Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
1. PERSONALIA
Leeftijd: 34 -> 36 (toch bijna)
Opleiding: Doctoraat + Master Ingenieur Applied Computer Science + Master Industrieel Ingenieur Elektronica/ICT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Sinds 2013, doctoraat + (onderzoeks)projecten.
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Universiteit
Huidige functie: Post-doc onderzoeker
Anciënniteit: 7 jaar -> 9 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 -> 80% aanstelling
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Flexibel maar zal in totaliteit rond die 38 uur zitten. Bij deadlines/problemen veel meer, op andere momenten geregeld minder. -> Eerder wat minder dan wat meer, toch zeker op gebied van overuren :fingerguns_r:

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5300€ (op loonfiche van juni nog geïndexeerd) -> €4766
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3000€ -> €2940
Nettovergoedingen: 50€, telewerk + internetvergoeding (pas ingevoerd ergens tijdens de covid lockdowns)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: laptop -> ondertussen 8 jaar oud en vrij dringend aan vervanging toe, maar momenteel 'geen budget' voor voorzien ...
Maaltijdcheques: Nee, wel warme maaltijd aan 5€ -> Kwaliteit en kwantiteit eten in resto is er op achteruit gegaan en de prijs is omhoog gegaan. Zou véél liever maaltijdcheques krijgen.
Ecocheques: Ja, ergens rond 150€ (kan exact bedrag niet meer zien want Edenred rommel geeft maar 6 maand historiek...)
Hospitalisatieverzekering: Ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel - Elsene
Afstand woon/werk in km's: 30 -> 24 km (verhuis)
Afstand woon/werk in tijd: 40 min - 1 uur -> 45 min - 1 uur 10 min voor zelfde maar korter traject, fuck Brussel ...
Eigen auto nodig voor het werk: Ja, openbaar vervoer naar Brussel is een kleine ramp van waar we nu tijdelijk wonen (noodgedwongen door brand in vorige woning)
Verplaatsingsvergoedingen: Openbaar vervoer en fietskilometers terugbetaald (niet van toepassing)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen: 35 variabel + 5 vast tussen Kerstmis en Nieuwjaar, geen brugdagen -> Aan 80% daarvan, weet niet van buiten
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, zolang er geen overlap is met verplichtingen als onderwijstaken
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Afhankelijk van financiering van onderzoeksprojecten. Langere tijd geen financiering = ontslag.
Hoe vaak overuren te presteren: Beperkt tot deadlines en problemen/upgrades aan onze serverinfrastructuur
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja -> Meestal 2 à 3 van de 4 werkdagen van thuis uit. Zalig!
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, begeleiden doctoraatsstudenten en masterproefstudenten.

Een dag minder werken voor (na inflatie) €60 minder netto loon en meer dan de helft van de werkweek in alle gemak van thuis uit in plaats van al dat geklooi en tijdsverlies in het Brussels verkeer. Véél meer vrije tijd en beduidend minder stress. Ik zou niet weten waarom ik ooit zelfs nog maar zou overwegen om ooit terug full-time te gaan werken zolang dat financieel niet nodig is, laat staan overuren kloppen.

De flexibiliteit hieromtrent bij de huidige werkgever is de voornaamste reden waarom ik er blijf. De kleinere frustraties in pendelafstand en (ontbreken) extralegale voordelen pak ik er wel bij.

De vrije dag vul ik voorlopig (gedeeltelijk) in met nog wat spullen af te werken in onze nieuwbouw. Spaart mij op het einde van de rit nog een pak geld uit ook ten opzichte van daarvoor telkens iemand te moeten inhuren.

PS: niet mac-bc voor alle duidelijkheid. :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Een dag minder werken voor (na inflatie) €60 minder netto loon en meer dan de helft van de werkweek in alle gemak van thuis uit in plaats van al dat geklooi en tijdsverlies in het Brussels verkeer. Véél meer vrije tijd en beduidend minder stress. Ik zou niet weten waarom ik ooit zelfs nog maar zou overwegen om ooit terug full-time te gaan werken zolang dat financieel niet nodig is, laat staan overuren kloppen.

De flexibiliteit hieromtrent bij de huidige werkgever is de voornaamste reden waarom ik er blijf. De kleinere frustraties in pendelafstand en (ontbreken) extralegale voordelen pak ik er wel bij.

De vrije dag vul ik voorlopig (gedeeltelijk) in met nog wat spullen af te werken in onze nieuwbouw. Spaart mij op het einde van de rit nog een pak geld uit ook ten opzichte van daarvoor telkens iemand te moeten inhuren.

PS: niet mac-bc voor alle duidelijkheid. :laugh:
Ik zie mij dit nog niet snel doen. 't Zal ook veel meer dan 60 EUR verlies zijn als ik 4/5 zou gaan werken.
Maar als alleenstaande met een gekocht appartement zie ik momenteel al die centen nog graag komen.
 
Is geen job voor mij.
Ge kunt heel moeilijk het verschil maken in zulke jobs door cognitief sneller/scherper te zijn.
In zoiets zou bijna al mijn potentieel toegevoegde waarde verloren gaan.

