Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hoeveel zou je in die sector verdienen als 50-jarige plant manager (ir. met PhD metallurgie en een MBA)
Ja, nu zie ik het. Ik moest eerst opzoeken wat 210 was. Zeer zotte lonen, maar misschien is dat ook wel nodig om mensen naar die omgeving te lokken...PC210 Oost Vlaanderen.. Veel opties zijn er natuurlijk niet.
Vind ik ook. Het argument is altijd voor die prijs krijg ik zelf die wagen privé niet op de weg. Terwijl er een E klasse of 5 reeks voor de deur staat. En dan klopt het een BMW 5 plugin is ongeveer 700 euro netto per maand als je rekening houd met alle kosten en de door verkoop waarde. Maar ge hoeft niet met een BMW te blijven rijden, als ge naar een Astra gaat zal het al aanzienlijk dalen. En als je echt van auto's houd passen de leuke meestal toch niet binnen een car policy dan blijf je er enkel aan vasthouden omdat hij 'mooi op de oprit' staat.Ik blijf het steeds verbazingwekkend vinden hoe gehecht Belgen zijn aan hun bedrijfswagen. In andere landen worden bedrijfswagens een pak meer belast en worden ze dikwijls niet aan iedereen uitgedeeld.
Met het huidige fiscaal systeem is een salariswagen wel degelijk gewoon een ijzersterk onderdeel van je loon hoor... Ongeacht het type wagen. Maar zelfs een Opel Astra als salariswagen met tankkaart (VAA van 180 EUR pakt oftewel max. netto kost van ca. 90 EUR) zal een stuk voordeliger zijn dan 400 - 500 EUR per maand bruto erbij krijgen en dan zelf de Opel Astra kopen.Vind ik ook. Het argument is altijd voor die prijs krijg ik zelf die wagen privé niet op de weg. Terwijl er een E klasse of 5 reeks voor de deur staat. En dan klopt het een BMW 5 plugin is ongeveer 700 euro netto per maand als je rekening houd met alle kosten en de door verkoop waarde. Maar ge hoeft niet met een BMW te blijven rijden, als ge naar een Astra gaat zal het al aanzienlijk dalen. En als je echt van auto's houd passen de leuke meestal toch niet binnen een car policy dan blijf je er enkel aan vasthouden omdat hij 'mooi op de oprit' staat.
Enige argumenten die overeind blijven zijn als je ontzorgt wil zijn of meer dan 20k km privé doet op een jaar.
Vind ik ook. Het argument is altijd voor die prijs krijg ik zelf die wagen privé niet op de weg. Terwijl er een E klasse of 5 reeks voor de deur staat. En dan klopt het een BMW 5 plugin is ongeveer 700 euro netto per maand als je rekening houd met alle kosten en de door verkoop waarde. Maar ge hoeft niet met een BMW te blijven rijden, als ge naar een Astra gaat zal het al aanzienlijk dalen. En als je echt van auto's houd passen de leuke meestal toch niet binnen een car policy dan blijf je er enkel aan vasthouden omdat hij 'mooi op de oprit' staat.
Enige argumenten die overeind blijven zijn als je ontzorgt wil zijn of meer dan 20k km privé doet op een jaar.
Toch een heel klein fabriekje dan? Dat is eerder het loon van een ervaren operator in de petrol.Kennis van mij plant manager petro chemische industrie €100-150k excl bonus. (10-15%)
Fuck man, ingenieurs zijn toch echt de moderne loonslaven van de industrie?
Hangt toch af van je situatie?Ben volledig mee met de uitspraak dat het niet altijd een dikke BMW of Mercedes hoeft te zijn maar zeggen dat privé een wagen nog cava is in vergelijking met een salariswagen geloof ik niet.
Wat is de "vergoeding"? Bruto 500 EUR erbij?Hangt toch af van je situatie?
Ik werk bvb volledig remote en mijn vrouw heeft een firmawagen -> ik heb heb een maandelijkse vergoeding van €500 gevraagd ipv een firmawagen en heb me daarmee een VW Polo gekocht voor de uitzonderlijke keren dat we eens 2 auto's nodig hebben. Ik kan je garanderen dat ik financieel beter af ben dan met een salariswagen.
Ja pak dat daar een ploeg van 4-5 man in 5 ploegen draait.Toch een heel klein fabriekje dan? Dat is eerder het loon van een ervaren operator in de petrol.
Als je mobiliteitsbudget krijgt en je huisvesting kan stoppen krijg je wel een ander verhaal. Die 1000 euro brandstof per jaar krijg je dan al op 1a 2 maanden terug.Met het huidige fiscaal systeem is een salariswagen wel degelijk gewoon een ijzersterk onderdeel van je loon hoor... Ongeacht het type wagen. Maar zelfs een Opel Astra als salariswagen met tankkaart (VAA van 180 EUR pakt oftewel max. netto kost van ca. 90 EUR) zal een stuk voordeliger zijn dan 400 - 500 EUR per maand bruto erbij krijgen en dan zelf de Opel Astra kopen.
Al doe je privé zelfs maar 10.000 km op jaarbasis, dat is al ongeveer 1.000 EUR op jaarbasis aan "gratis" brandstof (gerekend voor benzine aan 1,8 EUR/liter met een verbruik van 5.5 liter/100km), oftewel je "kost" van de wagen er ineens uit. Dan hebben we het nog niet over verzekering, onderhoud, BIV en verkeersbelasting, onvoorziene kosten, etc...
