Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
Jammer dat het zo’n mottig bedrijf is qua sfeer. Anders zou ik wel eens durven solliciteren daar. Zo zotte lonen die daar passeren.
 
Inderdaad, een parameter voor sfeer en gezelligheid in de template zou bij die firma sterk onder het vriespunt liggen. De mentaliteit en wereldvreemdheid die daar heerst is ongezien.
 
Ik blijf het steeds verbazingwekkend vinden hoe gehecht Belgen zijn aan hun bedrijfswagen. In andere landen worden bedrijfswagens een pak meer belast en worden ze dikwijls niet aan iedereen uitgedeeld.
Vind ik ook. Het argument is altijd voor die prijs krijg ik zelf die wagen privé niet op de weg. Terwijl er een E klasse of 5 reeks voor de deur staat. En dan klopt het een BMW 5 plugin is ongeveer 700 euro netto per maand als je rekening houd met alle kosten en de door verkoop waarde. Maar ge hoeft niet met een BMW te blijven rijden, als ge naar een Astra gaat zal het al aanzienlijk dalen. En als je echt van auto's houd passen de leuke meestal toch niet binnen een car policy dan blijf je er enkel aan vasthouden omdat hij 'mooi op de oprit' staat.

Enige argumenten die overeind blijven zijn als je ontzorgt wil zijn of meer dan 20k km privé doet op een jaar.
 
Vind ik ook. Het argument is altijd voor die prijs krijg ik zelf die wagen privé niet op de weg. Terwijl er een E klasse of 5 reeks voor de deur staat. En dan klopt het een BMW 5 plugin is ongeveer 700 euro netto per maand als je rekening houd met alle kosten en de door verkoop waarde. Maar ge hoeft niet met een BMW te blijven rijden, als ge naar een Astra gaat zal het al aanzienlijk dalen. En als je echt van auto's houd passen de leuke meestal toch niet binnen een car policy dan blijf je er enkel aan vasthouden omdat hij 'mooi op de oprit' staat.

Enige argumenten die overeind blijven zijn als je ontzorgt wil zijn of meer dan 20k km privé doet op een jaar.
Met het huidige fiscaal systeem is een salariswagen wel degelijk gewoon een ijzersterk onderdeel van je loon hoor... Ongeacht het type wagen. Maar zelfs een Opel Astra als salariswagen met tankkaart (VAA van 180 EUR pakt oftewel max. netto kost van ca. 90 EUR) zal een stuk voordeliger zijn dan 400 - 500 EUR per maand bruto erbij krijgen en dan zelf de Opel Astra kopen.

Al doe je privé zelfs maar 10.000 km op jaarbasis, dat is al ongeveer 1.000 EUR op jaarbasis aan "gratis" brandstof (gerekend voor benzine aan 1,8 EUR/liter met een verbruik van 5.5 liter/100km), oftewel je "kost" van de wagen er ineens uit. Dan hebben we het nog niet over verzekering, onderhoud, BIV en verkeersbelasting, onvoorziene kosten, etc...

Ben volledig mee met de uitspraak dat het niet altijd een dikke BMW of Mercedes hoeft te zijn maar zeggen dat privé een wagen nog cava is in vergelijking met een salariswagen geloof ik niet.
 
Vind ik ook. Het argument is altijd voor die prijs krijg ik zelf die wagen privé niet op de weg. Terwijl er een E klasse of 5 reeks voor de deur staat. En dan klopt het een BMW 5 plugin is ongeveer 700 euro netto per maand als je rekening houd met alle kosten en de door verkoop waarde. Maar ge hoeft niet met een BMW te blijven rijden, als ge naar een Astra gaat zal het al aanzienlijk dalen. En als je echt van auto's houd passen de leuke meestal toch niet binnen een car policy dan blijf je er enkel aan vasthouden omdat hij 'mooi op de oprit' staat.

Enige argumenten die overeind blijven zijn als je ontzorgt wil zijn of meer dan 20k km privé doet op een jaar.

Die wagen is ook gewoon te goedkoop voor de werkgever, ik zou deze graag inruilen voor cash - maar dat gaat niet, bijkomend argument is dat het meestal een en/en verhaal is: een dikke wagen en dik loon, heel sporadisch zie je eens een afwijking maar dat is in het algemeen de regel.

De buurvrouw had de mogelijkheid wel om via mobiliteitsbudget de lening af te lossen - 940 €/maand, op dat ogenblik is die wagen een gigantisch deel van je loon, zelfs bepalend voor je levensstandaard.
 
Fuck man, ingenieurs zijn toch echt de moderne loonslaven van de industrie?

In 1 van mijn geschiedeniscursussen stond zelf letterlijk dat de officiële titel die ingenieurs krijgen in België en fancy gebouwen als doel hebben het prestige van de opleiding en vaak onaantrekkelijke job te verhogen om zo toch meer volk aan te trekken.
 
