Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik vermoed dat mensen eerder reageren op dit soort zaken:

Neerkijken op bepaalde jobs omdat hij daar "cognitief niet genoeg kan bijdragen" en als alternatief gewoon belastingsgeld ( aka onder andere het geld van de mensen die wel hetgene doen waar hij op neerkijkt) opsouperen.

Ik snap de logica niet echt hoe je meer toegevoegde waarde had @Nesjamag door die jaren niets te doen.
Honderden sollicitaties waar ik de dag zelf zou begonnen zijn moest ik de kans gekregen hebben.
Maar een kans gaf me mij nooit.
Mij valt niets te verwijten.

De economie keerde pas rond 2017-2018. Toen was dat echt te merken en de voornaamste factor. Rond die tijd had elke vacature geen 100en sollicitaten meer. Wellicht heb ik ook geluk gehad dat uiteindelijk eens recht voor een technisch persoon zat ipv een recruiter. In mijn ervaring is de kans dat ik een job vastheb zeer hoog als ik rechtstreeks praat met een verantwoordelijke. En de kans is nihil als er een recruiter/HR tussenzit.

Honderden sollicitaties waar ik de dag zelf zou begonnen zijn moest ik de kans gekregen hebben.

Ze zullen waarschijnlijk wel iemand aangenomen hebben voor die honderden jobs. Het idee dat jij je niet anders had kunnen voordoen/gedragen om 1 van die jobs te verwerven en dat het volledig aan de andere partij ligt getuigt ook wel van een portie.. hubris.

Het was geen kritiek op die persoon maar we gaan toch niet doen alsof het de norm mag zijn om tot je 30 te zoeken wat je doet in het leven of alsof er geen vragen gesteld mogen worden wanneer dat eens wel het geval is? Dat klinkt misschien hard maar ik denk dat ik inhoudelijk toch weinig schandalige zaken gezegd heb?
Tuurlijk is tot je 30 zoekende zijn en niet werken niet 'de norm'. Dat heeft niemand hier doen uitschijnen. Ik ga ervan uit dat de poster dit ook weet en het zeker niet de eerste keer in diens leven is dat die dit hoort. In de verdediging schieten met argumenten die ik ook maar flauw vind, lijkt mij een reflex te zijn die erop wijst dat Nesjamag het ook liever anders had gezien. Laten we 'blij' zijn dat die uit de eerste situatie geraakt is en toch iets doet, want dat is voor de maatschappij nog altijd beter dan wat die voorheen deed.

Ik zou trouwens niet willen wisselen met de poster, en ik denk met mij de meesten die dit topic frequenteren niet.

Tuurlijk is tot je 30 zoekende zijn en niet werken niet 'de norm'. Dat heeft niemand hier doen uitschijnen. Ik ga ervan uit dat de poster dit ook weet en het zeker niet de eerste keer in diens leven is dat die dit hoort. In de verdediging schieten met argumenten die ik ook maar flauw vind, lijkt mij een reflex te zijn die erop wijst dat Nesjamag het ook liever anders had gezien. Laten we 'blij' zijn dat die uit de eerste situatie geraakt is en toch iets doet, want dat is voor de maatschappij nog altijd beter dan wat die voorheen deed.

Ik zou trouwens niet willen wisselen met de poster, en ik denk met mij de meesten die dit topic frequenteren niet.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik zou willen wisselen of dat Nesjamag zijn situatie "schandalig" was (als in "waarom kan die niet gaan werken)... Wat ik (nogmaals) deed was de verdediging die er kwam a la "het is de schuld van de maatschappij" tegenspreken en stellen dat het 10 jaar lang niet werken wel degelijk Nesjamag zijn keuze was. Niet meer, niet minder. Heb nergens geoordeeld of iets goed of slecht was, noch zei ik dat de keuze volledig fout was. Ik ken Nesjamag of zijn situatie niet, vandaar dat ik daar ook niet over heb geoordeeld.

Maar het is precies not done om te zeggen dat mensen zelf vaak instaan voor hun situaties en het heus niet alleen maar externe factoren zijn waardoor iemand in een bepaalde situatie zit.

