Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Master Bedrijfscommunictie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Marketeer ==> Idem
Anciënniteit: 6 maand bij huidige werkgever
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u ==> 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 47-50u ==> Onbekend
verantwoordelijkheden: Volledig verantwoordelijk over het promoten van projecten. Direct rapporteren aan de CEO's. ==> Rapporteren aan manager

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3650€ ==> 4350€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2720 € ==> Voorlopig onbekend, maar rond hetzelfde bedrag
Nettovergoedingen: 450€ ==> 90€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig ==> Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja ==> Idem
Maaltijdcheques: Ja, 8€ ==> Idem
Ecocheques: Ja, 250€ ==> Idem
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 2% ==> Ja, 2,06% (en wordt verhoogd naar gelang de leeftijd)
Hospitalisatieverzekering: Ja, geen eigen bijdrage ==> Ja, geen eigen bijdrage
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Vakantiegeld ==> Vakantiegeld + Bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams-Brabant ==> Brussel
Afstand woon/werk in km's: 10km ==> 40km
Afstand woon/werk in tijd: 15-20min ==> 1u
Eigen auto nodig voor het werk: Neen ==> Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen ==> Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Audi Q3 ==> VW ID4, Ioniq 6, IX1

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 ==> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 ==> 12
Vakantiedagen (andere extra): 0 ==> 4 extra dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Niet echt duidelijk..we mogen verlof nemen, maar doordat bedrijf zo'n grote chaos is wordt het officieel nooit goedgekeurd..maar nemen we de zelf ingeplande dagen gewoon ==> Semi. Rekening houden met verlofdagen van de sector. 16 dagen zelf te kiezen. 20 worden gezamenlijk ingepland.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen ==> Neen
Glijdende werkuren: Neen ==> Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Enorme stress ==> Onbekend
Hoe vaak overuren te presteren: Constant ==> Onbekend, maar ik had het gevoel dat er veel aandacht besteed werd aan het menselijke aspect.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Officieel wel, maar van geen enkele collega gehoord dat zij ooit opleidingen gehad hebben. ==> Er werd op gehamerd dat er heel veel opleidingsmomenten zijn.
Telewerk (buiten corona-periode): Neen, zelfs onbespreekbaar "Want mensen zijn thuis minder productief" ==> Ja, 2 dagen per week.
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen ==> Neen

Bij de toekomstige werkgever krijg ik ook nog cadeaucheques, een koopkrachtpremie & een verzekering gewaarborgd inkomen.
Als deze werkegever "walk the talk" doet, dan is dit echt wel een flinke verbetering

De nieuwe HR man is echt WILD bij ons.

Twee maanden geleden trekken ze 100 overuren af en vergeten ze ze uit te betalen.
Een paar dagen geleden een mailtje "Ja oeps we hebben hier nog 35 uur van u gevonden die achter een kast gevallen waren die we deze maand gaan uitbetalen".

Bij de toekomstige werkgever krijg ik ook nog cadeaucheques, een koopkrachtpremie & een verzekering gewaarborgd inkomen.[/B]
Als het gaat over een indiensttreding na 31 maart zal je wel geen recht meer hebben op de koopkrachtpremie (als het gaat over de koopkrachtpremie die fiscaal voordelig is, zoals je zou mogen verwachten)

Ik werk zelf aan een hogeschool, ik zou niet naar Brussel gaan voor die 200 euro.

Tis maar 1 à 2 keer per week.
Als die wat gesetteld is daar, kan hij zijn chef overtuigen om deels zijn uren op de trein als werkuren te beschouwen (business analyst dus laptop, degelijke koptelefoon en hotspot, je kan werken.)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34 -> 36 (toch bijna)
Opleiding: Doctoraat + Master Ingenieur Applied Computer Science + Master Industrieel Ingenieur Elektronica/ICT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Sinds 2013, doctoraat + (onderzoeks)projecten.
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Universiteit
Huidige functie: Post-doc onderzoeker
Anciënniteit: 7 jaar -> 9 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 -> 80% aanstelling
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Flexibel maar zal in totaliteit rond die 38 uur zitten. Bij deadlines/problemen veel meer, op andere momenten geregeld minder. -> Eerder wat minder dan wat meer, toch zeker op gebied van overuren :fingerguns_r:

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5300€ (op loonfiche van juni nog geïndexeerd) -> €4766
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3000€ -> €2940
Nettovergoedingen: 50€, telewerk + internetvergoeding (pas ingevoerd ergens tijdens de covid lockdowns)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: laptop -> ondertussen 8 jaar oud en vrij dringend aan vervanging toe, maar momenteel 'geen budget' voor voorzien ...
Maaltijdcheques: Nee, wel warme maaltijd aan 5€ -> Kwaliteit en kwantiteit eten in resto is er op achteruit gegaan en de prijs is omhoog gegaan. Zou véél liever maaltijdcheques krijgen.
Ecocheques: Ja, ergens rond 150€ (kan exact bedrag niet meer zien want Edenred rommel geeft maar 6 maand historiek...)
Hospitalisatieverzekering: Ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel - Elsene
Afstand woon/werk in km's: 30 -> 24 km (verhuis)
Afstand woon/werk in tijd: 40 min - 1 uur -> 45 min - 1 uur 10 min voor zelfde maar korter traject, fuck Brussel ...
Eigen auto nodig voor het werk: Ja, openbaar vervoer naar Brussel is een kleine ramp van waar we nu tijdelijk wonen (noodgedwongen door brand in vorige woning)
Verplaatsingsvergoedingen: Openbaar vervoer en fietskilometers terugbetaald (niet van toepassing)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen: 35 variabel + 5 vast tussen Kerstmis en Nieuwjaar, geen brugdagen -> Aan 80% daarvan, weet niet van buiten
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, zolang er geen overlap is met verplichtingen als onderwijstaken
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Afhankelijk van financiering van onderzoeksprojecten. Langere tijd geen financiering = ontslag.
Hoe vaak overuren te presteren: Beperkt tot deadlines en problemen/upgrades aan onze serverinfrastructuur
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja -> Meestal 2 à 3 van de 4 werkdagen van thuis uit. Zalig!
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, begeleiden doctoraatsstudenten en masterproefstudenten.

