë

Ondanks de unheimliche sfeer die zo typerend is voor het genre voelt een klassieke gothic novel lezen toch altijd een beetje aan als thuiskomen. Ik wist waar ik me aan kon verwachten, en die verwachtingen werden ook ingelost. Beetje middle-of-the-road dus, maar zeker niet slecht.
 
The Midnight Library - Matt Haig

De verhaallijn is niet erg verrassend, maar de auteur biedt wel een interessante kijk op het "hiernamaals" (of de halte er net voor).
 
The Secret History - Donna Tart
Veel te lang geleden dat ik nog eens een boek, zeker fictie, heb uitgelezen. Maar echt wel genoten van dit verhaal! Hele toffe setting en personages.

Nu verder inpikken in Tree Story: The History of the World Written in Rings - Valerie Trouet. Ik was enorm onder de indruk van Valerie Trouet haar passage in Alleen Elvis Blijft Bestaan. Ze heeft dezelfde studies gedaan als mij en ik vind haar gedrevenheid echt fantastisch. Dat interview heeft er deels ook voor gezorgd dat ik nu aan een thesis bezig ben over jaarringen en klimaat.
 
Alleen Elvis is echt een goudmijn voor boeken en films :)
Ben nu aan boeken bezig van James Salter door aflevering met Tommy Wieringa.
 
Net Stad der Dieven van David Benioff in één ruk uitgelezen. Ik was aangenaam verrast, normaal ben ik geen fan van oorlogsromans maar de setup intrigeerde mij al vanaf het begin. Mooie combinatie tussen humor en spanning. Ideaal boek voor tussendoor, te lezen tijdens een koude winteravond.
 
The Last Hero - Terry Pratchett

27ste deel in de Discworld-reeks en iets anders dan de rest. Een fabel met meer illustraties dan tekstpagina's, maar met de terugkeer van Rincewind. Ik klaag dus niet.
 
Elena Ferrante - De Geniale Vriendin

Een hele tijd terug het eerste seizoen van de serie gezien, nu ook maar eens aan de boeken begonnen. Zeer van genoten, een intiem portret van de vriendschap (en ergens ook wel machtsstrijd) tussen twee meisjes die opgroeien in het na-oorlogse Napels. Ik kijk er erg naar uit om de komende tijd de volgende boeken te lezen.

John Steinbeck - Of Mice and Men

Klassieke novelle, eerste boek dat ik van Steinbeck lees. Geschreven in een vlotte en simpele stijl, die je makkelijk laat inleven in de leefwereld van arbeiders in de VS van de jaren 30. Ik kan goed begrijpen waarom dit voor veel Amerikaanse leerlingen verplichte lectuur is. Steinbeck propt in een honderdtal bladzijden een hoop symboliek, vooruitschouwing en uitwerking van de karakters. Zeer goed einde ook.
 
Onlangs de Witcher saga uitgelezen. Was al een enorme fan van het spel. Twijfel zelf om ze nog eens in het Engels te lezen 🤔
 
Onlangs de Witcher saga uitgelezen. Was al een enorme fan van het spel. Twijfel zelf om ze nog eens in het Engels te lezen 🤔
Ik heb ze in het Engels gelezen (NL literatuur is niet mijn ding) en khad direct zin om nog eens te kijken naar de serie om te zien wat ze er mee gedaan hadden ;)
 
Terug
Bovenaan