Welk onderdeel dan? Dat er commissies betaald worden bij het doorverwijzen? Of de verhouding van hoeveel de wn en de wg overhoudt?
Het eerste lijkt mij wel iets dat iedereen wel zelf kan bedenken als ze er over nadenken. En dat tweede lijkt mij puur af te hangen van de onderhandelingspositie tussen wg en wn.
Ik zou nu niet denken dat er hier een groot geheim bekendgemaakt wordt.
Ontvangen van commissies is niet toegelaten voor een ITAA erkend beroepsbeoefenaar.
Dat dit in de praktijk héél vaak voorvalt is iets anders ... en commissies van algemene doorverwijzingen voor verzekeringen ontvangen is toch niet meer de schijn van onafhankelijkheid waarborgen op dat moment naar mijn mening.

Ontvangen van commissies is niet toegelaten voor een ITAA erkend beroepsbeoefenaar.
Dat dit in de praktijk héél vaak voorvalt is iets anders ... en commissies van algemene doorverwijzingen voor verzekeringen ontvangen is toch niet meer de schijn van onafhankelijkheid waarborgen op dat moment naar mijn mening.
Ik ben niet ITAA erkend.

Deontologisch zou het prima zijn.
Er wordt niet gepushed. Sommige klanten kiezen andere maatschappijen, is hun keus.
Advies wordt door de makelaar gegeven. Ik vermeld de fiscale voordelen (minder belasting betalen) en vraag of ze doorverwezen willen worden.

Los van de situatie van Nesjemag denk ik dat de verontwaardiging toch ergens wel gegrond is.
Op een gegeven moment moet je tot de conclusie komen dat het hoger onderwijs te laagdrempelig wordt aangeboden. Ik heb de indruk dat tegenwoordig iedereen een diploma uitgereikt door de hogeschool moet hebben, ze creëren dan 2 jarige graduaten die in feite inhouden dat je veel praktische ervaring d.m.v stages dient op te doen en de theorie tot een minimum te beperken. Toegevoegde waarde daarvan is in mijn ogen zeer beperkt.
De insteek is vooral dat 18jarige de arbeidsmarkt op gooien "te vroeg" is. Bon niet mee akkoord, ze 2 jaar langer hun broek laten slijten met de huidige mentaliteit van de jeugd is allesbehalve wenselijk.

Dan zit je met het fenomeen dat studeren quasi gratis is en je uw 120 studiepunten allemaal kan opbrassen. Komt er geen diploma uit dan is het ook maar zo.
Op een gegeven moment moet je dit durven herzien en durven zeggen dat men initieel een veel hogere som dient te betalen, niet de werkelijke kost maar wel een som die makkelijk 5x de huidige som is.
De overheid kan dan komen met studiefinancieringen aan 0%, slaag je dan dien je maar een fractie terug te betalen. Slaag je niet dan betaal je de volledige som terug.
Ja je zadelt dan mensen potentieel op met 15k studieschuld, maar dat is niet het einde van de wereld. Het zou alvast wel helpen om te realiseren dat studeren noch gratis is en dat je goed moet nadenken voordat je de stap zet.
De insteek van "we proberen eens en zien wel" dat moet eruit.

Er lopen meerdere zaken spaak als het op hoger onderwijs aankomt. Op een gegeven moment moet je ook durven eerlijk zijn en durven inzien dat een opleiding een meerwaarde moet zijn en dat het iets moet opbrengen.
Als het enkel de maatschappij geld kost dan is dat niet wenselijk.

Dat maken jullie er toch van? Ik kaart alleen aan dat het blijkbaar mogelijk is in België om 6-7 jaar te "studeren" zonder enig resultaat, vervolgens jarenlang niet te werken om dan in een job te belanden met een bescheiden loon waar er amper aan het sociaal stelsel wordt afgedragen. Dat zijn allemaal systeemfouten.
Ik vermoed dat je systeemfalen bedoelt, en neen, dat is het geen systeemfalen want dat kan je pas aanwijzen wanneer die problemen frequent voorkomen, en je hebt hier één meetpunt.

@Nesjamag is er hier niet in geslaagd om zijn studies af te werken en heeft nadien lang naar een job gezocht. Hij is er dus niet geslaagd om zijn doelen te bekomen.