Een dag minder werken voor (na inflatie) €60 minder netto loon en meer dan de helft van de werkweek in alle gemak van thuis uit in plaats van al dat geklooi en tijdsverlies in het Brussels verkeer. Véél meer vrije tijd en beduidend minder stress. Ik zou niet weten waarom ik ooit zelfs nog maar zou overwegen om ooit terug full-time te gaan werken zolang dat financieel niet nodig is, laat staan overuren kloppen.

De flexibiliteit hieromtrent bij de huidige werkgever is de voornaamste reden waarom ik er blijf. De kleinere frustraties in pendelafstand en (ontbreken) extralegale voordelen pak ik er wel bij.

De vrije dag vul ik voorlopig (gedeeltelijk) in met nog wat spullen af te werken in onze nieuwbouw. Spaart mij op het einde van de rit nog een pak geld uit ook ten opzichte van daarvoor telkens iemand te moeten inhuren.

PS: niet mac-bc voor alle duidelijkheid. :laugh:

Laatst bewerkt:
Een dag minder werken voor (na inflatie) €60 minder netto loon en meer dan de helft van de werkweek in alle gemak van thuis uit in plaats van al dat geklooi en tijdsverlies in het Brussels verkeer. Véél meer vrije tijd en beduidend minder stress. Ik zou niet weten waarom ik ooit zelfs nog maar zou overwegen om ooit terug full-time te gaan werken zolang dat financieel niet nodig is, laat staan overuren kloppen.

De flexibiliteit hieromtrent bij de huidige werkgever is de voornaamste reden waarom ik er blijf. De kleinere frustraties in pendelafstand en (ontbreken) extralegale voordelen pak ik er wel bij.

De vrije dag vul ik voorlopig (gedeeltelijk) in met nog wat spullen af te werken in onze nieuwbouw. Spaart mij op het einde van de rit nog een pak geld uit ook ten opzichte van daarvoor telkens iemand te moeten inhuren.

PS: niet mac-bc voor alle duidelijkheid. :laugh:
Ik zie mij dit nog niet snel doen. 't Zal ook veel meer dan 60 EUR verlies zijn als ik 4/5 zou gaan werken.
Maar als alleenstaande met een gekocht appartement zie ik momenteel al die centen nog graag komen.

Is geen job voor mij.
Ge kunt heel moeilijk het verschil maken in zulke jobs door cognitief sneller/scherper te zijn.
In zoiets zou bijna al mijn potentieel toegevoegde waarde verloren gaan.

Ik heb dit uiteindelijk wel eens geprobeerd.
Maar lukte enkel door te misleiden en quasi liegen bij sollicatie.
Ik heb in die periode voor honderden jobs gesolliciteerd. Ben mss voor een vijftal uitgenodigd.
Feedback was altijd:
- Kan geen hoogte krijgen van u.
- "Gaat gij u hier niet vervelen?"
Beide zijn dooddoeners.
Ik heb nochtans 3 jaar orderpicking gedaan toen ik als IT'er nergens nog een job kon vinden. (2004 tem 2007)
Ik was 10 maanden werkloos en ik was het stilzitten beu.

1x zat ik toen bij de laatste 2 bij een sollicitatie. En 1x had ik de job maar is dit alsnog afgeketst omdat ze op het laatste nippertje alsnog iemand intern hadden gevonden. Maar daarmee kocht ik dus niks en op het einde van de rit had ik ... géén job.

Is geen job voor mij.
Ge kunt heel moeilijk het verschil maken in zulke jobs door cognitief sneller/scherper te zijn.
Ik was nochtans bij de beste orderpickers als IT'er volgens de cijfertjes (en dus ook de bazen). :tongue:

Maar 'I feel your pain'. Ik wilde werken en ik vond letterlijk 'niks' in mijn branche. Ik had mijzelf uit de markt geprezen en dan is het echt wachten op een 'enorme' groeipiek in uw sector.

Een interessant onderzoek naar het inkomen van de Vlaming
Netto inkomen vd Vlaming in 2022 gemiddeld 2732 EUR/maand

33% van de Vlamingen verdient netto meer dan 3000€/maand (dus na aftrek belastingen en sociale bijdragen).

iemand die weet of bovenstaande ook inkomsten uit de vennootschappen bevat?
Het gaat over het beroepsinkomen, niet over het inkomen uit een vennootschap. Uitgekeerd loon telt natuurlijk wél mee.

Ik vind dat eigenlijk niet weinig?
Als het een gemiddelde is, zegt dat niet veel. Als in de 1000 respondenten 1 persoon zit met een loon van 2 miljoen euro/jaar, is er al een serieuze scheeftrekking.

Als het een gemiddelde is, zegt dat niet veel. Als in de 1000 respondenten 1 persoon zit met een loon van 2 miljoen euro/jaar, is er al een serieuze scheeftrekking.
Aan de andere kant, als je nettolonen bekijkt en daar dan nettoequivalenten bijtelt van nettovergoedingen, wagen, maaltijdcheques,... dan zou het mij echt niet verwonderen dat het netto bedrag dat mensen ter beschikking hebben hen wel eens zou doen verschieten. Zeker met ons systeem van automatische indexaties.

Terug
Bovenaan