Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,7%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,1%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    398
Waar heb ik ergens iets gezegd over welke bedrijf of in welke grootorder het huidige bedrijf is waar ik nu werk? Of welke algemene sfeer er hangt of welke band ik heb met gelijk wie binnen RvB.
Is toch niet slecht om ambitieus te zijn en te willen groeien.

Wel, je hebt ambitieus en je hebt delusioneel.

a) ze gaan echt geen 2800 bruto iemand "CFO" maken. Zelfs de aankoper van de bakkerij om de hoek verdient meer.
b) Hopen/vertrouwen op/wachten op iemand die binnen 10y op pensioen gaat om zijn stoel over te nemen is zowiezo een slecht idee. Er kan namelijk tussen nu en dan heel wat gebeuren.... Verder zit je "gefriendzoned" in corporate. Geen enkel respectable bedrijf zal het hulpje van 15y de baas laten vervangen. Die wordt het hulpje van de nieuwe baas.

Je kon het wel op een meer respectvollere manier overbrengen.

Dat is waar. Mijn excuses.

Je kent geen enkele achtergrond informatie en toch ga je verkondigen dat ik mezelf overschat.

Je loon en werkervaring is een pretty good estimator

Het is niet dat ik mijn CV hier gepubliceerd heb.

Ik kwam hier enkel om jullie idee te horen over het mogelijks voorstel ongeacht wat de toekomst mij brengt. Toch is er hier een discussie gestart over welk loon een mogelijkse CFO moet hebben in een 'respectable' bedrijf.
:)
 
Wat houdt een mobiliteitsbudget in dan?
Komt er op neer dat je gewoon je autobudget krijgt en deze kunt gebruiken voor alle vormen van mobiliteit. (taxi, fiets, trein, huurauto, vliegtuig, ...) Op het einde van het jaar krijg je je niet opgebruikte budget als bruto loon (wat dan wel erg belast wordt)
 
  • Leuk
Waarderingen: Fl73
Komt er op neer dat je gewoon je autobudget krijgt en deze kunt gebruiken voor alle vormen van mobiliteit. (taxi, fiets, trein, huurauto, vliegtuig, ...) Op het einde van het jaar krijg je je niet opgebruikte budget als bruto loon (wat dan wel erg belast wordt)
Vergeet ook die geweldige "indien je X (3?) dagen op een week thuiswerkt, betaal de hypotheek ermee" niet.
 
En het overschot is geen brutoloon, je betaalt er geen belastingen op, enkel de sociale bijdragen worden er vanaf gehouden net zoals bij loon. Da's wel het werknemer en werkgever deel samen, dus zo'n 40% van het bedrag.
 
Komt er op neer dat je gewoon je autobudget krijgt en deze kunt gebruiken voor alle vormen van mobiliteit. (taxi, fiets, trein, huurauto, vliegtuig, ...) Op het einde van het jaar krijg je je niet opgebruikte budget als bruto loon (wat dan wel erg belast wordt)
En het overschot is geen brutoloon, je betaalt er geen belastingen op, enkel de sociale bijdragen worden er vanaf gehouden net zoals bij loon. Da's wel het werknemer en werkgever deel samen, dus zo'n 40% van het bedrag.
'k Heb het in het andere topic ook wel al eens neer geschreven, maar als er niets veranderd in zake 'leefbaarheid' met een EV en ik wordt binnen een 4-tal jaar verplicht een EV te kiezen als nieuwe bedrijfswagen zie ik wel de mogelijkheid dat ik mijn huidige wagen privé zal moeten over nemen (e.g. over kopen v/d leasing).

In dat geval is de kans groot dat ik voor deze formule zal moeten vechten, maar dan zou ik dit natuurlijk 'gewoon' gebruiken om m'n privé wagen te bekostigen.

Ja, ik zou er op verliezen VS een bedrijfswagen maar 40% verlies is nog steeds beter dan puur bruto loon waar ik >50% op verlies.
Dat zal na 5j weliswaar nog steeds een kostelijk grapke zijn (zal er alleszins niet komen met 25K :whistle:). En dan denk ik nog niet aan 't verlies v/d tankkaart (zelfs rekening houdende met de véél lagere kilometers sinds corona).
 