Een zoon van vrienden van ons is net als burg ir afgestudeerd. Die probeert nu 1 of 2 jaar om alles op alles te zetten op zijn triathloncarrière. Dat mag dus ook niet want die levert ook geen geld op?

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je systeemfalen bedoelt, en neen, dat is het geen systeemfalen want dat kan je pas aanwijzen wanneer die problemen frequent voorkomen, en je hebt hier één meetpunt.

@Nesjamag is er hier niet in geslaagd om zijn studies af te werken en heeft nadien lang naar een job gezocht. Hij is er dus niet geslaagd om zijn doelen te bekomen.

Een zoon van vrienden van ons is net als burg ir afgestudeerd. Die probeert nu 1 of 2 jaar om alles op alles te zetten op zijn triathloncarrière. Dat mag dus ook niet want die levert ook geen geld op?
Die mag zeker alles op zijn triathloncarriere zetten als zijn ouders daarin willen ondersteunen, maar dat is geen kost die de maatschappij moet dragen.

Die mag zeker alles op zijn triathloncarriere zetten als zijn ouders daarin willen ondersteunen, maar dat is geen kost die de maatschappij moet dragen.
1 . Maar ik heb tot nu toe nergens gelezen dat nesjamag op kosten van de maatschappij leefde. Hij heeft gezegd dat hij werkloos was, dat wil niet per definitie zeggen dat hij werkloosheidssteun had... Zou kunnen, maar ik heb dat niet gelezen
2. Mijn initiële reactie was ook op de idee van enkelen hier dat een studie per definitie MOET renderen voor de maatschappij. Stel je voor studeren en dan maar 3k€ per maand verdienen en amper opbrengen voor de maatschappij. Het is vooral deze reactie die me deed reageren.
Ze zullen waarschijnlijk wel iemand aangenomen hebben voor die honderden jobs. Het idee dat jij je niet anders had kunnen voordoen/gedragen om 1 van die jobs te verwerven en dat het volledig aan de andere partij ligt getuigt ook wel van een portie.. hubris.
Er zijn mensen die zich heel moeilijk kunnen verkopen in zo'n gesprek.
Mijn dochter was zo iemand. Zo kwam ze als primus uit de cognitieve tests voor haar droomjob, meer als voldoende voor de fysieke tests maar tijdens een assessment gaf een psycholoog aan dat was ze totaal niet gemotiveerd was in die job.

En hulp van de VDAB? Neen, ze had geen recht op sollicitatietraining omdat ze nu en dan een of andere interim klotejob uitvoerde. Die trainingen waren voorbestemd voor de mensen die echt en langdurig werkloos waren

Die sporters worden geselecteerd, sport Vlaanderen sponsort ook verschillende ploegen en individuele topsporters maar daar hangt wel een of andere vorm van minimale prestatie aan vast.

Indien hij recht heeft op ondersteuning dan is dit op koste van de maatschappij.
En laat ons een kat een kat noemen er is een reden waarom veel topsporters naar defensie gaan. Topsporter zijn in België die niet tegen een bal trapt of niet op een fiets rijdt is armoe troef hoor.
Daar mag gerust nog meer budget naartoe gaan, of op zijn minst een herverdeling zijn van de middelen.

Maar los daarvan in deze case zal die jongen ook geen kost zijn voor de maatschappij.
Hij zal geen recht hebben op een inschakelvergoeding aangezien hij niet op zoek is naar werk.
Je hoeft niet te werken na je studies of te werken tout court als je niet wilt. Maar dan krijg je ook geen uitkering natuurlijk wat maar logisch is.

Ik ben niet ITAA erkend.

Deontologisch zou het prima zijn.
Er wordt niet gepushed. Sommige klanten kiezen andere maatschappijen, is hun keus.
Advies wordt door de makelaar gegeven. Ik vermeld de fiscale voordelen (minder belasting betalen) en vraag of ze doorverwezen willen worden.
Deontologisch is dat niet prima. Wet A&B dd 17/03/2019 - HFD 6, afd. 7 punt 45 - 47. Nogmaals praktijk is vaak anders en ieder doet wat hij/zij wil, ieder veegt voor eigen deur. We gaan wel correct blijven in de antwoorden en een situatie die wettelijk niet mag gaan we niet gaan laten uitschijnen als prima.