Ben volledig mee met de uitspraak dat het niet altijd een dikke BMW of Mercedes hoeft te zijn maar zeggen dat privé een wagen nog cava is in vergelijking met een salariswagen geloof ik niet.
Hangt toch af van je situatie?

Ik werk bvb volledig remote en mijn vrouw heeft een firmawagen -> ik heb heb een maandelijkse vergoeding van €500 gevraagd ipv een firmawagen en heb me daarmee een VW Polo gekocht voor de uitzonderlijke keren dat we eens 2 auto's nodig hebben. Ik kan je garanderen dat ik financieel beter af ben dan met een salariswagen.
 
Hangt toch af van je situatie?

Ik werk bvb volledig remote en mijn vrouw heeft een firmawagen -> ik heb heb een maandelijkse vergoeding van €500 gevraagd ipv een firmawagen en heb me daarmee een VW Polo gekocht voor de uitzonderlijke keren dat we eens 2 auto's nodig hebben. Ik kan je garanderen dat ik financieel beter af ben dan met een salariswagen.
Wat is de "vergoeding"? Bruto 500 EUR erbij?

Hou er rekening mee dat jij vermoedelijk wel de uitzondering zal zijn en niet elk gezin in België beschikt over een huishouden met 2 salariswagens waarvan er dan ook nog eens vooral remote gewerkt wordt...
 
Toch een heel klein fabriekje dan? Dat is eerder het loon van een ervaren operator in de petrol.
Ja pak dat daar een ploeg van 4-5 man in 5 ploegen draait.
Maar €150k + bonus is meer als €6000 netto per maand in NL hé.
En daar verdient een operator toch geen 100k in continu.
 
Met het huidige fiscaal systeem is een salariswagen wel degelijk gewoon een ijzersterk onderdeel van je loon hoor... Ongeacht het type wagen. Maar zelfs een Opel Astra als salariswagen met tankkaart (VAA van 180 EUR pakt oftewel max. netto kost van ca. 90 EUR) zal een stuk voordeliger zijn dan 400 - 500 EUR per maand bruto erbij krijgen en dan zelf de Opel Astra kopen.

Al doe je privé zelfs maar 10.000 km op jaarbasis, dat is al ongeveer 1.000 EUR op jaarbasis aan "gratis" brandstof (gerekend voor benzine aan 1,8 EUR/liter met een verbruik van 5.5 liter/100km), oftewel je "kost" van de wagen er ineens uit. Dan hebben we het nog niet over verzekering, onderhoud, BIV en verkeersbelasting, onvoorziene kosten, etc...

Ben volledig mee met de uitspraak dat het niet altijd een dikke BMW of Mercedes hoeft te zijn maar zeggen dat privé een wagen nog cava is in vergelijking met een salariswagen geloof ik niet.
Als je mobiliteitsbudget krijgt en je huisvesting kan stoppen krijg je wel een ander verhaal. Die 1000 euro brandstof per jaar krijg je dan al op 1a 2 maanden terug.

Maar ik ben wel akkoord dat de auto's er zijn omdat de belasting op brutoloon vooral in de hoogste schijf veel te hoog zijn. Eerlijk heb ik zelf een Mercedes als bedrijfswagen, maar zou toch liever de TCO netto in mijn lening stoppen tot die afbetaald is.
 
Als je mobiliteitsbudget krijgt en je huisvesting kan stoppen krijg je wel een ander verhaal. Die 1000 euro brandstof per jaar krijg je dan al op 1a 2 maanden terug.

Maar ik ben wel akkoord dat de auto's er zijn omdat de belasting op brutoloon vooral in de hoogste schijf veel te hoog zijn. Eerlijk heb ik zelf een Mercedes als bedrijfswagen, maar zou toch liever de TCO netto in mijn lening stoppen tot die afbetaald is.
Ook hier, wie kan er allemaal mobiliteitsbudget gebruiken? Ik hoor toch langs alle kanten dat werkgevers dat niet willen toestaan en maar een miniem percentage van de bevolking in België hier gebruik van kan maken?

Dus neen, over het algemeen is in België (gemiddeld) een bedrijfswagen gewoon nog veels te interessant... Uiteraard voor Jos achter den hoek die zijn wagen mocht inleveren en mobiliteitsbudget kreeg in de plaats met nog 1000 EUR bruto erbovenop is dat niet het geval maar ja...
 
Als je mobiliteitsbudget krijgt en je huisvesting kan stoppen krijg je wel een ander verhaal. Die 1000 euro brandstof per jaar krijg je dan al op 1a 2 maanden terug.

Maar ik ben wel akkoord dat de auto's er zijn omdat de belasting op brutoloon vooral in de hoogste schijf veel te hoog zijn. Eerlijk heb ik zelf een Mercedes als bedrijfswagen, maar zou toch liever de TCO netto in mijn lening stoppen tot die afbetaald is.
Het volledig voor uw lening te kunnen gebruiken is dan ook een gedrocht van jewelste, per direct afschaffen!
 