'k Heb het in het andere topic ook wel al eens neer geschreven, maar als er niets veranderd in zake 'leefbaarheid' met een EV en ik wordt binnen een 4-tal jaar verplicht een EV te kiezen als nieuwe bedrijfswagen zie ik wel de mogelijkheid dat ik mijn huidige wagen privé zal moeten over nemen (e.g. over kopen v/d leasing).

In dat geval is de kans groot dat ik voor deze formule zal moeten vechten, maar dan zou ik dit natuurlijk 'gewoon' gebruiken om m'n privé wagen te bekostigen.

Ja, ik zou er op verliezen VS een bedrijfswagen maar 40% verlies is nog steeds beter dan puur bruto loon waar ik >50% op verlies.
Dat zal na 5j weliswaar nog steeds een kostelijk grapke zijn (zal er alleszins niet komen met 25K :whistle:). En dan denk ik nog niet aan 't verlies v/d tankkaart (zelfs rekening houdende met de véél lagere kilometers sinds corona).
Als je heel het budget kan gebruiken dan win je per definitie tegenover een bedrijfswagen, als je niets kan inbrengen zal je waarschijnlijk wel verliezen maar kan geen 40% zijn. Je kan maximaal 40% van mobiliteitsbudget - het bedrag dat je nu betaalt op je voordeel alle aard - de solidariteitsbijdrage verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Een bedrijfswagen is blijkbaar 430 euro bruto waard en een verminderde kilometervergoeding van ±40cent naar 11 cent.
Mijn wederhelft haar wagen (en die van een collega) worden blijkbaar ingevorderd. Reden na corona minder op de baan, veel digitaal. Leasebudget was rond de 700 euro.

En ja dat is allemaal wettelijk. :) Ze zitten niet aan het loon want ze geven een vergoeding. :crazy:

Dus ja van 194 euro VAA zitten we nu wel met een pak meer kosten, maar in de ogen van de werkgever is het ook niet wat een wagen waardmaar is het wat een wagen in privegebruik waard is. En dat is niet zoveel.
 
Wel, je hebt ambitieus en je hebt delusioneel.

a) ze gaan echt geen 2800 bruto iemand "CFO" maken. Zelfs de aankoper van de bakkerij om de hoek verdient meer.
b) Hopen/vertrouwen op/wachten op iemand die binnen 10y op pensioen gaat om zijn stoel over te nemen is zowiezo een slecht idee. Er kan namelijk tussen nu en dan heel wat gebeuren.... Verder zit je "gefriendzoned" in corporate. Geen enkel respectable bedrijf zal het hulpje van 15y de baas laten vervangen. Die wordt het hulpje van de nieuwe baas.



Dat is waar. Mijn excuses.



Je loon en werkervaring is een pretty good estimator

a) waar zeg ik dat ze iemand CFO gaan maken met 2800 bruto? Volgens mij haal je de 2 situaties door mekaar ofwel heb ik u verward met mijn verhaal. Anyway. Hoe weet jij over welk bedrijf ik spreek of in welke grootorde het bedrijf is? Om dan te zeggen dat ik delusional ben, is fine by me maar ik weet wel beter.
b) Het kan goed zijn dat ik daar misschien naïef in ben, that's on me.

Loon en werkervaring zeggen shit imo. Dat ondervind ik nog elke dag in mijn job.

Ik kwam hier enkel om jullie mening te vragen. Uw mening heeft 0,0 meerwaarde.

dus voor mij case closed.
Bedankt aan degene die wel geholpen hebben.
 
Als je heel het budget kan gebruiken dan win je per definitie tegenover een bedrijfswagen, als je niets kan inbrengen zal je waarschijnlijk wel verliezen maar kan geen 40% zijn. Je kan maximaal 40% van mobiliteitsbudget - het bedrag dat je nu betaalt op je voordeel alle aard - de solidariteitsbijdrage verliezen.
Goh, dunno hoe het exact ineen zou zitten. 't Zou op dat moment vechten zijn om m'n huidige TCO in mobiliteitsbudget te krijgen & dan is 't te bezien hoeveel belasting daarop gehoffen wordt. Ik reageerde op 'n post die aangaf dat dit een goei 40% zou zijn, so yeah, daarmee.
Mss zie ik dat te rooskleurig (dat ik de volle TCO zou krijgen) of te negatief (dat er veel financieel verlies zou zijn). Zal te berekenen zijn als 't ooit zover komt.