De economie keerde pas rond 2017-2018. Toen was dat echt te merken en de voornaamste factor. Rond die tijd had elke vacature geen 100en sollicitaten meer. Wellicht heb ik ook geluk gehad dat uiteindelijk eens recht voor een technisch persoon zat ipv een recruiter. In mijn ervaring is de kans dat ik een job vastheb zeer hoog als ik rechtstreeks praat met een verantwoordelijke. En de kans is nihil als er een recruiter/HR tussenzit.
Honderden sollicitaties en geen enkel aanbod gehad? Lijkt me zeer sterk overdreven... Ik denk dat de meesten hier wel 10+ jaar werken en dus ook de periode waarvan jij doet alsof het de donkerste economische periode is in decennia overleefd en jobs gevonden...

Kan het zijn dat je solliciteerde voor zaken waar je gewoon niet kwalificeerde of expres te hoog mikte? Als je het al hebt over jobs die je cognitieve behoeften voldoen neem ik ook aan dat je vaak gewoon ergens solliciteerde waar je gewoon de deur werd gewezen vanwege andere veel betere kandidaten (inzake opleidingen/diploma's/ervaring)?

Nogmaals (voordat enkele moraalridders weer de behoefte hebben om je te verdedigen), dit is geen verwijt, ik vraag me serieus af hoe je geen enkel aanbod kan krijgen op honderden sollicitaties... De kans daarvan lijkt me quasi nihil?

Honderden sollicitaties en geen enkel aanbod gehad? Lijkt me zeer sterk overdreven... Ik denk dat de meesten hier wel 10+ jaar werken en dus ook de periode waarvan jij doet alsof het de donkerste economische periode is in decennia overleefd en jobs gevonden...

Kan het zijn dat je solliciteerde voor zaken waar je gewoon niet kwalificeerde of expres te hoog mikte? Als je het al hebt over jobs die je cognitieve behoeften voldoen neem ik ook aan dat je vaak gewoon ergens solliciteerde waar je gewoon de deur werd gewezen vanwege andere veel betere kandidaten (inzake opleidingen/diploma's/ervaring)?

Nogmaals (voordat enkele moraalridders weer de behoefte hebben om je te verdedigen), dit is geen verwijt, ik vraag me serieus af hoe je geen enkel aanbod kan krijgen op honderden sollicitaties... De kans daarvan lijkt me quasi nihil?
In die periode kreeg je zelden zelfs een antwoord omdat ze overstelpt werden met sollicitaties.

In die periode kreeg je zelden zelfs een antwoord omdat ze overstelpt werden met sollicitaties.
Wie is 'ze'? Ik heb meteen een job gevonden in 2011, heb concrete aanbiedingen gehad in 2013, 2015 (toen ook van job veranderd), 2016 (weer veranderd), 2018, etc... Ik denk op al die jaren een stuk of 6-7 sollicitaties en slechts van 1 gesprek geen concreet aanbod gekregen.

Wie is dan 'ze' en hoe komt het dat jij de enige bent in België die 100 sollicitaties moet doen en er geen enkel concreet bod uit kan puren?

Nogmaals, was je expres hoger aan het mikken dan je voorgrond eigenlijk toeliet?

Wie is 'ze'? Ik heb meteen een job gevonden in 2011, heb concrete aanbiedingen gehad in 2013, 2015 (toen ook van job veranderd), 2016 (weer veranderd), 2018, etc... Ik denk op al die jaren een stuk of 6-7 sollicitaties en slechts van 1 gesprek geen concreet aanbod gekregen.

Wie is dan 'ze' en hoe komt het dat jij de enige bent in België die 100 sollicitaties moet doen en er geen enkel concreet bod uit kan puren?

Nogmaals, was je expres hoger aan het mikken dan je voorgrond eigenlijk toeliet?
Nope, ik mikte bijna enkel op jobs waar men geen diploma vereisten stelde.
Er was een topic over de hopeloze zoektocht naar werk op 9lives.
In die periode was ik zeker niet de enige bij wie het hopeloos was. Die tijdsperiode is ook waarom de topic de "hopeloze" zoektocht is.

Terug
Bovenaan