LittlePinkBunny
Member
Dat je geen contract hebt is niet zo uitzonderlijk, geen enkel statutair ambtenaar heeft een contract, dat werkt allemaal met publicaties in het staatsblad. Wat er uitzonderlijk is is dat het sociaal statuut van magistraten niet zo uitgebreid vastgelegd is als bij anderen, zaken als bijvoorbeeld een officieel ouderschapsverlof bestaan niet. Aan de andere kant hebben ze ook veel vrijheid, er kan heel veel in onderling akkoord afgesproken worden.
Dit dus inderdaad.
Dus in feite kan je pakweg 50 uur (moeten) werken zonder dat er iets tegenover staat?
Absoluut.
Ja, maar geen bonus, geen brede waaier aan extralegale voordelen, geen auto,... Telt op natuurlijk.
Anderzijds wel een dik pensioen natuurlijk
Sowieso goed dat deze profielen ook eens posten!!
Klopt allemaal.
Maar dat weet je uiteraard op voorhand. Je wordt niet van dag op dag rechter, dus het is bij iedereen een weloverwogen keuze.

Moet je niet per sé op antwoorden, maar heb je veel moeten inleveren i.v.m. je inkomen als advocaat?
Wat was de reden om de stap te zetten: work/life balance/stress, jobinhoud,...?
Niet zo gek veel. Ik schat 10 - 20% (moeilijke vergelijking tussen de inkomsten/kosten structuur als zelfstandige en nu). Geld is voor mij nooit een drijfveer geweest, anders had ik wel een stuk harder gewerkt als advocaat.

Ik had een grondige hekel aan het commerciële aspect en ben absoluut geen ondernemer, hetwelk je vanaf een bepaalde leeftijd in de advocatuur toch moet zijn. Eigenlijk is dat vele malen belangrijker dan een goed jurist zijn.
Magistratuur is voor mij de perfecte combinatie tussen absolute vrijheid en een interessante intellectuele bezigheid