Ik heb dit uiteindelijk wel eens geprobeerd.
Maar lukte enkel door te misleiden en quasi liegen bij sollicatie.
Ik heb in die periode voor honderden jobs gesolliciteerd. Ben mss voor een vijftal uitgenodigd.
Feedback was altijd:
- Kan geen hoogte krijgen van u.
- "Gaat gij u hier niet vervelen?"
Beide zijn dooddoeners.
Ik heb nochtans 3 jaar orderpicking gedaan toen ik als IT'er nergens nog een job kon vinden. (2004 tem 2007)
Ik was 10 maanden werkloos en ik was het stilzitten beu.

1x zat ik toen bij de laatste 2 bij een sollicitatie. En 1x had ik de job maar is dit alsnog afgeketst omdat ze op het laatste nippertje alsnog iemand intern hadden gevonden. Maar daarmee kocht ik dus niks en op het einde van de rit had ik ... géén job.

Is geen job voor mij.
Ge kunt heel moeilijk het verschil maken in zulke jobs door cognitief sneller/scherper te zijn.
Ik was nochtans bij de beste orderpickers als IT'er volgens de cijfertjes (en dus ook de bazen). :tongue:

Maar 'I feel your pain'. Ik wilde werken en ik vond letterlijk 'niks' in mijn branche. Ik had mijzelf uit de markt geprezen en dan is het echt wachten op een 'enorme' groeipiek in uw sector.
 
Een interessant onderzoek naar het inkomen van de Vlaming
Netto inkomen vd Vlaming in 2022 gemiddeld 2732 EUR/maand

33% van de Vlamingen verdient netto meer dan 3000€/maand (dus na aftrek belastingen en sociale bijdragen).

 
iemand die weet of bovenstaande ook inkomsten uit de vennootschappen bevat?
Het gaat over het beroepsinkomen, niet over het inkomen uit een vennootschap. Uitgekeerd loon telt natuurlijk wél mee.

Ik vind dat eigenlijk niet weinig?
Als het een gemiddelde is, zegt dat niet veel. Als in de 1000 respondenten 1 persoon zit met een loon van 2 miljoen euro/jaar, is er al een serieuze scheeftrekking.
 
Als het een gemiddelde is, zegt dat niet veel. Als in de 1000 respondenten 1 persoon zit met een loon van 2 miljoen euro/jaar, is er al een serieuze scheeftrekking.
Aan de andere kant, als je nettolonen bekijkt en daar dan nettoequivalenten bijtelt van nettovergoedingen, wagen, maaltijdcheques,... dan zou het mij echt niet verwonderen dat het netto bedrag dat mensen ter beschikking hebben hen wel eens zou doen verschieten. Zeker met ons systeem van automatische indexaties.
 
Beetje jammer - heb geen flauw idee wat de mogelijke impact zou kunnen zijn gezien daar toch wat hogere profielen terug te vinden zijn en het aantal sterk is toegenomen.

Die keren zich in hoofdzaak ergens 3750 bruto per maand uit, zonder 13de maand, bonus of dubbel vakantiegeld.
De rest kiezen ze zelf uiteraard :)
 
Die keren zich in hoofdzaak ergens 3750 bruto per maand uit, zonder 13de maand, bonus of dubbel vakantiegeld.
De rest kiezen ze zelf uiteraard :)
Yep - vraag is hoe we de uitkeringen onder de vorm van dividend + opgebouwde reserve moeten inschatten, zal dat een voelbaar effect hebben op het gemiddelde loon (in feite inkomen dan)? Zo ergens een ruwe schatting zou al een hele prestatie zijn.
 
Yep - vraag is hoe we de uitkeringen onder de vorm van dividend + opgebouwde reserve moeten inschatten, zal dat een voelbaar effect hebben op het gemiddelde loon (in feite inkomen dan)? Zo ergens een ruwe schatting zou al een hele prestatie zijn.

2.5mio Vlamingen die loontrekkend zijn, aan een gemiddelde van 2732.
Veronderstel dat alle 80.000 management venootschappen die de Tijd rapoorteert in Vlaanderen zitten, dat die daar allemaal voor een equivalent van 2500 netto inzitten per maand, en dat die zich equivalent 10k netto uitbetalen per maand, dan zou je netto loon gemiddeld van 2732 naar zowat 2972 gaan.

Dat is wellicht een enorme overschatting, aangezien niet al die management vennootschappen in Vlaanderen zitten, en die zich lang niet allemaal 10k/maand netto kunnen uitbetalen, maar je ziet dat zelfs daar de impact beperkt is.
 
Gisteren toevertrouwd gekregen dat een andere werkgever mij zou willen aanwerven en ze zijn bereid om mij 20% meer loon te geven. Ik koppel vandaag terug naar mijn huidige werkgever ivm het bod die ik gekregen heb. "Ja Befferke, we zien u niet graag vertrekken, we kunnen u 6% meer geven maar niet meer". Een redelijke fucking dilemma van jewelste aangezien ik goed in de groep lig bij mijn huidige collega's en ik het werk graag doe
 
Terug
Bovenaan