M'n VAA valt dan idd weg, maar ook de wagen zelf & natuurlijk de tankkaart. Daar bovenop de aankoop v/d wagen zelf alsook alle onderhoud & verzekering die er mee gepaard gaat.
Dus ik zal er toch eerder verlies op doen VS een volgende bedrijfswagen bestellen. Maar ... 'k zal dan alleszins nog gespaard blijven v/d EV miserie zolang m'n huidige wagen het uit houdt (want particulier zou ik die wss oprijden ipv om de 4/5j een nieuwe kopen).

Nuja, allemaal nog toekomstmuziek.
België en lange termijn planning dat past niet samen in 1 zin eh. Kan nog veel veranderen tussen nu en dan.
Wie weet kan de lease v/d huidige nog wat verlengd worden of bedenkt men zich rondom niet mogen quick chargen, etc.
Of wie weet, mss breken die e-fuels zo zwaar door ... (probably not).
 
Goh, dunno hoe het exact ineen zou zitten. 't Zou op dat moment vechten zijn om m'n huidige TCO in mobiliteitsbudget te krijgen & dan is 't te bezien hoeveel belasting daarop gehoffen wordt. Ik reageerde op 'n post die aangaf dat dit een goei 40% zou zijn, so yeah, daarmee.
Mss zie ik dat te rooskleurig (dat ik de volle TCO zou krijgen) of te negatief (dat er veel financieel verlies zou zijn). Zal te berekenen zijn als 't ooit zover komt.

M'n VAA valt dan idd weg, maar ook de wagen zelf & natuurlijk de tankkaart. Daar bovenop de aankoop v/d wagen zelf alsook alle onderhoud & verzekering die er mee gepaard gaat.
Dus ik zal er toch eerder verlies op doen VS een volgende bedrijfswagen bestellen. Maar ... 'k zal dan alleszins nog gespaard blijven v/d EV miserie zolang m'n huidige wagen het uit houdt (want particulier zou ik die wss oprijden ipv om de 4/5j een nieuwe kopen).

Nuja, allemaal nog toekomstmuziek.
België en lange termijn planning dat past niet samen in 1 zin eh. Kan nog veel veranderen tussen nu en dan.
Wie weet kan de lease v/d huidige nog wat verlengd worden of bedenkt men zich rondom niet mogen quick chargen, etc.
Of wie weet, mss breken die e-fuels zo zwaar door ... (probably not).
Zo'n tankkaart en onderhoud is deel van de TCO en een mobiliteitsbudget moet gelijk zijn aan de TCO, niet meer en niet meer minder, da's geen vrije keuze van de werkgever.
 
Zal er van afhangen hoeveel waarde jij hecht aan bedrijfswagen en tankkaart. Voor mij persoonlijk is dat een gigantisch voordeel. Is er een limiet voor privé kilometers?

Verder ook rekening er mee houden dat je met de bedrijfswagen meer belast wordt.

Ten slotte uiteraard vergelijking maken welke toekomstperspectieven beide jobs hebben
Ik zou het uitrekenen op jaarbasis. U loon min u belastingen, schijven zijn gekend voor dit jaar dus je kan dat wel. Dan daarvan nog je kosten voor een auto zodat je kan vergelijken.

Persoonlijk zou ik aan een bedrijfswagen minder aandacht geven het is meestal ook een stuk loon die niet geïndexeerd wordt wat afgelopen jaar toch al aanzienlijk was. En er zullen er zijn die zeggen dat de car policies aangepast worden, maar als je nu kijkt met wat sommige nu al rijden op dertig jarige leeftijd lijkt mij dit ook iets die plots zal stoppen. Kijk maar naar Nederland. Als je voor u werk geen auto nodig hebt zal dit ooit stoppen of zullen ze kleiner worden.

Als je toch wilt gaan, hybride bedrijfswagens zullen ook wel duur worden in vaa, mochten ze een electrische in het gamma hebben zou ik die kiezen, afhankelijk van hoe ze met de laadpaal omgaan.
 
