Tuurlijk is tot je 30 zoekende zijn en niet werken niet 'de norm'. Dat heeft niemand hier doen uitschijnen. Ik ga ervan uit dat de poster dit ook weet en het zeker niet de eerste keer in diens leven is dat die dit hoort. In de verdediging schieten met argumenten die ik ook maar flauw vind, lijkt mij een reflex te zijn die erop wijst dat Nesjamag het ook liever anders had gezien. Laten we 'blij' zijn dat die uit de eerste situatie geraakt is en toch iets doet, want dat is voor de maatschappij nog altijd beter dan wat die voorheen deed.
Ik zou trouwens niet willen wisselen met de poster, en ik denk met mij de meesten die dit topic frequenteren niet.
Los van de situatie van Nesjemag denk ik dat de verontwaardiging toch ergens wel gegrond is.
Op een gegeven moment moet je tot de conclusie komen dat het hoger onderwijs te laagdrempelig wordt aangeboden. Ik heb de indruk dat tegenwoordig iedereen een diploma uitgereikt door de hogeschool moet hebben, ze creëren dan 2 jarige graduaten die in feite inhouden dat je veel praktische ervaring d.m.v stages dient op te doen en de theorie tot een minimum te beperken. Toegevoegde waarde daarvan is in mijn ogen zeer beperkt.
De insteek is vooral dat 18jarige de arbeidsmarkt op gooien "te vroeg" is. Bon niet mee akkoord, ze 2 jaar langer hun broek laten slijten met de huidige mentaliteit van de jeugd is allesbehalve wenselijk.
Dan zit je met het fenomeen dat studeren quasi gratis is en je uw 120 studiepunten allemaal kan opbrassen. Komt er geen diploma uit dan is het ook maar zo.
Op een gegeven moment moet je dit durven herzien en durven zeggen dat men initieel een veel hogere som dient te betalen, niet de werkelijke kost maar wel een som die makkelijk 5x de huidige som is.
De overheid kan dan komen met studiefinancieringen aan 0%, slaag je dan dien je maar een fractie terug te betalen. Slaag je niet dan betaal je de volledige som terug.
Ja je zadelt dan mensen potentieel op met 15k studieschuld, maar dat is niet het einde van de wereld. Het zou alvast wel helpen om te realiseren dat studeren noch gratis is en dat je goed moet nadenken voordat je de stap zet.
De insteek van "we proberen eens en zien wel" dat moet eruit.
Er lopen meerdere zaken spaak als het op hoger onderwijs aankomt. Op een gegeven moment moet je ook durven eerlijk zijn en durven inzien dat een opleiding een meerwaarde moet zijn en dat het iets moet opbrengen.
Als het enkel de maatschappij geld kost dan is dat niet wenselijk.