Ook hier, wie kan er allemaal mobiliteitsbudget gebruiken? Ik hoor toch langs alle kanten dat werkgevers dat niet willen toestaan en maar een miniem percentage van de bevolking in België hier gebruik van kan maken?

Dus neen, over het algemeen is in België (gemiddeld) een bedrijfswagen gewoon nog veels te interessant... Uiteraard voor Jos achter den hoek die zijn wagen mocht inleveren en mobiliteitsbudget kreeg in de plaats met nog 1000 EUR bruto erbovenop is dat niet het geval maar ja...
Ik vraag mij af eigenlijk waarom werkgevers niet op het mobiliteitsbudget willen springen, ik dacht dat dit fiscaal neutraal was voor hen. TCO van de wagen is het mobiliteitsbudget. En vooral met binnen functies, als je naar klanten moet snap ik ze wel. Je wilt niet als werkgever die meer dan 1k per dag factureert dat je personeel aankomt met een Peugeot 206 van 15 jaar oud die rook uitproest als die vertrekt.

Ik ben het ooit eens gaan vragen aan mijn manager en kreeg na een week het antwoord dat HR gezegd had dat het niet interessant was voor mij, in mijn situatie. Vraag mij nog steeds af hoe ze mijn situatie konden weten want ik woonde op 15 minuten van het werk en had nog een eigen wagen en moest niet naar klanten.
 
Ik vraag mij af eigenlijk waarom werkgevers niet op het mobiliteitsbudget willen springen, ik dacht dat dit fiscaal neutraal was voor hen. TCO van de wagen is het mobiliteitsbudget. En vooral met binnen functies, als je naar klanten moet snap ik ze wel. Je wilt niet als werkgever die meer dan 1k per dag factureert dat je personeel aankomt met een Peugeot 206 van 15 jaar oud die rook uitproest als die vertrekt.

Ik ben het ooit eens gaan vragen aan mijn manager en kreeg na een week het antwoord dat HR gezegd had dat het niet interessant was voor mij, in mijn situatie. Vraag mij nog steeds af hoe ze mijn situatie konden weten want ik woonde op 15 minuten van het werk en had nog een eigen wagen en moest niet naar klanten.
Nadelen die ik kan bedenken zijn dat het mobiliteitsbudget afgetopt wordt op max. 20% van je brutoloon. Als je brutoloon dus in vergelijking met je wagen laag is (door bvb. netto optimaliseringen) zal je een eerder klein budget toegewezen krijgen.

Nog een nadeel zou kunnen zijn dat als de wagen tweedehands aangekocht werd door de WG het ook niet interessant is voor de WG doordat de berekening dan gebeurt op de originele cataloguswaarde. In loondienst had ik een tweedehands Skoda Superb van anderhalf jaar, kostprijs 24.000 EUR, cataloguswaarde nieuw exclusief BTW 38.000 EUR. Op enkel de "waarde" van het voertuig dient al een afschrijving te gebeuren van 20% oftewel maandelijks 633 EUR, nog te verhogen met kostprijs van verzekeringen, brandstof, verkeersbelasting, etc... Mijn mobiliteitsbudget zou ca. 900 EUR per maand geweest zijn terwijl de kostprijs voor de WG van mijn wagen alles inclusief een pak minder was.
 
Wat is de "vergoeding"? Bruto 500 EUR erbij?

Hou er rekening mee dat jij vermoedelijk wel de uitzondering zal zijn en niet elk gezin in België beschikt over een huishouden met 2 salariswagens waarvan er dan ook nog eens vooral remote gewerkt wordt...
tuurlijk, maar zomaar zeggen dat privéwagen nooit interessant is klopt dus niet. Als ik pakweg 5 jaar met de auto gereden zal hebben dan heeft het bedrijf mij een 5-jaar oude 2dehands VW Polo kado gedaan waar ik ondertussen ook nog eens gratis mee heb kunnen rijden... i'll take that anytime ipv een BMW of A4 voor de deur die ik zelden nodig heb.
 
tuurlijk, maar zomaar zeggen dat privéwagen nooit interessant is klopt dus niet. Als ik pakweg 5 jaar met de auto gereden zal hebben dan heeft het bedrijf mij een 5-jaar oude 2dehands VW Polo kado gedaan waar ik ondertussen ook nog eens gratis mee heb kunnen rijden... i'll take that anytime ipv een BMW of A4 voor de deur die ik zelden nodig heb.
Als we hier op een forum zaken bespreken ga ik er van uit dat we qua wat interessant is of kan zijn spreken over de gemiddeldes hé... Uiteraard is geen enkel systeem in 100% van de gevallen interessant voor A of B (als dat zo was zou er zelfs geen keuze zijn in welke regeling je verkiest gezien er ook slechts 1 optie zou zijn). Maar stel dat in 90%+ van de gevallen een bedrijfswagen interessanter zal zijn dan privé de wagen betalen. Beetje arbitrair gekozen percentage maar ge snapt wat ik bedoel.
 
Terug
Bovenaan