Ben volledig mee met de uitspraak dat het niet altijd een dikke BMW of Mercedes hoeft te zijn maar zeggen dat privé een wagen nog cava is in vergelijking met een salariswagen geloof ik niet.
Ook hier, wie kan er allemaal mobiliteitsbudget gebruiken? Ik hoor toch langs alle kanten dat werkgevers dat niet willen toestaan en maar een miniem percentage van de bevolking in België hier gebruik van kan maken?Als je mobiliteitsbudget krijgt en je huisvesting kan stoppen krijg je wel een ander verhaal. Die 1000 euro brandstof per jaar krijg je dan al op 1a 2 maanden terug.
Maar ik ben wel akkoord dat de auto's er zijn omdat de belasting op brutoloon vooral in de hoogste schijf veel te hoog zijn. Eerlijk heb ik zelf een Mercedes als bedrijfswagen, maar zou toch liever de TCO netto in mijn lening stoppen tot die afbetaald is.
Het volledig voor uw lening te kunnen gebruiken is dan ook een gedrocht van jewelste, per direct afschaffen!Als je mobiliteitsbudget krijgt en je huisvesting kan stoppen krijg je wel een ander verhaal. Die 1000 euro brandstof per jaar krijg je dan al op 1a 2 maanden terug.
Maar ik ben wel akkoord dat de auto's er zijn omdat de belasting op brutoloon vooral in de hoogste schijf veel te hoog zijn. Eerlijk heb ik zelf een Mercedes als bedrijfswagen, maar zou toch liever de TCO netto in mijn lening stoppen tot die afbetaald is.
Ik vraag mij af eigenlijk waarom werkgevers niet op het mobiliteitsbudget willen springen, ik dacht dat dit fiscaal neutraal was voor hen. TCO van de wagen is het mobiliteitsbudget. En vooral met binnen functies, als je naar klanten moet snap ik ze wel. Je wilt niet als werkgever die meer dan 1k per dag factureert dat je personeel aankomt met een Peugeot 206 van 15 jaar oud die rook uitproest als die vertrekt.Ook hier, wie kan er allemaal mobiliteitsbudget gebruiken? Ik hoor toch langs alle kanten dat werkgevers dat niet willen toestaan en maar een miniem percentage van de bevolking in België hier gebruik van kan maken?
Dus neen, over het algemeen is in België (gemiddeld) een bedrijfswagen gewoon nog veels te interessant... Uiteraard voor Jos achter den hoek die zijn wagen mocht inleveren en mobiliteitsbudget kreeg in de plaats met nog 1000 EUR bruto erbovenop is dat niet het geval maar ja...
Nadelen die ik kan bedenken zijn dat het mobiliteitsbudget afgetopt wordt op max. 20% van je brutoloon. Als je brutoloon dus in vergelijking met je wagen laag is (door bvb. netto optimaliseringen) zal je een eerder klein budget toegewezen krijgen.Ik vraag mij af eigenlijk waarom werkgevers niet op het mobiliteitsbudget willen springen, ik dacht dat dit fiscaal neutraal was voor hen. TCO van de wagen is het mobiliteitsbudget. En vooral met binnen functies, als je naar klanten moet snap ik ze wel. Je wilt niet als werkgever die meer dan 1k per dag factureert dat je personeel aankomt met een Peugeot 206 van 15 jaar oud die rook uitproest als die vertrekt.
Ik ben het ooit eens gaan vragen aan mijn manager en kreeg na een week het antwoord dat HR gezegd had dat het niet interessant was voor mij, in mijn situatie. Vraag mij nog steeds af hoe ze mijn situatie konden weten want ik woonde op 15 minuten van het werk en had nog een eigen wagen en moest niet naar klanten.
tuurlijk, maar zomaar zeggen dat privéwagen nooit interessant is klopt dus niet. Als ik pakweg 5 jaar met de auto gereden zal hebben dan heeft het bedrijf mij een 5-jaar oude 2dehands VW Polo kado gedaan waar ik ondertussen ook nog eens gratis mee heb kunnen rijden... i'll take that anytime ipv een BMW of A4 voor de deur die ik zelden nodig heb.Wat is de "vergoeding"? Bruto 500 EUR erbij?
Hou er rekening mee dat jij vermoedelijk wel de uitzondering zal zijn en niet elk gezin in België beschikt over een huishouden met 2 salariswagens waarvan er dan ook nog eens vooral remote gewerkt wordt...
Als we hier op een forum zaken bespreken ga ik er van uit dat we qua wat interessant is of kan zijn spreken over de gemiddeldes hé... Uiteraard is geen enkel systeem in 100% van de gevallen interessant voor A of B (als dat zo was zou er zelfs geen keuze zijn in welke regeling je verkiest gezien er ook slechts 1 optie zou zijn). Maar stel dat in 90%+ van de gevallen een bedrijfswagen interessanter zal zijn dan privé de wagen betalen. Beetje arbitrair gekozen percentage maar ge snapt wat ik bedoel.tuurlijk, maar zomaar zeggen dat privéwagen nooit interessant is klopt dus niet. Als ik pakweg 5 jaar met de auto gereden zal hebben dan heeft het bedrijf mij een 5-jaar oude 2dehands VW Polo kado gedaan waar ik ondertussen ook nog eens gratis mee heb kunnen rijden... i'll take that anytime ipv een BMW of A4 voor de deur die ik zelden nodig heb.