Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Als je mobiliteitsbudget krijgt en je huisvesting kan stoppen krijg je wel een ander verhaal. Die 1000 euro brandstof per jaar krijg je dan al op 1a 2 maanden terug.

Maar ik ben wel akkoord dat de auto's er zijn omdat de belasting op brutoloon vooral in de hoogste schijf veel te hoog zijn. Eerlijk heb ik zelf een Mercedes als bedrijfswagen, maar zou toch liever de TCO netto in mijn lening stoppen tot die afbetaald is.
Ook hier, wie kan er allemaal mobiliteitsbudget gebruiken? Ik hoor toch langs alle kanten dat werkgevers dat niet willen toestaan en maar een miniem percentage van de bevolking in België hier gebruik van kan maken?

Dus neen, over het algemeen is in België (gemiddeld) een bedrijfswagen gewoon nog veels te interessant... Uiteraard voor Jos achter den hoek die zijn wagen mocht inleveren en mobiliteitsbudget kreeg in de plaats met nog 1000 EUR bruto erbovenop is dat niet het geval maar ja...

Als je mobiliteitsbudget krijgt en je huisvesting kan stoppen krijg je wel een ander verhaal. Die 1000 euro brandstof per jaar krijg je dan al op 1a 2 maanden terug.

Maar ik ben wel akkoord dat de auto's er zijn omdat de belasting op brutoloon vooral in de hoogste schijf veel te hoog zijn. Eerlijk heb ik zelf een Mercedes als bedrijfswagen, maar zou toch liever de TCO netto in mijn lening stoppen tot die afbetaald is.
Het volledig voor uw lening te kunnen gebruiken is dan ook een gedrocht van jewelste, per direct afschaffen!

Ook hier, wie kan er allemaal mobiliteitsbudget gebruiken? Ik hoor toch langs alle kanten dat werkgevers dat niet willen toestaan en maar een miniem percentage van de bevolking in België hier gebruik van kan maken?

Dus neen, over het algemeen is in België (gemiddeld) een bedrijfswagen gewoon nog veels te interessant... Uiteraard voor Jos achter den hoek die zijn wagen mocht inleveren en mobiliteitsbudget kreeg in de plaats met nog 1000 EUR bruto erbovenop is dat niet het geval maar ja...
Ik vraag mij af eigenlijk waarom werkgevers niet op het mobiliteitsbudget willen springen, ik dacht dat dit fiscaal neutraal was voor hen. TCO van de wagen is het mobiliteitsbudget. En vooral met binnen functies, als je naar klanten moet snap ik ze wel. Je wilt niet als werkgever die meer dan 1k per dag factureert dat je personeel aankomt met een Peugeot 206 van 15 jaar oud die rook uitproest als die vertrekt.

Ik ben het ooit eens gaan vragen aan mijn manager en kreeg na een week het antwoord dat HR gezegd had dat het niet interessant was voor mij, in mijn situatie. Vraag mij nog steeds af hoe ze mijn situatie konden weten want ik woonde op 15 minuten van het werk en had nog een eigen wagen en moest niet naar klanten.

Ik vraag mij af eigenlijk waarom werkgevers niet op het mobiliteitsbudget willen springen, ik dacht dat dit fiscaal neutraal was voor hen. TCO van de wagen is het mobiliteitsbudget. En vooral met binnen functies, als je naar klanten moet snap ik ze wel. Je wilt niet als werkgever die meer dan 1k per dag factureert dat je personeel aankomt met een Peugeot 206 van 15 jaar oud die rook uitproest als die vertrekt.

Ik ben het ooit eens gaan vragen aan mijn manager en kreeg na een week het antwoord dat HR gezegd had dat het niet interessant was voor mij, in mijn situatie. Vraag mij nog steeds af hoe ze mijn situatie konden weten want ik woonde op 15 minuten van het werk en had nog een eigen wagen en moest niet naar klanten.
Nadelen die ik kan bedenken zijn dat het mobiliteitsbudget afgetopt wordt op max. 20% van je brutoloon. Als je brutoloon dus in vergelijking met je wagen laag is (door bvb. netto optimaliseringen) zal je een eerder klein budget toegewezen krijgen.

Nog een nadeel zou kunnen zijn dat als de wagen tweedehands aangekocht werd door de WG het ook niet interessant is voor de WG doordat de berekening dan gebeurt op de originele cataloguswaarde. In loondienst had ik een tweedehands Skoda Superb van anderhalf jaar, kostprijs 24.000 EUR, cataloguswaarde nieuw exclusief BTW 38.000 EUR. Op enkel de "waarde" van het voertuig dient al een afschrijving te gebeuren van 20% oftewel maandelijks 633 EUR, nog te verhogen met kostprijs van verzekeringen, brandstof, verkeersbelasting, etc... Mijn mobiliteitsbudget zou ca. 900 EUR per maand geweest zijn terwijl de kostprijs voor de WG van mijn wagen alles inclusief een pak minder was.

Wat is de "vergoeding"? Bruto 500 EUR erbij?

Hou er rekening mee dat jij vermoedelijk wel de uitzondering zal zijn en niet elk gezin in België beschikt over een huishouden met 2 salariswagens waarvan er dan ook nog eens vooral remote gewerkt wordt...
tuurlijk, maar zomaar zeggen dat privéwagen nooit interessant is klopt dus niet. Als ik pakweg 5 jaar met de auto gereden zal hebben dan heeft het bedrijf mij een 5-jaar oude 2dehands VW Polo kado gedaan waar ik ondertussen ook nog eens gratis mee heb kunnen rijden... i'll take that anytime ipv een BMW of A4 voor de deur die ik zelden nodig heb.

tuurlijk, maar zomaar zeggen dat privéwagen nooit interessant is klopt dus niet. Als ik pakweg 5 jaar met de auto gereden zal hebben dan heeft het bedrijf mij een 5-jaar oude 2dehands VW Polo kado gedaan waar ik ondertussen ook nog eens gratis mee heb kunnen rijden... i'll take that anytime ipv een BMW of A4 voor de deur die ik zelden nodig heb.
Als we hier op een forum zaken bespreken ga ik er van uit dat we qua wat interessant is of kan zijn spreken over de gemiddeldes hé... Uiteraard is geen enkel systeem in 100% van de gevallen interessant voor A of B (als dat zo was zou er zelfs geen keuze zijn in welke regeling je verkiest gezien er ook slechts 1 optie zou zijn). Maar stel dat in 90%+ van de gevallen een bedrijfswagen interessanter zal zijn dan privé de wagen betalen. Beetje arbitrair gekozen percentage maar ge snapt wat ik bedoel.

Toch een heel klein fabriekje dan? Dat is eerder het loon van een ervaren operator in de petrol.

100 K€ bruto excl. bonus haal je in grotere petro-chemie bedrijven als expert zonder management rol, of ergens als middle management. Plant managers van grotere fabrieken kunnen denk ik wel boven de 150 K€ gaan, maar ook daar zit een grens op - het is niet omdat je een installatie met honderden miljoenen marge leidt, dat je buitensporig veel meer verdient dan een plant manager voor een installatie van een paar tientallen miljoenen. Het blijft natuurlijk wel een pyramide, hoe verder boven de 150 K€, hoe exponentieel minder plant manager functies je zal vinden die zo verloond worden, vanaf een bepaald getal moet je al site of business unit manager zijn.
En nog iets: veel van de oude garde hebben in de tijd fantastische contracten gekregen, die de generatie van 40-50 die nu die functies invult, nooit zullen krijgen op dat niveau.

En je mag ook niet onderschatten hoeveel volcontinue operatoren in petrochemie meer betaald worden dan middle management.

En je mag ook niet onderschatten hoeveel volcontinue operatoren in petrochemie meer betaald worden dan middle management.
Ik ben er vrij zeker van dat heel wat van onze operatoren een pak meer op hun rekening gestort krijgen dan ik. Laat staan als we het verschil in verlof zouden verrekenen.

Bijvoorbeeld de beweging, waar sommige shift medewerkers gaan naar dagdienst (of soms zelfs naar kader) is voor velen niet vanzelfsprekend omdat ze een pak inleveren. Dat is puur voor het comfort van regelmatigere uren.

Als we hier op een forum zaken bespreken ga ik er van uit dat we qua wat interessant is of kan zijn spreken over de gemiddeldes hé... Uiteraard is geen enkel systeem in 100% van de gevallen interessant voor A of B (als dat zo was zou er zelfs geen keuze zijn in welke regeling je verkiest gezien er ook slechts 1 optie zou zijn). Maar stel dat in 90%+ van de gevallen een bedrijfswagen interessanter zal zijn dan privé de wagen betalen. Beetje arbitrair gekozen percentage maar ge snapt wat ik bedoel.
yep absoluut, bedrijfswagen is dikke kado, zelfs met stijgende persoonlijke bijdrage de komende jaren. Veel zal afhangen van nieuwe regering na de verkiezingen of dit systeem stand zal houden.

In 1 van mijn geschiedeniscursussen stond zelf letterlijk dat de officiële titel die ingenieurs krijgen in België en fancy gebouwen als doel hebben het prestige van de opleiding en vaak onaantrekkelijke job te verhogen om zo toch meer volk aan te trekken.
welke onzin kreeg jij in geschiedeniscursussen. Een geschiedenisvak van een ingenieursopleiding zelf, zeker? Dat eerste kan nog een héél klein beetje kloppen, maar dat tweede is nu echt wel onzin.

Ja pak dat daar een ploeg van 4-5 man in 5 ploegen draait.
Maar €150k + bonus is meer als €6000 netto per maand in NL hé.
En daar verdient een operator toch geen 100k in continu.
Dat is wel heel klein 😅
100 K€ bruto excl. bonus haal je in grotere petro-chemie bedrijven als expert zonder management rol, of ergens als middle management. Plant managers van grotere fabrieken kunnen denk ik wel boven de 150 K€ gaan, maar ook daar zit een grens op - het is niet omdat je een installatie met honderden miljoenen marge leidt, dat je buitensporig veel meer verdient dan een plant manager voor een installatie van een paar tientallen miljoenen. Het blijft natuurlijk wel een pyramide, hoe verder boven de 150 K€, hoe exponentieel minder plant manager functies je zal vinden die zo verloond worden, vanaf een bepaald getal moet je al site of business unit manager zijn.
En nog iets: veel van de oude garde hebben in de tijd fantastische contracten gekregen, die de generatie van 40-50 die nu die functies invult, nooit zullen krijgen op dat niveau.

Er was bij mij ook een beetje onduidelijkheid over wat een 'plant manager' is omdat bij ons de plant manager de grote baas is (1100 personeelsleden onder hem). Bij ons noemen ze wat jij beschrijft Day Controller, iemand die verantwoordelijk is voor de installaties van 1 center (een groep van enkele units).

Er was bij mij ook een beetje onduidelijkheid over wat een 'plant manager' is omdat bij ons de plant manager de grote baas is (1100 personeelsleden onder hem). Bij ons noemen ze wat jij beschrijft Day Controller, iemand die verantwoordelijk is voor de installaties van 1 center (een groep van enkele units).
Bij ons is de poetsvrouw ook 'plant manager'. Iedere week wat water en dode blaadjes verwijderen.

... Er was bij mij ook een beetje onduidelijkheid over wat een 'plant manager' is omdat bij ons de plant manager de grote baas is (1100 personeelsleden onder hem). Bij ons noemen ze wat jij beschrijft Day Controller, iemand die verantwoordelijk is voor de installaties van 1 center (een groep van enkele units).

Day controller heb ik nog niet eerder gehoord, maar dat klinkt mij meer als iemand die verantwoordelijk is voor het "praktisch" draaiend houden van de installaties; bij plant manager denk ik ook meer aan iemand die eindverantwoordelijke is voor alle operations, onderhoud, eventueel planning/supply chain, kosten,... van een plant.

En ook personeelsleden zegt niet zoveel, hangt erg af van de industrie en de mate van automatisatie.

Ik snap ook niet wat dat wil zeggen. "Rapporteert rechtstreeks aan CEO". In een bedrijf van 100,000 man, cool. In een bedrijf van 10, meh.

Bij ons rapporteerde vroeger de onthaal dame aan de CEO. En toen we met 20 of zo waren aan de baas van manufacturing. Toen we met 50 waren rapporteerde die in de operational structuur en was ze 4 levels verwijderd van de CEO.

Dusja, wat is het punt daarvan ?

Je kunt ook aan de CEO rapporteren en 2d laten niet meer.

Wel, zoals mijn vroegere manager zei, in English. This ain't a playgroud or a junior sportsteam. "You get punches in the face if shit happens, no pats on the back if good stuff happens."

Het is hier een forum met onbekenden, ik ga hier niet symptathieke frans uithangen :rofl:

Als je zinvolle tips wil:
a) aan wie je rapporteert = 0,0 relevant. Dat staat niet op je cv, dat wil niks zeggen en dat geeft je 0,0 carriere opties. Mijn pa heeft vb heel zijn leven in het leger gezeten - hierarchy van smorgens tot savonds. Die is alle rangen doorklommen van helemaal beneden tot helemaal boven. Die heeft nooit het mannetje boven hem vervangen hoor. Die is naar boven geklommen en telkens van kazerne A naar B naar C naar D naar E, terug naar A. Als je gaat wachten op het mannetje boven je die wegvalt, lang wachten (en guess what, ze gaan de stoel niet warm houden voor je). Er gaan veel gegadigden zijn om de stoel in te nemen. "ik was het hulpje" zal geen argument zijn
b) Coming back to the money. 2800 is echt weinig om nog maar iets te ambieren wat in de buurt komt van CFO. Ik zou stapsgewijs opbouwen extern. Anders ga je, je weet wel, low level hulpje friendzoned worden.
Het kost nochtans nul moeite om dat wel te doen.
Niet per se sympathiek, maar gewoon neutraal kan ook.

Day controller heb ik nog niet eerder gehoord, maar dat klinkt mij meer als iemand die verantwoordelijk is voor het "praktisch" draaiend houden van de installaties; bij plant manager denk ik ook meer aan iemand die eindverantwoordelijke is voor alle operations, onderhoud, eventueel planning/supply chain, kosten,... van een plant.

En ook personeelsleden zegt niet zoveel, hangt erg af van de industrie en de mate van automatisatie.
Ik bedoelde met plant manager inderdaad een profiel dat verantwoordelijk is voor ofwel een volledige site, ofwel voor een grote business unit op zo'n site. Vandaar schreef ik als profiel ir. + PhD + MBA en leeftijd van 50 jaar ( +- 25 jaar ervaring in metaalsector, waarvan 20 jaar leidinggevend).

De mensen die rechtstreeks aan dit managementteam rapporteren dus:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Moderne Talen Wetenschappen (tweetalig FR+NL opgevoed +Engels, Duits, Spaans en Portugees in de (avond)lessen)+ bachelor electrónica Ict(niet afgewerkt) + bachelor elektromechanica (niet afgewerkt)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 jaar Sales engineer
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:alleenstaande
Aantal kinderen ten laste:0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar:bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Hvac - pc 200
Huidige functie: Sales engineer
Anciënniteit: 4 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39
verantwoordelijkheden: offertes, Franstalige klanten

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2850
Nettovergoedingen: 10€/gewerkte dag wegvergoeding, 144€ thuiswerkpremie, 100€ onkostenvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: gsm (vrije keuze) + laptop(hp)
Maaltijdcheques:8€/gewerkte dag
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): já, volledig
Hospitalisatieverzekering: ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Waasland
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk:neen
Verplaatsingsvergoedingen: 10€ /dag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Opel Astra+ tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):6
Vakantiedagen (andere extra):neen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: laag
Hoe vaak overuren te presteren: niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:?
Telewerk (buiten corona-periode): ondanks vergoeding hiervoor niet echt
Verantwoordelijkheid over personeel:neen

Laatst bewerkt:
Bij ons is de poetsvrouw ook 'plant manager'. Iedere week wat water en dode blaadjes verwijderen.
Wij hebben daar een firma voor die dat komt doen :coolbrows:

Als fervente kamerplantenmens ben ik altijd ferm jaloers op die gast z'n job. Die doet dat dus echt met passie he. Vrees alleen dat het niet zoveel schuift.

Na de halfjaarlijkse en jaarlijkse (zeer) positieve evaluaties geen spontane opslag gekregen. Daarom zelf opslag gevraagd vorige zomer.
n+1: "Ja ja ja, we zijn inderdaad heel tevreden over jou. Maar daar kan ik niet over beslissen, dat moet via n+2."
n+2: "Ja ja ja, we zijn inderdaad heel tevreden over jou. Maar inflatie. Index. Grote kost voor ons. Lage marges. We zullen eerst de indexatieronde van januari afwachten en dan spreken we elkaar terug in Maart!".

We zijn half april. Weer niets gehoord natuurlijk. *zucht* En ik weet al wat jullie zullen zeggen: "Been stijf houden!", "Assertief zijn!", "Eisen!", "Dreigen met vertrek!", etc. Bla bla.

Maar ben ik nu de enige die zichzelf "te fier" voelt om telkens opnieuw die show te moeten gaan opvoeren? Fuck man. Weer op tafel gooien, escaleren, eisen, op tafel kloppen, ... en dan? Uiteindelijk ga je dan misschien 3% krijgen "want nog altijd moeilijke tijden" en "index" en bla. En dan moet je waarschijnlijk een gat in de lucht springen en super dankbaar zijn en moet ik mij gemotiveerd voelen?
Ik bedoel; we zijn bijna weer een jaar verder. Als ik vorig jaar 5% zou gevraagd hebben, zou ik er nu al 10% moeten vragen om alvast de onderhandelingen te starten voor het komende jaar. Zo blijf je bezig.

Als je voelt dat het zo tegen hun goesting is, moet ik het al niet meer hebben. Ze kunnen hun 100 euro steken waar de zon niet schijnt, ik hoef mij er tenminste niet voor te verlagen om elk jaar met de bedelstaf rond te gaan. :sarcastic:
Mensen zeggen vaak "respect moet je afdwingen". Ik vind dat een domme uitspraak. Als je respect niet spontaan krijgt wanneer je het verdient, dan IS er gewoon geen respect. Als je slechts respect krijgt wanneer je die afgedwongen hebt, dan is het alleen maar show.

Dan zal ik wel (opnieuw) ergens anders werk zoeken. Kunnen ze (opnieuw) "verwonderd" zijn.
Fuck man, ingenieurs zijn toch echt de moderne loonslaven van de industrie? En elk jaar maar staan bleten in de media "we hebben ingenieurs tekort!", "we hebben ingenieurs tekort!", ... Hoezo ingenieurs tekort? Het is niet omdat je een voldoende grote poule wil behouden aan goedkope loonslaven om de rotatie draaiende te houden dat er daarom een "ingenieurstekort" is hé.

Ik zal mijn kinderen later nooit adviseren om ingenieur te worden. Wordt dokter, wordt notaris of een paar andere selecte beroepen waar je 100% zeker geld kan scheppen. Wordt stielman, waar je gerespecteerd wordt en waarvan er steeds minder zijn. Maar wordt toch aub geen ingenieur.
Zoals ik je al eerder heb verteld: ga ergens anders werken. Van alles wat ik lees over jouw werk, krijg ik de indruk dat je niet op je plaats zit daar.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: bachelor electrónica Ict(niet afgewerkt) +elektromechanica (niet afgewerkt)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 jaar Sales engineer
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:alleenstaande
Aantal kinderen ten laste:0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar:bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Hvac - pc 200
Huidige functie: Sales engineer
Anciënniteit: 4 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39
verantwoordelijkheden: offertes, Franstalige klanten

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2850
Nettovergoedingen: 10€/gewerkte dag wegvergoeding, 144€ thuiswerkpremie, 100€ onkostenvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: gsm (vrije keuze) + laptop(hp)
Maaltijdcheques:8€/gewerkte dag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): já, 100%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):/

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk:neen
Verplaatsingsvergoedingen: 10€ /dag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):8
Vakantiedagen (andere extra):neen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: laag
Hoe vaak overuren te presteren: niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:?
Telewerk (buiten corona-periode): ondanks vergoeding hiervoor niet echt
Verantwoordelijkheid over personeel:neen
Mooi pakket. Zuur om te zien dat nettovergoedingen zoveel impact hebben. Ikzelf heb 600 bruto meer, maar kom wel 150 euro lager uit netto. Zouden ze in de bankensector toch iets aan moeten doen

Terug
Bovenaan