Zo'n tankkaart en onderhoud is deel van de TCO en een mobiliteitsbudget moet gelijk zijn aan de TCO, niet meer en niet meer minder, da's geen vrije keuze van de werkgever.
Werkgever kan toch beslissen om plots 200 euro mobiliteitsbudget meer te geven als de markt veranderd?
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: Graduaat informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): farmaceutische sector
Huidige functie: System Administrator
Anciënniteit: 5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37,5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37,5


3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5465
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3200
Nettovergoedingen: 200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: 5 eur / dag
Hospitalisatieverzekering: DKV

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Waasland
Afstand woon/werk in km's: 5
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): TCO 700 EUR + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra):3
Vrijheid om verlof te nemen: onbeperkt
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: beperkt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): 3/5e remote
Verantwoordelijkheid over personeel: geen
Zoeken jullie nog volk 🙊
 
Werkgever kan toch beslissen om plots 200 euro mobiliteitsbudget meer te geven als de markt veranderd?
nee, eens je een budget gekregen hebt ligt dat vast, enkel bij een verandering van functiecategorie kan je budget wijzigen (en indexering mag optioneel).
 
Wat is een Bedrijfswagen waard tegenover cash? En gaan mensen dan ook deze zelfde Bedrijfswagen privé kopen als ze dit met hun eigen geld moeten doen. Ik denk het niet.

De berekening was een schatting, de laatste min moet een plusje zijn en het brandstofverbruik is is mss 200 euro te laag. Maar wat maakt het uit, een grove schatting.

Bij jouw berekening is het niet duidelijk of er afschrijving, verzekering, kosten, onderhoud inzitten...

Een Bedrijfswagen is een enorm voordeel, de gemoedsrust is ook belangerijk.

Ik denk dus dat deze gewaardeerd mag zijn op 500 a 600 euro netto per maand.
berekening van mij is inclusief verzekeringen, kosten, onderhoud, herstellingen, keuring, belastingen. Afschrijvingen niet, daar zit wel de aankoop van de Citroen duidelijk ind e cijfers.

Bedrijfswagen is idd vooral gemoedsrust.
 
a) waar zeg ik dat ze iemand CFO gaan maken met 2800 bruto? Volgens mij haal je de 2 situaties door mekaar ofwel heb ik u verward met mijn verhaal. Anyway. Hoe weet jij over welk bedrijf ik spreek of in welke grootorde het bedrijf is? Om dan te zeggen dat ik delusional ben, is fine by me maar ik weet wel beter.
b) Het kan goed zijn dat ik daar misschien naïef in ben, that's on me.

Loon en werkervaring zeggen shit imo. Dat ondervind ik nog elke dag in mijn job.

Ik kwam hier enkel om jullie mening te vragen. Uw mening heeft 0,0 meerwaarde.

dus voor mij case closed.
Bedankt aan degene die wel geholpen hebben.
Cege formuleert het wat hard. Maar er zit wel degelijk waarheid in.
Ik lees uit je teksten dat je nu 5j ervaring hebt als administratief bediende.

Je hebt nu €3335 zonder wagen of €2800 met wagen.
Als je CFO/finance manager/controller/... ambities hebt, moet je dringend denken aan de volgende stap.

Ik volg cege 100% als hij zegt dat het quasi ondenkbaar en onmogelijk is om van administratief bediende voor X aantal jaar, de stap te zetten naar CFO. Dat van het loon houdt wel degelijk steek. Ze gaan nooit iemand van €2800 of zelfs wat hoger plots naar lonen van €5K+ laten groeien. Dat heeft te maken met het feit dat een administratieve bediende totaal iets anders is als een CFO, je moet tussenstappen zetten.
Ik kan alleen maar bedenken dat het om een klein familie bedrijf gaat en dat je vader/moeder je op die post zet. Zelfs in een kleine KMO zie ik het niet gebeuren. Met al de beste wil van de wereld. Ik gun het je van harte, maar zonder nu richting posities met meer verantwoordelijkheden te gaan de komende 5 à 10 jaar schat ik de kans bijzonder laag in.

Hopelijk zie je dat ook in. Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan